Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 512
Offentligt
Miljøministeriet
3. august 2023
Ændring af habitatbekendtgørelsen: udpegning af et nyt marint fuglebeskyttelsesområde
samt DNs overvejelser i relation til havplan og overvejelser om præcisering af bekendtgørelsens
bestemmelser om igangværende aktiviteter
(J.nr: 2022-4079)
Danmarks Naturfredningsforening fremsender her kommentarer til revisionen af bekendtgørelsen.
Om områdets afgrænsning
Vi tager til efterretning at området udvides i overensstemmelse med de faglige anbefalinger i DCE’s
rapport
(figur 46) for sortand og rødstrubet lom og som følge af dialogen mellem EU Kommissionen og den danske
regering om forpligtelsen til at udpege yderligere et område for sortand. Vi vil dog bruge denne lejlighed at
udtrykke vores dybe bekymring over at området overlapper med tre eksisterende vindmølleområder; Horns
Rev I, II og III, hvoraf Horns Rev III ikke er realiseret endnu. Vindmølleparker og naturbeskyttede områder
bør ikke overlappe. Udpegningen af det nye marine fuglebeskyttelsesområde bør derfor ikke skabe
præcedens for dette. Det igangværende arbejde med en dansk Havplan bør fastsætte en planlægning som
sikrer at havvindmølleparker ikke lægges oven i beskyttede naturområder.
Om områdets overlap med udviklingszone til VE – Havplan
Vi konstaterer at der i området allerede er etableret vindmøller og planlagt flere. Området overlapper
således med Horns Rev 1, 2 og 3, og udviklingszone Ev8 til VE i havplanen. Fuglebeskyttelsesområdet
overlapper desuden med udviklingszone til råstofindvinding R33. Disse overlap bør fjernes inden havplanen
endeligt vedtages, eftersom råstofindvindingen eller udbygning af mere VE ikke er foreneligt med områdets
udpegningsgrundlag.
Havvindmøller vil dels i høj grad fortrænge havfuglene, dels indebære risiko for kollision mellem havfugle og
møllevinger med væsentlig dødelighed som følge heraf.
Vi er opmærksomme på at der med REPowerEU nu er givet en fortolkning af EU Kommissionen som
indebærer at VE anses som en ”væsentlig samfundsmæssig interesse” der kan begrunde fravigelse af
beskyttelsen mod forringelse af forholdene for udpegningsgrundlagene jf. habitatdirektivets artikel 6.4,
under forudsætning af,
at der ikke er alternative muligheder
samt under forudsætning af
at der da
iværksættes kompenserende foranstaltninger.
Vi ønsker derfor at henlede opmærksomheden på, at der med de foreliggende alternative muligheder for
VE udbygning
1
ikke er grundlag for at etablere flere havvindmøller i Natura 2000 området. Samt, at selvom
1
I Regeringens og alle Folketingets partiers forslag til den danske Havplan fra d. 7. juni 2023 er cirka 30 % af Danmarks
havareal udpeget som udviklingszoner for vedværende energi, hvilket af både branchen og eksperter bedømmes være