Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 490
Offentligt
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del - Bilag 490
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dyrlæger
(Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved
Aarhus Universitet)
§1
I lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 1 og 3,
indsættes efter »Københavns Universitet«: »eller Aarhus Uni-
versitet«.
2.
I
§ 4, stk. 4,
indsættes efter
»
universitetets dyrehospitaler
«
:
»
samt i dyrlæge-
praksis godkendt af universitetet
«
og efter »omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3«
udgår: », forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes an-
svar«.
3.
I
§ 4,
indsættes efter stk. 4 som nyt stk. 5 og 6:
»
Stk. 5.
Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, må
som led i deres uddannelse på Aarhus Universitet deltage i diagnostik og behand-
ling af dyr i universitetets undervisningslokaler til dyr, i universitetets besætninger
samt i dyrlægepraksis godkendt af universitetet, og udøve dyrlægegerning som om-
fattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.
Stk. 6.
Veterinærstuderendes deltagelse i diagnostik, behandling af dyr og udø-
velse af dyrlægegerning, jf. stk. 4 og 5, skal ske efter en dyrlæges anvisninger og
under dennes ansvar.
«
Stk. 5 bliver herefter stk. 7.
4.
I
§ 4, stk. 5,
der bliver stk. 7, indsættes efter »jf. stk. 4«: »og 5«.
5.
I
§ 32, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »Københavns Universitets dyrehospitaler«:
»eller ved Aarhus Universitets undervisningslokaler til dyr«.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Univer-
sitet
2.1. Gældende ret
2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
1. Indledning
Det følger af den politiske aftale ”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele
Danmark” af 25. juni 2021indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet)
sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Alternativet og Kristendemokraterne og
af tillægsaftale af 22. marts 2022 indgået af den daværende regering (Socialdemo-
kratiet) sammen med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folke-
parti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Kristendemokraterne, at der skal etab-
leres en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet.
Lovforslaget har til formål at foretage de nødvendige ændringer i lov om dyrlæger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, som følge af etablering af en
veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet.
Det foreslås, at der etableres hjemmel til, at kandidater i veterinærmedicin fra Aar-
hus Universitet kan autoriseres som dyrlæge, herunder at veterinærstuderende ved
universitetet som led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af
dyr i universitetets undervisningslokaler til dyr, i universitetets besætninger og i
dyrlægepraksis godkendt af universitetet og udøve dyrlægegerning. Endvidere fo-
reslås det, at der kan føres tilsyn med dyrlæger beskæftiget ved Aarhus Universitets
undervisningslokaler til dyr for så vidt angår deres behandling af andres dyr.
Det foreslås derudover, at der etableres hjemmel til, at de veterinærstuderende ved
Københavns Universitet som led i deres uddannelse også kan deltage i diagnostik
og behandling af dyr i dyrlægepraksis godkendt af universitetet og udøve dyrlæge-
gerning.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i perioden fra december 2022
til maj 2023 haft nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter fra Aar-
hus Universitet, Københavns Universitet og Fødevarestyrelsen. Formålet med ar-
bejdsgruppen har været at tilvejebringe en fælles forståelse for det konkrete behov
for ændringer i lov om dyrlæger som følge af den politiske aftale.
2. Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Uni-
versitet
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26.
oktober 2020, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling efter anmodning
meddeler autorisation som dyrlæge til den, der har bestået veterinæreksamen ved
Københavns Universitet.
Efter § 3, stk. 2, kan ministeren fastsætte regler om fremgangsmåden ved medde-
lelse af autorisation. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1293 af 15.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
december 2009 om fremgangsmåden ved meddelelse af dyrlægeautorisation. Med-
delelse af autorisation som dyrlæge varetages af Fødevarestyrelsen.
