Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 579
Offentligt
2753030_0001.png
Teknisk gennemgang
vedrørende udledninger
til Agersø Sund
Miljøministeriet
31. august 2023
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0002.png
Dagsorden
Ny juridisk vurdering vedr. bortskaffelse vs. nyttiggørelse.
Nye administrationsgrundlag for nyttiggørelse, indsigelsesmulighed og
bortskaffelse.
Overdragelse af myndighedsansvaret fra Slagelse Kommune til
Miljøstyrelsen.
Status på Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse og opfølgning på
samråd: Tilstandsvurderinger/målinger.
2 / Miljøministeriet - Departementet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0003.png
Ny juridisk vurdering vedr. bortskaffelse vs. nyttiggørelse
Juridisk notat oversendt til udvalget i juni 2023 (MOF alm. del – Bilag 479)
Sparsom EU-retspraksis
Hovedformålet er afgørende for klassificering som enten nyttiggørelse eller
bortskaffelse
Indikationskriterier og vægtning
Konklusion:
”På baggrund af de foreliggende oplysninger i den konkrete sag, er det departementets vurdering, at
hovedformålet med behandlingen af det olieholdige spildevand fra Norge er bortskaffelse.
Der er navnlig lagt vægt på, at anlægget, efter det oplyste, primært er indrettet til at bortskaffe spildevand
og at den primære økonomiske gevinst, som RGS Nordic opnår ved at modtage og behandle det
olieholdige spildevand, efter det oplyste, skal findes i den betaling, som RGS Nordic modtager for at
bortskaffe det olieholdige spildevand m.v., og ikke i den værdi som den nyttiggjorte olie repræsenterer.”
3 / Miljøministeriet - Departementet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0004.png
Miljøgodkendelse af
Nye
listevirksomheder
administrationsgrundlag
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0005.png
Nye administrationsgrundlag i Miljøstyrelsen
Ændringer i praksis vedrørende anmeldelser om olieholdigt spildevand på baggrund af blandt
andet dialog med EU-kommissionen samt juridisk afklaring i Miljøministeriet
Miljøstyrelsen har:
• Udarbejdet 3 nye administrationsgrundlag, som udgør en væsentlig stramning af styrelsens
fremtidige praksis vedr. overførsel af olieholdigt spildevand.
• Orienteret de norske myndigheder og andre EU landes kompetente myndigheder om
praksisændringen.
• Genoptaget relevante eksisterende tilladelser, som er udstedt efter styrelsens tidligere
praksis.
• Sat behandlingen af nye anmeldelser i bero. En række virksomheder afventer afklaring på,
om de kan få lov til at overføre olieholdigt spildevand til Danmark.
Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0006.png
Hvad er nyt?
Nyttiggørelse:
Vurdering af om hovedformålet er nyttiggørelse eller bortskaffelse tager udgangspunkt i 6
indikationskriterier, som Kammeradvokaten tidligere har udledt af EU-retspraksis
• De kriterier, som er særligt relevante ved vurderingen af hovedformålet i sager om overførsel af
olieholdigt spildevand, er kriteriet om indretning og kriteriet om betaling
• Ny fortolkning af muligheden for indsigelse mod overførsel til nyttiggørelse er implementeret i
styrelsens administrationsgrundlag som en fast del af behandlingen i sager om olieholdigt
spildevand
Bortskaffelse:
Udgangspunktet er fortsat forbud mod overførsel til bortskaffelse i Danmark
• Styrelsen har implementeret en strengere fortolkning af betingelserne for undtagelse til forbuddet
• Der stilles desuden større krav til anmelders dokumentation for opfyldelse af betingelserne for
undtagelse til importforbuddet
Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0007.png
Nyttiggørelse eller bortskaffelse?
Ved anmeldelse vedr. affald bestemt til
nyttiggørelse, men hvor der er tvivl om,
hvorvidt affaldsbehandlingen reelt er en
bortskaffelsesoperation
Konkret skøn med udgangspunkt i 6
indikationskriterier, som Kammeradvokaten
har udledt af EU-domstolens praksis
1) Indretning
2) Betaling
3) Energioverskud
4) Energiudnyttelse
5) Anvendelse
6) Egnethed
Indretnings- og betalingskriteriet vejer
særligt tungt*.
__________________________________
*Skemaerne illustrerer forskellige måder at
aktivere de 6 kriterier på ved konkret skøn, men
kan ikke bruges som en formel med et endeligt
facit.
