Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 490
Offentligt
2731875_0001.png
Til Høringsparter, jf. høringsliste
J.nr. 2022-15-30-00116
Ref. KISE
Dato: 29-06-2023
Høring over forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
Fødevarestyrelsen sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov om dyr-
læger (Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Univer-
sitet) i høring.
Fødevarestyrelsen anmoder venligst om at modtage eventuelle høringssvar
senest
torsdag den 17. august 2023.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med cc til
[email protected]
med angivelse af ”J. nr.
2022-15-30-00116 – Høring over forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger”.
Eventuelle spørgsmål vedrørende ændringsforslagene kan rettes til Kirsten Sejlstrup
på e-mail
[email protected] med
cc til [email protected].
Modtagne eksterne høringssvar vil efter høringsfristens udløb blive offentliggjort på
Høringssporsalen
www.boger.dk.
Ved afgivelse af høringssvar samtykkes til offentlig-
gørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og e-mailadresse.
Formål
Lovforslaget har til formål at foretage de nødvendige ændringer i lov om dyrlæger som
følge af, at der - i tillæg til veterinæruddannelsen ved Københavns Universitet - etab-
leres en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet.
Baggrund
Det følger af den politiske aftale ”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Dan-
mark” af 25. juni 2021 indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet) sammen
med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konserva-
tive Folkeparti, Nye Borgerlige, Alternativet og Kristendemokraterne og af tillægsaftale
af 22. marts 2022 indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet) sammen
med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Nye Borgerlige og Kristendemokraterne, at der skal etableres en veterinæruddannelse
ved Aarhus Universitet.
De første studerende starter forventeligt på uddannelsen ved Aarhus Universitet 1.
september 2024, og de første kandidater forventes at dimittere i 2030.
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00 • Fax +45 72 27 65 01 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
Indhold
Lovforslaget indeholder følgende forslag til ændringer som følge af, at der etableres en
veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet:
Ad § 1, nr. 1
Det foreslås, at Aarhus Universitet tilføjes i § 3, stk. 1, så der etableres hjemmel til, at
også kandidater i veterinærmedicin fra Aarhus Universitet kan autoriseres som dyr-
læge. Meddelelse af autorisation som dyrlæge varetages af Fødevarestyrelsen.
Det foreslås endvidere, at Aarhus Universitet tilføjes i § 3, stk. 3, 2. pkt., så autorisation
– i forhold til ansøgere med veterinæruddannelse fra et andet land end Danmark – kan
gøres betinget af, at den pågældende ansøger har fulgt undervisningen i visse fag ved
Københavns Universitet
eller
ved Aarhus Universitet.
Tilføjelse af Aarhus Universitet i § 3, stk. 1, indebærer endvidere, at sammenlignings-
grundlaget for, hvorvidt en ansøger gennem uddannelse eller erhvervsudøvelse i ud-
landet har opnået fornødne kvalifikationer til at kunne autoriseres, jf. § 3, stk. 3, 1. pkt.,
vil være, hvorvidt den pågældendes uddannelse vil kunne sidestilles med enten veteri-
næruddannelsen ved Københavns Universitet
eller
ved Aarhus Universitet. Bestem-
melsen i § 3, stk. 3, har primært betydning ved behandling af ansøgninger om autori-
sation fra personer med veterinæruddannelse fra et tredjeland.
Ad § 1, nr. 2
Det foreslås, at dyrlægepraksis tilføjes i § 4, stk. 4. For nuværende deltager de veteri-
nærstuderende ved Københavns Universitet som led i uddannelsen i diagnostik og be-
handling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning på universitetets to dyrehospitaler. Den
foreslåede ændring indebærer, at der dermed skabes hjemmel til, at veterinærstude-
rende ved Københavns Universitet – såfremt universitetet måtte gøre brug af mulig-
heden - også kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning
(som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3 i loven) i en dyrlægepraksis godkendt af univer-
sitetet. Ændringen skal ses i sammenhæng med ændringen omtalt nedenfor under Ad
§ 1, nr. 3, vedrørende Aarhus Universitet.
