Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 550
Offentligt
2747131_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 7.september 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 91-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og indførelse af sanktioner
for overtrædelser
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 550: Grund- og nærhedsnotat om forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser
2747131_0002.png
Den 6. september 2023
MIM 91-23
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og indførelse af
sanktioner for overtrædelser
KOM(2023) 273
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til direktiv om ændring af direktivet om forurening fra skibe og
indførelse af sanktioner for overtrædelser (SSP-direktivet). Forslaget har til formål at øge
håndhævelsen over for ulovlige udtømninger fra skibe i henhold til reglerne i FN’s
søfartsorganisations (IMO) konvention om beskyttelse af havet (MARPOL), og sikre at de ansvarlige
bliver pålagt afskrækkende, effektive og proportionale straffe. Forslaget skal danne grundlag for et
håndhævelsessystem i medlemsstaterne, som gennem overvågning af havet, verifikation af hændelser
om overtrædelser og indsamling af beviser, sikrer bedre håndhævelse og pålæg af straf. Med forslaget
lægges der bl.a. op til en udvidelse af det eksisterende direktivs anvendelsesområde ligesom der
introduceres krav om, at medlemsstaterne skal sikre håndhævelse gennem administrative sanktioner.
Derudover fastlægges der kriterier, som skal lægges til grund ved vurdering af sanktionstype og
størrelse, og Kommissionen gives bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for at sikre en ensartet
implementering i alle medlemslande. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser. Forslaget vurderes foreløbigt at have statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vil have
en positiv virkning af beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har den 1. juni 2023 præsenteret et forslag til direktiv om ændring af direktivet om
forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser (SSP-direktivet). Forslaget er
fremsendt i dansk sprogversion den 6. juli.
Forslaget er præsenteret som en del af en samlet maritim sikkerhedspakke, der indeholder forslag til
revision af fem retsakter, hvoraf SSP-direktivet er det ene. De øvrige retsakter omhandler ændring af
flagstatsdirektivet, havnestatskontroldirektivet, ulykkesundersøgelsesdirektivet og forordning om
oprettelse af det europæiske agentur for søfartssikkerhed (EMSA). Hensigten med den maritime
sikkerhedspakke er at modernisere og styrke EU-reglerne for maritim sikkerhed og miljøbeskyttelse.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 550: Grund- og nærhedsnotat om forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser
Kommissionen har gennemført evalueringer og indhentet data fra medlemsstaterne for at belyse,
hvorvidt det nugældende SSP-direktiv lever op til formålet om, at sikre håndhævelse for overtrædelser
af lovgivningen om udtømninger fra skibe. Konklusionen har været, at effekten af direktivet er
begrænset, og selvom der er udviklet et system til overvågning af bl.a. olieforurening (CleanSeaNet), er
det fortsat svært at verificere forureningshændelser, særligt på grund af medlemsstaternes manglende
opfølgning på stedet for forureningen, men også på grund af manglende feedback i systemet om
medlemsstaternes håndtering af situationen. Håndhævelsen varierer i medlemsstaterne i forhold til type
af sanktion, størrelse og generelle ressourcer til håndhævelse, og direktivet er på den måde ikke lykkedes
med at skabe bedre håndhævelse på tværs af alle medlemsstater.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
artikel 100, stk. 2, der angiver, at EU som lovgiver kan fremsætte passende foranstaltninger for
søtransport. Desuden er forslaget fremsat i henhold til artikel 91 stk. 1, der foreskriver, at EU har
kompetence inden for transportområdet til at fremsætte fælles regler gældende for international
transport. Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er, at sikre bedre og mere ensartet håndhævelse af overtrædelser af den
internationale lovgivning om udtømninger fra skibe i henhold til FN’s søfartsorganisations (IMO)
konvention om beskyttelse af havet (MARPOL).
Forslagets hovedelementer er:
Udvidelse af direktivets anvendelsesområde, således at overtrædelser af reglerne i MARPOL om
emballerede varer, udtømning af kloakspildevand og affald samt ulovlige udtømninger af vand fra
røggasrensningsanlæg strafpålægges.
Introducere krav om et håndhævelsessystem med administrative sanktioner, herunder
administrative bøder, som skal være afskrækkende, effektive og proportionale.
En administrativ sanktion skal pålægges ejeren af skibet på tidspunktet for overtrædelsen,
medmindre ejeren kan bevise, at skibsføreren, eller besætningsmedlemmer, som ikke har udført
overtrædelsen efter ordre fra skibsføreren, er ansvarlig for overtrædelsen.
