Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 572
Offentligt
2750803_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 15. september 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 97-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikation-
erne i medlemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibrerings-øvelsen og om ophævelse af
Kommissionens afgørelse 2018/229/EU (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i komitéen under vandrammedirektivet den 25. september 2023.
Værdierne er konsistente med vandrammedirektivets normgivende definitioner, og forslaget vurderes
dermed ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 572: Grundnotat om interkalibreringen, komitésag
2750803_0002.png
14.september 2023
MIM 97-23
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikationer-
ne i medlemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibrerings-
øvelsen og om ophævelse af Kommissionens afgørelse 2018/229/EU
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om Kommissionens afgørelse om fastsættelse af værdierne for
klassifikationerne i medlemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibreringen
under vandrammedirektivet. Med forslaget fastsættes grænselinjerne mellem høj og god tilstand og
mellem god og moderat økologisk tilstand for medlemsstaternes metoder til biologisk bedømmelse af
miljøtilstanden i overfladevandområderne. Værdierne er konsistente med vandrammedirektivets
normgivende definitioner, og forslaget vurderes dermed ikke at ændre beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU. Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget forventes sat til afstemning i komitéen under
vandrammedirektivet den 25. september 2023. Regeringen agter at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om Kommissionens afgørelse om fastsættelse i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af værdierne for klassifikationerne i med-
lemsstaternes overvågningssystemer som resultat af interkalibrering-øvelsen og om ophævelse af
Kommissionens afgørelse 2018/229/EU.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 20, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske
foranstaltninger (vandrammedirektivet).
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Udvalget om vandrammedirektivet
(herefter komitéen). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget
for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der
ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med
kvalificeret flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet.
Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-
Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke
inden for en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i komitéen den 25. september 2023.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 572: Grundnotat om interkalibreringen, komitésag
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastsætte konkrete værdier for grænser mellem kvalitetsklasser i
medlemsstaternes overvågningssystemer (metoder til biologisk bedømmelse af miljøtilstanden) som
supplement til de værdier, der blev fastsat med Kommissionens afgørelse 2018/229/EU, og i enkelte
tilfælde at tilpasse tidligere fastsatte værdier på baggrund af videnskabelige og tekniske fremskridt
med henblik på at forbedre deres kvalitet. De konkrete værdier, som fastsættes med forslaget, er
resultat af en interkalibrering af medlemsstaternes overvågningssystemer.
Med forslaget fastsættes, at medlemsstaterne for hver kategori af overfladevand (vandløb, søer,
overgangsvande og kystvande) i deres overvågningssystemer skal benytte de værdier for grænser
mellem kvalitetsklasser (mellem høj og god tilstand og mellem god og moderat tilstand), som er
resultat af interkalibreringsøvelsen, og som er fastsat i del 1 i bilaget til afgørelsen. Det fastsættes, at
for biologiske kvalitetselementer, for hvilke en interkalibrering ikke er fuldført, skal medlemsstaterne
benytte de værdier for grænser mellem kvalitetsklasser, som er fastsat i bilagets del 2. Endvidere
fastsættes, at medlemsstaterne kan anvende de i bilaget fastsatte metoder og værdier for grænser
mellem kvalitetsklasser som grundlag for fastlæggelse af godt økologisk potentiale for kunstige og
stærkt modificerede vandområder. Med forslaget ophæves endelig ovennævnte afgørelse
2018/229/EU.
Det nye forslag til interkalibreringsfgørelse erstatter Kommissionens afgørelse 2018/229/EU. I den
nye afgørelse er der alene tilføjet de ændringer (tilføjelser af nye eller reviderede kvalitetsindeks), der
er udviklet efter Kommissionens afgørelse 2018/229/EU.
I forslagets præambel er anført, at interkalibreringen af medlemsstaternes overvågningssystemer er en
proces fastlagt i vandrammedirektivet, som skal sikre sammenlignelighed mellem medlemsstaternes
biologiske overvågningsresultater, at interkalibreringen skal ske i forhold til hver af de biologiske
kvalitetselementer for hver type af overfladevandområde, og at resultaterne skal være konsistente med
de normative definitioner af høj, god og moderat økologisk tilstand i vandrammedirektivets bilag V.
Det er anført, at alle trin i interkalibreringen er fuldført for metoder og tilhørende værdier for grænser
mellem kvalitetsklasser nævnt i bilagets del 1, og at interkalibreringen af forskellige tekniske årsager
ikke er fuldført for metoder og tilhørende grænser mellem kvalitetsklasser nævnt i bilagets del 2, men
at disse resultater ligesom resultaterne i del 1 er konsistente med de normative definitioner i
vandrammedirektivets bilag V, hvorfor medlemsstaterne bør anvende de respektive værdier for
grænser mellem kvalitetsklasser i deres overvågningssystemer. Det er endvidere anført, at forskellige
forhold, herunder ny viden og nye bedømmelsesmetoder, vil kunne føre til en gennemgang af
interkalibreringsresultaterne med henblik på en forbedring af deres kvalitet og sammenlignelighed,
som vil kunne berettige en opdatering af resultaterne i bilaget.
