Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 547
Offentligt
2746505_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. september 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 89-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelses
retsakt om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel
produktion i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komiteen d. 21. juni 2023 og ventes til efterfølgende vedtagelse på
et møde i REACH-komitéen d. 14. september 2023.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 547: Grundnotat om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion, komitésag
2746505_0002.png
Den 4. september 2023
MIM 89-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om fornyet godkendelse af
anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel
produktion i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stoffet
trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion. Forslaget er fremsat i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget
giver den franske virksomhed Roquette Frères tilladelse til fortsat anvendelse efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, frem til 31. december 2031. Virksomheden har en eksisterende
godkendelse, som udløber den 21. april 2028, og virksomheden har genansøgt, da det årlige forbrug
ventes at stige fra 3 tons til 8 tons grundet større efterspørgsel. Forslaget blev drøftet på et møde i
REACH-komiteen d. 21. juni 2023 og ventes til efterfølgende vedtagelse på et møde i REACH-komitéen
d. 14. september 2023. Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse
anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse
af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 547: Grundnotat om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion, komitésag
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse,
vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal
kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komiteen d. 21. juni 2023 og ventes til efterfølgende
vedtagelse på et møde i REACH-komitéen d. 14. september 2023.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Godkendelser er tidsbegrænsede med mulighed for at genansøge om fornyet godkendelse inden
genansøgningsfristen, som fastsættes i hver enkelt godkendelse.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den franske virksomhed Roquette Frères om fortsat anvendelse af
op til 8 tons om året af trichlorethylen (TCE):
1.
Til anvendelse som proceskemikalie i forarbejdning af stivelse for at fremstille stoffet beta-
cyclodextrin.
Roquette Frères modtog den 29. november 2016 meddelelse om godkendelse af ovennævnte anvendelse
af TCE frem til 21. april 2028. Roquette Frères indsendte endvidere den 7. august 2020 en
revurderingsrapport i henhold til den meddelte godkendelse og ansøgning om fornyet godkendelse af
TCE på baggrund af en forventning om øget forbrug, grundet større efterspørgsel.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 547: Grundnotat om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion, komitésag
Revurderingsrapporten og den fornyede vurdering af godkendelsen af trichlorethylen har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 2. november 2021
har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er
beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere
og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af overholdelse af disse. Udvalget
bemærkede, at ansøger, som et resultat af den øgede anvendelse, har introduceret tekniske
opdateringer og ændringer til deres risikohåndteringsforanstaltninger og produktionsprocesser.
RAC anbefalede desuden måleprogrammer for arbejdstagernes eksponering samt
måleprogrammer for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Udvalget finder ansøgers
substitutionsplan troværdig. Endelig har udvalget konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de
socioøkonomiske fordele på mindst 1,3 mio. euro over 12 år, opvejer de risici for menneskers
sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at fristen for fornyet
vurdering sættes til udgangen af 2031.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering
ved
udgangen
af
2031
under
forudsætning
af
anvendelse
af
de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning, at ansøgerne gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for
udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 547: Grundnotat om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion, komitésag
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Denne høring har ikke givet
anledning til bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal for
forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendelse
være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje eventuelle
risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau svarende til de danske
arbejdsmiljøkrav, og at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke
anvendelse. Det bemærkes, at den beregnede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljøet
(kortvarigt op til 1,3 mg/m3) er markant lavere end Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi for
arbejdsmiljøet (33 mg/m3). Forslaget til gennemførelsesretsakt tager herudover udgangspunkt i, at
ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt
gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere oversendt grundnotat om godkendelse til Roquette Frères til Folketingets Europaudvalg
den 26. september 2016.
4