Det vil fortsat være en betingelse for de veterinærstuderendes deltagelse i diagnostik
og behandling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning, at dette sker efter en dyrlæges
anvisninger og under dennes ansvar, jf. den som § 4, stk. 6 foreslåede bestemmelse.
Ad § 1, nr. 3
Til Aarhus Universitet er der ikke knyttet dyrehospitaler, som det er tilfældet ved Kø-
benhavns Universitet. Det er derfor nødvendigt, at der etableres en anden mulighed
for, at de veterinærstuderende ved universitetet som led i deres uddannelse kan del-
tage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.
Det foreslås derfor, at der som § 4, stk. 5, indsættes hjemmel til, at veterinærstude-
rende ved Aarhus Universitet, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i de-
res uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i universitetets undervis-
ningslokaler til dyr, i universitetets besætninger samt i dyrlægepraksis godkendt af
universitetet og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, i loven.
Side 2 af 4
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00 • Fax +45 72 27 65 01 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
Bestemmelsen svarer til den nugældende bestemmelse for Københavns Universitet i §
4, stk. 4, dog således, at dyrehospitaler er erstattet af andre faciliteter på AU-Viborg i
Foulum i form af undervisningslokaler til dyr og universitetets besætninger samt dyr-
lægepraksis.
En dyrlægepraksis skal være godkendt af universitetet og Aarhus Universitet påregner
at oprette partnerskaber med en række dyrlægepraksis, der vil forpligte sig til at mod-
tage og undervise veterinærstuderende som led i deres uddannelse.
Det vil være en betingelse, at de veterinærstuderendes deltagelse i diagnostik og be-
handling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning sker efter en dyrlæges anvisninger og
under dennes ansvar, jf. den som § 4, stk. 6, foreslåede bestemmelse.
Ad § 1 nr. 4
Der er alene tale om en ændring i konsekvens af forslaget under § 1, nr. 3.
Ad § 1, nr. 5
Når veterinæruddannelsen er etableret ved Aarhus Universitet, vil de studerende bl.a.
deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning i universitetets un-
dervisningslokaler til dyr på AU-Viborg i Foulum.
Det foreslås, at dyrlæger, der vil være beskæftiget ved universitetets undervisningslo-
kaler til dyr, undergives tilsyn i det omfang, de måtte tage andres dyr under behandling
i undervisningslokalerne. Dermed skabes der parallelitet til, at dyrlæger, der er be-
skæftiget ved Københavns Universitets dyrehospitaler, er undergivet tilsyn for så vidt
angår deres behandling af andres dyr.
Tilsynet varetages af Fødevarestyrelsen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet
De foreslåede ændringer som følge af etablering af en veterinæruddannelse ved Aarhus
Universitet forventes ikke at indebære hverken økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for erhvervet. Aarhus Universitet vil indgå partnerskab med en række dyr-
lægepraksis, som vil modtage og undervise veterinærstuderende som led i deres ud-
dannelse med henblik på, at de studerende vil få mulighed for at deltage i diagnostik
og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har vurderet, at ændringerne
i lovforslaget ikke medfører nye administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Principper for agil erhvervsrettet regulering og digitaliseringsklar lovgiv-
ning
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i lovforslaget, da lovforslaget ikke påvirker virksomhedernes mu-
ligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale teknologier og forretningsmodeller.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har ingen bemærkninger her-
til.
Side 3 af 4
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00 • Fax +45 72 27 65 01 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
Forholdet til reglerne om krydsoverensstemmelse (KO)
Lovforslaget indeholder ikke ændring af regler, der er underlagt KO (krydsoverens-
stemmelse)
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ikrafttræden
Det foreslås, at ændringerne træder i kraft den 1. januar 2024.
Med venlig hilsen
Kirsten Sejlstrup
Specialkonsulent, cand.jur.
Side 4 af 4
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00 • Fax +45 72 27 65 01 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk