Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 50
Offentligt
2647537_0001.png
Til:
Anne-Mette Lysemose Bendsen <[email protected]>
Emne:
SV: Svar på henvendelse om affaldssortering i Københavns Kommune
Tak for dit meget omfattende og fyldestgørende svar!
I tillæg kunne man så inddrage de andre og meget store mængder af plastik flasker fra f.eks.
rengøringsmidler og andre husholdningsartikler hvis man virkelig ville miljøet helt ud i tanke og handling.
Ligeså pant på udenlandske dåser.
Glædelig jul!
HB
Fra:
Anne-Mette Lysemose Bendsen <[email protected]>
Sendt:
21. december 2022 15:28
Til:
Henrik Busch <[email protected]>
Emne:
SV: Svar på henvendelse om affaldssortering i Københavns Kommune
Kære Henrik Busch
Tak for din mail.
Ifølge affaldsbekendtgørelsen er alle kommuner forpligtede til at håndtere affald i overensstemmelse med
affaldshierarkiet:
1)
2)
3)
4)
Forberedelse med henblik på genbrug
Genanvendelse
Anden nyttiggørelse (fx forbrænding)
Bortskaffelse
Ifølge samme bekendtgørelse er alle kommuner ligeledes forpligtede til at etablere særskilte
indsamlingsordninger for en række forskellige affaldsfraktioner fra husholdningerne mhp. at sikre, at mest
muligt af affaldet bliver genanvendt. Virksomheder kan i et vist omfang deltage i disse kommunale
ordninger.
Københavns Kommune udarbejder hvert år budget og regnskab for de samlede udgifter til håndtering af
affald opdelt på bl.a. udgifter til indsamling, behandling, beholdere og administration. Idet det ifølge
ovennævnte nationale regler ikke er en mulighed ikke at etablere ordninger for de forskellige
genanvendelige fraktioner, opgør kommunen ikke, hvad udgifterne ville være, hvis affaldet ikke blev
sorteret. Jeg har derfor ikke mulighed for at komme med et konkret svar på dit spørgsmål om, hvad den
økonomiske gevinst - eller ekstra udgift - er for kommunen ved at sortere affaldet (i stedet for at brænde
det hele af). Som nævnt for dig i det svar, som vi sendte til dig den 15. december 2022, er der en indtægt
forbundet med aflevere nogle af affaldsfraktionerne til genanvendelse, mens andre koster mere end, hvis
affaldet var blev afleveret til forbrænding. I forhold til udgifter til indsamling og indkøb af beholdere vil en
øget sortering alt andet lige betyde stigende udgifter. Samlet set kan det konkluderes, at der ikke er tale om
en økonomisk gevinst for kommunen ved at sortere affaldet sammenlignet med at aflevere det til
forbrænding. Til gengæld reducerer det miljø- og klimapåvirkningerne.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Henvendelse af 22/12-22 fra Henrik Girl Busch om pant på flasker, dåser og husholdnings emballager
2647537_0002.png
Jeg kan tilføje, at gebyrstrukturen for den affaldstakst, som alle ejendomme i Københavns Kommune skal
betale for at deltage i de kommunale affaldsordninger, er sammensat således, at det godt kan betale sig at
sortere affaldet. Affaldstaksten består af et restaffaldsgebyr, et madaffaldsgebyr og et ordningsgebyr.
Restaffaldsgebyret afhænger
uanset om du bor i villa eller etageejendom
af, hvor stor en
beholderkapacitet du har til restaffaldet. Jo mindre restaffaldsvolumen du har, jo mindre skal du betale i
restaffaldsgebyr. Omvendt er ordningsgebyret, som dækker afhentning og behandling af de
genanvendelige fraktioner, ens for alle uanset beholdervolumen.
Pant- og retursystemet er et nationalt system, der er reguleret af pantbekendtgørelsen og som driftes af
Dansk Retursystem A/S. Ift. dit spørgsmål om, hvorvidt man kan forestille sig, at vinflasker, syltetøjsglas og
lign. kan blive omfattet af pantordningen, må jeg derfor henvise til enten Miljøstyrelsen eller Dansk
Retursystem for nærmere svar - se link:
Emballage og pant (mst.dk)
Jeg er dog bekendt med, at et af formålene med pant- og retursystemet er at undgå, at emballagerne ender
i naturen og på gader og stræder som henkastet affald. Idet vinflasker og syltetøjsglas sjældent ender som
henkastet affald, er det højst sandsynligt vurderingen, at der ikke er behov for, at disse emballager bliver
omfattet at pantordningen, men fint kan håndteres via de kommunale indsamlingsordninger.