Miljøstyrelsen
Indikation for
nyttiggørelse
Indikation for
bortskaffelse
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0008.png
Indsigelse mod import til nyttiggørelse
Transportforordningens artikel 12, stk. 1, litra g:
Når der foretages en anmeldelse af en planlagt overførsel af affald bestemt til nyttiggørelse, kan de kompetente bestemmelses-
og afsendelsesmyndigheder inden 30 dage efter datoen for den kompetente bestemmelsesmyndigheds afsendelse af
bekræftelsen i overensstemmelse med artikel 8 gøre begrundet indsigelse baseret på en eller flere af følgende grunde og i
overensstemmelse med traktaten:
(...)
g)
forholdet mellem det affald, der kan nyttiggøres, og det affald, der ikke kan nyttiggøres, den skønnede værdi af de materialer,
der nyttiggøres endeligt, eller udgifterne til nyttiggørelsen og udgifterne til bortskaffelse af den del, der ikke kan nyttiggøres,
begrunder ikke nyttiggørelsen ud fra økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger.
Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0009.png
Undtagelser til forbud mod import til bortskaffelse
Import-/eksportbekendtgørelsen § 10:
Det er forbudt at overføre affald til bortskaffelse i Danmark. Dette gælder dog ikke i følgende tilfælde:
1) Hvis der i afsendelseslandet ikke findes egnede bortskaffelsesmuligheder, og affaldet fremstilles i så begrænsede mængder,
at oprettelsen af nye, specialiserede bortskaffelsesanlæg inden for dette land vil være uøkonomisk.
2) Ved overførsel fra EU-lande og EFTA-lande, der er parter i Basel-konventionen, til Danmark som bestemmelsesland af farligt
affald bestemt til forbrænding på landjorden, jf. punkt D 10 i bilag 4 i bekendtgørelse om affald.
Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0010.png
Miljøgodkendelse af
Overdragelse af
listevirksomheder
myndighedskompetence
fra Slagelse Kommune
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0011.png
Overdragelse af myndighedskompetence
Beslutning om overdragelse
Slagelse Kommune meddelte den 24. maj 2023, at RGS Nordic fremover er omfattet af bilag 1, listepunkt 6.11.
Miljøstyrelsen og Slagelse Kommune har løbende afholdt møder og haft drøftelser om afklaring af
listepunktsplacering og overdragelse af sagen således at Miljøstyrelsen kan overtage myndighedsansvaret fra
den 15. september 2023.
Videre proces
Miljøstyrelsen skal revurdere virksomhedens eksisterende miljøgodkendelser - en kompleks opgave, som kræver
indgående kendskab til virksomheden. I takt med der sker overdragelse af sagen indleder Miljøstyrelsen
sagsbehandlingen.
Miljøstyrelsen anslår opgaven med revurdering til ca.1 år, men opgaven kan tage længere eller kortere tid.
Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0012.png
Status på Miljø- og
Fødevareklagenævnets
afgørelse
Miljøministeriet
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0013.png
Klagenævnsafgørelsen - Hvad gør vi?
Analyse af
afgørelsen og
dens rækkevidde
Nabotjek
Dialog med EU
Kommissionen
13 / Miljøministeriet - Departementet /
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0014.png
Miljøgodkendelse af
Miljøtilstanden i
listevirksomheder
Agersø Sund
Teknisk gennemgang for
Miljø- og Fødevareudvalget
Miljøministeriet
31. august 2023
Isabelle Navarro Vinten
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0015.png
Opfølgning på samråd: Tilstandsvurderinger/målinger
Formålet med NOVANA
Det nationale overvågningsprogram skal
tilvejebringe et generelt og sammenhængende
overblik over miljøtilstanden i vandområderne.
Måling, vurdering og klassificering af
miljøtilstanden
Miljøstyrelsen vurderer og klassificerer miljø-
tilstanden i kystvande på grundlag af målinger af
forekomsten af miljøfarlige forurenende stoffer i
sediment og biota (fisk/muslinger).
Ved klassificering af miljøtilstand sammenholdes
måleresultater med fastsatte miljøkvalitetskrav.
15 / Miljøstyrelsen / Agersø Sund
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0016.png
Overvågning af miljøtilstand i ‘Smålandsfarvandet, åbne del’
Miljøstyrelsen overvåger tilstanden i
kystvandområdet ‘Smålandsfarvandet, åbne
del’, hvoraf Agersø Sund udgør en lille del.
De gule prikker viser, hvor der overvåges for
miljøfarlige forurenende stoffer.
Der er i ‘Smålandsfarvandet, åbne del’
overskridelse af miljøkvalitetskrav for bly og
cadmium i muslinger og for kviksølv i fisk.
Koncentration af bly i muslinger har været
stigende, koncentration af cadmium i muslinger
har været faldende, og koncentration af kviksølv
i fisk har været stigende (2004-2021).
16 / Miljøstyrelsen / Agersø Sund
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 579: Opfølgning på teknisk gennemgang 31/8-23 vedrørende udledninger til Agersøsund
2753030_0017.png
Tak for opmærksomheden
17 / Miljøstyrelsen / Agersø Sund