En administrativ sanktion pålægges skibsføreren, eller besætningsmedlemmer, som ikke har udført
overtrædelsen efter ordre fra skibsføreren, hvis de er ansvarlige for overtrædelsen.
Medlemsstaterne forpligtes til at inddrage alle relevante omstændigheder ved valg af administrativ
sanktion, såsom, typen af ulovlig udtømning, mængder der er udtømt, alvorligheden og
påvirkninger af miljøet, den ansvarliges økonomiske formåen, forebyggelses- og undvige
foranstaltninger samt den ansvarliges samarbejde med myndighederne.
Kommissionen gives bemyndigelse til at udstede detaljerede regler om, hvilke kriterier der skal
lægges til grund for hver enkelt type af overtrædelse.
Forpligtelse til at udveksle informationer gennem EU’s databaser, herunder SafeSeaNet, og udvikle
og implementere nødvendige kontrol- og overvågningssystemer i medlemsstaterne.
Senest 3 år efter direktivets ikrafttræden skal medlemsstaterne kunne verificere minimum 10 pct.
af advarsler om forureningshændelser i CleanSeaNet hvert år.
Medlemsstaterne skal indberette data om opfølgninger på en advarsel om forurening, evt. kontrol
af skibet, og alle sanktioner, der er pålagt i et kalenderår. Kommissionen gives bemyndigelse til at
fastsætte nærmere kriterier herfor.
Kommissionen skal facilitere udvikling og træning af medlemsstaternes myndigheder med ansvar
for overvågning, verifikation og håndhævelse.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 550: Grund- og nærhedsnotat om forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser
Kommissionen offentliggør oplysninger om alle forureningshændelser og hvilke sanktioner der er
pålagt den ansvarlige for hele unionen og hver enkelt medlemsstat.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Det vurderes på det foreliggende grundlag, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Det nugældende direktiv er implementeret i lov nr. 1032 af 25. juni 2023 om beskyttelse af havet
(havmiljøloven) og underliggende bekendtgørelser. De internationale regler i MARPOL er ligeledes
implementeret i havmiljøloven og dermed underlagt straf ved overtrædelse.
Ved Kgl. Resolution af 11. juni 1999 blev ressortansvaret for udøvende tiltag på havmiljøområdet
overført til forsvarsministeren med virkning fra 1. januar 2000. Forsvarskommandoen er på
Forsvarsministerens vegne ansvarlig for den statslige maritime miljøovervågning og håndhævelse samt
den statslige maritime forureningsbekæmpelse af forureninger med olie og andre skadelige stoffer, der
transporteres i bulk.
Miljøstyrelsen har ansvaret for håndhævelse af reglerne om skibsgenereret affald og kloakspildevand fra
skibe. Miljøstyrelsen har ikke et selvstændigt overvågningsberedskab og agerer derfor alene på
baggrund af anmeldelser fra bl.a. havnestatskontrol. For hver deres ansvarsområde udarbejder
Forsvarskommandoen hhv. Miljøstyrelsen politianmeldelse til den relevante politikreds i tilfælde af
mistanke om overtrædelse af lovgivningen i havmiljøloven med henblik på videre strafferetlig
forfølgning ved politiet og anklagemyndigheden.
Konsekvenser
Der er endnu ikke foretaget egentlige konsekvensvurderinger. Nedenstående er derfor udtryk for helt
overordnede, foreløbige vurderinger. Folketinget vil senere blive orienteret, når der foreligger nærmere
analyser af forslagets konsekvenser.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning, eftersom
Danmark allerede har regler om tilsyn og straf for overtrædelse af reglerne om udtømninger fra skibe i
havmiljøloven og underliggende bekendtgørelser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser. I forhold til statsfinansielle udgifter
er det den foreløbige vurdering, at forslaget vil medføre merudgifter til tilsyn og administration af flere
sager om forureningshændelser i Miljøstyrelsen. Det bemærkes, at afledte nationale merudgifter som
følge af EU-retsakter holdes inden for eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens pkt. 2.4.1.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU Miljøspecialudvalget med frist den 22. juni 2023.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 550: Grund- og nærhedsnotat om forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser
Der er ikke indkommet svar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til medlemsstaters holdning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser forslagets fremsættelse velkommen, særligt i forhold til tiltag, som kan øge
beskyttelsen af havmiljøet. Det er dog centralt for regeringen, at medlemsstaterne ikke med forslaget
forpligtes til at skulle indføre administrative bøder, idet administrative bøder giver anledning til
forfatningsmæssige betænkeligheder i Danmark.
Regeringens holdning og endelige stillingtagen til de konkrete elementer i forslaget udestår og afventer
en nærmere vurdering.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4