Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 521
Offentligt
2740660_0001.png
NOTAT
Vild natur og Biodiversitet
J.nr. 2022-4079
Ref. JETTE
Den 3. august 2023
Høringsnotat – udkast til ændring af bekendtgørelse om
udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
(habitatbekendtgørelsen) – udpegning af Østlige Tyskebugt
som fuglebeskyttelsesområde
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter (habitatbekendtgørelsen) blev i udkast sendt i
ekstern høring den 8. juni 2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 3. august 2023.
Miljøministeriet har modtaget høringssvar fra syv organisationer og virksomheder:
Følgende syv høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse:
Dansk Land & Strandjagt (DLS), Friluftsrådet, Danmarks Jægerforbund, Copenhagen Infrastructure
Partners (CIP), Green Power Denmark (GPD), Danmarks Naturfredningsforening (DN) og Dansk
Erhverv (DE).
Høringssvarene har berørt følgende punkter:
1. Generelle bemærkninger.
2. Aktiviteter i området, herunder jagt og friluftsliv.
3. Sammenhæng med VE-områder og havplanen.
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar. Miljøministeriets kommentarer hertil er anført
i kursiv. Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringsnotatet forholder sig kun til de bemærkninger, der er relevante for den konkrete ændring af
habitatbekendtgørelsen.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til indholdsmæssige ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
Bemærkninger til udkastet:
Ad 1. Generelle bemærkninger
Dansk Land & Strandjagt (DLS), Friluftsrådet, Danmarks Jægerforbund, Copenhagen Infrastructure
Partners (CIP) og Green Power Denmark (GPD) støtter generelt beskyttelse af sortand og rødstrubet
lom ved udpegning af et nyt fuglebeskyttelsesområde.
Danmarks Naturfredningsforening tager til efterretning, at området udvides.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 521: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om udpegning af et nyt marint fuglebeskyttelsesområde
2740660_0002.png
Dansk Erhverv bakker op om en stærk beskyttelse af biodiversitet og bæredygtighed i de danske
havarealer.
DLS undrer sig over, at der laves tiltag til at beskytte sortand, som har en levedygtig og ikke truet
bestand i Danmark.
Miljøministeriets bemærkninger:
Formålet med ændringen af habitatbekendtgørelsen er gennemføre forpligtelser efter
fuglebeskyttelsesdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november
2009 om beskyttelse af vilde fugle). Der er efter fuglebeskyttelsesdirektivets artikel 4 pligt til at
udlægge som særligt beskyttede områder navnlig sådanne områder, som med hensyn til antal og
udstrækning er bedst egnede til beskyttelse af de arter, der er opført i bilaget til direktivet. EU-
Kommissionen har bedt Danmark om at udpege området, der svarer til IBA-område 123
1
.
Ad 2. Aktiviteter i området, herunder jagt og friluftsliv.
Dansk Land & Strandjagt (DLS) glæder sig over, at Natura 2000-områderne stadig i fremtiden kan
bruges til jagtslige aktiviteter.
Friluftsrådet lægger vægt på, at eventuelle fremtidige begrænsninger af friluftsliv, herunder sejlads,
jagt og fiskeri i området vil være målrettede og baseret på et veldokumenteret fagligt grundlag.
Danmarks Jægerforbund fremhæver, at en udpegning af et fuglebeskyttelsesområde ikke har en
generel indflydelse på jagten. En eventuel regulering af jagten i et Natura 2000-område skal vurderes i
det enkelte område med afsæt i en biologisk vurdering af jagtens betydning. Dette understreges i
”Vejledning om jagt i medfør at rådets direktiv 79/409/EØF om beskyttelse af vilde fugle”, hvoraf det
fremgår, at jagt er en legitim form for bæredygtig udnyttelse i Natura 2000 områder.
Miljøministeriets bemærkninger:
Udpegning som fuglebeskyttelsesområde udelukker ikke erhvervsmæssig og anden anvendelse af
Natura 2000-områderne, men forpligter medlemslandene til at iværksætte nødvendige
bevaringsforanstaltninger, at undgå forringelser af områderne og forstyrrelser med betydelige
konsekvenser for de arter, som områderne er udpeget for, samt at foretage en væsentligheds- og
konsekvensvurdering af planer og projekter og ikke give tilladelse til nye aktiviteter, der kan skade
det, området er udpeget til at beskytte. Der er mulighed for at fravige beskyttelsen, hvis der
foreligger bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, og betingelserne om, at
der ikke foreligger alternativer, og der iværksættes kompenserende foranstaltninger, er opfyldt.
Ad 3. Sammenhæng med VE-områder og havplanen.
