Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 548
Offentligt
2746511_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. september 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 90-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakt om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie
i industriel produktion af membraner til blybatterier i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komiteen d. 21. juni 2023 og ventes til efterfølgende vedtagelse på
et møde i REACH-komitéen d. 14. september 2023.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 548: Grundnotat om fornyet godkendelse af anvendelsen af TCE som proceskemikalie i industriel produktion af membraner til blybatterier, komitésag
2746511_0002.png
Den 4. september 2023
MIM 90-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om fornyet godkendelse af
anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel
produktion af membraner til blybatterier i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stoffet
trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion af membraner til blybatterier.
Forslaget er fremsat i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitésag). Forslaget giver den østrigske virksomhed Microporous GmbH tilladelse til
fortsat anvendelse efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, i en periode på 12 år fra
udløbsdatoen af virksomhedens eksisterende godkendelse den 21. april 2023. Forslaget blev drøftet på
et møde i REACH-komiteen d. 21. juni 2023 og ventes til efterfølgende vedtagelse på et møde i REACH-
komitéen d. 14. september 2023. Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse
anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes egnede alternativer. Der findes alternative opløsningsmidler til den specifikke
anvendelse, men der findes ikke egnede alternativer, som vil reducere de samlede risici. De beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske
arbejdsmiljøkrav. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion af membraner til blybatterier.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 548: Grundnotat om fornyet godkendelse af anvendelsen af TCE som proceskemikalie i industriel produktion af membraner til blybatterier, komitésag
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse,
vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal
kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komiteen d. 21. juni 2023 og ventes til efterfølgende
vedtagelse på et møde i REACH-komitéen d. 14. september 2023.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Godkendelser er tidsbegrænsede med mulighed for at genansøge om fornyet godkendelse inden
genansøgningsfristen, som fastsættes i hver enkelt godkendelse.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende en ansøgning fra den østrigske virksomhed Microporous GmbH om fortsat
anvendelse af op til 30 tons om året af trichlorethylen (TCE):
1.
Til anvendelse som proceskemikalie i industriel produktion af polyethylen-separatorer
(membraner) til blybatterier.
Microporous GmbH modtog den 1. december 2017 meddelelse om godkendelse af ovennævnte
anvendelse af TCE frem til 21. april 2023. Microporous GmbH indsendte endvidere den 10. august 2021
en revurderingsrapport i henhold til den meddelte godkendelse og ansøgning om fornyet godkendelse
af TCE.
Revurderingsrapporten og den fornyede vurdering af godkendelsen af trichlorethylen har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 548: Grundnotat om fornyet godkendelse af anvendelsen af TCE som proceskemikalie i industriel produktion af membraner til blybatterier, komitésag
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 5. december 2022
har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede desuden måleprogrammer for arbejdstagernes eksponering
samt måleprogrammer for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Udvalget finder ansøgers
substitutionsplan troværdig og konkluderede desuden, at der er kommercielt egnede alternativer
tilgængelige i EU. SEAC har tidligere vurderet, at de to kommercielt egnede alternativer, ikke vil
føre til en samlet reduktion af risici. Endelig har udvalget konkluderet, at ansøgeren har påvist, at
de socioøkonomiske fordele på mindst 3 mio. euro om året opvejer de risici for menneskers
sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet en 12-årig frist for
fornyet vurdering.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering den 21. april 2035 under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger
og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgerne
gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 548: Grundnotat om fornyet godkendelse af anvendelsen af TCE som proceskemikalie i industriel produktion af membraner til blybatterier, komitésag
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet høringssvar
fra Fagbevægelsens Hovedorganisation, der lægger stor vægt på, at godkendelsen maksimalt gives for
en 7-årig periode.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgerens konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier, men
at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren, og at ansøgeren
ikke har mulighed for at substituere til en alternativ teknologi inden for en kortere årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal for
forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendelse
være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje eventuelle
risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau svarende til de danske
arbejdsmiljøkrav, og at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke
anvendelse, som vil føre til en samlet reduktion af risici. Det bemærkes, at den beregnede maksimale
koncentration i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 1,3 mg/m3) er markant lavere end
Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi for arbejdsmiljøet (33 mg/m3). Forslaget til
gennemførelsesretsakt tager herudover udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i
REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere oversendt grundnotat om godkendelse til Microporous GmbH til Folketingets
Europaudvalg den 19. september 2017.
4