Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 578
Offentligt
2752521_0001.png
Orientering af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalget
om global aftale om strategisk samarbejde om kemikalier og affald
Resumé
Der skal på en international konference i Bonn d. 25-29. september vedtages en ny global aftale om
strategisk samarbejde om kemikalier og affald. Aftalen skal erstatte den nuværende aftale Strategic
Approach to Chemicals Management (SAICM), hvis målsætning udløb i 2020. Aftalen er politisk, men ikke
juridisk bindende, og kendetegnes ved en frivillig tilgang og bred involvering af sektorer og interessenter
med det formål at styrke og fordele ejerskab og implementeringsindsats, herunder også i den private
sektor. Aftalen har ingen lovgivningsmæssige eller væsentlige økonomiske konsekvenser. Aftalen skønnes
at have en positiv effekt på beskyttelsesniveauet globalt såvel som i Danmark. Danmark er positiv overfor
etablering af en ny ambitiøs aftale for det globale kemikalie- og affaldssamarbejde.
Baggrund
Den globale kemikaliestrategi SAICM (Strategic Approach to International Chemicals Management) blev
vedtaget i 2006. SAICM er et politisk, men ikke juridisk bindende instrument, der skal sikre, at man når
målsætningen fra implementeringsplanen fra Verdenstopmødet i Johannesburg i 2002 om, at kemikalier i
2020 bruges og produceres på en måde, som minimerer væsentlige negative effekter på miljø og sundhed.
SAICM ses særligt som et instrument, der skal hjælpe udviklingslandene til at håndtere kemikalier mere
sikkert i hele deres livscyklus i forhold til miljø, sundhed og arbejdsmiljø. SAICM spiller ligeledes en
væsentlig rolle i implementeringen af FN’s verdensmål. SAICM er kendetegnet ved en frivillig tilgang og bred
involvering af sektorer og interessenter med det formål at styrke og fordele ejerskab og
implementeringsindsats, herunder også i den private sektor. Anbefalinger besluttes ved konsensus blandt
alle interessenter.
SAICM’s målsætninger udløb i 2020, og det blev i 2015 anerkendt, at 2020-målsætningen ikke nås, og at der
også efter 2020 vil være et behov for et globalt samarbejde om sikker kemikaliehåndtering. Det blev derfor
besluttet at igangsætte en proces (beyond-2020 processen), med det formål at udarbejde et forslag til en
aftale for det globale kemikalie- og affaldssamarbejde efter 2020. På grund af COVID-19 er afslutningen på
denne proces blevet udskudt to gange, og den endelige vedtagelse af en ny aftale vil finde sted d. 25. -29.
september 2023 i Bonn på en international konference (ICCM5).
Formål og indhold
Formålet med den nye aftale for det globale kemikalie- og affaldssamarbejde er at forebygge og, hvis ikke
muligt, sikre en minimering af negative effekter på miljøet og sundheden i forbindelse med brugen af
kemikalier i hele deres livscyklus og en sikker håndtering af affald. Aftalen viderefører og udbygger dermed
målsætningen fra SAICM, der i dag også er en konkret målsætning under verdensmål 12 om bæredygtig
produktion og forbrug, hvorfor den nye aftale ses som væsentlig for implementeringen af FN’s verdensmål og
2030 Agendaen.
Det gælder for hele teksten til aftalen, at forhandlingerne stadig er åbne og forventes afsluttet på ICCM5.
I forhold til indholdet af den fremtidige globale aftale, kan dette deles op i en række overordnede emner:
1.
Selve aftalen – bindende eller ikke bindende samarbejde.
Det nuværende SAICM er et frivilligt, politisk instrument, der involverer interessenter på tværs af
sektorer. Der lægges op til, at den nye aftales også bliver en frivillig, politisk aftale.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 578: Orientering om global aftale om strategisk samarbejde om kemikalier og affald
2752521_0002.png
I modsætning til en konvention eller protokol er denne aftale ikke juridisk bidende, og der er ingen
juridiske krav om implementering af aftalens mål.
2. Politisk forankring
Den nuværende politiske aftale blev vedtaget i 2006. Det er lagt op til, at den nye globale aftale skal
vedtages på High Level delen af Bonn mødet, som finder sted d. 28.-29. september 2023. Desuden
lægges der op til at invitere FN’s generalforsamling (UNGA) til at støtte op om den politiske
betydning af den nye aftale, herunder sikre ejerskab og implementering i andre FN-sektorer end i
miljøsøjlen som f.eks. i sundheds- og arbejdsmiljøsøjlen.
