Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 560
Offentligt
2748615_0001.png
Folketingets Miljø - og Fødevareudvalg
Den 1 1 . september 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 94-23
./.
V edlagt fremsendes til udv algets orientering grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017 /852 af 1 7 . maj 2017 om kv iksølv for så v idt angår tandfyldningsamalgam og andre
produkter tilsat kv iksølv, der er omfattet af begrænsninger for fremstilling, import og eksport .
Med v enlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 560: Grund- og nærhedsnotat om revision af kviksølvforordningen
Den 11. september 2023
MIM 94-23
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/852 af 17. maj 2017 om
kviksølv for så vidt angår tandfyldningsamalgam og andre produkter tilsat kviksølv, der er
omfattet af begrænsninger for fremstilling, import og eksport
Kommissionens KOM (2023) 395 final
Resumé
Kommissionen har fremsendt et forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
201 7/852 af 1 7 . maj 2017 om kviksølv for så vidt angår tandfyldningsamalgam og seks lyskilder tilsat
kviksølv, der er omfattet af begrænsninger for fremstilling, import og eksport . Forslaget har ingen
væsentlige økonomiske konsekvenser men kan medføre behov for tilpasning af bekendtgørelse 7 3 af 25.
januar 201 6 om forbud mod import, salg og eksport af kviksølv og kviksølvholdige produkter. Forslaget
skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Dan mark og EU. Regeringen er positive over for
Kommissionens forslag som helhed, idet det bidrager til at mindske kviksølvforureningen i EU og hermed
mindske påvirkningen af mennesker og miljøet.
Baggrund
Kommissionen har v ed KOM (2023) 395 final den 1 4. juli 2023 fremsendt forslag om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017 /852 af 17 . maj 2017 om kv iksølv (kviksølvforordningen) for så
v idt angår tandfy ldningsamalgam og andre produkter tilsat kviksølv, der er omfattet af begrænsninger for
fremstilling, import og eksport. I henhold til rev isionsklausulen i kv iksølvforordningens artikel 1 9 skal
Kommissionen aflægge rapport, og hv is hensigtsmæssigt, fremsætte et lovforslag til Europa-Parlamentet og
Rådet om resultatet af sin v urdering vedr ørende:
a) muligheden for en fuldstændig udfasning af anv endelsen af tandfy ldningsamalgam helst senest i
2030 og behovet for, at EU regulerer de dermed forbundne emissioner af kv iksølv fra krematorier.
b) de miljømæssige fordele v ed og muligheden for at forbyd e fremstilling, import og eksport af andre
resterende produkter tilsat kv iksølv, som det allerede er eller snart v il blive forbudt at markedsføre i
ov erensstemmelse med andre EU-instrumenter.
Forslaget er fremsat med baggrund i artikel 1 92, stk.1, i TEUF og skal behandles efter proceduren for den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294 . Forslaget er oversendt til Rådet den 1 4. juli 2023 i en
dansk sprogudgave, og kan v edtages af Rådet med kv alificeret flertal.
Formål og indhold
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 560: Grund- og nærhedsnotat om revision af kviksølvforordningen
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2017/852 har til formål at beskytte menneskers sundhed og
miljøet mod menneskeskabt udledning af kv iksølv. Kviksølvforordningen gennemfører
Minamatakonv entionen om kv iksølv og de juridisk bindende afgørelser, der v edtages på konventionens
partskonferencer.
Kommissionens ændring af kv iksølvforordningen indeholder et udvidet forbud mod at anvende
tandfy ldningsamalgam, således at det kommer til at omfatte alle i befolkningen i Unionen fra den 1 . januar
2025 (fuldstændig udfasning). Dog bev ares tandlægers ret til stadig at anv ende dette produkt, når det anses
for strengt nødvendigt for at tilgodese en patients særlige medicinske behov (f.eks. allergier eller
sy nkebesvær).
Desuden indeholder forslaget et forbud mod fremstilling af tandfy ldningsamalgam i Unionen og eksport fra
1 . januar 2025
Derudov er indeholder forslaget et forbud mod fremstilling, import og eksport af seks forskellige lyskilder
tilsat kv iksølv. Mere specifikt:
Kompaktly sstofrør til almene belysningsformål, som endnu ikke er omfattet af forordningens bilag II.
LFL, triband-phosphor, (lineære trepulverrør) til almene belysningsformål, der ikke allerede er omfattet
af forordningens bilag II.
LFL, halophosphat-phosphor, (lineære halofosfatrør) til almene belysningsformål, der ikke allerede er
omfattet af forordningens bilag II.
Ikkelineære lysstofrør, triband-phosphor, (ikkelineære trepulverrør) til almene belysningsformål.
Ikkelineære lysstofrør, halophosphat-phosphor, (ikkelineære halofosfatrør).
Højtry ksnatriumlamper til almene belysningsformål.
Konkret indarbejdes de foreslåede nye forbud mod fremstilling, import og eksport i forordningens bilag II,
med en dato for forbuddets ikrafttrædelse .
