Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 577
Offentligt
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del - Bilag 577
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.
(Teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
§1
I lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 520 af 1. maj 2019, som ændret ved lov nr., lov nr. 415 af 5. maj 2022
og lov nr. 419 af 25. april 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 16 c
ændres »teknisk, forurenings- og driftsmæssigt forbundet« til:
»forureningsmæssigt og teknisk eller driftsmæssigt forbundet«.
3.
I
§ 34 a
indsættes som stk. 2: »
»Stk.
2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om teknologier til landbrugs-
produktion, som har en dokumenteret effekt (teknologiliste). Miljøministe-
ren kan dog alene fastsætte regler teknologier til landbrugsproduktion, som
har en dokumenteret effekt på reduktion af drivshusgasudledningen efter
forhandling med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.
4.
I
§ 72, stk. 1.
indsættes som 3. og 4. pkt.: »Miljøministeren kan fastsætte
regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkost-
ninger ved administration og godkendelse af teknologier på teknologilisten.
Miljøministeren kan dog alene fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis
dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og godken-
delse af teknologier på teknologilisten, som har dokumenteret effekt på re-
duktion af drivhusgasudledningen, efter forhandling med ministeren for fø-
devarer, landbrug og fiskeri.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den [1. juli] 2024.
Stk. 2.
Klager over afgørelser, der er truffet inden den [1. juli 2024], be-
handles efter de hidtil gældende regler.
Stk. 3.
En sag der er hjemvist til fornyet behandling, hvor den oprinde-
lige afgørelse er truffet før den. [1. juli 2024], behandles efter de hidtil
gældende regler.
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold
1. Indledning................................................................................................ 3
2. Samlet godkendelse eller tilladelse af flere husdyrbrug.......................... 3
2.1. Gældende ret .................................................................................... 3
2.2. Miljøministeriets overvejelser .......................................................... 8
2.3. Den foreslåede ordning .................................................................... 9
3. Bemyndigelse til at fastsætte regler om en teknologilisteordning ........ 11
3.1. Gældende ret .................................................................................. 11
3.2. Miljøministeriets overvejelser ........................................................ 12
3.3. Den foreslåede ordning .................................................................. 14
4. Præcisering af regler om gebyrer til hel eller delvis dækning ved
godkendelse af teknologi ........................................................................... 15
4.1. Gældende ret .................................................................................. 15
4.2. Miljøministeriets overvejelser ........................................................ 16
4.3. Den foreslåede ordning .................................................................. 17
5. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål .............................. 17
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige ................................................................................................... 18
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ... 18
8. Administrative konsekvenser for borgerne ........................................... 19
9. Klimamæssige konsekvenser ................................................................ 19
10. Miljø- og naturmæssige konsekvenser ................................................ 19
11. Forholdet til EU-retten ........................................................................ 19
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ......................................... 20
12. Sammenfattende skema ....................................................................... 20
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre husdyrbruglovens § 16 c således, at to
husdyrbrug fremover skal tillades eller godkendes samlet, hvis de er foru-
reningsmæssigt og teknisk eller driftsmæssigt forbundet. Efter den gæl-
dende bestemmelse skal den samlede tilladelse eller godkende ske, hvis et
husdyrbrug er teknisk, forurenings og driftsmæssigt forbundet med et an-
det husdyrbrug. Ændringsforslaget betyder, at husdyrbrugene ikke længere
skal opfylde alle tre kriterier i bestemmelsen. Det vil være tilstrækkeligt, at
husdyrbrugene er forureningsmæssigt forbundet, og at de herudover er en-
ten teknisk eller driftsmæssigt forbundet. Baggrunden for ændringsforsla-
get er navnlig, at nogle husdyrproducenter foretager en matrikulær opde-
ling af deres ejendomme og ved denne form for omgåelse opnår en lempe-
ligere miljøvurdering ved ansøgning om ny miljøgodkendelse.
Det foreslås endvidere, at præcisere husdyrbruglovens § 34 a og § 72, såle-
des at bestemmelserne udtrykkeligt indeholder bemyndigelse til at fast-
sætte regler om en teknologilisteordning og opkrævning af gebyr for opta-
gelse af teknologier på teknologilisten. Krav om anvendelse af miljøtekno-
logier er et centralt element i husdyrreguleringen, og Miljøstyrelsens hjem-
meside indeholder derfor i dag en liste over miljøteknologier til land-
brugsproduktion, som har en dokumenteret miljøeffekt på ammoniakemis-
sion, lugtemission eller begge dele. Teknologilisten, der opdateres lø-
bende, er udarbejdet for at skabe overblik over tilgængelig miljøteknologi
til landbrugsproduktion, som er på markedet. Listen anvendes af kommu-
nerne i behandling af ansøgninger om miljøgodkendelser og af husdyrpro-
ducenter og konsulenter, der ansøger om miljøgodkendelse af husdyrbrug.
Den gældende § 34 a i husdyrbrugloven indeholder i dag hjemmel til at
fastsætte regler om miljøteknologi til landbrugsproduktion, men da tekno-
logilisteordningen nu ønskes udbygget yderligere i bekendtgørelsesform,
vurderes det hensigtsmæssigt, at der sker en tydeliggørelse af hjemmels-
grundlaget. Den foreslåede bemyndigelse skal bl.a. anvendes til at fast-
sætte regler i bekendtgørelsesform om det eksisterende samarbejde med
Dansk Standard og inddragelsen af relevante eksperter i husdyrregulerin-
gen. Også klimateknologier, der har en reducerende effekt på udledning af
drivhusgasser, vil kunne optages på teknologilisten, når disse er klar til im-
plementering. Den gældende § 72, indeholder hjemmel til at fastsætte ge-
byrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved ad-
ministration og tilsyn i forbindelse med loven. Det foreslås, at § 72, præci-
seres, så det udtrykkeligt fremgår, at reglerne om gebyrer kan omfatte om-
kostninger ved administration og godkendelse af teknologier på teknologi-
listen.
2. Samlet godkendelse eller tilladelse af flere husdyrbrug
2.1. Gældende ret
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
Udgangspunktet i husdyrbruglovens § 16 c er, at husdyrbrug skal godkendes
eller tillades hver for sig, hvis husdyrbrugene ligger på hver deres selvstæn-
dige ejendom jf. bemærkningerne til husdyrbruglovens § 16 c, Folketingsti-
dende 2016-2017, tillæg A, side 136. Det fremgår af bemærkningerne til
husdyrbruglovens § 3, stk. 1, nr. 1-6, jf. Folketingstidende 2016-2017, tillæg
A, side 111, at det er den samlede matrikulære ejendom, jf. udstykningslo-
vens § 2 (lov om udstykning og anden registrering i matriklen jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 769 af 7. juni 2018), der afgrænser husdyrbruget i relation
til husdyrbrugloven. Husdyrbruget omfatter herved alle anlæg samt drifts-
bygninger til brug for husdyrholdet m.v., der ligger på samme matrikulære
ejendom, uanset om de ligger fysisk samlet.
Som en undtagelse fra dette udgangspunkt følger det af husdyrbruglovens §
16 c, at flere husdyrbrug, der ligger på hver deres selvstændige matrikulære
ejendom, men som samtidig er teknisk, forurenings- og driftsmæssigt for-
bundet med hinanden, skal godkendes eller tillades samlet.
Dette indebærer, at de beskyttelsesniveauer, der følger af husdyrgodkendel-
sesbekendtgørelsen for blandt andet lugt, ammoniak, støj, støv, transport-
og lysgener m.v., samlet set skal overholdes. Herved opnås som udgangs-
punkt en bedre beskyttelse af omgivelserne end i de tilfælde, hvor to hus-
dyrbrug skal godkendes eller tillades hver for sig og dermed alene skal be-
dømmes i kumulation med hinanden.
Forskellen kan illustreres i forhold til lugtgener. Når der søges om udvidelse
eller ændring af et husdyrbrug, skal der beregnes en geneafstand. Ved en
geneafstand forstås den afstand, der skal være imellem et ansøgende hus-
dyrbrug og en byzone, samlet bebyggelse eller en enkeltbolig. Den udregnes
efter nærmere regler i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Beregningen
viser, hvor langt væk en nabo skal være placeret for, at grænseværdierne for
lugt overholdes. En af parametrene i beregningen er omfanget af de lugtge-
ner, der udgår fra det ansøgte. Her har det i praksis stor betydning for den
beregnede geneafstand, om lugtbidraget fra de to husdyrbrug indgår, eller
om kun bidraget fra det ene indregnes. Hvis det ikke indgår, fordi betingel-
serne i § 16 c ikke er opfyldt, skal bidraget fra nabohusdyrbruget alene ind-
regnes i kumulation. Efter reglerne i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen
betyder det, at nabohusdyrbruget kun indgår i vurderingen, hvis det oversti-
ger en vis størrelse, og det ligger i en nærmere bestemt afstand fra de be-
skyttede omgivelser. Hvis disse betingelser opfyldes, medregnes det under
alle omstændigheder kun med en begrænset vægt, idet det vil medføre en
forøgelse af geneafstanden på 10 pct., hvis der er et husdyrbrug, og 20 pct.
hvis der er to eller flere. Forskellen kan illustreres med et tænkt regneek-
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
sempel. Hvis to husdyrbrug ligger i nærheden af hinanden og nabohusdyr-
bruget har en ammoniakemission på mere end 750 kg NH3-N pr. år og ligger
inden for en afstand på 300 m til samlet bebyggelse, vil der kunne blive
beregnet en geneafstand på 286 m, hvis nabohusdyrbruget medregnes i ku-
mulation. Hvis det indgår i en samlet bedømmelse med det ansøgende hus-
dyrbrug, vil geneafstanden blive 465 m. I praksis kan dette være forskellen
på, om husdyrbruget kan overholde geneafstanden til omgivelserne eller ej
i forbindelse med en konkret ansøgning.
