Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 573
Offentligt
2750815_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Den 12. september 2023
Samrådsspørgsmål AL
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 18. september 2023 samt eventuelle
sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.
Svar
Jeg vil gennemgå dagsordenen for rådsmødet for
landbrug og fiskeri den 18. september 2023. Der er
seks punkter, som alle er til orientering. Punkt 6 om
jordovervågning har jeg med for miljøministeren.
Punkt 1 handler om konsultationer mellem EU og
Norge, mellem EU, Norge og UK samt mellem
kyststater om fiskerimuligheder for 2024.
Det er meget vigtigt, at forhandlingerne afsluttes, så
kvoterne er på plads fra den 1. januar næste år. Og
fiskeriet i norsk farvand kan starte fra nytår.
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 573: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2023
2750815_0002.png
TALEPAPIR
Vi skal undgå den svære situation, som vi har oplevet
i år, hvor der først blev adgang til norsk farvand i
marts måned. Men forhandlingsklimaet med Norge
er udfordret.
Torsk og sild forventes at blive svære punkter i de
trilaterale forhandlinger.
Det er vigtigt, at kvote for kuller hæves, så den
afspejler forholdene bedre. I øjeblikket er kvoten
meget lav i forhold til rådgivningen. Jeg vil arbejde
for, at vi allerede i år får en forhøjelse af kvoten. Men
det kan kun ske efter aftale mellem EU, UK og Norge.
Kyststatsforhandlinger bør også afsluttes i 2023 for
så vidt angår fastsættelse af fiskerimuligheder. Den
største udfordring er stadig fordelingen af kvoterne.
Men det kan desværre fortsat trække ud.
Punkt 2 handler om konsultationer mellem EU og UK
om fiskerimuligheder for 2024.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 573: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2023
2750815_0003.png
TALEPAPIR
Det er meget vigtigt, at forhandlingerne afsluttes, så
der er klarhed om kvoterne fra den 1. januar næste år.
Vi vil derudover lægge vægt på, at aftalen
understøtter den fulde adgang til fiskeri i britiske
farvande, som fastlagt i Brexit-aftalen. Også her er vi
dog meget udfordrede.
UK har gennemført en høring om lukning for alt
tobisfiskeri i engelsk farvand. Og Skotland
gennemfører i øjeblikket en lignende høring for
skotsk farvand.
Punkt 3 handler om landbrug og handel. Her
forventes Ukraine igen at være i fokus.
Tilbage i juli trådte Rusland ud af Sortehavsaftalerne.
Rusland har siden bombet ukrainske havne og
kornlagre. Derfor er det ikke længere muligt for
Ukraine at eksportere korn via Sortehavet.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 573: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2023
2750815_0004.png
TALEPAPIR
På trods af internationalt pres er Rusland stadig ikke
gået med til at genoptage aftalen. Derfor er de
alternative fragtruter gennem EU blevet endnu
vigtigere end tidligere.
Danmark støtter op om en udvidelse af kapaciteten i
de alternative fragtruter. I EU bør vi gøre, hvad vi kan
for, at Ukraine kan eksportere sine landbrugsvarer.
Punkt 4 handler om fremtiden for EU’s
landdistrikter. Det spanske formandskab har taget
initiativ til drøftelsen, som skal føde ind i
rådskonklusioner senere på året.
Fra dansk side mener vi, at den fælles
landbrugspolitik skal kunne understøtte vækst og
beskæftigelse i landdistrikterne. For eksempel
gennem investeringer i fremtidens grønne løsninger.
Og ved at hjælpe den næste generation af landmænd
godt i gang.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 573: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2023
2750815_0005.png
TALEPAPIR
Punkt 5 handler om en revision af de såkaldte
morgenmads-direktiver. Punktet er ikke på
dagsordenen for rådsmødet. Men det forelægges til
orientering nu, da direktiverne forventes vedtaget på
et kommende rådsmøde.
Med forslaget indføres der blandt andet krav om øget
oprindelsesmærkning af honning-blandinger. Og om
højere indhold af frugt i marmelade.
Regeringen
kan
støtte
revisionen
af
morgenmadsdirektiverne. Vi arbejder samtidig for,
at reglerne skal være enkle at administrere.
Punkt 6 handler om Kommissionens forslag om
jordovervågning.
Forslaget
hører
under
miljøministeren.
Med forslaget lægges der op til, at alle jorde i EU skal
være i sund tilstand i 2050. Men der sættes ikke
bindende delmål eller krav om genoprettelse.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 573: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2023
2750815_0006.png
TALEPAPIR
Forslaget forpligter bl.a. medlemslandene til at
monitere jordbundens tilstand. Og melde status ind
til Kommissionen efter fem år.
Efter seks år skal direktivet evalueres for at se på
opfyldelse af dets mål og behovet for at indføre mere
specifikke krav til at sikre genopretning af
jordsundheden og opnåelse af 2050-målet.
Regeringen hilser forslaget velkommen og støtter
overordnet målsætningen om at styrke jordbundens
sundhedstilstand i EU.
Regeringen vil tage nærmere stilling til de forskellige
elementer, når der er lavet en analyse af forslagets
indhold og konsekvenser.
---o0o---
Under siden sidst vil jeg nævne, at Kommissionen i
slutningen af august har fremlagt forslag om
fiskerimuligheder i Østersøen for 2024.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 573: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2023
2750815_0007.png
TALEPAPIR
Der bliver snarest oversendt et grundnotat om
forslaget.
Jeg
vil
tage
forhandlingsoplæg
i
Europaudvalget forud for rådsmødet i oktober, hvor
forslaget forventes at skulle vedtages.
Der er ingen tvivl om, at situationen i Østersøen
fortsat er meget alvorlig.
Kommissionens
forslag
indeholder
meget
konkrete tal for kvoteforslag. Kommissionen venter
på supplerende information fra Det Internationale
Havundersøgelsesråd,
ICES,
om
omfanget
af
bifangster af torsk og sild i andre fiskerier.
Der lægges op til, at der for torsk i både den østlige og
den vestlige Østersø, sild i den vestlige Østersø og
laks fortsat alene fastsættes bifangstkvoter i 2024.
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 573: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2023
2750815_0008.png
TALEPAPIR
Kommissionens mener også, at central sild som
noget nyt også alene bør være en bifangstkvote. Dertil
kommer videreførelse af lukkeperioder.
For torsk foreslås en fuldstændig lukning af det
rekreative fiskeri i 2024, mens de nuværende
restriktioner for laks foreslås videreført.
rødspætte har det dog fortsat godt.
Vi vender tilbage til forslaget her i udvalget forud for
rådsmødet (landbrug og fiskeri) i oktober.
Til sidst vil jeg også nævne, at jeg på rådsmødet
kommer til at rejse et eventuelt punkt om
regelforenkling og bedre regulering. Med opbakning
fra et stort antal medlemslande.
Som fødevareminister har jeg et stort fokus på at gøre
det lettere at være landmand, fisker eller
Især
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 573: Ministeren for fødevarer, Landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2023
2750815_0009.png
TALEPAPIR
fødevarevirksomhed. Vores regler skal være til at
forstå og efterleve.
Men mange af vores regler herhjemme har ophæng i
EU-lovgivning. Derfor giver det også god mening at
rejse denne dagsorden i Bruxelles.
Der er brug for mere fleksibilitet i den måde, vi
indretter vores regelsæt på i EU. Så vi får nemmere
ved at håndtere de store udfordringer i forhold til
f.eks. klima og miljø. Derfor bør forenkling være i
centrum for fremtidige lovforslag fra Kommissionen.
9