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa -Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget samlet set v urderes bedst at kunne indfries v ed hjælp af regulering på EU -niv eau,
v urderes det, at forslaget er i ov erensstemmelse med nærhedsprincippet. Desuden v edrører forslaget
opfy ldelse af EU’s internationale forpligtigelser, hvilket også v urderes at v ære i ov erensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Produkter indeholdende kv iksølv er i Danmark reguleret v ed Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2017 /852 om kv iksølv og ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1907/2006 ("REACH").
Desuden reguleres produkter indeholdende kv iksølv ved bekendtgørelse 7 3 af 25. januar 2016 om forbud
mod import, salg og eksport af kv iksølv og kv iksølvholdige produkter (kviksølvbekendtgørelsen) og
bekendtgørelse 494 af 22. marts 2021 om begrænsning af import og salg samt fremstilling til eksport inden
for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Den danske kv iksølvbekendtgørelse indeholder et forbud mod anvendelse tandfyldningsamalgam i andet end
bliv ende kindtænder med slid på fy ldning. I Sundhedsstyrelsens v ejledning om anvendelse af
tandfy ldningsmaterialer nr. 9552 af 5 juli 201 8 indskrænkes anvendelsen af tandsølvamalgam y derligere
således at: 1 ) v ed alle førstegangsfyldninger, hvor der ikke anv endes glasionomer, skal det primære v alg være
plastmateriale. 2) tandsølvamalgam kan anv endes v ed fy ldningsterapi i bliv ende kindtænder i de tilfælde,
hv or det er åbenbart, at en fy ldning i dette materiale v il have den bedste holdbarhed. Disse tilfælde er
afgrænset til tandbehandlinger med manglende mulighed for tørlægning, v anskelig tilgængelighed af kav ite t,
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 560: Grund- og nærhedsnotat om revision af kviksølvforordningen
2748615_0004.png
speciel stor kavitet eller stor afstand til nabotand. 3) sølvamalgam må ikke anv endes v ed fy ldningsterapi af
børn under 1 5 år og af grav ide eller ammende kv inder, medmindre tandlægen finder, at det er strengt
nødv endigt på grundlag af patientens særlige medicinske behov. Kommunale retningslinjer regulerer
anv endelse af amalgamfiltre.
Konsekvenser
Lov givningsmæssige konsekvenser
En v edtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af bekendtgørelse 7 3 af 25. januar 2016 om
forbud mod import, salg og eksport af kv iksølv og kv iksølvholdige produkter.
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen v æsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlig eller
konsekv enser for EU’s budget.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at hav e v æsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhv ervsøkonomiske og administrative omkostninger for v irksomhederne
Forslaget skønnes ikke at hav e v æsentlige erhvervsøkonomiske eller administrative omkostninger for
v irksomhederne.
Konsekv enser for beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at hav e positiv v irkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU, idet en fælles EU-
udfasning af brug af tandfy ldningsamalgam og forbud mod brug af en række ly skilder tilsat kv iksølv vil
mindske påv irkningen af mennesker og miljøet.
Desuden skønnes forslaget ikke at hav e konsekvenser for tandsundheden for borgerne.
Høring
Forslaget har v æret i skriftlig høring i Miljøspecialudvalget, hv or der er indkommet følgende høringssvar:
DANV A (Dansk V and- og Spildev andsforening) støtter de foreslåede ændringer i kv iksølvsforordningen, da
de foreslåede tiltag bidrager til at nedsætte andelen af kv iksølv i miljøet, og dermed også bidrager til en
kv alitetsforbedring af v andkredsløbet til gav n for v and - og spildevandsselskaber.
Generelle forventning til andre landes holdninger
Det forv entes, at forslaget generelt vil blive hilst v elkomment blandt medlemsstaterne .
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 560: Grund- og nærhedsnotat om revision af kviksølvforordningen
Rev isionsklausulen blev dog indsat, da man v ed forhandling af den oprindelige forordning i 2017 ikke kunne
bliv e enige om EU’s ambitionsniveau i forhold til udfasning af tandfy ldningsamalgam. En række
østeuropæiske lande har stadig et stort forbrug af tandfy ldningsamalgam , og det er uv ist, om de støtter op
om en udfasning af brugen i 2025.
Det forv entes, at der er opbakning til Kommissionens forslag om udfasning af fremstilling import og eksport
af en række ly skilder, da der v ed dette tiltag sikres en sammenhæng mellem kv iksølvforordningen og EU’s
RoHS direktiv om begrænsning af anv endelse af v isse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for Kommissionens forslag som helhed, idet det bidrager til at mindske
kv iksølvforureningen i EU og hermed mindske påv irkningen af mennesker og miljøet.
Regeringen støtter en udfasning af brugen af tandfy ldningsamalgam med udgangen af 2025. Regeringen
støtter ligeledes, at der gives mulighed for undtagelser i særlige tilfælde, hv or det ud fra et tandlægefagligt
skøn v urderes, at der er særlige medicinske behov, der taler for at anv ende tandfyldningsamalgam.
Desuden støttes et forbud mod fremstilling og eksport af tandfy ldningsamalgam.
Regeringen støtter der ud ov er en udfasning af fremstilling, eksport og import af seks ly skilder tilsat kv i ksølv.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg .
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 560: Grund- og nærhedsnotat om revision af kviksølvforordningen