Det følger af bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2016-2017, tillæg A,
side 135-136, at § 16 c er en videreførelse af § 13 i den tidligere lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, jf. lov nr. 1572 af 20. december 2006
(herefter 2007-husdyrbrugloven) med mindre justeringer. Efter § 13 skulle
flere ejendomme med tilhørende anlæg, der indgik i den samme bedrift, til-
lades eller godkendes sammen med en anden ejendoms anlæg, hvis de to
ejendomme var teknisk og forureningsmæssigt forbundet med hinanden.
Hensigten med ordningen i § 13 kan læses ud af det notat, der henvises til i
bemærkningerne til § 13 i 2007-husdyrbrugloven jf. Folketingstidende
2006-07, tillæg A, side 1968. Der er tale om et notat af den 12. april 1999
om Miljø- og Energiministeriets redegørelse for begrebet anlæg/projekt i
relation til VVM-reglerne, planlovens regler om landzonetilladelse og
IPPC-direktivet for så vidt angår husdyrproduktion.
Af notatet fremgår, at ordningen følger det såkaldte ”byggeklodsprincip”,
som indgik i den daværende landbrugslov. Byggeklodsprincippet indebæ-
rer, at landmanden får mulighed for at etablere sig på en ejendom for deref-
ter at udvide bedriften ved køb af en eller flere selvstændige ejendomme,
der hver for sig kan udbygges. Bedrift skal her forstås i overensstemmelse
med landbrugslovens § 2, stk. 3 (lov om landbrugsejendomme jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 116 af 6. februar 2020). Heraf fremgår, at der er tale om et
husdyrbrug der drives af samme fysiske eller juridiske person, og herunder
at de drives under samme CVR-nr., jf. Folketingstidende 2016-2017, tillæg
A, side 136. Ved gradvis nedtrapning kan de pågældende ejendomme igen
afhændes hver for sig. Dette var blandt andet med til at sikre, at den enkelte
produktionsenhed ikke blev for stor, og det skulle lette et evt. generations-
skifte.
Med ændringsloven i 2017 blev den dagældende § 13 indarbejdet i husdyr-
bruglovens § 16 c, idet der skete mindre justeringer. Med justeringen blev
kravet om, at der skulle være tale om flere ejendomme med tilhørende anlæg
inden for samme bedrift erstattet af et krav om, at husdyrbrugene, udover at
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
være teknisk og forureningsmæssigt forbundet, også skal være driftsmæs-
sigt forbundet. Dette blev i bemærkningerne forklaret med, at ordet bedrift
i 2007-husdyrbruglovens § 13 skulle forstås bredere end i det begreb, der
anvendes i landbrugsloven, hvor det centrale for, om to ejendomme anses
for samme bedrift er, om ejendommenes drives af samme fysiske eller juri-
diske ejer, herunder samme CVR-nr. I relation til § 13 har bedrift dækket
det forhold, at der er aftalt et driftsfællesskab, jf. Folketingstidende 2016-
2017, tillæg A, side 136. Dette tydeliggøres med den justerede regel, idet
det fremgår af bemærkningerne, at der kan være et driftsmæssigt fællesskab
mellem flere husdyrbrug, der ikke har samme ejer/CVR-nr. Endvidere frem-
går det, at driftskriteriet kun har betydning, hvis der er tale om husdyrbrug,
der er teknisk og forureningsmæssigt forbundet. Herved er kriteriet alene
tænkt som en præcisering af de primære kriterier om teknisk og forurenings-
mæssigt forbindelse, idet husdyrbrug ikke vil være navnlig teknisk forbun-
det uden en vis driftsmæssig sammenhæng. Af bemærkningerne fremgår, at
det ikke har været hensigten at ændre den retstilstand, der var gældende efter
§ 13 i 2007-husdyrbrugloven, men blot tydeliggøre de øvrige kriterier.
Hvad angår forståelsen af kriterierne for, hvornår ejendomme skal vurderes
samlet, henvises der i bemærkningerne til § 13 i 2007-husdyrbrugloven og
§ 16 c i husdyrbrugloven, jf. hhv. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side
1968 og Folketingstidende 2016-2017, tillæg A, side 135, til føromtalte no-
tat fra den 12. april 1999.
Det fremgår af notatet, at hvis der er et driftsfællesskab på tværs af to ejen-
domme, vil det bl.a. indgå som kriterium for vurderingen af, om de skal
vurderes samlet, om der er fællesanlæg. F.eks. anføres det, at fælles malke-
stald eller foderanlæg kan være et indicium for, at ejendommenes bygninger
har en sådan teknisk sammenhæng, at de må betragtes som ét anlæg. Rør-
forbindelser vil derimod ikke i sig selv bevirke, at to bygningskomplekser
betragtes som ét. Flytning af dyr mellem ejendomme inden for samme be-
drift bevirker heller ikke i sig selv, at flere staldanlæg skal vurderes under
et. Det samme gør sig gældende for ejendomme uden en gyllebeholder, da
en ejendom ifølge notatet godt kan være en selvstændig enhed, selvom den
har opbevaringskapacitet på en anden ejendom.
Med afsæt i notatet har det været op til kommunerne, og Miljø- og Fødeva-
reklagenævnet, at fastlægge en praksis. Der findes mange nævnsafgørelser,
og de peger ikke entydigt i samme retning. Generelt har Miljø- og Fødeva-
reklagenævnet lagt vægt på afstanden mellem de to husdyrbrugs anlæg, om
der har været separate foderanlæg og gyllesystemer, om de har haft samme
CHR-nr. eller ejer, om der er sket flytning af dyr/varer imellem de to ejen-
domme, om der har været fælles rørsystemer, om husdyrbrugene har haft
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
fælles redskaber, fælles medarbejdere eller fælles foderopbevaringsanlæg.
Ofte har det også indgået, om husdyrbrugene trods en vis forbindelse ville
kunne drives adskilt.
I senere praksis fra Miljø- og Fødevareklagenævnet angående den tidligere
§ 13 fra 2007-husdyrbrugloven, har der været tilfælde, hvor nævnet har sta-
tueret, at der skulle ganske meget til, før to husdyrbrug blev anset som væ-
rende teknisk forbundet. Således fandt man i sagen NMK-132-00738,
NMK-132-00739 og NMK-133-00157 ikke, at fælles vand og varmeforsy-
ning, rørforbindelse til gyllebeholder, eventuel flytning af dyr og fælles op-
bevaring og håndtering af foder betød, at ejendommenes bygninger havde
en sådan teknisk sammenhæng, at de måtte betragtes som ét anlæg. Nævnet
bemærkede, at graden af driftsfælleskab mellem ejendommene ikke havde
et omfang og en karakter, som kunne gøre, at det ikke var teknisk muligt at
drive husdyrproduktionerne uafhængigt af hinanden ved frasalg af den ene
ejendom. I sag NMK-132-00789 fandt nævnet heller ikke, at to husdyrbrug
var teknisk forbundet, selvom de havde fælles vand- og varmeforsyning,
rørforbindelse til gyllebeholder samt fælles opbevaring og håndtering af fo-
der.
Denne udvikling synes at være blevet yderligere understøttet efter, at 2007
husdyrbruglovens § 13 i 2017 blev videreført med mindre justeringer i hus-
dyrbruglovens § 16 c. Dette er bl.a. kommet til udtryk i en afgørelse fra
Miljø- og Fødevareklagenævnet (sags. nr. 18/04781 tidl. NMK-131-00277).
Sagen vedrørte en afgørelse, hvor kommunen havde meddelt afslag til en
ansøgning om etablering af et husdyrbrug på en ejendom, der skulle udma-
trikuleres fra en eksisterende ejendom, hvor ansøger i forvejen havde et hus-
dyrbrug. Ved udmatrikuleringen forblev ejerforholdene de samme, og skel-
grænsen for den nye ejendom ville gå 5 meter fra de eksisterende minkhal-
ler. Kommunen vurderede, at de to husdyrbrug skulle godkendes samlet ef-
ter § 16 c, navnlig fordi det ikke ville være muligt at adskille lugtgenerne
fra de to husdyrbrug fra hinanden på grund af den tætte beliggenhed. Kom-
munens afgørelse blev påklaget til nævnet, som under sagens behandling
bad Miljøstyrelsen om en udtalelse, idet nævnet var i tvivl om, hvorvidt alle
tre betingelser i § 16 c skulle være opfyldt, før to husdyrbrug skulle godken-
des eller tillades samlet. Miljøstyrelsen oplyste, at de i husdyrbruglovens §
16 c angivne kriterier ”teknisk, forurenings- og driftsmæssigt forbundet”
alle skal være opfyldt, for at flere husdyrbrug skal godkendes eller tillades
samlet, og at driftskriteriet udelukkende har betydning, hvis to eller flere
anlæg forinden er vurderet som værende teknisk og forureningsmæssigt for-
bundne, idet kriteriet ”driftsmæssigt forbundet” skal forstås som en præci-
sering af de to øvrige kriterier. Ved sagens afgørelse lagde nævnet afgø-
rende vægt på, at de to husbrug ikke kunne anses for teknisk forbundet, idet
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
det bl.a. fremgik, at de to anlæg ville have en selvstændig foder- og gylle-
håndtering. På denne baggrund hjemviste nævnet sagen med henvisning til,
at de to husdyrbrug ikke skulle vurderes samlet.