Danmarks Jægerforbund gør opmærksom på, at der med udpegningen er fokus på artbaseret
beskyttelse, og at den beskyttelse, som området omfattes af, ikke vil være tilstrækkeligt for at sikre
havnaturen i det omfang, det er nødvendigt. Særligt er der et behov for at beskytte havbunden mod
forstyrrelser fra aktiviteter af forskellig karakter, f.eks. fiskeri, jf. regeringens udtalelse om, at man
med den nye havplan vil nå målet om 30% beskyttet marin natur, og at marine fuglebeskyttelses-
områder defineres som en del af de 30%.
1
IBA-områder (Important Bird Area) er områder, som EU-Kommissionens rådgiver, Bird Life International, har
peget på som relevante fuglebeskyttelsesområder, og som EU-Kommissionen i deres administration tager
udgangspunkt i.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 521: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om udpegning af et nyt marint fuglebeskyttelsesområde
2740660_0003.png
Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) finder det uhensigtsmæssigt at lade de nye udpegede
naturbeskyttelsesområder helt eller delvist overlappe de arealer, der i den for nyligt politisk
vedtagende Danmarks Havplan er udlagt til etablering af vedvarende energi. CPI fremhæver, at uagtet
at der er gode erfaringer med sameksistens mellem havmølleparker og forskellige arter af havfugle, vil
et overlap mellem de udvidede naturbeskyttelsesområder og arealerne til vedvarende energi og
ilandføringer potentielt medføre større risiko for opsættende klager, og deraf følgende forsinkelser og
fordyrelser af anlæggene.
CPI anfører desuden, at udvidelsen af naturbeskyttelsesområdet ”Sydlige Nordsø” (F113/N246) vil
begrænse muligheden for alternative ruteføringer, og at ilandføringen fra den fremtidige
havvindsudbygning væsentligt besværliggøres. CPI foreslår derfor, at omfanget af udvidelsen af
naturbeskyttelsesområderne som minimum reduceres, således at overlap med VE-områderne i
havplanen undgås. Det foreslås desuden, at der friholdes en korridor, der tillader kabelføringer mellem
den sydlige grænse for VE-området ”Nordsøen I (Ev34)” og ned til syd for Esbjerg. CPI opfordrer
endelig Miljøministeriet til at sikre den fortsatte koordinering med Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, Energistyrelsen og Erhvervsministeriet, således at den helhedsmæssige
planlægning af Danmarks Havplan sikres, herunder udbygningen af grøn energi.
Green Power Denmark (GPD) noterer, at naturbeskyttelsesområdet geografisk er overlappende med
flere områder udpeget til havvind i havplanen, og bemærker at høringsmaterialet angiver, at
udvidelsen af F113 ikke udelukker erhvervsmæssig og anden anvendelse af Natura 2000-
områderne, men at udpegninger i Natura 2000 forpligter medlemslandene til at iværksætte
nødvendige bevaringsforanstaltninger, at undgå forringelser af områderne og forstyrrelser med
betydelige konsekvenser for de arter, som områderne er udpeget for, samt at foretage en
væsentligheds- og konsekvensvurdering af planer og projekter og ikke give tilladelse til nye aktiviteter,
der kan skade det, området er udpeget til at beskytte. GPD bemærker hertil, at udbygning med
vedvarende energi i det reviderede VE-direktiv anerkendes som et hensyn af overordnet offentlig
interesse, og der stilles krav om øget hastighed i tilladelsesprocedurer for vedvarende energi.
GPD anfører desuden, at uagtet at der er gode erfaringer med sameksistens mellem havmølleparker og
forskellige arter havfugle, vil et overlap mellem de udvidede naturbeskyttelsesområder og arealerne til
vedvarende energi og ilandføringer potentielt kunne få negative konsekvenser for den accelererede
udbygning med havvind, som er politisk ønsket i Danmark og Europa. Da anlæggene udgør væsentlige
elementer i den grønne omstilling, og samtidig afgørende politiske målsætninger1, er det
uhensigtsmæssigt, at risikoen for forsinkelser og fordyrelser øges.
GPD opfordrer derfor Miljøministeriet til at administrere det udvidede beskyttelsesområde under
strikt hensyntagen til princippet om sameksistens og arbejde målrettet på at sikre, at det nødvendige
tempo i udbygning med vedvarende energi kan forekomme samtidig med at Danmark udnytter vores
unikke mulighed for at fremvise state- of the art tiltag til sameksistens. Til det formål appellerer Green
Power Denmark til, at Miljøministeriet i samarbejde med Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
tager to initiativer, dels på kort sigt i relation til det kommende havvindudbud af ’Nordsøen I’, og dels
på mellemlang sigt at tilvejebringe forbedret viden om sameksistens inklusiv mere kvalificerede
metoder til konsekvensberegninger af fortrængningseffekter for havdykænder mv.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) udtrykker dyb bekymring over, at området overlapper med
tre eksisterende vindmølleområder. DN mener ikke, at vindmølleparker og naturbeskyttede områder
bør overlappe og opfordrer til, at udpegningen af det nye marine fuglebeskyttelsesområde ikke bør
skabe præcedens for dette. DN opfordrer til, at det igangværende arbejde med en dansk Havplan bør
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 521: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om udpegning af et nyt marint fuglebeskyttelsesområde
2740660_0004.png
fastsætte en planlægning som sikrer, at havvindmølleparker ikke lægges oven i beskyttede
naturområder.