3. Strategiske mål og fokusområder
Visionen for aftalen er at sikre sikker håndtering af kemikalier og affald globalt og dermed forebygge,
og hvis ikke muligt, minimere skadelige effekter på menneskers sundhed og miljøet.
Formålet med aftalen er udmøntet i fem strategiske mål, der skal vejlede interessenter på alle
niveauer i deres bestræbelser for at sikre en sikker håndtering af kemikalier og affald.
De fem strategiske mål er, at:
a.
Regulering, institutionelle mekanismer og kapacitet er på plads til at understøtte og
opnå sikker og bæredygtig håndtering af kemikalier og affald.
b. Tilstrækkelig viden, data og information om kemikalier er genereret og tilgængelig
for alle for at muliggøre informerede beslutninger og handlinger.
c. Særlige problemstillinger af bekymring der kræver global handling identificeres,
prioriteres og håndteres.
d. Sikre alternativer og innovative og bæredygtige løsninger i produktværdikæder er på
plads, så fordelene for menneskers sundhed og miljøet maksimeres, og risici
forebygges eller, hvor det ikke er muligt, minimeres.
e. Forbedret implementering sker gennem øget ressourcemobilisering, partnerskaber,
samarbejde, kapacitetsopbygning og virksomheders beslutningstagning.
Der er desuden foreslået en række delmål, som skal være med til at implementere og operationalisere
aftalen.
4. Forvaltning og struktur
Der foreslås en struktur med et sekretariat, bureau og forretningsorden som det nuværende SAICM.
Det vil sige et sekretariat, der er forankret i FN’s miljøprogram (UN Environment). Der ligger
forskellige forslag til sammensætning af bureauet, hvor et af dem er et bureau, der består af
repræsentanter valgt i de forskellige FN-regioner og fra andre FN sektororganisationer, der er
medlemmer af IOMC (Inter-Organization Programme for the Sound Management of Chemicals)
samt repræsentanter fra andre nøgleinteressenter, herunder industrien og NGO’er. Derudover
foreslås det, at den nye aftale forvaltes via internationale konferencer (ICCM), der er aftalens
beslutningsorgan, og hvor alle interessenter deltager på lige vilkår.
Det skal desuden afklares, hvorledes man etablerer den bedste sammenhæng til et kommende
internationalt videnskabspolitisk panel dækkende kemikalier, affald og forurening. Et panel i stil
med FN's klimapanel (IPCC) og biodiversitetspanelet (IPBES), der skal styrke forståelsen af og
samarbejdet mellem politik og videnskab.
I udkastet til aftale er foreslået en række tiltag, der skal sikre national implementering af aftalen,
herunder nationale planer og rapportering af tiltag, der kan sikre en implementering af aftalens mål.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 578: Orientering om global aftale om strategisk samarbejde om kemikalier og affald
2752521_0003.png
5.
Finansiering
Idet der er tale om en frivillig aftale, er der ikke krav til landene om betaling af faste årlige bidrag.
Sekretariatet og initiativer under SAICM finansieres i dag ved frivillige bidrag fra landene. Der er i
den nye aftale lagt op til en lignende struktur, hvor frivillige bidrag vil blive foreslået beregnet ud fra
FN’s fordelingsnøgle for finansielle bidrag.
Derudover finansieres implementering af SAICM i dag i udviklingslandene både gennem frivillige
bilaterale bidrag, den globale miljøfacilitet (GEF) og gennem frivillige bidrag til et allerede etableret
FN Special Program (Special Programme on Integrated Approach to Finance), der er målrettet
institutionel styrkelse.
Der er lagt op til, at GEF og Special Program også vil være finansieringsmekanisme for den nye
aftale. En stor gruppe ulande har desuden foreslået etableringen af en ny global fond finansieret af
frivillige bidrag, der skal understøtte landenes implementering af sikker håndtering af kemikalier, og
NGO’erne har foreslået en global afgift på salg af kemikalier, hvor provenuet skal bidrage til
udviklingslandenes kapacitet til håndtering af kemikalier og affald. Derudover har industrien
foreslået en platform, hvor ”behov og udbud” kan mødes, som vil sikre, at industrien ved, hvilke
projekter de finansierer. Det drøftes desuden, om der kan etableres et opstartsprogram i stil med det
opstartsprogram SAICM havde. Et sådant program vil være baseret på frivillige bidrag.
