Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 549
Offentligt
2746517_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. september 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 85-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat til industriel farvning af uld i
mørke farver i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(
komitesag).
Det reviderede forslag blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 27. april 2023 og ventes til efterfølgende
afstemning i skriftlig procedure.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. Det vurderes, at der er behov
for skærpede krav til beskyttelsesforanstaltningerne og anvendelsesforholdene for at svare til de danske
arbejdsmiljøkrav. I den konkrete sag drejer det sig om dekorative anvendelser af stoffet, hvor der allerede er
egnede alternativer tilgængelige i EU. Ansøgers egen substitutionsplan viser, at substitution har været mulig
for stort set alle omfattede virksomheder i løbet af 2021, og godkendelsen bør derfor afvises nu. Regeringen
agter på den baggrund at stemme imod en vedtagelse af forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 549: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat til industriel farvning af uld i mørke farver, komitésag
2746517_0002.png
Den 4. september 2023
MIM 85-23
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af natriumdichromat til industriel farvning af uld i mørke farver i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet natriumdichromat til industriel farvning af uld i mørke farver i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver
tilladelse til fortsat anvendelse til den italienske virksomhed Ilario Ormezzano Sai S.R.L. Tilladelsen
gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet i en periode
på 2 år fra vedtagelsesdatoen. Forslaget blev drøftet i REACH-komiteen i 2018, men afstemningen
blev udskudt, da der faldt dom i en retssag (T-837/16) i 2019, som medførte, at ansøgningen skulle
suppleres med en substitutionsplan. Det reviderede forslag blev drøftet på et møde i REACH-
komitéen d. 27. april 2023 og ventes til efterfølgende afstemning i skriftlig procedure. Forslaget
forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. Det vurderes, at der er behov for skærpede krav til beskyttelsesforanstalt-
ningerne og anvendelsesforholdene for at svare til de danske arbejdsmiljøkrav. I den konkrete sag
drejer det sig om dekorative anvendelser af stoffet, hvor der allerede er egnede alternativer
tilgængelige i EU. Ansøgers egen substitutionsplan viser, at substitution har været mulig for stort set
alle omfattede virksomheder i løbet af 2021, og godkendelsen bør derfor afvises nu. Regeringen agter
på den baggrund at stemme imod en vedtagelse af forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
natriumdichromat som bejdsemiddel til industriel farvning af uld i mørke farver.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 549: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat til industriel farvning af uld i mørke farver, komitésag
2746517_0003.png
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget har været drøftet i REACH-komiteen i 2018. Det reviderede forslag blev drøftet på et møde i
REACH-komitéen d. 27. april 2023 og ventes til efterfølgende afstemning i skriftlig procedure.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgningen om godkendelse fra den italienske virksomhed Ilario Ormezzano
Sai S.R.L. om fortsat anvendelse af op til 60 tons om året af natriumdichromat:
1.
Ompakning til distribution til virksomheder, der anvender stoffet som bejdsemiddel til
industriel farvning af uld i mørke farver.
2.
Anvendelse som bejdsemiddel til industriel farvning af uld i mørke farver hos 2 farverier
(downstreambrugere) i Italien.
Ilario Ormezzano Sai Spa fremsendte den 21. marts 2016 ansøgning om godkendelse af
natriumdichromat til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 549: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat til industriel farvning af uld i mørke farver, komitésag
2746517_0004.png
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 2. maj 2017 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive for den generelle
befolknings udsættelse via miljøet, men at de ikke er passende og effektive i forhold til at begrænse
risikoen for arbejdstagere. RAC vurderer dog, at de foreslåede tiltag og måleprogrammer for
arbejdstageres udsættelse vil forbedre situationen. RAC anbefaler, at udledning til miljø overvåges
for at gøre vurderingen af den generelle befolkning mere robust.
SEAC
konkluderede, at der der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren (inden
solnedgangsdatoen).
SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet.
o
Kommissionen bad 22. april 2020 ansøger om at supplere deres ansøgning med en substitutionsplan,
som følge af dommen i retssag T-837/16 i 2019. Retssagen omhandler blandt andet fortolkning af
bestemmelserne i REACH-forordning i de tilfælde, hvor der er generelt egnede alternativer
tilgængelige, og fastlagde, at ansøgere i disse tilfælde skal indsende en substitutionsplan. Ansøger
indsendte en substitutionsplan den 24. september 2020, som har været behandlet i udvalget for
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 28. juli 2021 tilføjede et tillæg med vurdering af
substitutionsplanen, der vurderedes troværdig.
Kommissionen har indsnævret antallet af virksomheder dækket af godkendelsen fra ni til to, da en del
af virksomhederne har gennemført substitution i løbet af 2021 ifølge substitutionsplanen og en række
yderligere virksomheder ikke har forpligtet sig til at følge substitutionsplanen. Kommissionen
anbefaler på den baggrund, at der gives den kortest mulige godkendelse på to år fra
vedtagelsestidspunktet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgerne gennemfører
måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i
allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 549: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat til industriel farvning af uld i mørke farver, komitésag
2746517_0005.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
Høring
Det reviderede notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er
indkommet høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation, der støtter regeringens indstilling.
Der blev ikke modtaget bemærkninger til høringen i 2018.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Virksomhederne har haft mulighed for at substituere siden sagen blev diskuteret første gang i 2018 og
ansøgers egen substitutionsplan viser, at det har været muligt for de fleste virksomheder inden
udgangen af 2021. Den danske grænseværdi for chrom(VI) i arbejdsmiljøet er derudover pr. 1. juli
2020 sænket til 1 μg/m
3
. Regeringen vurderer, at beskyttelsesforanstaltninger og anvendelsesforhold
på virksomheden ikke er tilstrækkelige til at begrænse risikoen for arbejdstagerne på grund af
usikkerheder forbundet med brugen af åndedrætsværn og instruktion i anvendelsen, og der er behov
for at stille skærpede krav for at svare til de danske arbejdsmiljøkrav. Regeringen finder endvidere, at
der er tale om en dekorativ anvendelse, hvor den primære funktion er at opnå et æstetisk resultat,
samt at der er kommercielt egnede alternativer til anvendelsen i EU. Regeringen agter på den
baggrund at stemme imod en vedtagelse af forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere oversendt grundnotat om godkendelsen til Ormezzano til Folketingets Europaudvalg
den 16. oktober 2018. Forslaget var dengang forventet til afstemning i REACH-komiteen d. 25. oktober
2018, men sagen blev udskudt som beskrevet. Danmark agtede i 2018 at støtte forslaget, idet
godkendelsesperioden i det oprindelige forslag var fastsat til den 21. september 2021, idet
godkendelsesperiodens længde blev vurderet til at muliggøre overgangen til alternativer.
4