Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 499
Offentligt
|
2023
|
Nr. 26
|
8
Læserbrev
Vandplanerne vil
ødelægge dansk landbrug
VANDPLANER
|Topledere i Miljøministeriet og Fødevareministeriet fastholder
politiske, danske vandplaner, som vil ødelægge danske landbrug, fordi de hvert år
kan komme til at koste et tocifret milliardbeløb
Af Bjarne Brønserud
cand. oecon.
5492 Vissenbjerg
i stedet for på totale mængder”.
Den appel rettede jeg til Folke-
tingets Miljø-og Fødevareudvalg,
da jeg 17. maj var i deputation til
udvalget sammen med Jørn Ras-
mussen fra Fair Spildevand.
Appellen blev rettet til udval-
gets medlemmer, da jeg overrak-
te dem min bog om de seneste 30
års miljøpolitik.
Det blev tillige fremført, at
nitratindholdet i vandløbsvan-
det fra det åbne land inklusiv
den spredte bebyggelse, viser et
særdeles lavt niveau svarende til
rent drikkevand, og at dette lave
niveau også blev målt i starten af
1990'erne.
Der er derfor intet belæg for at
påstå, at de lovmæssigt fastsatte
og snærende indgreb i dyrknings-
praksis, har haft nogen synderlig
effekt på nitratindholdet i vand-
løbsvandet over de seneste 30 år.
Men det er tydeligt fra mødet
med politikere og embedsmænd,
at styring, kontrol og ønsket om
nye reguleringsmuligheder er
prioriteret højt.
vandplanarbejdet, vil der blive
gennemført solide økonomiske
konsekvensberegninger inden
vedtagelsen af vandplanerne,
sådan som det er bestemt i EU's
Vandrammedirektiv.
Der er tilsyneladende ingen
interesse fra hverken Finansmi-
nisteriet eller Miljøministeriet i at
forholde sig til princippet om pro-
portionalitet ved gennemførelse
af EU's direktiver. Altså, at der
skal være en særdeles entydig og
målbar samfundsmæssig gevinst,
som står i et rimeligt forhold til
de omkostninger, som påføres
borgerne primært i det åbne land.
Med et politisk fastsat krav om
at sænke tabene af nitrat-N med
yderligere ca. 20 procent i vand-
løbene inden 2027 er der lagt op
til voldsomme omvæltninger.
Omkostningerne herved kan
årligt blive til tocifrede milliard-
tab for Danmark i mistede ind-
komster og dertil mange tabte
arbejdspladser.
Og at mere braklægning, ef-
terafgrøder og kvælstofbegræns-
ning vil begrænse afgrødernes
CO2-optag indgår slet ikke i det
faglige udredningsarbejde.
Det må være frustrerende for
landbrugets virksomheder - DLG,
Arla og DC med flere – på denne
måde, at se deres råvaregrundlag
forsvinde i takt med, at plante-
næringsstofferne bliver frataget
afgrøderne.
Fair Spildevands høringssvar til
rapporten fra Cowi kan ses
her.
P
lantenæringsstoffet nitrat
i vandløbsvandet fra det
åbne land, befinder sig på
et meget lavt niveau, der ligger
langt under Vandrammedirekti-
vets og drikkevandsdirektivets
tærskelværdier.
Det blev bekræftet af forskere
fra Aarhus Universitet på et møde
i Faglig Referencegruppe om
vandplanarbejdet under Miljø-
styrelsen den 12. juni 2023.
Ved samme møde blev det be-
kræftet, at Miljøstyrelsen ikke
har intentioner om at gennem-
føre målinger i vandløbsvandet
i de lavtliggende kystnære om-
råder, som derfor fortsat vil blive
reguleret efter usikre modelop-
gørelser.
I de nye vandplaner er der in-
tet sted oplyst om koncentratio-
ner i vandløbsvandet.
Vandom-
rådeplanerne 2021-2027.
Det virker i øvrigt surreali-
stisk, at deltage i dette faglige
forum for de nye vandplaner, vel
vidende, at der reelt drøftes en
nedlæggelse af det landbrug vi
kender i dag.
Også den spredte bebyggelse
vil stå for skud med forøgede krav
til rensning af husspildevandet.
Det åbne land vil komme til at
lide en krank skæbne med gen-
nemførelse af disse luftige og
unødvendige politiske planer.
Bjarne Brønserud på trap-
pen foran Christiansborg den
17. maj, hvor han netop har
afleveret sin bog: ”30 års
miljøpolitik – en katastrofe!”
til medlemmer af Folketingets
Miljø-og Fødevareudvalg.
Privatfoto.
engelsk og kan også læses i denne
rapport.
Finansministeriet har påtaget
sig at gennemføre det interna-
tionale forskerprojekt med det
formål at få vurderet kvaliteten
i det faglige grundlag for vand-
planerne – Second Opinion er
det benævnt. Hvad der kommer
ud af denne evaluering, er dog
mere end usikkert. For hvordan
skal disse udenlandske forskere
forholde sig til nogle planer, som
tydeligvis primært fungerer som
politiske danske styringsinstru-
menter?
Tavshed om lovgrundlaget
og det faglige grundlag
Når der på møderne bliver spurgt
om selve lovgrundlaget for denne
specielle danske reguleringsform
bliver ledere fra Miljøministeriet
tavse.
Der er også tavshed, når der
bliver spurgt ind til de store huller
i det faglige grundlag, som er lagt
frem for de udenlandske forskere
af Cowi og Niras i den 325 siders
engelsksprogede redegørelse,
der er bestilt til lejligheden af Fi-
nansministeriet.
Rapporten med
høringssvar kan ses her.
Kommentarerne fra interes-
seorganisationerne er afgivet på
Miljø- og fødevarepolitikere
bør ændre fokus på
kvælstofpolitik
”I folkevalgte bør fokusere på kon-
centrationsmålinger af nitrat-N
Vandrammedirektivets krav
om hvad vandplaner koster
samfundet bliver ikke indfriet
Det er også naivt at tro, at fordi
Finansministeriet er en del af