Gældende dansk ret
Kemikalie- og affaldsområdet er reguleret jf. gældende EU-forordninger og direktiver på området.
Konsekvenser
Den nye globale aftale forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Aftalen er en
politisk aftale baseret på frivillig indsats. Derudover forventes aftalens elementer at ligge indenfor gældende
EU- og dansk regulering.
Den nye globale aftale forventes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget. Såfremt aftalen måtte afføde konkrete økonomiske forslag, eksempelvis i form af et nyt
opstartsprogram, vil dette skulle baseres på frivillige bidrag.
Den nye globale aftale forventes at have mindre administrative konsekvenser, idet det forventes, at landene
skal rapportere i forhold til implementeringen af aftalens mål i stil med den rapportering, der allerede er i
dag under den eksisterende aftale. Denne udgift afholdes indenfor ministeriets egne rammer.
Den nye globale aftale forventes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark, bl.a. fordi den globale produktion af
og handel med produkter indeholdende skadelige kemikalier forventes at påvirkes på sigt, således at den
samlede belastning på miljø og sundhed fra brugen af kemikalier falder. Derudover forventes et øget
beskyttelsesniveau globalt men specielt i udviklingslandene, hvor regulering og håndtering af kemikalier og
affald forbedres.
Høring
Mandatet har været i høring i beskæftigelses- og sundhedsministeriet, der ingen bemærkninger havde.
Generelle forventning til andre landes holdninger
EU og medlemslandene støtter fælles op om en ambitiøs aftale, der sikrer sikker håndtering af kemikalier og
affald globalt.
Aftalen ligger i udkast, og der er stadig en del udeståender forud for sidste forhandlingsmøde. Der er opnået
en generel enighed om de fem strategiske mål, der skal være rettesnor for aftalen, men endnu ikke opnået
enighed om de 20-30 delmål, der skal specificere de overordnede mål. Finansiering og kapacitetsopbygning i
udviklingslandene er desuden et af de emner, hvor der ej heller er opnået enighed om endnu.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 578: Orientering om global aftale om strategisk samarbejde om kemikalier og affald
Alle lande og interessenter har udtrykt behov for og støtte til at fortsætte det globale kemikalie- og
affaldssamarbejde efter udløb af SAICMs målsætninger. Der har desuden været etableret en politisk ”High
Ambition Alliance” ledt af Sverige og Uruguay med det formål at sikre politisk synlighed og opbakning på
højt niveau til en ambitiøs aftale, som Danmark har været en del af. Enkelte lande udenfor alliancen ønsker
at fortsætte den eksisterende aftale i så uforandret en form som muligt.
Udviklingslandene støtter en ambitiøs aftale men står fast på, at der skal etableres en ny international fond,
der kan støtte udviklingslandenes implementering af aftalen. En sådan ny fond møder modstand fra alle
donorlande, herunder EU og dets medlemslande, blandt andet med den begrundelse, at der er tale om en
frivillig aftale.
Danmarks generelle holdning
Danmark støtter etablering af en ny ambitiøs aftale for det globale kemikalie- og affaldssamarbejde, der skal
afløse den eksisterende kemikaliestrategi, SAICM. Danmark støtter, at aftalen bliver en politisk og ikke
juridisk bindende aftale, hvilket muliggør fastholdelse af aftalens brede forankring blandt interessenter og på
tværs af sektorer for at styrke implementeringen. Desuden, at FN’s generalforsamling (UNGA) bliver
inviteret til at støtte op om den politiske betydning af den nye aftale for at forankre ejerskab og
implementering i andre FN-sektorer end i miljøsøjlen, som f.eks. i sundheds- og arbejdsmiljøsøjlen.
Danmark støtter op om, at aftalen skal sikre en sikker håndtering af kemikalier og affald globalt, primært
gennem de fem strategiske mål.
Danmark støtter desuden op om etableringen af et bureau med en sammensætning som i dag, der sikrer en
bred repræsentation af regeringer og interessenter. Danmark er desuden positiv overfor at rapportere om
tiltag, der kan sikre en national implementering af aftalens mål.
I forhold til finansiering af aftalen, så støtter Danmark brugen af GEF og Special Program som generelle
finansieringsmekanismer, og at landene frivilligt bidrager til sekretariats funktion beregnet ud fra FN’s
fordelingsnøgle for finansielle bidrag. Danmark bidrager allerede i dag til såvel GEF som Special Program.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 578: Orientering om global aftale om strategisk samarbejde om kemikalier og affald