DN fremfører bemærkninger om områdets overlap med udviklingszone til VE i havplanen og anfører,
at disse overlap bør fjernes, inden havplanen endelig vedtages. DN fremfører endvidere bemærkninger
om fremtidig administration af Natura 2000-områder bl.a. i forhold til fiskeri med bundslæbende
redskaber.
Dansk Erhverv (DE) påpeger, at det er uhensigtsmæssigt at lade de nye udpegede naturbeskyttelses-
områder overlappe med arealer, der er udlagt til etablering af vedvarende energi i den netop vedtagne
Havplan, da et sådant overlap øger risikoen for forsinkelser af kommende VE-projekter i området bl.a.
via opsættende klager. DE peger på, at det kan udskyde omlægningen af den danske energiforsyning
samt fordyre opstillingen af grøn energi på havet.
DE fremhæver, at tæt koordinering mellem Miljøministeriet, Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, Energistyrelsen og Erhvervsministeriet er afgørende for at sikre, at der sker en
optimal implementering af Havplanen og opfordrer kraftigt til, at Miljøministeriet også fremadrettet
realiserer en tæt koordinering ministerierne imellem.
Miljøministeriets bemærkninger:
Fuglebeskyttelsesområder udpeges til beskyttelse af fugle efter fuglebeskyttelsesdirektivet.
Fuglebeskyttelsesområder er omfattet af EU’s definition af beskyttet natur og bidrager til EU’s
målsætning om 30 procent beskyttet natur på land og på havet.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/89/EU af 23. juli 2014 om rammerne for maritim
fysisk planlægning finder anvendelse på medlemsstaters havområder, uden at dette berører anden
EU-lovgivning, jf. artikel 2, stk. 1, 1. pkt. Lov om maritim fysisk planlægning, der implementerer dele
af direktivet, ændrer ikke på anden EU-lovgivning, herunder naturdirektiverne. Det fremgår også af
lovbemærkninger til lov om maritim fysisk planlægning: ”Det fremgår af artikel 2, stk. 1, i direktivet,
at anvendelsen af direktivet på medlemsstaternes havområder sker uden, at det berører anden EU-
lovgivning. De forpligtelser, der følger af eksempelvis EU's direktiver på natur- og miljøområdet,
berøres således ikke.”
Ændringen af bekendtgørelsen er udtryk for en supplerende implementering af fuglebeskyttelses-
direktivet. Der er tale om en ændring af bekendtgørelsen som opfølgning på en sag med EU-
Kommissionen om manglende udpegning af marine fuglebeskyttelsesområder. Ændringerne er
baseret på faglige rapporter udarbejdet af DCE, Aarhus Universitet. Beslutningen om at efterkomme
EU-Kommissionens opfordring til udpegning af området er truffet i regeringen med inddragelse af
alle relevante ministerier og styrelser, herunder Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet,
Energistyrelsen og Erhvervsministeriet.
Tilladelse til energianlæg og dertil hørende infrastruktur på havet hører under Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, som har implementeret naturdirektiverne i de relevante regler på deres
ressortområde. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sikrer overholdelse af naturdirektiverne i
forhold til Natura 2000-områderne og artsbeskyttelsen på havet, herunder i det nye
fuglebeskyttelsesområde. Miljøministeriet har videregivet opfordringerne vedrørende
administration af området og de to initiativer til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Naturdirektiverne er ikke forbudsdirektiver, og der er efter EU-retten ikke forbud mod overlappende
aktiviteter, idet mulighed for sameksistens beror på en konkret vurdering i forhold til
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 521: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om udpegning af et nyt marint fuglebeskyttelsesområde
beskyttelsesformålet med området, og idet der er mulighed for at fravige naturdirektiverne, hvis
betingelserne herfor er opfyldt.
Bemærkninger til havplanen falder uden for denne høring. Miljøministeriet har videregivet
bemærkningerne til havplanen til Erhvervsministeriet, som havplanen hører under.
Ændringen af bekendtgørelsen vedrører alene udpegning af et nyt område, ikke reglerne for
administration, som gælder uændret. Der er derfor ikke kommenteret på bemærkninger vedrørende
administration af områderne.
5