Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 599
Offentligt
2756015_0001.png
Til alle høringsparter
Cirkulær økonomi
J.nr. 2022 - 1980
Ref. MARLA/ NILAS
Den 28. september 2023
Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Selektiv nedrivning af byggerier)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Selektiv nedrivning af byggerier) i offentlig høring.
Miljøministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest:
torsdag d. 26. oktober 2023
Baggrund
Med Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi (2020) vedtog en
bred aftalekreds (S, V, RV, SF og LA) at indføre krav om standardiserede
nedrivningsplaner og kompetencekrav til selektiv nedrivning. Det fremgår af
aftalen, at der i 2023 indføres krav om standardiserede nedrivningsplaner og
kompetencekrav til selektiv nedrivning af bygninger, så værdifulde materialer i
højere grad end i dag, genbruges og genanvendes, før de nyttiggøres som f.eks. fyld
under veje eller i støjvolde.
Med lovforslaget etableres der hjemmel til at udmønte den del af klimaplanen, der
vedrører selektiv nedrivning.
Ved selektiv nedrivning forstås hel eller delvis nedtagning af byggerier på en måde,
hvor byggeriets materialer adskilles og sorteres under nænsom nedtagning, med
henblik på at opnå maksimal udnyttelse og recirkulering af materialerne. Samtidig
udsorteres de materialer, som indeholder problematiske stoffer.
Med lovforslaget sikres grundlaget for at indføre krav, herunder om proces for
selektiv nedrivning af byggerier. Derudover sikres der bl.a. hjemmel til at fastsætte
regler om, at bygherrer skal sørge for, at der udarbejdes en standardiseret
nedrivningsplan forud for nedrivning af et byggeri, der skal behandles og
godkendes af kommunen.
Lovforslaget vil endvidere kunne anvendes til at fastsætte krav om, at bygherrer
skal udpege en såkaldt miljø- og ressourcekoordinator (MRK), der skal sikre, at
bygherrens forpligtelser varetages forsvarligt i både planlægnings- og
udførelsesfasen. MRK skal besidde eller tilegne sig de påkrævede kompetencer.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 599: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Selektiv nedrivning af byggerier)
Desuden sikres der hjemmel til at fastsætte regler om, at nedrivningsvirksomheder
skal være autoriserede til at udføre selektiv nedrivning. For at blive autoriseret skal
nedrivningsvirksomheden have implementeret et kvalitetsledelsessystem, have
tilknyttet en kontrolinstans og have udpeget en ressourceansvarlig, der sikrer, at
der nedrives selektiv, og at nedrivningsplanen følges. Den ressourceansvarlige skal
besidde eller tilegne sig påkrævede kompetencer.
Reglerne vil i første omgang omfatte krav om selektiv nedrivning ved nedrivning af
bygninger på 250 m
2
eller derover, og der etableres en overgangsperiode, der
sikrer, at et tilstrækkeligt antal personer har mulighed for at blive uddannet, og et
tilstrækkeligt antal nedrivningsvirksomheder har mulighed for at blive autoriseret.
Mindre virksomheder, der ikke vil blive omfattet af krav, vil have mulighed for
frivilligt at lade sig autorisere.
Lovforslaget giver bemyndigelse til på sigt at stille krav om selektiv nedrivning ved
nedrivning af mindre bygninger (under 250 m
2
), ved nedrivning i forbindelse med
renovering af bygninger og anlæg samt ved nedrivning af anlæg. For nedrivninger i
forbindelse med renoveringer og for nedrivninger af anlæg vil der blive fastlagt en
afgrænsning i forbindelse med evt. udmøntning i bekendtgørelse. Det påtænkes, at
kun større nedrivninger i forbindelse med renoveringer af bygninger skal omfattes
af bemyndigelsen, således at der i udgangspunktet ikke vil blive stillet krav om
selektiv nedrivning i forbindelse med renovering af private boliger. Det vil kræve
fornyet politisk stillingtagen, såfremt arealgrænsen skal ændres eller flere typer af
nedrivninger skal omfattes af krav om selektiv nedrivning.
For en nærmere beskrivelse af lovforslagets baggrund og indhold henvises til
lovforslagets bemærkninger. De materielle krav om selektiv nedrivning vil blive
udmøntet i bekendtgørelser, og bekendtgørelsesudkast vil ligeledes blive sendt i
ekstern høring.
EU-retten
Lovforslaget udgør ikke en implementering af EU-retlige regler.
Administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser og principper
for agil erhvervsrettet lovgivning
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget
i præhøring.
OBR har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet:
”OBR
vurderer, at lovforslaget ikke i sig selv medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
OBR bemærker, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser,
som indebærer administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf. lovforslagets §
1. De administrative konsekvenser består i, at Miljøministeren kan fastsætte
administrative krav til bygherrer og nedrivningsvirksomheder. Lovforslagets
bemyndigelsesbestemmelser vurderes at medføre administrative konsekvenser
over 4 mio. kr. De administrative konsekvenser ved udmøntningen af
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 599: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Selektiv nedrivning af byggerier)
2756015_0003.png
lovforslagets bemyndigelsesbestemmelsers fase 1 er blevet vurderet i AMVAB om
Miljøstyrelsens bekendtgørelse om bygge- og anlægsaffald. OBR noterer, at
Miljøministeren har medtaget vurderingen i lovforslagets almindelige
bemærkningerne og har dermed ikke yderligere kommentarer.”
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2024.
Høringssvar
Udkastet til lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgår af vedlagte
høringsliste og er samtidig offentliggjort på høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes til Marie Skjødt
Lauridsen,
[email protected],
og Nina Lander Svendsen,
[email protected]
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med Cc. til
[email protected]
senest den
26. oktober 2023.
I høringssvar bedes angivet følgende i emnefeltet:
"Høringssvar
vedr. selektiv nedrivning j.nr. 2022-1980
(angive organisation/navn eller lign).”
Ikke-ministerielle høringsparters svar vil blive offentliggjort på høringsportalen
efter endt høring. Dette gælder også Datatilsynets eventuelle høringssvar. Ved
afgivelse af høringssvar gives der samtykke til offentliggørelse, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Der kan i forbindelse med behandlingen af de modtagne høringssvar være behov
for at videresende disse til anden myndighed. I det omfang, der i høringssvarene
indgår personoplysninger, vil disse således kunne blive videresendt til anden
myndighed med henblik på, at denne myndighed forholder sig til indholdet.
Personoplysninger vil også kunne indgå i det høringsnotat, som ministeriet
udarbejder på baggrund af høringen, og som offentliggøres på høringsportalen
efter høringen.
Behandlingen af høringssvarene forventes afsluttet senest den 6. november 2023,
hvorefter de journaliseres og overføres til Statens Arkiver efter 5 år.
Med venlig hilsen
Marie Skjødt Lauridsen
3