2.2. Miljøministeriets overvejelser
Miljøministeriet finder, at der er grundlag for at genoverveje reglen i lyset
af Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis, hvor der er eksempler på, at der
har været endda meget tætte både tekniske og driftsmæssige forbindelser
mellem to husdyrbrug uden, at nævnet har fundet, at de skulle vurderes sam-
let. Der ser herved ikke ud til at være sikkerhed for, at miljøhensynene bag
reglen tilgodeses. Dette er blevet forstærket ved, at det i medfør af den gæl-
dende bestemmelse i dag er tilstrækkeligt, at et af de tre kriterier ikke opfyl-
des, for at undgå en samlet godkendelse af husdyrbrugene. Dette beror bl.a.
på, at Miljø- og Fødevareklagenævnet har lagt sig tæt op ad notatet fra 1999.
Notatet er 20 år gammelt, og det er dels udarbejdet med et andet hovedfor-
mål end det, det er blevet anvendt til, dels er det udarbejdet inden liberali-
seringen af landbrugsloven. Dengang var der grænser for, hvor mange hus-
dyrbrug en landmand måtte eje og grænser for antallet af dyr, ligesom der
også var forbud mod husdyrhold på en landbrugsejendom uden beboelses-
bygning. Disse begrænsninger er ophævet og har i sig selv øget erhvervets
løbende tilpasningsmuligheder.
Tilsvarende må det antages, at reglen er blevet yderligere indsnævret efter,
at 2007-husdyrbruglovens § 13 i 2017 blev videreført med mindre justerin-
ger i husdyrbruglovens § 16 c, hvor kravet om samme bedrift faldt bort og
blev erstattet af kriteriet om driftsmæssig forbundenhed. Nævnsafgørelsen
gennemgået ovenfor har tydeliggjort, at det efter den gældende bestemmelse
i husdyrbruglovens § 16 c, er blevet lettere at undgå en samlet godkendelse
af et husdyrbrug ved at udmatrikulere dele af ejendommen trods tilstedevæ-
relsen af en forureningsmæssig forbindelse og tætte tekniske og driftsmæs-
sige forbindelser mellem husdyrbrugene. Det skyldes dels, at betydningen
af den ejer- og virksomhedsmæssige forbindelse er ophævet, dels at der nu
er tre i stedet for to kriterier. Miljøministeriet finder herudover, at nævnets
praksis har udviklet sig i en retning, hvor tilstedeværelsen af en teknisk for-
bindelse forudsætter, at det teknisk ikke er muligt at drive husdyrbrugene
uafhængigt af hinanden. Dette betyder – alt andet lige – at det er blevet let-
tere at konstruere en situation, hvor § 16 c, ikke finder anvendelse.
Set i lyset af den praksis, der har udviklet sig, vurderer Miljøministeriet, at
der er grundlag for at ændre husdyrbruglovens § 16 c. Samtidig bemærkes,
at det nuværende landbrugsbillede er markant anderledes, idet den nugæl-
dende landbrugsregulering i vidt omfang er blevet liberaliseret. Reglen bør
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
derfor ændres således, at den i højere grad er tidssvarende og sikrer nabobe-
skyttelsen og hensynet til miljøet, således som oprindeligt tilsigtet.
Miljøministeriet finder det på den baggrund hensigtsmæssigt, at ændre den
gældende bestemmelse, hvor samlet godkendelse af to husdyrbrug forud-
sætter, at alle tre betingelser er opfyldt. Formålet med ændringen er at sikre,
at der ikke fremover kan ske omgåelse af bestemmelsens formål. Eksempel-
vis ved at et husdyrbrug udmatrikulerer dele af husdyrbruget, hvorefter de
to husdyrbrug opnår en lempeligere miljøvurdering end ved en samlet god-
kendelse, samtidigt med at husdyrbrugene fortsat kan drage fordel af et tæt
teknisk og driftsmæssigt fællesskab.
Miljøministeriet vurderer på den baggrund, at to husdyrbrug fremadrettet
bør godkendes samlet, hvis husdyrbrugene er forureningsmæssigt og enten
teknisk eller driftsmæssigt forbundet. Miljøministeriet bemærker, at det
med ændringen også fremadrettet bør være muligt at adskille to husdyr-
brug, hvis det ene f.eks. ønskes frasolgt, generationsskiftet el.lign., forud-
sat at der sker en reel adskillelse af de to husdyrbrug.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr. 1, at § 16 c ændres således, at husdyrbrug, som er
omfattet af godkendelses- eller tilladelsespligten efter §§ 16 a eller 16 b, og
som er forureningsmæssigt og teknisk eller driftsmæssigt forbundet med
hinanden, skal godkendes eller tillades samlet.
Udgangspunktet i husdyrbrugloven vil fortsat være, at husdyrbrug skal god-
kendes eller tillades hver for sig, hvis husdyrbrugene ligger på hver deres
selvstændige matrikulære ejendom, således som denne afgrænses via ud-
stykningsloven, jf. oven for pkt. 2.3.1. Det vil sige, at der på godkendelses-
tidspunktet skal være tale om, at husdyrbrugene ligger på selvstændige ma-
trikulære ejendomme.
Med den foreslåede ændring vil den centrale betingelse for at fravige ud-
gangspunktet om, at husdyrbrug på selvstændige matrikulære ejendomme
skal behandles hver for sig, være, om husdyrbrugene er forureningsmæssigt
forbundet.
Miljøministeriet finder, at der er behov for at etablere en fast og ensartet
praksis for, hvornår betingelsen om forureningsmæssig forbindelse er op-
fyldt. Miljøministeriet vurderer, at en afstand på op til og med 100 meter
mellem to husdyrbrug uden videre medfører, at husdyrbrugene er forure-
ningsmæssigt forbundne, idet det ikke vil være muligt at adskille forure-
ningsbidraget fra de to husdyrbrug. I de tilfælde hvor afstanden mellem to
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
husdyrbrug er længere, vil husdyrbrugene fortsat kunne være forurenings-
mæssigt forbundne. Det vil være tilfældet, hvis den korteste afstand mellem
de to husdyrbrugs anlæg svarer til, eller er mindre end, 50 pct. af den ukor-
rigerede geneafstand beregnet efter modellen for beregning af genekritier
for lugt i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 31, nr. 3. Herved vil der
kun i ganske særlige tilfælde foreligge forureningsmæssig forbindelse, hvis
afstanden imellem de to husdyrbrug overstiger 300 meter. hvilket dog vil
bero på de konkrete omstændigheder. Begge afstandsregler forventes, at
blive fastsat i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Den foreslåede § 16 c indebærer herudover, at husdyrbrugene skal være en-
ten teknisk eller driftsmæssigt forbundne. Miljøministeriet bemærker, at en
kort afstand mellem to husdyrbrug kan tale for, at der i øvrigt er en drifts-
mæssig eller teknisk forbindelse imellem de to husdyrbrug, idet det ellers
sjældent vil være hensigtsmæssigt med denne placering. Det skal dog fortsat
være muligt at eje eller drive flere adskilte husdyrbrug, der kan afhændes og
af nye ejere drives uafhængigt af hinanden selvom de ligger tæt på hinanden,
hvorfor en samlet godkendelse efter § 16 c forudsætter, at husdyrbrug sam-
tidig også skal være enten teknisk eller driftsmæssigt forbundet.
Forhold, der tyder på driftsmæssig forbindelse mellem to husdyrbrug om-
fatter bl.a. fælles regnskaber, herunder gødningsregnskaber, fælles daglig
drift, herunder fælles medarbejdere, fælles afhentning af døde dyr, fælles el-
vand-og varmeforsyning, fælles smittebekæmpelse og sundhedskontrol,
flytning af varer og dyr mellem husdyrbrugene, anvendelse af fælles red-
skaber og maskiner og sammenfald af dyrearter. Videre kan det indgå, om
husdyrbrugene ejes af den samme juridiske eller private person, eller hvad
der må sidestilles hermed, har et fælles CVR eller CHR-nr. m.v. Tilsvarende
kan også andre forhold, som indikerer samdrift, indgå i vurderingen af, om
der eksisterer en driftsmæssig forbindelse mellem to husdyrbrug.
I vurderingen af om husdyrbrugene er teknisk forbundet, kan det f.eks. indgå
om husdyrbrugene har fælles anlæg, herunder f.eks. gyllesystemer, fodersy-
stemer, gødningsopbevaringsanlæg, foderopbevaringsanlæg, maskinhus,
malkeanlæg, personalefaciliteter og vaskeplads. Tilsvarende kan andre tek-
niske forbindelser, herunder f.eks. rørforbindelser mellem husdyrbrugenes
anlæg og fælles vand og varmeforsyningsanlæg, m.v. indgå i vurderingen
af, om der eksisterer en teknisk forbindelse mellem husdyrbrugene.
Det vil som hidtil være kommunernes opgave at foretage den konkrete vur-
dering af, om betingelserne for en driftsmæssig eller teknisk forbindelse er
opfyldt.
10
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
For nærmere om den foreslåede ordning henvises til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil. For nærmere om overgangsordningen for denne
bestemmelse henvises til lovforslagets § 2.
3. Bemyndigelse til at fastsætte regler om en teknologiliste-
ordning
3.1. Gældende ret
Den gældende bestemmelse i § 34 a i husdyrbrugloven indebærer, at miljø-
ministeren har mulighed for at fastsætte regler om husdyrbrugs indretning
og drift, herunder om den kontrol, som den ansvarlige for husdyrbruget skal
foretage for egen regning, samt opførelse af bebyggelse m.v.
