Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 596
Offentligt
2755142_0001.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Grenaa tirsdag den 26. sept. 2023
Folketingets Miljø- og Fødevarer udvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Vedr. Fiskeri og udsmid
Landsforeningen Levende Hav blev oprettet i 1995, den er drevet af frivillige, og vi arbejder for et
mere rent og levende hav og dét
økologisk
bæredygtigt fiskeri.
Over
årene
har vi bestræbt os på at holde regering og Folketinget opdateret på vores indsatser og
projekter.
Denne henvendelse tager udgangspunkt i Fiskeristyrelsens administration af RTC (Realtidslukninger)
https://fiskeristyrelsen.dk/erhvervsfiskeri/krav-og-reguleringer/lukkede-omraader-og-
realtidskontrol-rtc/realtidslukninger
Kort fortalt, så handler sagen om de områdelukninger, der følger efter, at den danske fiskerikontrol
har været ombord på et fartøj, i Nordsøen og Skagerrak, for at kontrollere fangsten. Der er et EU-
bestemt regelsæt, gældende fra 2010, for hvor meget undermålsfisk, der må være i et træk, før
Fiskeristyrelsen skal indføre et stop for fiskeriet i et givet område.
Siden 18.03 2021 har der været foretaget 38 kontrolbesøg i Nordsøen og Skagerrak, som har ført til
en RTC, og de kan alle ses på styrelsens hjemmeside. Før 2021, ser det ikke ud til, at RTC-systemet
har været integreret i den danske fiskeriforvaltning, og det undrer os, for systemet blev vedtaget i
EU i 2010. Og det skyldes ikke manglende opsætning på Fiskeristyrelsens hjemmeside, for det er
krydstjekket med de RTC-mails, vi løbende modtager fra styrelsen.
Her skal vi ikke gennemgå alle 38 sager, men til brug for en fælles forståelse af dette system, ser vi
nærmere på 6 lukninger, for de informationer, som er tilgængelig for os alle, rejser en række vigtige
spørgsmål.
Vi har fokus på BMS-fisk, dvs. de undermålet fisk som fiskerne skal bringe i land, så de kan blive
afskrevet på kvoterne, alternativt skal de registreres som udsmid. Det er krav, der er indeholdt i
udsmidsforbuddet.
Sag 1. 29.1.2021 Skagerrak.
Et område på ca. 150 km2 bliver lukket for trawlfiskeri i 20 dage. Det er
et dansk fartøj, som fisker med 90 mm skovltrawl. Prøven på de 250 kg fisk viser 37,4 % undermåls-
fisk, heraf godt 23 % torsk. Kuller var næsten 100% under målet og hvilling mere end 60 %. I
rapporten kan man ikke se noget om BMS-fisk i lasten og intet om, hvor mange dage/træk fartøjet
har fortaget inden kontrolbesøget, og man kan heller ikke se noget om, hvor meget fisk der er
1
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 596: Henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
2755142_0002.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
fanget osv. Kontrolbesøget har varet i alt næsten 5 timer, så der skulle være tid nok til at få
gennemført en fiskerikontrol, som kommer hele vejen rundt.
2
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 596: Henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
2755142_0003.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Sag 2. 22.08.2021 Skagerrak.
Et område på ca. 80 km2 bliver lukket. Ukendt nationalitet på fartøjet,
90 mm skovltrawl. Prøven på de godt 200 kg viser, at der er 81 % fisk under målet. Og for torsk er
det 56 % under målet. Ingen oplysninger om BMS, andet fisk, antal foregående træk etc. Men det er
ikke desto mindre en 6 timers opgave, som have kostet mange tusinde kroner.
3
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 596: Henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
2755142_0004.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Sag 3. 28.07.2022 Skagerrak.
Prøve nr. 2233, et område på ca. 60 km2 bliver lukket. Et dansk fartøj
som fisker med 90 mm skovltrawl. Af de 530 kg er ca. 44 % undermålsfisk. 55% af torsken er
undermålet. Ingen oplysninger om lasten, antallet af træk inden kontrolbesøget og BMS-fisk i lasten.
4
Prøve nr. 2235
(uden skema) er taget med pga. meget mangelfulde oplysninger. Den viser en prøve
på i alt 60 % undermålsfisk, heraf 75 % torsk, og lægger man det lukkede område sammen med
prøve nr. 2233, er det et meget stort område der lukkes, og selvom der er så store mængder af små
torsk, er der ingen informationer om BMS-fisk og foregående træk. Og bliver så store områder
virkelig også holdt lukket i mindst 20 dage? Bliver der fulgt op sagerne, bliver de områder ekstra
kontrollerede osv. Og alle de lukninger, der er med her, ligger meget tæt på hinanden og rejser
spørgsmålet om, hvorfor man overhovedet tillader fiskeri med 90 mm i dette område af Skagerrak?
