Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 586
Offentligt
2753784_0001.png
TALEPAPIR
Samråd i MOF om rådsmøde (konkurrenceevne) d. 25. septem-
ber 2023
Samrådsspørgsmål AN:
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (konkurrenceevne) – miljødelen den 25.
september 2023 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i
Europa-udvalget.
(Det talte ord gælder)
Svar
-
Jeg vil i dag forelægge et miljøpunkt, der er på dagsordenen for konkur-
renceevnerådsmødet den 25. september. Jeg forelægger punktet til orien-
tering. Derudover vil jeg forelægge en sag til tidligt forhandlingsoplæg.
-
Det første punkt
vedrører Kommissionens
forslag til forordning
om Euro 7.
-
Der er lagt op til, at Rådet vedtager generel indstilling om forslaget på
konkurrenceevnerådsmødet den 25. september.
-
Den 3. marts forelagde jeg sagen til forhandlingsoplæg.
-
Euronormerne fastsætter luftforureningskrav til lette og tunge køretøjer.
Kravene i euronormerne er gradvist blevet skærpet over årene, efterhån-
den som teknologien er blevet udviklet.
-
Vi er nu nået til den 7’ende euronorm i rækken af skærpelser. Derfor om-
tales forslaget som Euro 7.
-
Vi regner med, at Euro 7 bliver den sidste, inden de fossildrevne biler bli-
ver udfaset i EU fra 2035. Men biler har en lang levetid. Og derfor vil
Euro 7 godkendte biler stadig køre rundt på vores veje, selv efter 2045.
-
Euronormernes formål er grundlæggende at mindske luftforurening fra
køretøjer.
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 586: Talepapir fra samråd den 22/9-23 vedrørende rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget
2753784_0002.png
TALEPAPIR
-
Og det er der god grund til. Luftforurening leder hvert år til ca. 4.000 for
tidlige dødsfald i Danmark. På EU-plan er tallet 300.000 for tidlige døds-
fald.
-
Derfor har det været vigtigt for regeringen, at vi får opdateret og skærpet
reguleringen på området. Og vi har derfor også lagt stor vægt på, at der
ikke sker en slækkelse af beskyttelsesniveauet. Og at ambitionsniveauet i
Kommissionens forslag som minimum bliver fastholdt.
-
Det er dén linje, vi har kæmpet hårdt for i forhandlingerne. Men vi har
desværre kun været en lille gruppe lande, der har kæmpet sammen. Og vi
er derfor ikke lykkedes med at komme igennem med vores ambitioner -
tværtimod.
-
Der har været et massivt pres fra et flertal af medlemslande om at sænke
ambitionsniveauet. Og de har været godt hjulpet på vej af en effektiv lob-
bykampagne fra bilindustrien.
-
Resultatet er desværre blevet, at formandskabets kompromisforslag er
massivt udvandet i forhold til Kommissionens oprindelige forslag.
-
Ja, det er faktisk udvandet så meget, at udledningsgrænseværdierne og
testkravene er banket helt tilbage til Euro 6-niveauet. Det vil sige dén re-
gulering vi har i dag.
-
De eneste små elementer, der er bevaret fra det oprindelige forslag, er et
krav til batteriers holdbarhed. Og udledningskrav til partikler fra dæk og
bremser, der først vil træde i kraft langt ud i fremtiden.
-
Med andre ord står vi tilbage med et ekstremt uambitiøst resultat, der
ikke vil få nogen reel effekt på luftforureningen i EU.
-
Det er en kæmpe spildt mulighed for at gøre noget ved problemet. Vi går
glip af væsentlige miljø- og sundhedsgevinster. Ikke mindst for de mest
udsatte borgere som børn og ældre, der rammes hårdest af luftforurenin-
gen fra køretøjer.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 586: Talepapir fra samråd den 22/9-23 vedrørende rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget
2753784_0003.png
TALEPAPIR
-
Det vil også blive vanskeligere for EU at opfylde det kommende luftkvali-
tetsdirektiv – særligt i byerne. Og det vil på sigt blive vanskeligere at op-
fylde WHO’s luft-grænseværdier.
-
Og de 300.000 europæere, der hvert år dør for tidligt på grund af luftfor-
urening, vil med sikkerhed ikke takke os for det her.
-
Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg er dybt skuffet over resultatet. Det er
tæt på ”green washing”, at man overhovedet kalder forslaget for Euro 7.
-
Jeg har derfor ikke noget ønske om, at Danmark er med til at legitimere
et resultat, der er så uambitiøst. Det ligger så langt væk fra regeringens
holdning, som man nærmest kan komme.
-
Jeg har derfor også besluttet, at Danmark på rådsmødet stemmer nej til
formandskabets kompromisforslag.
-
Det er ekstremt skuffende. Og det vil vi heller ikke undlade at gøre op-
mærksom på - på rådsmødet på mandag.
---o0o---
-
Nu vil jeg så forelægge min anden sag, som er til
tidligt forhandlings-
oplæg.
Den er for god ordens skyld
ikke
på konkurrencerådsrådsmødet.
-
Forhandlingsoplægget
omhandler Kommissionens
forslag til revi-
sion af direktivet om rensning af byspildevand.
-
Det forventes, at punktet er på rådsmødet (miljø) den 16. oktober, til ge-
nerel indstilling.