Det fremgår af bemærkningerne til § 34 a, Folketingstidende 2016-17, tillæg
A, side 150, at: ”Bemyndigelsesbestemmelsen vil kunne anvendes til at fast-
sætte regler om nærmere krav til indretning og drift af valgte miljøteknolo-
gier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret miljøeffekt på f.eks.
ammoniakfordampning og lugt. Miljøstyrelsen fører i dag en teknologiliste
som en vejledende liste over miljøteknologi, som har en dokumenteret mil-
jøeffekt og er driftssikker. Som eksempel kan nævnes krav om pH-logning
ved brug af gylleforsuringsanlæg. Med den foreslåede bemyndigelse i lo-
vens § 34 a vil miljø- og fødevareministeren også kunne fastsætte regler,
hvorved det fremgår, hvilke teknologier der anses for at give en nærmere
bestemt effekt, og i givet fald hvilke krav der stilles til indretning og drift af
de enkelte miljøteknologier”.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 34 a er bl.a. anvendt til at fastsætte § 37 i
bekendtgørelse nr. 2225 af 27. november 2021 om godkendelse og tilladelse
m.v. af husdyrbrug (herefter husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen), hvoref-
ter husdyrbrug ved anvendelse af miljøteknologi m.v., der er optaget på Mil-
jøstyrelsens teknologiliste, og som er optaget i bilag 4, skal overholde de
krav, der er fastsat i bilaget for den pågældende teknologi eller teknik.
Krav om anvendelse af miljøteknologier er et centralt element i husdyrregu-
leringen. I forbindelse med godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug er der
f.eks. krav om, at en godkendelse eller en tilladelse af husdyrbrug efter hus-
dyrbruglovens §§ 16 a eller 16 b skal indeholde vilkår om husdyrbrugets
indretning og drift, jf. lovens § 27, stk. 1. Af lovbemærkningerne til bestem-
melsen fremgår, at der ved fastsættelse af vilkår om reduktion af ammoniak
og lugt bl.a. tages udgangspunkt i teknikker og virkemidler, som er inde-
holdt i teknologiblade, Miljøstyrelsens teknologiliste eller lignende, jf. Fol-
ketingstidende 2016-2017, tillæg A, side 140.
11
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
Efter husdyrbruglovens § 34, stk. 1, har miljøministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om godkendelser og tilladelser samt regler om, i hvilke til-
fælde og på hvilke vilkår godkendelser og tilladelser kan meddeles. Hensig-
ten med bemyndigelsesbestemmelsen i husdyrbruglovens § 34, stk. 1, er
ifølge lovbemærkningerne bl.a., at fastsætte regler om husdyrbrugs drift og
indretning af miljøteknologier og virkemidler, herunder BAT (den bedste
tilgængelige teknik) samt regler om, hvilke vilkår der skal stilles efter § 27,
stk. 1, herunder om de virkemidler, teknologier og særlige forhold i øvrigt,
der skal til for at sikre hensynet til omgivelserne. jf. Folketingstidende 2016-
2017, tillæg A, side 143.
Bemyndigelsesbestemmelsen i husdyrbruglovens § 34, stk. 1, er bl.a. an-
vendt til at fastsætte de øvrige regler i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen
om anvendelse af teknologier. Af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens §
36 fremgår det således, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte de vilkår ef-
ter § 27, stk. 1, i husdyrbrugloven, der sikrer, at husdyrbruget med det an-
søgte ikke vil have væsentlig virkning på miljøet. Disse vilkår består bl.a. i
anvendelse af teknologier og medvirker til at sikre overholdelse af det ge-
nerelle beskyttelsesniveau i husdyrregulering, jf. husdyrgodkendelsesbe-
kendtgørelsens §§ 24 og 25.
Af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 21, stk. 5, og § 22, stk. 4, frem-
går det ligeledes, at effekten af anvendt miljøteknologi, der er optaget på
Miljøstyrelsens teknologiliste, fradrages ved beregningen af ammoniak-
emissionen og lugtemissionen. Effekten af teknologi, som ikke er optaget
på Miljøstyrelsens teknologiliste, kan kun fradrages, hvis kommunalbesty-
relsen samtidig fastsætter vilkår efter § 36, stk. 1, nr. 3 og 4. Denne undta-
gelsesmulighed forudsætter, at der fremlægges en udtalelse fra Miljøstyrel-
sen om den forventede ammoniakreduktionseffekt og dokumentation for ef-
fekten efter principperne for optagelse på Miljøstyrelsens teknologiliste se-
nest 4 år efter ibrugtagning af teknologien, jf. bekendtgørelsens § 36, stk. 1,
nr. 3 og 4.
Udover de nævnte regler i husdyrbrugloven og bekendtgørelser udstedt i
medfør heraf har Miljøstyrelsen på sin hjemmeside etableret en liste over
miljøteknologier til landbrugsproduktion, som har en dokumenteret miljø-
effekt på ammoniakemission, lugtemission eller begge dele. Teknologilisten
er udarbejdet for at skabe overblik over tilgængelig miljøteknologi til land-
brugsproduktion, som er på markedet. Listen anvendes af kommunerne i
behandling af ansøgninger om miljøgodkendelser og af husdyrproducenter
og konsulenter, der ansøger om miljøgodkendelse af husdyrbrug
3.2. Miljøministeriets overvejelser
12
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
Det har stor betydning for den samlede miljøregulering, herunder det øn-
skede miljøbeskyttelsesniveau, at effekten af en teknik, metode m.v., som
anvendes til at reducere lugt- og ammoniakemission, er dokumenteret og
verificeret på et højt miljøfagligt niveau. I modsat fald opstår der væsentlig
risiko for, at de miljøpåvirkninger, som husdyrproduktion giver anledning
til, er væsentligt højere end forventet og dermed risiko for at påføre omgi-
velserne utilsigtet negativ påvirkning. Dette vil også være problematisk i
forhold til at overholde en række EU-retlige forpligtelser i bl.a. habitatdi-
rektivet, direktivet om nedbringelse af nationale emissioner af visse luftfor-
urenende stoffer og direktivet om industrielle emissioner. Ligeledes har
dette betydning for erhvervets investeringssikkerhed.
Udviklingen af ny miljøteknologi er endvidere et væsentligt og afgørende
element, hvis eksisterende og fremtidige miljø- og klimamæssige udfordrin-
ger skal løses. Rammerne omkring teknologilisten har udviklet sig løbende
og på baggrund af konkrete behov hos kommunerne, husdyrbrugene og tek-
nologiproducenterne og på baggrund af tilkendegivelser fra erhvervet.
Miljøstyrelsen optager kun teknologier på listen, hvis teknologiens miljøef-
fekt er tilstrækkeligt dokumenteret, og testresultaterne er pålidelige. Med
henblik på at kvalificere denne vurdering er der nedsat et rådgivende udvalg
(Miljøstyrelsens udvalg for miljøeffektiv landbrugsteknologi (MELT)), som
har til opgave at verificere reduktionseffekten på baggrund af den dokumen-
tation, som den enkelte miljøteknologiproducent indsender. Vejledningen af
nye teknologiproducenter og sekretariatsfunktionen kræver specialiseret vi-
den og ressourcer, hvorfor der også er indgået en aftale om varetagelse af
en række administrative opgaver forbundet hermed. Aktuelt varetager ETA-
Danmark (European Technical Assessment), som er et datterselskab under
Dansk Standard, opgaven.
Som nærmere beskrevet ovenfor i afsnit 3.1. er de tekniske krav for anven-
delse af teknologier beskrevet i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Der-
imod er andre forhold, herunder eksempelvis hvordan teknologi optages på
listen, ikke beskrevet i bekendtgørelsen, men omtalt på henholdsvis Miljø-
styrelsens hjemmeside og i de kontrakter, der indgås mellem ETA-Danmark
og den enkelte teknologiproducent. Størstedelen af teknologilisten fremgår
alene af Miljøstyrelsens hjemmeside.
Den gældende § 34 a i husdyrbrugloven indeholder i dag hjemmel til at fast-
sætte regler om miljøteknologi til landbrugsproduktion, men da teknologili-
steordningen nu ønskes udbygget yderligere i bekendtgørelsesform, vurde-
res det hensigtsmæssigt, der sker en tydeliggørelse af hjemmelsgrundlaget.
13
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
Miljøministeriet vurderer, at teknologilisten bliver et fortsat mere og mere
centralt element i husdyrreguleringen, og der ses et øget behov for udvik-
ling af miljøteknologi. Det bemærkes desuden, at de forhold, der er beskre-
vet på Teknologilisten har væsentlig økonomisk betydning for både tekno-
logiproducenter og husdyrproducenterne.