1
1
Koordinaterne på de 5 RTC kontroller i Skagerrak: 57.49 – 10.15. 57.47 – 10.07. 57.50 – 10.27. 57.49 – 10.15. 57.07 –
10.26. 57.58 – 9.45
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 596: Henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
2755142_0005.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
5
Sag 4. 13.11.2022 Skagerrak.
Prøve nr. 2242 hvor et område på ca. 80 km2 lukkes. Et dansk fartøj
som fisker med 90 mm skovltrawl. Undermålsfisk ca. 24 %, torsken har ca. 67 %. Ingen oplysninger
om fangstrejse, lasten eller foregående træk og BMS-fisk i lasten.
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 596: Henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
2755142_0006.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
6
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 596: Henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
2755142_0007.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Sag 5. 04.09.2023. Nordsøen. Prøve nr. 2326
større område i Nordsøen lukkes. Hollandsk fartøj som
fisker med 80 mm skovltrawl. 94 % fisk under målet. Det er første gang i RTC-prøver hvor BMS-fisk
optræder i rapporten, at der ikke findes BMS fisk i lasten til trods for at fartøjet har fisket i området i
dagevis.
7
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 596: Henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
2755142_0008.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Sag nr. 6. 15.09.2023 Skagerrak.
Dansk fartøj som fisker med 90 mm skovltrawl. Afviger kun fra
andre ved, at der nævnes BMS-fisk. I rapporten står, at der ikke er
”registreret
BMS-fisk i
foregående træk”. Hvorfor mon det er nævnt i denne rapport, og hvorfor står der intet om, hvordan
kontrollen har handlet og fulgt op på dét? Der er jo tale om store mængder af fisk under målet.
8
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 596: Henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
2755142_0009.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Undersøgelsen, som ligger til grund for denne redegørelse og henvendelse, har rejst spørgsmålet
om, hvorvidt forbuddet mod udsmid og tilhørende landingsforpligtigelse, bliver kontrolleret af
fiskerikontrollen og fiskeristyrelsen på en forsvarlig måde.
Udefra set, ser det ikke sådan ud.
For at få et bredere indblik i den påstand, har vi analyseret 10 fartøjers landinger af jomfruhummer,
torsk og kuller, fanget i Skagerrak. Dertil har vi udtaget de 10 fartøjer, som har landet de største
mængder af jomfruhummer, og vi har taget fartøjer, som må antages kun at have fisket i Skagerrak,
da de har for store motorer til også at måtte fiske i Kattegat.
I alt ca. 100 fartøjer har landet mere end 10 tons jomfruhummer fra Kattegat og Skagerrak i 2022 og
ud af de 100 har vi valgt de 10 fartøjer, som har landet mest hummer - mellem 85 og 127 tons
jomfruhummer. Dertil kan lægges tre fartøjer, som også har landet mere end 100 tons
jomfruhummer, men de er registreret med en motorkraft på 221 kW, og de kan derfor også have
fanget hummer i Kattegat, hvor der er meget færre torsk og kuller end i Skagerrak.
Vi har fulgt enkelte af de fartøjer på AIS platforme og set dem fiske tæt på hinanden, og vi ser
bemærkelsesværdig store forskelle i landinger af torsk og kuller, hvor det ene fartøj i 2022 lander
125 tons hummer, 8 tons torsk og 9 tons kuller, det andet lander 121 tons jomfruhummer, 19 tons
torsk og 12 tons kuller. Det er blot 2 fartøjers 2022 historik. Der er andre, som skiller sig ud. Et fartøj
har landet 90 tons jomfruhummer og blot 265 kg torsk og ca. 800 kg kuller. Det kan det selvfølgelig
være en god forklaring på, men udefra set, så ser det tankevækkende ud.
Spørgsmålet er nu, om man i fiskeristyrelsen også har bemærket det og fået det undersøgt,
analyseret og afklaret disse forskelle. Et andet meget vigtigt spørgsmål, som bør besvares, er, hvor
meget af de torsk er registeret som BMS-fisk, altså fisk under mindstemålet?
Der er landet 1.522 tons torsk fra Skagerrak i 2022, hvor mange tons af de i alt 1.522 tons torsk er
landet/registreret som BMS-torsk i 2022? Samme spørgsmål kan stilles til fangsten af kuller, hvilling
og sej.
Opsamling og spørgsmål til fiskeriministeriet.