I forslagets bilag til afgørelsen fastsættes resultaterne af interkalibreringen af medlemsstaternes
overvågningssystemer i form af konkrete værdier for grænselinjerne mellem høj og god tilstand og
mellem god og moderat tilstand for relevante metoder for udvalgte typer af vandløb, søer, overgangs-
vande og kystvande. Resultaterne har været gennem peer review, foretaget af uafhængige eksperter, og
er vurderet at være konsistente med de normgivende definitioner af kvalitetsklasserne i vandramme-
direktivets bilag V. De konkrete værdier kan være forskellige mellem medlemsstater, der deler samme
type af vandområder, fordi værdierne for nogle parametre er metodeafhængige.
Nye danske elemeter i fjerde interkalibreringsafgørelse:
fytobenthos og bunddyr er nye kvalitetselementer for søer i forhold til interkalibreringsbeslut-
ningen i 2018
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 572: Grundnotat om interkalibreringen, komitésag
fytobenthos
er et nyt kvalitetselement for vandløb i forhold til interkalibreringsbeslutningen i
2018. For kvalitetselementet fisk, er grænseværdierne til DFFVa-indekset justeret til danske
forhold i 2019.
for kystvande er indikatoren ålegræs dybdegrænse ændret til dybdegrænsen for angiospermer,
dvs. en generel indikator for rodfæstede bundplanter.
Forslaget ændrer ikke, ud over tilføjelser af nye eller reviderede kvalitetsindeks, noget ved de
eksisterende grænser for høj-god og god-moderat økologisk tilstand, der er fastlagt i Kommissionens
afgørelse 2018/229/EU. Afgørelsen ændrer således ikke ved grænserne for fx klorofyl og
dybdegrænsen for ålegræs i kystvande.
Med inddragelsen af andre rodfæstede bundplanter end ålegræs, er der nu et større datasæt tilgænge-
ligt for tilstandsvurdering af kystvande, hvilket i de pågældende områder øger robustheden af
tilstandsvurderingen. En konsekvensanalyse fortaget af Miljøstyrelsen viser, at indeks for rodfæstede
bundplanter i kystvande ikke ændrer tilstandsvurderingerne væsentligt.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 792 af 13. juni 2023 om overvågning af overfladevandets, grundvandets og
beskyttede områders tilstand og om naturovervågning af internationale naturbeskyttelsesområder.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for revision af bilag 3 i bekendtgørelse nr. 792 af 13. juni
2023 om overvågning af overfladevandets, grundvandets og beskyttede områders tilstand og om na-
turovervågning af internationale naturbeskyttelsesområder, idet værdier for grænser mellem kvalitets-
klasser mv., som er fastsat i dette bilag, vil skulle suppleres med de nye interkalibreringsresultater,
som er indeholdt i forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget konkretiserer bestemmelser i vandrammedirektivet om overvågning og vurdering af
overfladevandområdernes tilstand, men fastsætter ikke nye forpligtelser for medlemsstaterne.
Forslaget vurderes derfor ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske,
erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveau og andre konsekvenser
Da de værdier for grænser mellem kvalitetsklasser, som fastsættes med forslaget, er konsistente med
de normgivende definitioner af kvalitetsklasserne i vandrammedirektivets bilag V, skønnes en ved-
tagelse af forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Vedtagelse af forslaget
vurderes imidlertid at kunne bidrage til, at det ensartede beskyttelsesniveau for EU’s vandområder,
som er fastlagt med vandrammedirektivet, bliver efterlevet i praksis.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 572: Grundnotat om interkalibreringen, komitésag
Høring
Forslaget har været i høring i EU Miljøspecialudvalget fra 31. august til 5. september 2023. Der er ikke
indkommet høringssvar fra organisationerne.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlems-
stater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret
flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Med forslaget rådes bod på udeståender i
forhold til fastlæggelse af værdier for grænser mellem kvalitetsklasser i medlemsstaternes overvåg-
ningssystemer, hvilket kan forbedre kvaliteten af medlemsstaternes overvågning og bedømmelse af
miljøtilstanden i overfladevandområderne.
Resultaterne af interkalibreringen, som er indeholdt i forslaget, har været gennem peer reviews
foretaget af uafhængige eksperter, og er vurderet at være konsistente med de normgivende definitioner
af kvalitetsklasserne i vandrammedirektivets bilag V. Regeringen finder, at det dermed bedst muligt
på det foreliggende grundlag er sikret, at grænserne mellem kvalitetsklasserne er fastsat miljømæssigt
ens for medlemsstaterne på tværs af EU, og at grundlaget dermed er sikret for en ensartet bedømmelse
af miljøtilstand og målopfyldelse i overfladevandområderne.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4