På denne baggrund finder Miljøministeriet, at husdyrbruglovens § 34 a –
uanset bestemmelsens forarbejder – bør præciseres, så det fremgår udtryk-
keligt af bestemmelsens ordlyd, at der kan fastsættes regler om teknologier
til landbrugsproduktion.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med § 35 i husdyr-
brugloven, hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler vedrørende re-
duktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige husdyrhold. Be-
myndigelsen skal anvendes til at udmønte dele af Aftale om grøn omstil-
ling af dansk landbrug vedrørende reduktioner af drivhusgasser fra er-
hvervsmæssige dyrehold. Miljøministeren kan anvende bemyndigelsen til,
efter forhandling med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, at fast-
sætte generelle krav om anvendelse af klimateknologi eller til at fastsætte
vilkår om anvendelse af klimateknologi til det enkelte husdyrbrugs miljø-
godkendelse i medfør af husdyrbruglovens § 16 a og § 16 b. Hvor den gæl-
dende § 35 bemyndiger ministeren til at fastsætte regler om anvendelse af
de klimateknologier, som forligskredsen bag Aftale om grøn omstilling af
dansk landbrug har truffet beslutning om, skal den foreslåede § 34, stk. 2,
2 pkt. anvendes til at fastsætte regler om, hvordan de pågældende klima-
teknologierne og på hvilke vilkår de pågældende klimateknologier optages
på teknologilisten, herunder teknologiproducenternes rettigheder og pligter
m.v.
3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der etableres en ny bemyndigelsesbestemmelsen i § 34 a,
stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, således at det fremgår, at miljøministeren
kan fastsætte regler om teknologier til landbrugsproduktion, som har en do-
kumenteret effekt, og at ministeren efter forhandling med ministeren for fø-
devarer, landbrug og fiskeri, kan fastsætte regler om teknologier til land-
brugsproduktion, som har en dokumenteret effekt på reduktionen af driv-
husgasudledningen.
Den foreslåede ændring indebærer for det første, at miljøministeren får ud-
trykkelig lovhjemmel til at fastsætte regler i bekendtgørelsesform om en
række af de forhold af betydning for teknologilisteordningen, der ikke i dag
er reguleret i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Bemyndigelsen skal
14
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
bl.a. benyttes til at fastsætte nærmere regler om godkendelse og optagelse
af teknologier, revurdering af allerede godkendte teknologier, tilbagekal-
delse af en godkendelse, håndtering ved ny viden samt de nærmere regler
for administration af listen og krav til den faglige verifikation af teknologier
og teknikker, som aktuelt varetages af ETA-Danmark og MELT.
Den foreslåede ændring indebærer, at ministeren vil kunne anvende bemyn-
digelsesbestemmelsen til at fastsætte regler om, hvilke teknologier som an-
ses for at give en nærmere bestemt effekt, og i givet fald hvilke krav der
stilles til indretning og drift af de enkelte teknologier.
For det andet indebærer forslaget, at bemyndigelsesbestemmelsen kan an-
vendes til at fastsætte regler om teknologier på teknologilisten, som har til
formål at reducere drivhusgasudledningen. Den foreslåede ændring indebæ-
rer, at ministeren vil kunne anvende bemyndigelsesbestemmelsen til at fast-
sætte regler om, hvilke klimateknologier som anses for at give en nærmere
bestemt effekt, og i givet fald hvilke krav der stilles til indretning og drift af
de enkelte teknologier. Det bemærkes, at bemyndigelsen udelukkende om-
fatter klimateknologier, som forligskredsen bag Aftale om grøn omstilling
af dansk landbrug har truffet beslutning om.
Eftersom det overordnede ressortansvar for klimaregulering af husdyrpro-
duktionen ligger hos ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri foreslås
det, at miljøministerens regeludstedelse sker efter forudgående forhandling
med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Fastsættelse af regler om
teknologier på teknologilisten, som har til formål at reducere udledningen
af drivhusgasudledningen forelægges inden udstedelse for forligskredsen
bag Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug. Er et eller flere partier bag
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug ikke længere repræsenteret i
Folketinget, og har de resterende partier flertal i Folketinget, vil miljømini-
steren kunne udmønte de aftalte tiltag efter forelæggelse for disse partier.
4. Præcisering af regler om gebyrer til hel eller delvis dæk-
ning ved godkendelse af teknologi
4.1. Gældende ret
Efter husdyrbruglovens § 72 kan miljøministeren fastsætte regler om geby-
rer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved admi-
nistration og tilsyn i forbindelse med loven. Gebyrhjemlen i husdyrbruglo-
vens § 72 er hovedsageligt udnyttet til at fastsætte regler i bekendtgørelse
nr. 1519 af 29. juni 2021 om brugerbetaling for godkendelse m.v. og tilsyn
efter lov om miljøbeskyttelse og lov om husdyrbrug og anvendelse af gød-
15
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
ning m.v. (herefter: brugerbetalingsbekendtgørelsen), hvorefter kommu-
nerne bl.a. kan opkræve gebyr for godkendelse m.v. og tilsyn efter husdyr-
brugloven, jf. Folketingstidende 2006-2007, tillæg A, side 2002.
4.2. Miljøministeriets overvejelser
Den nuværende ordning med Miljøstyrelsens teknologiliste indebærer, at
ansøger skal betale ETA-Danmark for at sagsbehandlingen i forbindelse
med optagelse på listen. Ordningen er derfor forbundet med gebyrbetaling.
ETA-Danmarks opgaver består bl.a. i modtagelse af ansøgninger, vejled-
ning samt udarbejdelse af en testplan med en liste over de prøver og analy-
ser, der evt. skal udføres. ETA-Danmark udarbejder et omkostningsskøn for
verifikationen og på baggrund heraf udformes der en kontrakt mellem ansø-
geren og ETA-Danmark. Ansøger betaler ca. kr. 25.000,00 til kr. 50.000,00
til ETA-Danmark, hvor størstedelen af beløbet går videre til MELT, som
har til opgave at verificere reduktionseffekten på baggrund af den dokumen-
tation, som den enkelte miljøteknologiproducent indsender.
Det er Miljøministeriets vurdering, at bestemmelsen i § 72 i husdyrbruglo-
ven giver hjemmel til at kunne pålægge en ansøger, der søger om at komme
på teknologilisten, et gebyr. Først og fremmest er teknologilisteordningen
karakteriseret ved at være en form for godkendelsesordning, hvor en tekno-
logiproducent på baggrund af ansøgning om optagelse har mulighed for at
få den pågældende teknologi på listen. Af de specielle bemærkninger til be-
stemmelsen fremgår, at hensigten med bestemmelsen er at give ministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om hel eller delvis brugerbetaling i for-
bindelse med lovens administration, herunder til dækning af myndigheder-
nes omkostninger ved behandling af sager om godkendelse jf. Folketingsti-
dende 2006-2007, tillæg A s. 2002. Endelig fremgår det af de specielle be-
mærkninger til husdyrbruglovens § 72, at det er hensigten, at bestemmelsen
fortolkes på samme måde som gebyrbestemmelsen i miljøbeskyttelseslo-
vens § 88, og at miljøbeskyttelseslovens § 88 hjemler opkrævning af gebyr-
fri forbindelse med administration af miljømærkeordningen, som har visse
ligheder med teknologilisteordningen.
På denne baggrund finder Miljøministeriet, at bestemmelsen giver hjemmel
til at kunne pålægge en ansøger, der søger om at komme på teknologilisten,
et gebyr. Miljøministeriet vurderer dog, at anvendelsesområdet for § 72, stk.
1, skal præciseres i lighed med præciseringen i lovforslagets § 1, nr. 3, så
det af bestemmelsen udtrykkeligt fremgår, at der betales gebyrer ved admi-
nistration og godkendelse af teknologier på teknologilisten.
Det bemærkes, at gebyrer skal fastsættes i overensstemmelse med Finans-
ministeriets budgetvejledning.
16
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
4.3. Den foreslåede ordning
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 5, vil medføre, at be-
myndigelsesbestemmelsen i § 72, stk. 1, udbygges, så det udtrykkeligt frem-
går, at reglerne om gebyrer kan omfatte omkostninger ved administration
og godkendelse af teknologier på teknologilisten.
Efter den foreslåede § 72, stk. 1, 3 pkt. kan miljøministeren opkræve bru-
gerbetaling for at blive optaget på teknologilisten. Miljøministeren kan her-
udover fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndig-
hedernes omkostninger ved administration og godkendelse af teknologier på
teknologilisten, som har en dokumenteret effekt. De nærmere regler om ge-
byrbetalingen forventes fastsat i bekendtgørelsesform med henblik på at
sikre, at rammerne for betaling af gebyrer fremgår klart for teknologiprodu-
centen.
Den foreslåede § 72, stk. 1, 4. pkt. indebærer, at fastsætte af regler om ge-
byrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved ad-
ministration og godkendelse af teknologier på teknologilisten, som har do-
kumenteret effekt på reduktion af drivhusgasudledningen, forudsætter for-
handling med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. De nærmere
regler om gebyrbetalingen forventes fastsat i bekendtgørelsesform med hen-
blik på at sikre, at rammerne for betaling af gebyrer fremgår klart for tekno-
logiproducenten.
Fastsættelse af regler om gebyrer for administration og godkendelse af tek-
nologier på teknologilisten m.v., som har til formål at reducere udledningen
af drivhusgasudledningen forelægges inden udstedelse for forligskredsen
bag Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug. Er et eller flere partier bag
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug ikke længere repræsenteret i
Folketinget, og har de resterende partier flertal i Folketinget, vil miljømini-
steren kunne udmønte de aftalte tiltag efter forelæggelse for disse partier.
5. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslagets bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte regler om miljø-
styrelsens teknologilisteordning, som herefter også omfatter teknologier til
at reducere udledningen af drivhusgasser, vurderes at understøtte verdens-
mål 13 for klimaindsats, herunder bidrage positivt til opfyldelsen af delmål
13.2 om, at tiltag mod klimaforandringer skal integreres i nationale politik-
ker, strategier og planlægning.