Bedste hilsner
Anne-Mette
Anne-Mette Lysemose Bendsen
Specialkonsulent
Teknologi, Udvikling og Ressourcer
_______________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Plan, Analyse, Ressourcer og CO2-reduktion (PARC)
Njalsgade 13, 4. sal, 4025
Postboks 348
2300 København S
Mobil
E-mail
EAN
2943 7249
[email protected]
5798009809452
Fra:
Henrik Busch <[email protected]>
Sendt:
15. december 2022 21:27
Til:
Anne-Mette Lysemose Bendsen <[email protected]>
Cc:
Merete Kristoffersen <[email protected]>; TMFKP PARC <[email protected]>
Emne:
SV: Svar på henvendelse om affaldssortering i Københavns Kommune
Tak for svarene.
Punkt 4 er ikke besvaret fyldestgørende
hvad er den økonomiske gevinst for kommunen ved at vi sorterer
affaldet?
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Henvendelse af 22/12-22 fra Henrik Girl Busch om pant på flasker, dåser og husholdnings emballager
2647537_0003.png
Et tillægsspørgsmål: Kan man forestille sig at vinflasker, syltetøjsglas og lign også bliver omfattet af pant
ordningen?
HB
Fra:
Anne-Mette Lysemose Bendsen <[email protected]>
Sendt:
15. december 2022 11:09
Til:
Henrik Busch <[email protected]>
Cc:
Merete Kristoffersen <[email protected]>; TMFKP PARC <[email protected]>
Emne:
Svar på henvendelse om affaldssortering i Københavns Kommune
Kære Henrik Busch
På vegne af enhedschef Merete Kristoffersen, Affalds- og Ressourceområdet, sender jeg dig hermed svar på
din henvendelse om affaldssortering i Københavns Kommune.
Med venlig hilsen
Anne-Mette Lysemose Bendsen
Specialkonsulent
Teknologi, Udvikling og Ressourcer
_______________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Plan, Analyse, Ressourcer og CO2-reduktion (PARC)
Njalsgade 13, 4. sal, 4025
Postboks 348
2300 København S
Mobil
E-mail
EAN
2943 7249
[email protected]
5798009809452
Fra:
Henrik Busch <[email protected]>
Sendt:
3. december 2022 09:20
Til:
Line Barfod ([email protected]) <[email protected]>
Cc:
Indre By Lokaludvalg <[email protected]>
Emne:
AFFALD i København - Borger og Erhverv
Kære Borgmester, kære Line,
I denne uge modtog vi alle en pjece om affald og hvor dygtige vi er til at indsamle affald og sortere det.
Dejligt hvis det virker?
Det er enorme tal der fordeles og det er da et skridt i den grønne retning.
Du skal vide at vis om husstand og som erhvervsliv bruger mange kræfter på det og derfor er det vigtigt at
vi forstår hvad udkommet af vores sortering er rent faktisk med tal.
Det er endnu en stor byrde for os at bortskaffe affald og ikke mindst sortere det i mange kategorier og
derfor er det vigtigt med motivationen herfor.
Kan du oplyse følgende som naturligvis kan undre flere?
1)
Det affald vi sorterer kommer ind imellem i samme ”hul” –
affaldskværn i skraldebilen og hvad er så
meningen med at vi har sorteret?
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Henvendelse af 22/12-22 fra Henrik Girl Busch om pant på flasker, dåser og husholdnings emballager
2647537_0004.png
2) Kan du garantere at vores sortering giver mening hele vejen til forbrænding og næste led i kæden
og at indsatsen ikke er spildt?
3) Hvad påvirkning har vores indsats på CO2 aftrykket i Byen?
4) Hvad sparer kommunen ved at vi sorterer affaldet?
5) Følger kommunen målsætningen med affaldssortering?
I den side jeg har vedhæftet fremgår det at I ikke helt har overblikket over alle kategorier og hvad der sker
med flere af dem bag efter vi har sorteret det. Det vil jo være endnu mere fint og motiverende hvis vi fik
det overblik så indsatsen, udgiften og tiden for os som borger og erhverv ikke er spildt!
Dejligt hvis det virker
lad mig lytte til dine svar.
Jeg kan oplyse dig i en af de andre sager jeg har rykket dig for
Byggesagsbehandlingstider så er det lykkes i
en konkret sag at opnå en sagsbehandler efter mere end 13 måneder
så husk venligst også at have fokus
på at forbedre den indsats.
Glæder mig til at høre fra dig.
TAK
Henrik Busch
Direktør/CEO & Bestyrelsesformand/Chairman
Tlf./ Phone: +45 40 40 17 07
E-mail:
[email protected] [email protected]
Web:
www.buschonboard.dk
https://boardpartner.dk/henrik-busch/
CVR: DK-42270210
Store Kongensgade 63 A 3-1 1264 København K.
HUSK: NETVÆRK BETYDER ALT!
Med Busch
sker der noget ! - I har udfordringerne - jeg finder løsningerne! - Ihærdighed betaler
sig !
Undervurder aldrig kraften fra entusiasme !