Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 577
Offentligt
2752152_0001.png
NOTAT
Bæredygtigt Miljø og
Produktion
J.nr. 2023 - 310
Ref. AKAHE
Den 20. september 2023
Hovedindhold i udkast til Lov om ændring af lov om
husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Teknologiliste og
samlet godkendelse og tilladelse af husdyrbrug)
Baggrund og formål
Formålet med ændringen af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (husdyrbrugloven) er at
foretage en ændring af reglerne for samlet godkendelse og tilladelse af flere husdyrbrug i § 16 c.
Ændringen foretages i kølvandet på en række sager inden for de seneste år, hvor husdyrproducenter
har udmatrikuleret en del af deres ejendom med henblik på at opnå en lempeligere miljøgodkendelse
(”matrikelfinten”). Herudover omfatter lovforslaget en præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen i §
34 a, stk. 2, hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om Miljøstyrelsens teknologilisteordning.
Lovforslagets indhold
Ændring af reglerne for samlet godkendelse eller tilladelse af flere husdyrbrug
Med lovforslaget foreslås for det første en ændring af § 16 c, hvorefter to husdyrbrug fremover skal
tillades eller godkendes samlet, hvis de er forureningsmæssigt og teknisk eller driftsmæssigt
forbundet. Konkret lægges der op til at stramme op om de eksisterende betingelser i loven, således at
husdyrbrug, som er forureningsmæssigt forbundne, blot skal være enten driftsmæssigt eller teknisk
forbundne, for at de skal godkendes samlet. Vurderingen af om to husdyrbrug er forureningsmæssigt
forbundet vil fremadrettet bero på en konkret beregning af afstanden mellem husdyrbrugenes anlæg.
De regnetekniske regler for beregningen af afstanden mellem de to husdyrbrugs anlæg vil blive fastsat
i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Præcisering af hjemmel til at fastsætte regler om Miljøstyrelsens teknologilisteordning
For det andet foreslås en præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen i § 34 a, som tydeliggør, at
miljøministeren kan fastsætte regler om teknologier til landbrugsproduktion, som har en
dokumenteret effekt, herunder at miljøministeren efter forhandling med ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om teknologier til landbrugsproduktion, som har en
dokumenteret effekt på drivhusgasudledningen. Den foreslåede bemyndigelse skal bl.a. benyttes til at
fastsætte nærmere regler om godkendelse og optagelse af teknologier, revurdering af allerede
godkendte teknologier, tilbagekaldelse af en godkendelse, håndtering ved ny viden samt de nærmere
regler for administration af listen og krav til den faglige verifikation af teknologier og teknikker.
Herudover foreslås en præcisering af gebyrbestemmelsen i § 72, som tydeliggør, at ministeren kan
fastsætte regler om gebyr for administration af teknologilisteordningen, herunder omkostninger ved
administration og godkendelse af teknologier på teknologilisten.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
Økonomiske og administrative konsekvenser
Stat, kommuner og regioner
Det vurderes, at en ændring af § 16 c vedrørende samlet godkendelse af flere husdyrbrug kun vil have
begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige. Det drejer sig konkret om tilretning af it-
systemet husdyrgodkendelse.dk, som anvendes i forbindelse med ansøgning godkendelse og
tilladelser, hvilket skønnes at medføre en engangsudgift på ca. 0,2 mio. kr., som finansieres inden for
eksisterende bevillinger
Det vurderes ikke, at en præcisering af reglerne vedrørende miljøstyrelsens teknologilisteordning
indebærer økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for regionerne.
Erhvervslivet
Det vurderes, at lovforslaget har begrænsede erhvervsøkonomiske konsekvenser, som primært knytter
sig til ændringen vedrørende samlet godkendelse af flere husdyrbrug. For det første betyder forslaget,
at det fremover ikke længere vil være muligt at udmatrikulere en del af et husdyrbrug og opnå en
lempeligere miljøvurdering uden samtidig at sikre en reel adskillelse af de to husdyrbrug. Ligeledes
kan det ikke længere lade sig gøre at opkøbe et andet husdyrbrug i nærheden med samme formål og
opretholde et tæt samarbejde uden en samlet miljøvurdering ved en evt. udvidelse eller ændring. For
det andet kan husdyrbrug, der i dag ligger tæt ved hinanden uden at opfylde de gældende betingelser
om teknisk og administrativ forbindelse, kunne blive begrænset af de nye regler, idet der vil skulle ske
en samlet miljømæssig bedømmelse i forbindelse med en evt. udvidelse, medmindre der sikres en reel
adskillelse.
De økonomiske konsekvenser knytter sig i begge tilfælde til, at husdyrbrugene ikke kan drage
økonomisk fordel af et teknisk eller administrativt samarbejde. Omkostningerne ved ikke at kunne
drive husdyrbrugene sammen i samme omfang som i dag vil alt efter de konkrete forhold kunne
udgøres af mangeartede udgifter til f.eks. separate gyllebeholdere og landbrugsmaskiner, fælles
personale og lokaler, indkøb og regnskaber mv. Miljøministeriet undersøger dog også muligheden for
dispensation i helt særlige tilfælde.
Miljøministeriet vurderer, at det på det foreliggende grundlag kan lægges til grund, at der samlet set vil
være tale om begrænsede erhvervsmæssige konsekvenser ved lovændringen.
Borgere
Lovforslaget retter sig mod erhvervsdrivende, og det forventes ikke, at lovforslaget vil medføre
administrative konsekvenser for borgere.
Forholdet til EU-retten
Husdyrbrugloven bidrager til opfyldelse af miljømål i en række EU-direktiver, Lovforslaget vurderes
ikke at ændre ved husdyrbruglovens bidrag til opfyldelse af miljømål efter EU-retten.
Miljøministeriet vil i nødvendigt omfang miljøvurdere regler fastsat i medfør af den ændrede
bemyndigelsesbestemmelse i § 34 a, stk. 2. Tilsvarende gælder for de regneregler til brug ved
vurderingen af, om to husdyr-brug er forureningsmæssigt forbundne efter den ændrede § 16 c, som
fastsættes i medfør af den gældende § 34, stk. 1.
Miljøministeriet vil herudover i nødvendigt omfang notificere bekendtgørelsesregler fastsat i medfør af
den ændrede § 34 a, stk. 2, om teknologilisteordningen, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 577: Lovudkast: Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (teknologiliste og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug)
direktiv (EU) 2015/1535 af 9. september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (Informationsproceduredirektivet).
Udmøntningen af lovforslaget
Lovforslaget planlægges fremsat den 7. december og forventes at træde i kraft den 1. juli 2024.
3