17
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Lovforslagets del vedrørende samlet godkendelse og tilladelse af flere hus-
dyrbrug forventes at have begrænsede økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige. De økonomiske konsekvenser drives hovedsageligt af udgifter til
tilretning af det it-system, som benyttes i forbindelse med ansøgninger om
godkendelser og tilladelser. Miljøministeriet skønner, at dette medfører en
engangsudgift på ca. 0,2 mio. kr., som finansieres inden for eksisterende
bevillinger.
Lovforslagets del vedrørende bemyndigelse til at fastsætte regler om tekno-
logilisteordningen indebærer ikke økonomiske konsekvenser eller imple-
menteringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller implementeringskon-
sekvenser for regionerne.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lov-
givning, da der er tale om enkle og klare regler, og forslaget anvender eksi-
sterende offentlig infrastruktur.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Det er Miljøministeriets vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for nærværende lovforslag, idet lovforslaget
ikke berører de berørte erhvervs muligheder for at teste, udvikle eller an-
vende digitale teknologier og forretningsmodeller.
Miljøministeriet vurderer ikke, at ændringen af reglerne for samlet godken-
delse og tilladelse af flere husdyrbrug medfører administrative konsekven-
ser for erhvervslivet.
Miljøministeriet vurderer, at det på det foreliggende grundlag kan lægges til
grund, at lovforslagets del vedrørende samlet godkendelse eller tilladelse af
flere husdyrbrug samlet set indebærer begrænsede erhvervsmæssige konse-
kvenser. Det bemærkes, at ændringen har til hensigt at modvirke omgåelser,
og at det fortsat vil være muligt at udmatrikulere dele af husdyrbruget, hvis
husdyrbrugene blot er teknisk og driftsmæssigt adskilte, eksempelvis ved
salg eller generationsskifte. I forhold til husdyrbrug, der allerede ligger tæt
på hinanden, bemærkes, at denne situation er atypisk, da husdyrbrug som
regel ikke placeres tæt på hinanden af hensyn til smittefare imellem dyrene,
og der har alene været et begrænset antal sager herom i klagenævnet.
18
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
Det bemærkes, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser omfatter beretti-
gede forventninger snarere end reelle og aktuelle økonomiske omkostnin-
ger, hvilket ikke indgår i vurderingen af de erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
Miljøministeriet vurderer ikke, at lovforslagets del vedrørende ændringen af
§ 34 a, stk. 2, om teknologilisteordningen, indebærer økonomiske eller ad-
ministrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget retter sig mod erhvervsdrivende, og Miljøministeriet vurderer
ikke, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for borgere.
9. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre klimamæssige konsekvenser.
10. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Miljøministeriet vurderer, at ændringen af reglerne for samlet godkendelse
og tilladelse af flere husdyrbrug vil medføre, at husdyrbrug sjældent vil
vælge udmatrikulere dele af husdyrbruget, når der skal ske reel adskillelse
af den tekniske og/eller driftsmæssige forbindelse.
Miljøministeriet vurderer, at ændringen samlet set medfører en miljømæssig
forbedring for naboerne, der herved vil opleve, at åbenlyse omgåelser ikke
finder sted i forbindelse med kommende udvidelser eller ændringer.
Ændringen vil derimod ikke reducere gener fra allerede eksisterende hus-
dyrbrug, idet der lægges op til, at ændringen finder anvendelse for fremti-
dige godkendelser og tilladelser. Forslaget ventes samtidig at føre til en
strukturudvikling af landbruget der indebærer, at husdyrproduktionen i hø-
jere grad udvikler sig i områder, hvor der er bedre plads til den.
Ændringen af bemyndigelsesbestemmelserne i § 34 a, stk. 2 og § 72, stk. 1,
hvorefter ministeren kan fastsætte regler om Miljøstyrelsens teknologiliste-
ordning vurderes ikke, at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Husdyrbrugloven bidrager til opfyldelse af miljømål i en række EU-direkti-
ver, herunder habitatdirektivets overordnede mål om gunstig bevaringssta-
tus, direktivet om industrielle emissioner mål om at forebygge, mindske og
så vidt muligt eliminere forurening fra industrielle aktiviteter og nitratdirek-
tivets mål om at begrænse vandforurening forårsaget eller fremkaldt af ni-
trater, der stammer fra landbruget.
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
2752154_0020.png
UDKAST
Lovforslaget vurderes ikke at ændre ved husdyrbruglovens bidrag til opfyl-
delse af miljømål efter EU-retten, idet de overordnede krav, som stilles til
husdyrproducenter, fastholdes
Det er Miljøministeriets vurdering, at der ikke skal gennemføres en miljø-
vurdering eller screening af lovforslaget i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte
planers og programmers indvirkning på miljøet (miljøvurderingsdirektivet),
som gennemført ved miljøvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 973 af
25. juni 2020 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM) med senere ændringer. Baggrunden herfor er, at lovforsla-
get ikke følger af en EU-retlig (eller folkeretlig) forpligtelse, og dermed ikke
indgår i et normativt hierarki.
Miljøministeriet vil i nødvendigt omfang miljøvurdere regler fastsat i med-
før af den ændrede bemyndigelsesbestemmelse i § 34 a, stk. 2. Tilsvarende
gælder for de regneregler til brug ved vurderingen af, om to husdyrbrug er
forureningsmæssigt forbundne efter den ændrede § 16 c, som fastsættes i
medfør af den gældende § 34, stk. 1.
Miljøministeriet vil i nødvendigt omfang notificere bekendtgørelsesregler
fastsat i medfør af den ændrede § 34 a, stk. 2, om teknologilisteordningen, i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 af 9.
september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske for-
skrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (Informations-
proceduredirektivet).
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20.09.2023 til og med den
16.10.23 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: […]
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Der skal som følge af ændringen af §
16 c foretages en mindre ændring af
it-systemet husdyrgodkendelse.dk
Miljøministeriet skønner, at dette
medfører en engangsudgift på ca. 0,2
20
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
2752154_0021.png
UDKAST
mio. kr., som finansieres inden for
eksisterende bevillinger.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Der skal som følge af ændringen af §
16 c foretages en mindre ændring/ju-
stering af it-systemet husdyrgodken-
delse.dk. Forslaget forventes herud-
over kun at have ingen eller begræn-
sede implementeringskonsekvenser
for det offentlige
.
Økonomiske
Begrænsede
konsekvenser for
erhvervslivet
Det er ikke muligt ud fra eksisterende
viden præcist at opgøre evt. udgifter
forbundet med ændringen. Der er in-
gen umiddelbart tilgængelig viden
om, hvilke husdyrbrug, der er place-
ret således, at en udmatrikulering el-
ler et opkøb vil være attraktivt, eller
viden om placering af to husdyrbrug,
der i dag er omfattet af den eksiste-
rende regel om samlet vurdering,
hvor den nye regel vil være proble-
matisk. Ligeledes er der ingen umid-
delbar viden om den økonomiske
fordel forbundet med de eksisterende
samarbejder, herunder den konkrete
karakter heraf. Endelig er der heller
ingen viden om de kommende planer
for udvidelser, herunder evt. alterna-
tive muligheder for placering mv. i
den konkrete sag.
Miljøministeriet vurderer, at det på
det foreliggende grundlag kan læg-
ges til grund, at der samlet set vil
være tale om begrænsede erhvervs-
mæssige konsekvenser ved lovæn-
dringen. I forhold til udmatrikulerin-
gerne bemærkes, at der er tale om at
modvirke omgåelser, og det vil sta-
dig være muligt at udmatrikulere,
hvis der sikres en reel adskillelse. I
forhold til husdyrbrug, der allerede
ligger tæt på hinanden, bemærkes, at
21
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
2752154_0022.png
UDKAST
denne situation er atypisk, da husdyr-
brug som regel ikke placeres tæt på
hinanden af hensyn til smittefare
imellem dyrene, og der har alene væ-
ret et begrænset antal sager herom i
klagenævnet. Et husdyrbrug vil end-
videre kunne foretage en etablering
eller udvidelse/ændring på en anden
lokalitet, hvis det ikke ønsker at vur-
deres samlet.
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Forslag om ændring af § 16 c, hvoref- Ingen
ter husdyrbrug skal tillades og god-
kendes samlet, hvis de er forurenings-
mæssigt og teknisk eller driftsmæssigt
forbundet vurderes at medføre en po-
sitiv indvirkning på miljøet.
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med
principperne for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej X
22
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Udgangspunktet i husdyrbrugloven er, at husdyrbrug skal godkendes eller
tillades hver for sig, hvis husdyrbrugene ligger på hver deres selvstændige
ejendom. Som en undtagelse fra dette udgangspunkt følger det af husdyr-
bruglovens § 16 c, at flere husdyrbrug, der ligger på hver deres selvstændige
matrikulære ejendom, men som samtidig er teknisk, forurenings- og drifts-
mæssigt forbundet med hinanden, skal godkendes eller tillades samlet.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1 i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 16 c ændres således, at husdyrbrug, der er forurenings-
mæssigt og teknisk
eller
driftsmæssigt forbundet skal tillades eller godken-
des samlet. Herved ændres den nuværende model, hvor alle tre kriterier skal
være opfyldt. Fremover skal husdyrbrugene således kun være forurenings-
mæssigt og
enten
driftsmæssigt
eller
teknisk forbundet. Formålet med æn-
dringen er at sikre, at der ikke sker omgåelse af bestemmelsen, og at der kan
ske en bedre beskyttelse af naboer og miljøet.