-
Formålet med forslaget er at skærpe reglerne for rensning af byspilde-
vand, og dermed mindske de negative miljø- og klimaeffekter.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 586: Talepapir fra samråd den 22/9-23 vedrørende rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget
2753784_0004.png
TALEPAPIR
-
Forslaget stiller skrappere krav til rensning for miljøfremmede stoffer og
næringsstoffer. Der skal blandt andet indføres et nyt 4. rensetrin, der skal
rense spildevandet for kosmetik- og lægemiddelrester. Rensetrinnet fore-
slås finansieret via et udvidet producentansvar.
-
Der stilles også krav til øget overvågning og reduktion af overløb fra fæl-
leskloak. Og der foreslås nye krav til genbrug af ressourcerne i spildevan-
det, og til klimaemissioner og energineutralitet.
-
Det er således et ambitiøst forslag, som både vil gavne vandmiljøet, kli-
maet og fremme den cirkulære økonomi.
-
Regeringen er derfor også meget positiv overfor forslaget. Det vil få en po-
sitiv effekt på vandmiljøet herhjemme, og i endnu højere grad rundt om i
Europa. Og forslaget afspejler også rigtig fint, mangeårige danske priori-
teter på området.
-
Regeringen støtter således, at byspildevandet renses bedre for nærings-
stoffer. Vi støtter kravene til overvågning og reduktion af overløb fra fæl-
leskloak. Og vi er meget positive over for det fokus, der er på energieffek-
tivitet og cirkulær økonomi.
-
Vi støtter også et nyt 4. rensetrin for medicin- og kosmetikrester. Det vil
kunne rense spildevandet for en stor del af de mikroforurenende stoffer,
som i dag udledes til vandmiljøet.
-
I den forbindelse mener regeringen, at det skal være op til medlemslan-
dene selv at fastlægge, hvordan de vil finansiere det nye rensetrin.
-
Det er samtidigt også vigtigt, at vi minimere de administrative byrder ved
forslaget. Og vi skal sikre os, at der er tilstrækkelig tid til at implementere
det.
-
Forhandlingerne er i fuld gang, og er langt fra færdige. Men indtil videre
tegner det til, at vi får medvind på en del af vores prioriteter.
-
Der er således bred opbakning til at indføre det fjerde rensetrin. Så det er
rigtig positivt.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 586: Talepapir fra samråd den 22/9-23 vedrørende rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget
2753784_0005.png
TALEPAPIR
-
Det ser også ud til, at Danmarks prioritet om energineutralitet og reduk-
tion af drivhusgasser kommer med i direktivet. Om end lidt mindre ambi-
tiøst end Kommissionen har lagt op til. Men vi fortsætter selvfølgelig med
at presse på.
-
Også i forhold til de administrative byrder tegner det til, at vi får luget ud
i dé administrative byrder, der ikke giver miljømæssig merværdi.
-
Endelig arbejder vi også hårdt for, at ambitionsniveauet for reduktion i
udledning af næringsstoffer og overløb opretholdes. På disse punkter er
der desværre en del medlemslande, der trækker i den anden retning, og
forsøger at udvande forslaget.
-
Jeg vil nu læse regeringens
indstilling til forhandlingsoplæg
op:
-
Det indstilles, at man fra dansk side støtter forslaget, idet der lægges:
-
stor vægt på, at der ikke skal være krav til overvågning for sygdomme
gennem spildevand, hvis overvågning kan varetages gennem andre me-
toder
-
stor vægt på, at de administrative omkostninger for både spildevands-
selskaberne og det offentlige tilsyn minimeres, fx ved færre prøver for
spildevandet
-
vægt på, at målene for energi- og klimaneutralitet bliver mere ambitiøse
-
vægt på, at der indføres krav om monitorering af overløb, klimagasser
og miljøfarlige stoffer
-
vægt på, at der indføres et fjerde rensetrin for medicin- og kosmetikre-
ster i de vandområder, hvor dette skønnes nødvendigt
-
vægt på, at der i forslaget indføres national fleksibilitet til, at medlems-
staterne selv kan bestemme om udgifterne kan finansieres ved et udvidet
producentansvar eller ved anden finansiering
-
vægt på, at der i EU-regi foretages en analyse af lægemiddelvirksomhe-
ders muligheder for substituering af mikroforurenende stoffer
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 586: Talepapir fra samråd den 22/9-23 vedrørende rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2023 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget
2753784_0006.png
TALEPAPIR
-
vægt på, at det foreliggende datagrundlag i EU-regi kvalificeres yderli-
gere mhp. at afsøge hvilke mikroforurenende stoffer, der er er særligt
skadende
-
vægt på, at medlemsstaterne sikres tilstrækkelig tid til implementering,
samt at tidsfristerne afstemmes med EU’s vandrammedirektivs 6 års pe-
rioder.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg orientere om en sag ved Retten, hvor Danmark
har interveneret (sagsnr. T-77/20).
-
To virksomheder har sagsøgt Kommissionen for at forbyde stoffet chlor-
pyrifos-methyl, der bruges som sprøjtemiddel.
-
Stoffet blev forbudt i EU, da det udgør en risiko for menneskers sundhed.
I Danmark har sprøjtemidlet aldrig været godkendt.
-
Danmark har støttet Kommissionen i sagen og bl.a. argumenteret for, at
videnskabelige analogislutninger kan anvendes ved vurdering af stoffers
farlighed.
-
Der afsiges dom i sagen den 27. september 2023. Hvis I vil vide mere om
sagen, kan I læse det notat, som er oversendt den 8. juni 2020 (MOF alm.
del Bilag 555/EUU Alm. del Bilag 728).
Tak for ordet.
6