Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 564
Offentligt
2748757_0001.png
NOTAT
Den 1 1 . september 2023
Notat om hovedindhold vedr. forslag til ændring af miljøska-
deloven, lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love
(Præcisering af kredsen af personer, der kan anmode myndig-
hederne om at træffe foranstaltninger m.v. efter miljøskade-
reglerne og klage over afgørelser herom)
Baggrund og formål
Miljøansv arsdirektivet er implementeret i dansk ret v ed miljøskadeloven og i en række sektorlove og
bekendtgørelser. Med lovforslaget forslås det at ændre disse regler, som følge af en begrundet udta-
lelse fra EU-Kommissionen. I den begrundede udtalelse konkluderede EU-Kommissionen, at direkti-
v ets artikel 1 2, stk. 1 , litra a, ikke er gennemført tilstrækkeligt klart og pr æcist i dansk ret, hv orfor den
danske lov givning ikke giv er borgerne tilstrækkelig retssikkerhed. På den baggrund besluttede regerin-
gen, at der bør fremsættes lovforslag med henblik på at præcisere af den danske gennemførelse.
Med lov forslaget foreslås det, at persongruppen i miljøansvarsdirektivets artikel 1 2, stk. 1 , litra a, gen-
giv es ordret i miljøskadeloven og sektorlovene, således, at det udtrykkeligt fremgår, at juridiske og pri-
v ate personer ”som berøres eller kan forv entes at bliv e berørt af en mil jøskade” har ret til at anmode
om foranstaltninger og til at klage ov er my ndighedernes afgørelse om foranstaltninger.
Lovforslagets indhold
Miljøansv arsdirektivets formål er at forebygge og afhjælpe fremtidige større - dv s. v æsentlige/betyde-
lige - skader på jord, v and og beskyttede arter og naturtyper og lev esteder for arter (miljøskader). Det
grundlæggende princip i direktivet er, at den, der er ansvarlig for erhvervsmæssige aktiviteter, der in-
debærer en risiko for miljø eller natur, også er ansvarlig for miljøskader eller overhængende fare for
miljøskader på miljø og natur som følge af disse erhvervsmæssige aktiviteter. Den ansv arlige skal fore-
by gge en miljøskade eller en overhængende fare for miljøskade, og hv is miljøskaden er sket, skal den
ansv arlige afhjælpe skaden og afholde alle omkostninger i den forbindelse (forureneren betaler-prin-
cippet).
Lov forslaget implementerer miljøansvarsdirektivets definition af, hv ilken persongruppe, der kan an-
mode den kompetente myndighed, eksempelvis kommunalbestyrelsen, om at træffe foranstaltninger
v edrørende miljøskader eller overhængende fare for miljøskader og klage over myndighedens afgørelse
herom. En anmodning om foranstaltninger kan eksempelvis v ære en anmodning om, at my ndigheden
skal træffe afgørelse om, hvorvidt miljøskadeloven finder anv endelse, eller om der foreligger en miljø-
skade, som påv irker eller kan påv irke et andet EU-land.
Miljøansv arsdirektivets artikel 1 2, stk. 1 , litra a-c, tillægger tre persongrupper rettigheder til at anmode
de relev ante myndigheder om at træffe foranstaltninger efter direktivet. Den ene af disse persongrup-
per er fy siske eller juridiske personer ”som berøres eller kan forv entes at blive berørt af en miljøskade”,
jf. miljøansv arsdirektivets artikel 12, stk. 1 , litra a. Det følger af miljøansvarsdirektivets artikel 1 3, at
Si de
1
af
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 564: Høringsbrev og udkast til lovforslag om ændring af miljøskadeloven, lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love
personkredsen næv nt i artikel 1 2, stk. 1 , tillige er klageberettigede i forhold til at prøve lovligheden af
den kompetente myndigheds afgørelser, handlinger og undladelser.
Persongruppen er implementeret i dansk ret v ed begrebet ”enhver, med væsentlig, individuel interesse
i sagen”. Det er EU-Kommissionens v urdering, at det ikke er tilstrækkeligt klart for en almindelig bor-
ger på grundlag af de danske retsforskrifter alene, at det juridiske b egreb ”individuel, v æsentlig inte-
resse” i sagen eller sagens udfald dækker den situation, der sigtes til med udtrykket ”kan forventes at
bliv e berørt” i direktivets artikel 1 2, stk. 1 , litra a.
Med lov forslaget foreslås det på baggrund heraf, at persongruppen i miljøansvarsdirektivets artikel 12,
stk. 1 , litra a, gengiv es ordret i miljøskadeloven og sektorlovene, således, at det udtrykkeligt fremgår, at
juridiske og priv ate personer ”som berøres eller kan forv entes at bliv e berørt af en miljøskade ” har ret
til at anmode om foranstaltninger og til at klage ov er my ndighedernes afgørelse om foranstaltninger.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Lov forslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser. Lovforslaget indebærer alene en
præcisering og ikke en ændring af personkredsen, der kan anmode den kompetente myndighed om
foranstaltninger vedrørende miljøskade, og som har adgang til at klage ov er myndighedens afgørelser.
Det v urderes, at lovforslaget i et v ist omfang v il styrke borgerne s retssikkerhed, da forslaget indebærer,
at det kommer til at fremgå direkte af lov teksten, at personer, som berøres eller kan forv entes at blive
berørt af en miljøskade, har adgang til at anmode den kompetente my ndighed om at træffe foranstalt-
ninger om miljøskader og har adgang til at klage ov er myndighedens afgørelse om foranstaltninger.
Høringsperiode og fremsættelse
Lov forslaget om ændring af miljøskadeloven sendes i høring den 1 1. september i 4 uger, og forv entes
fremsat i december I med henblik på ikrafttrædelse den 1. juli 2024.
2