Vurderingen af om to husdyrbrug er forureningsmæssigt forbundet vil frem-
adrettet bero på en konkret beregning af afstanden mellem husdyrbrugenes
anlæg, dvs. om de ligger så tæt op ad hinanden, at det ikke er muligt at ad-
skille forureningen fra husdyrbrugene. En afstand på op til og med 100 me-
ter mellem to husdyrbrug vil fremover medføre, at de altid vil være forure-
ningsmæssigt forbundet. Afstandskravet på 100 meter er valgt ud fra en be-
tragtning om, at jo tættere husdyrbrug ligger på hinanden, jo sværere vil det
være at adskille forureningen fra husdyrbrugene.
Hvis to husdyrbrug ligger længere end 100 meter fra hinanden, kan de fort-
sat være forureningsmæssigt forbundet. Det vil være tilfældet, hvis den kor-
teste afstand mellem to husdyrbrug er lig med eller mindre end 50 pct. af
den ukorrigerede geneafstand, beregnet efter modellen i husdyrgodkendel-
sesbekendtgørelsens § 31, nr. 3. Modellen udregner afstanden fra det ansø-
gende husdyrbrug, hvor en lugtemission på hhv. 15 OUE pr. m³ og 10 LE
pr. m³ vil være overholdt. To husdyrbrug vil herefter være forureningsmæs-
sigt forbundne, hvis de er placeret med en indbyrdes afstand, som er lig med
eller mindre end halvdelen af denne afstand.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
Denne beregningsmodel svarer til modellen for beregning af geneniveau-
erne for lugt i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 31, nr. 3.
Afstanden mellem de to husdyrbrug beregnes fra husdyrbrugenes husdyran-
læg, gødningsopbevaringsanlæg og ensilageopbevaringsanlæg, som er pla-
ceret i kortest afstand fra hinanden. Fritliggende beholdere til husdyrgød-
ning indgår ikke i beregningen. Begge afstandsregler, vil blive fastsat i hus-
dyrgodkendelsesbekendtgørelsen med hjemmel i husdyrbruglovens § 34.
Derudover vil den foreslåede bestemmelse indebære, at husdyrbrugene skal
være enten teknisk eller driftsmæssigt forbundet.
Ved vurderingen af, om der er en driftsmæssigt forbindelse mellem to hus-
dyrbrug kan det bl.a. indgå om husdyrbrugene har fælles daglig drift, her-
under f.eks. fælles regnskaber, fælles medarbejdere, fælles afhentning af
døde dyr, om der sker flytning af varer og dyr mellem husdyrbrugene, og
om der anvendes fælles redskaber og maskiner til husdyrproduktionen. An-
dre indikationer på samdrift, som f.eks. samarbejde om smittebekæmpelse
og sundhedsstatus, sammenfald af dyrearter, kan også indgå i vurderingen.
Videre kan forhold som f.eks. fælles CVR eller CHR-nr., at husdyrbrugene
ejes af den samme juridiske eller fysiske person, eller hvad der må sidestilles
hermed, også indgå i vurderingen. Ved samme juridiske eller fysiske person,
eller hvad der må sidestilles hermed, skal forstås ejeren selv, ægtefæller,
slægtninge i op- og nedstigende linjer, søskende, de nævnte personers æg-
tefæller og andre personer, der står hinanden særlig nær. Herudover kan der
være tale om et eller to selskaber, der helt eller delvist ejes af samme ejer
eller dennes ægtefæller, slægtninge i op- og nedstigende linjer, søskende, de
nævnte personers ægtefæller og andre personer, der står hinanden særlig
nær. Endelig vil der kunne være tale om en fysisk person og et selskab, hvori
denne person eller dennes ægtefælle eller børn har en væsentlig økonomisk
interesse.
Det vil f.eks. i en konkret situation kunne være tilstrækkeligt, at der er tale
om samme ejer, og der er herudover er aftalt – eller i praksis foregår – et
samarbejde omkring gødningsregnskaber, indberetninger, daglig drift eller
lign. Hvis der ikke er tale om samme ejer, vil det daglige samarbejde ligele-
des være tilstrækkeligt, herunder omkring anlæg, maskiner, indkøb, medar-
bejdere, dyr m.v.
Det bemærkes, at enkelte rent praktiske foranstaltninger som lån eller leje
af redskaber, efter omstændighederne vil kunne finde sted, uden at betingel-
sen om driftsmæssig forbindelsen er opfyldt.
Ved vurderingen af om to husdyrbrug er teknisk forbundne, er det afgørende
om husdyrbrugene har fælles anlæg, herunder gyllesystemer, gødningsop-
24
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
bevaringsanlæg, foderopbevaringsanlæg, fodringsanlæg, malkeanlæg, per-
sonalefaciliteter, vaskeplads m.v. Tilsvarende kan tilstedeværelsen af andre
typer af fælles tekniske forbindelser og installationer, herunder f.eks. rørfor-
bindelser mellem husdyrbrugenes anlæg og fælles el-, vand-, og varmefor-
syningsanlæg, efter en konkret vurdering indebære en teknisk forbindelse.
Det bemærkes, at to husdyrbrug efter omstændighederne vil kunne indgå en
kontrakt om leje af enkelte driftsbygninger uden at dette indebærer en drifts-
mæssig forbindelse mellem husdyrbrugene.
Hvorvidt betingelserne i § 16 c er opfyldt, vil fortsat bero på en konkret
vurdering Det vil som hidtil være kommunerne, der skal at foretage den
konkrete vurdering af, om betingelserne er opfyldt.
For så vidt angår den særlige situation, hvor det ene husdyrbrug overdrages
som led i et generationsskifte, vil der i godkendelsesmæssig sammenhæng
være tale om to adskilte husdyrbrug, hvis overdragelsen er reel, og der ikke
i øvrigt er forhold til stede, som indebærer en teknisk eller driftsmæssig for-
bindelse.
Kommunalbestyrelsen skal i lighed med i dag foretage vurderingen af, om
to husdyrbrug er forureningsmæssigt og enten teknisk eller driftsmæssigt
forbundne efter § 16 c, i forbindelse med en godkendelse eller tilladelse efter
§ 16 a eller § 16 b. Kommunalbestyrelsen skal således ikke i en revurde-
ringssituation foretage en vurdering af, om to husdyrbrug skal godkendes
samlet.
Det bemærkes, at det som udgangspunkt vil være de faktiske forhold på
godkendelsestidspunktet, der vil være afgørende for, om betingelserne er
opfyldt. Oplysninger om forventede ændringer kan indgå i afgørelsen, her-
under f.eks. oplysninger om forventede samarbejder, ejeskifter el.lign. Efter
meddelelse af godkendelsen eller tilladelsen vil det indgå i det kommunale
miljøtilsyn at påse, at afgørelsens forudsætninger overholdes i praksis.
Hvis en godkendelse eller tilladelse omfatter flere husdyrbrug med hver
sin ejer og/eller driftsherre, skal det i godkendelsen eller tilladelsen præci-
seres, hvilke forhold den enkelte er ansvarlig for.
Den forslåede ændring af § 16 c indebærer, at alle verserende sager i 1. in-
stans, som ikke er afgjort inden ikrafttrædelsestidspunktet for dette lov-
forslag, vil blive færdigbehandlet efter den foreslåede bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af husdyrbruglovens § 34 a, at miljøministeren kan fastsætte
regler om husdyrbrugs indretning og drift, herunder om den kontrol, som
den, der er ansvarlig for husdyrbruget, skal foretage for egen regning, samt
25
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
opførelse af bebyggelse m.v. Bemyndigelsen er bl.a. udnyttet ved bekendt-
gørelse nr. 443 om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug til at fast-
sætte regler, hvoraf det fremgår, hvilke teknologier der anses for at give en
nærmere bestemt effekt, og i givet fald hvilke krav der stilles til indretning
og drift af de enkelte miljøteknologier, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg
A, side 150.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1. i de almin-
delige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2 i husdyrbruglovens § 34 a, hvor-
efter Miljøministeren kan fastsætte regler om teknologier til landbrugspro-
duktion, som har en dokumenteret effekt (teknologiliste). Ministeren kan
herunder fastsætte regler om teknologier til landbrugsproduktion, som har
en dokumenteret effekt på drivhusgasudledningen (teknologiliste).«
Den foreslåede § 34 a, stk. 2, 1. pkt. medfører, at miljøministeren får ud-
trykkelig lovhjemmel til at fastsætte regler om en række af de forhold af
betydning for teknologilisteordningen, der ikke i dag er beskrevet i husdyr-
godkendelsesbekendtgørelsen.
Den foreslåede bemyndigelse skal bl.a. benyttes til at fastsætte nærmere reg-
ler om godkendelse og optagelse af teknologier, revurdering af allerede god-
kendte teknologier, tilbagekaldelse af en godkendelse, håndtering ved ny
viden samt de nærmere regler for administration af listen og krav til den
faglige verifikation af teknologier og teknikker, som aktuelt varetages af den
private virksomhed ETA-Danmark (European Technical Assesment) og
MELT (Miljøstyrelsens udvalg for miljøeffektiv landbrugsteknologi).
Det er ligeledes hensigten, at administrationen af teknologilisteordningen,
samt kravene til verifikation af reduktionseffekten, fastsættes i bekendtgø-
relsesform. Det skal hertil bemærkes, at ministeren fortsat kan fastsætte reg-
ler om udpegning af medlemmer til udvalget, samt at ministeren til hver en
tid kan nedsætte et andet udvalg eller uddelegere administrationskompeten-
cen til andre.
Den foreslåede hjemmel i § 34 a, stk. 2, 2. pkt., jf. 3. pkt., indebærer, at
miljøministeren efter forhandling med ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri kan fastsætte regler om, at teknologier og teknikker, som har en
reducerende effekt på drivhusgasudledningen kan optages på teknologili-
sten.
