Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 543
Offentligt
2746479_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. september 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 86-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelser af chromtrioxid til dekorativ overfladebehandling af
plastikdele i bilindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH)
(komitesag).
Forslagene blev drøftet på et møde i REACH-komiteen d. 27. april og ventes til efterfølgende afstemning i
skriftlig procedure.
Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. De beskrevne risikohåndterings
foranstaltninger og anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav. I de konkrete
sager drejer det sig om dekorative anvendelser af stoffet, hvor der allerede er egnede alternativer tilgængelige
i EU. Regeringen agter på den baggrund at stemme imod en vedtagelse af forslagene.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 543: Grundnotat om af anvendelser af chromtrioxid til dekorativ overfladebehandling af plastikdele i bilindustrien, komitésag
2746479_0002.png
Den 4. september 2023
MIM 86-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelser af chromtrioxid til dekorativ overfladebehandling af plastikdele i
bilindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelser af
stoffet chromtrioxid til overfladebehandling af plastikdele i bilindustrien i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver
tilladelse til fortsat anvendelse til virksomhederne Hapoc GmbH og SRG Global fra Tyskland og
Spanien henholdsvis. Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til
fortsat at anvende stoffet indtil udgangen af 2028. Forslagene blev drøftet på et møde i REACH-
komiteen d. 27. april og ventes til efterfølgende afstemning i skriftlig procedure. Forslagene
forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
vurderes at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav. I de konkrete sager drejer det sig om dekorative
anvendelser af stoffet, hvor der allerede er egnede alternativer tilgængelige i EU. Regeringen agter
på den baggrund at stemme imod en vedtagelse af forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelser af
chromtrioxid til dekorativ overfladebehandling af plastikdele til biler.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 543: Grundnotat om af anvendelser af chromtrioxid til dekorativ overfladebehandling af plastikdele i bilindustrien, komitésag
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene blev drøftet på møde i REACH-komitéen d. 27. april og ventes til efterfølgende afstemning i
skriftlig procedure.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgninger fra virksomhederne Hapoc GmbH og SRG Global fra Tyskland og
Spanien, henholdsvis, om fortsat anvendelse af op til 75 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til ætsning af plastikdele, som forberedende trin i funktionel forkromning med dekorativ
karakter.
2.
Til anvendelse til funktionel forkromning af plastikdele med dekorativ karakter til
bilindustrien og sanitære produkter.
Hapoc og SRG fremsendte den 17. marts 2016 og den 13. agugust 2020 ansøgninger om godkendelse af
chromtrioxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 30. november 2018 og den 26.
august 2021 har afgivet følgende udtalelser:
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 543: Grundnotat om af anvendelser af chromtrioxid til dekorativ overfladebehandling af plastikdele i bilindustrien, komitésag
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede desuden, at arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer for begge ansøgere samt
måleprogrammer for udledning til miljøet for SRG.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. SEAC finder ansøgers
substitutionsplaner troværdige. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet at fristen for fornyet vurdering sættes til 2029 for Hapoc
for begge anvendelser, mens udvalget anbefalede en frist for SRG ved udgangen af 2032 for
anvendelse 1 og udgangen 2027 for anvendelse 1.
o
Kommissionen bemærker, at alternativer til chromtrioxid til de pågældende anvendelser er kommercielt
tilgængelige i EU og sandsynligvis bliver teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne i fremtiden.
Kommissionen anerkender, at der er information fra lignende ansøgninger om dekorativ forkromning,
der indikerer, at ansøgerne burde være i stand til substituere hurtigere. Kommissionen anbefaler på den
baggrund, at de relevante frister for fornyet vurdering forkortes til udgangen af 2028 under
forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgeren har beskrevet. Kommissionen anbefaler fortsat en frist ved udgangen af 2027 for SRG for
anvendelse 1. Derudover er det en forudsætning, at ansøgerne gennemfører måleprogrammer for
arbejdstagernes udsættelse samt SRG gennemfører måleprogrammer for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 543: Grundnotat om af anvendelser af chromtrioxid til dekorativ overfladebehandling af plastikdele i bilindustrien, komitésag
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation, der støtter regeringens indstilling.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslagene i andre
medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakterne tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de
generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og
miljøkrav. Regeringen finder, at de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
for arbejdstagere er svarende til de danske arbejdsmiljøkrav. Det vurderes endvidere, der bør tages
højde for konklusionen om, at der er kommercielt tilgængelige alternativer for disse anvendelser i EU,
og at der ikke gives godkendelse til dekorative anvendelser, hvor den primære funktion er at opnå en
blank overflade, som f.eks. pyntelister og emblemer. Regeringen agter på den baggrund at stemme
imod en vedtagelse af forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4