Den danske fiskeriforvaltning skal, som andre fiskeriforvaltninger i EU, efterleve de regler, der er
indeholdt i discard forbuddet, og fra og med 2019 er der ingen undtagelser. Dvs. at arter som torsk,
kuller, sej, hvilling, under mindstemålet, skal landes/registreres. I trawlfiskeriet med de mindste
masker, kan undermålsfisken udsmides, men al fisk under målet skal registreres for at blive
afskrevet på kvoterne. Dette krav er ikke længere blot og alene et krav fra en fiskeriforvaltning, i dag
er det også et krav fra miljø- og klimaforvaltningen. TAC og kvotereguleringen er ganske enkelt ikke
forsvarlig, når og hvis, den biologisk styrede forvaltning kun ved, hvor mange tons fisk fiskerne
lander, for de skal vide, hvor meget fisk fiskerne har fanget, herunder selvfølgelig også den fisk, der
fanges, men ikke landet.
Vores undersøgelse viser store mængder af undermålsfisk, og spørgsmålet er helt enkelt, om de fisk
bliver landet/registreret og afskrevet på kvoterne? Udsmidsprocenten på de RTC, der er talt op
minus RTC for rejer, ligger på et gennemsnit på 30-40 %.
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 596: Henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
2755142_0010.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Udsmidsforbuddet eller landingsforpligtigelsen har det ene formål at få alle fangede fisk afskrevet
på kvoterne, således vi får en mere bæredygtig forvaltning af fiskeriet. Kvotepolitikken står og falder
med, at det også sker.
Denne analyse af RTC-sagen rejser en række spørgsmål, bl.a. disse:
1. Hvorfor er dette RTC-system ikke startet tidligere end i 2020?
2. Et kontrolbesøg tager 5-7 timer, og det omfatter et stort kontrolfartøj og x antal
kontrollører. Det ser kostbart ud, så det er vel også nærliggende, at der gennemføres en
mere omfattende kontrol end den, man kan se på et A4 ark. Udarbejder fiskerikontrollen en
mere fyldestgørende rapport fra disse kontroller?
3. Træder RTC-systemet i kraft i forbindelse med den almindelige kontrol (last haul kontrol),
eller foregår der en mere målrettet udvælgelse af de kontroller, der efterfølgende lukker et
område?
4. I 2022 gennemførtes ca. 400 kontrol til søs. I styrelsens afrapportering kan vi kun se, hvor
mange kontroller til søs i alt. Hvor mange af de ca. 400 i 2022 var RTC styret, dvs. i hvor
mange af de kontroller viste det sig, at det ikke var nødvendigt at lukke områder? Ser man
bort fra kontrollen med reje trawl, så følger næsten alle områdelukninger i kølvandet på
trawlfiskerier med 90 mm masker i Skagerrak. Hvorfor er der ikke en eneste fra Kattegat?
5. Som nævnt i analysen ligger de RTC-kontroller, der efterfølgende lukker et område meget
tæt op af hinanden over de to
år.
Er der overvejelser om lukke for fiskeri med 90 mm masker
i dette område af Skagerrak?
6. Når man lukker et område, gør man det fordi kontrollen har dokumenteret, at der er for
mange undermålet fisk i et træk. I logbogen kan kontrollen se, hvor mange træk fartøjet har
haft inden kontrollen, og de kan se, hvor mange fisk der er i lasten, herunder hvor meget
BMS-fisk, og hvor meget der er discarded. De to eksempler, hvor BMS-fisk står nævnt, viser,
at de to fartøjer ikke har overholdt regler, der gælder for landingsforpligtigelsen. Da det kun
er to ud af ca. 40 fartøjer, kan vi så slutte, at de
øvrige
ca. 40 fartøjer, som er RTC
kontrolleret også havde registreret deres fangster af fisk under målet?
7. Hvor mange tons af de 1.522 tons torsk, der blev registeret landet fra Skagerrak i 2022, var
BMS-fisk?
Vi håber at Fødevareudvalget vil tage positivt imod vores redegørelse og få stillet de spørgsmål
sagen rejser til ministeren og hans embedsværk.
Fiskeriforvaltningen arbejder for, at fiskeriet får de bedste betingelser, for at fange og levere sunde
fødevarer til os alle sammen, også i fremtiden. Det er nu kun blevet muligt gennem en
økologisk
bæredygtig forvaltning af havet og fisken. Fiskeriforvaltningen skal nu tage et meget bredere
hensyn, end den har gjort tidligere. I dag har vi nemlig brug for meget andet end fisk fra
fiskeriforvaltningen, vi har brug for en forvaltning, som tager et meget større hensyn til havnaturen
og klimaet. I Levende Hav arbejder vi for en sådan fiskeripolitik og vi står altid til rådighed, også for
spørgsmål til denne redegørelse.
Med venlig hilsen
På vegne af Levende Havs formand Erik Bjørn Olsen
v/Kurt Svennevig Christensen
Telefon 53347107 mail
[email protected]
Solsikkevej 10. 8500 Grenaa Telefon +4526816095.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
10