Videre indebærer bestemmelsen, at miljøministeren kan fastsætte regler om
krav til den faglige verifikation af teknologier og teknikker, som har en re-
ducerende effekt på emissioner af drivhusgasser, og at visse af de teknolo-
gier og teknikker, der optages på en liste over virkemidler, skal have en do-
26
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
kumenteret klimaeffekt med henblik på at kunne indgå i den nationale emis-
sionsopgørelse. Dette forudsætter, at det nærmere faglige grundlag herfor er
etableret.
Bestemmelsen kan ligeledes anvendes til at fastsætte regler om klimatekno-
logier i relation til f.eks. godkendelse og optagelse på teknologilisten, revur-
dering af allerede godkendte teknologier, tilbagekaldelse af en godkendelse,
håndtering ved ny viden samt de nærmere regler for administration af listen.
Eftersom det overordnede ressortansvar for klimaregulering af husdyrpro-
duktionen ligger hos ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri skal mil-
jøministerens regeludstedelse efter § 34 a, stk. 2, 2. pkt., jf. 3. pkt., ske efter
forhandling med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Tilsvarende
forudsætter regeludstedelse efter § 34 a, stk. 2, 2. pkt., at reglerne forelægges
for forligskredsen bag Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug inden
udstedelse. Er et eller flere partier bag Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug ikke længere repræsenteret i Folketinget, og har de resterende par-
tier flertal i Folketinget, vil miljøministeren kunne udmønte de aftalte tiltag
efter forelæggelse for disse partier. Det bemærkes, at forhandling med mi-
nisteren for fødevarer, landbrug og fiskeri ikke er relevant i situationer, hvor
der fastsættes nærmere regler om teknologier og teknikker, der som bieffekt
indebærer en reduktionen i drivhusgasudledningen.
For en nærmere beskrivelse af dette henvises til pkt. 3.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 4.
Den gældende § 72, stk. 1, giver bemyndiger miljøministeren til, at fastsætte
regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkost-
ninger ved administration og tilsyn i forbindelse med loven.
Bestemmelsen er hovedsageligt udnyttet til at udmønte regler i brugerbeta-
lingsbekendtgørelsen, der giver kommunerne mulighed for at opkræve ge-
byr for godkendelse m.v. og tilsyn efter husdyrbrugloven.
Miljøministeriet vurderer også, at bestemmelsen udgør hjemmel til at kunne
opkræve gebyrer til dækning af myndighedernes omkostninger forbundet
ved optagelse på teknologilisten. Miljøministeriet finder det dog hensigts-
mæssigt, at bestemmelsen præciseres, så det af bestemmelsen udtrykkeligt
fremgår, at der betales gebyrer ved administration og godkendelse af tekno-
logier på teknologilisten
Det følger af den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 72, stk. 1, 3. pkt.,
at Miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer, herunder omkostninger
ved administration og godkendelse af teknologier på teknologilisten. Der er
27
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
tale om en præcisering af gældende ret, og der er ikke tilsigtet en ændring i
praksis eller retstilstanden som sådan.
Bemyndigelsen tænkes således anvendt til at videreføre ordningen vedrø-
rende betaling af gebyr ved ansøgning om optag på teknologilisten. Det er
hensigten, at bemyndigelsen skal udmøntes i bekendtgørelsesform, hvor de
nærmere regler om opkrævning af gebyrer vil fremgå. Forslaget skal derfor
ses i sammenhæng med lovforslaget § 1, nr. 3, vedrørende præcisering af
hjemmel til at fastsætte regler om teknologilisten.
Det følger af den foreslåede § 72, stk. 1, 4. pkt., at miljøministerens fast-
sættelse regler om gebyrer, herunder omkostninger ved administration og
godkendelse af teknologier på teknologilisten, som har en dokumenteret
effekt på reduktion af drivhusgasudledningen forudsætter forhandling med
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.
Det er hensigten, at dem foreslåede bemyndigelse i § 72, stk. 1, skal ud-
møntes i bekendtgørelsesform, hvor de nærmere regler om opkrævning af
gebyrer vil fremgå. Forslaget skal derfor tilsvarende ses i sammenhæng
med lovforslaget § 1, nr. 3, vedrørende præcisering af hjemmel til at fast-
sætte regler om teknologilisten, som har en dokumenteret effekt på reduk-
tionen af drivhusgasudledningen.
Eftersom det overordnede ressortansvar for klimaregulering af husdyrpro-
duktionen ligger hos ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri skal mil-
jøministerens regeludstedelse efter § 72, stk. 1, 4. pkt. ske efter forudgå-
ende forhandling med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Til-
svarende forudsætter regeludstedelse efter § 72, stk. 1, 4. pkt., at reglerne
forelægges for forligskredsen bag Aftale om grøn omstilling af dansk land-
brug inden udstedelse. Er et eller flere partier bag Aftale om grøn omstil-
ling af dansk landbrug ikke længere repræsenteret i Folketinget, og har de
resterende partier flertal i Folketinget, vil miljøministeren kunne udmønte
de aftalte tiltag efter forelæggelse for disse partier.
Ved eventuelle fremtidige justeringer af gebyrer vil det blive sikret, at der
er balance mellem indtægter og omkostninger. Miljøministeriet vil i over-
ensstemmelse med Finansministeriets budgetvejledning 2021 afsnit 2.3.1
”Fastsættelse af taksten for gebyrer årligt” vurdere, om omkostninger skal
reduceres, eller om gebyrsatsen skal justeres for at sikre denne balance.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2024 med henblik på
at sikre overensstemmelse med ikrafttrædelsestidspunkterne for erhvervs-
rettet lovgivning, der som udgangspunkt træder i kraft den 1. januar og den
1. juli.
Den foreslåede ikrafttrædelsesdato betyder, at enhver ansøgning om god-
kendelse eller tilladelse indgivet til kommunalbestyrelsen inden den 1. juli
28
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
UDKAST
2024, som ikke er færdigbehandlet den 1. juli 2024, skal behandles efter de
foreslåede regler.
Det foreslås i
stk. 2,
at klager over afgørelser, der er truffet inden den 1. juli
2024, behandles efter de hidtil gældende regler.
Det betyder, Miljø og -Fødevareklagenævnet skal behandle sager, hvor
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse inden den 1. juli 2024, og som
påklages efter den 1. juli 2024, efter de hidtil gældende regler. Tilsvarende
gælder i sager påklaget inden den 1. juli 2024, som endnu ikke er færdigbe-
handlet den 1. juli 2024.
I
stk. 3
foreslås, at sager hjemvist til fornyet behandling, hvor den oprinde-
lige afgørelse er truffet inden den 1. juli 2024, behandles efter de hidtil gæl-
dende regler. Det betyder, at kommunalbestyrelsen skal behandle sager,
hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse før den 1. juli 2024, men
som Miljø og Fødevareklagenævnet har hjemvist til fornyet behandling, ef-
ter de hidtil gældende regler.
Til § 3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da lov om husdyrbrug og an-
vendelse af gødning m.v. ikke gælder for disse dele af rigsfællesskabet og
heller ikke kan sættes i kraft for disse dele, jf. § 112 i lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v.
29
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
2752154_0030.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
§ 16 c.
Hvis et husdyrbrug, der er omfattet
af godkendelses- eller tilladelses-
pligten efter §§ 16 a eller 16 b, er
teknisk, forurenings- og driftsmæs-
sigt forbundet med et andet husdyr-
brug, skal husdyrbrugene godken-
des eller tillades samlet.
§ 34 a.
Miljø- og fødevareministeren kan
fastsætte regler om husdyrbrugs
indretning og drift, herunder om
den kontrol, som den, der er ansvar-
lig for husdyrbruget, skal foretage
for egen regning, samt opførelse af
bebyggelse m.v.
Lovforslaget
§1
I lov om husdyrbrug og anvendelse
af gødning m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 520 af 1. maj 2019, som
ændret ved lov nr. 2192 af 29. de-
cember 2020 og lov nr. 126 af 30.
januar 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 16 c
ændres »teknisk, forure-
nings- og driftsmæssigt forbundet«
til: »teknisk eller driftsmæssigt
samt forureningsmæssigt forbun-
det«.
§ 72.
Miljø- og fødevareministeren kan
fastsætte regler om gebyrer til hel
eller delvis dækning af myndighe-
dernes omkostninger ved admini-
stration og tilsyn i forbindelse med
loven.
3.
I § 34 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Miljøministeren kan fast-
sætte regler om teknologier til land-
brugsproduktion, som har en doku-
menteret effekt (teknologiliste).
Miljøministeren kan dog alene fast-
sætte regler om teknologier til land-
brugsproduktion, som har en doku-
menteret effekt på reduktion af
drivhusgasudledningen, efter for-
handling med ministeren for føde-
varer, landbrug og fiskeri.«
5.
I § 72, stk. 1. indsættes som 3. og
4. pkt.: »Miljøministeren kan fast-
sætte regler om gebyrer til hel eller
delvis dækning af myndighedernes
omkostninger ved administration
og godkendelse af teknologier på
teknologilisten.
Miljøministeren
kan dog alene fastsætte regler om
gebyrer til hel eller delvis dækning
af myndighedernes omkostninger
ved administration og godkendelse
30
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
2752154_0031.png
UDKAST
af teknologier på teknologilisten,
som har dokumenteret effekt på re-
duktion af drivhusgasudledningen,
efter forhandling med ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri.«
31