I medfør af § 3, stk. 3, 1. pkt., kan personer, der gennem uddannelse og erhvervs-
udøvelse i udlandet har opnået kvalifikationer, der kan sidestilles med den danske
veterinæruddannelse, ligeledes autoriseres som dyrlæge. Det fremgår af § 3, stk. 2,
2. pkt., at autorisationen kan gøres betinget af, at den pågældende forinden har fulgt
undervisningen i visse fag ved Københavns Universitet og eventuelt aflagt prøve i
disse fag. Det følger af 3. pkt., at der i autorisationen kan fastsættes begrænsninger
i den pågældendes udøvelse af dyrlægegerning.
Udøvelse af dyrlægegerning, jf. § 2, stk. 1, er forbeholdt dyrlæger, jf. § 2, stk. 2,
dvs. forbeholdt personer, som har modtaget autorisation som dyrlæge fra Fødeva-
restyrelsen
i henhold til § 3, stk. 1 eller 3,
eller som har adgang til at udøve dyrlæ-
gegerning i henhold til bestemmelser fastsat i medfør af § 35 i loven.
Efter § 4, stk. 4, må veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte studie-
krav, som led i deres uddannelse på Københavns Universitet, deltage i diagnostik
og behandling af dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve dyrlægegerning som
omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisnin-
ger og under dennes ansvar.
Formålet med bestemmelsen er at give mulighed for, at de veterinærstuderende kan
opnå de fornødne færdigheder til efter bestået kandidateksamen at kunne udøve
dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis.
Efter § 4, stk. 5, kan ministeren fastsætte regler om, hvilke studiekrav der skal være
opfyldt, for at veterinærstuderende ved Københavns Universitet som led i deres
uddannelse må deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1431 af 17. december 2019 om ændring af
lov om dyrlæger, og er endnu ikke udmøntet.
Ved en dyrlægepraksis forstås en virksomhed, hvorfra en eller flere praktiserende
dyrlæger udfører deres arbejde, jf.
§
6, stk. 2.
Efter § 32, stk. 1, er dyrlæger undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, fiskeri
og ligestilling. Dette gælder dog ikke dyrlæger, der er ansat ved statslige undervis-
nings- og forskningsinstitutter, for så vidt angår deres virksomhed ved disse insti-
tutter, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt. Ved statslige undervisnings- og forskningsinstitutter
forstås f.eks. universiteter, jf. lovens forarbejder (Folketingstidende 2019-20, A, L
28, som fremsat, side 10). Det følger direkte af § 32, stk. 2, 2. pkt., at dyrlæger, der
er beskæftiget ved Københavns Universitets dyrehospitaler, er undergivet tilsyn af
ministeren for så vidt angår deres behandling af andres dyr.
De dyr, der tages under behandling på Københavns Universitets dyrehospitaler, er
dels dyr, der tilhører universitetet, dels privatejede dyr. Dyrene, der tilhører uni-
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
versitetet, er alle undergivet dyreforsøgslovgivningen. Dyrene anvendes til forsk-
ning samt til undervisningsbrug som led i uddannelsen af de veterinærstuderende.
Dyrene er undergivet tilsyn som led i de tilladelser, som universitetet har fra Dyre-
forsøgstilsynet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 1. juli 2022 af lov om dyreforsøg
(lov om dyreforsøg). De privatejede dyr tages under behandling på samme måde
som behandling af dyr på privatejede dyrehospitaler eller hos privatpraktiserende
dyrlæger i øvrigt.
Tilsyn med dyrlæger, jf. § 32, stk. 1 og 2, 2. pkt., udføres af Fødevarestyrelsen. Det
er også Fødevarestyrelsen, der som led i tilsynet med dyrlæger kan følge op på
henvendelser fra dyreejere vedrørende dyrlægers behandling af dyr. Fødevaresty-
relsen vurderer, hvorvidt dyrlægen har overtrådt bestemmelser i lov om dyrlæger
eller bestemmelser fastsat med hjemmel i loven.
2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og
den foreslåede ordning
Autorisation af dyrlæger
I Danmark udbydes veterinæruddannelsen af Københavns Universitet, Det Sund-
hedsfaglige Fakultet. Uddannelsen består af en bachelordel på 3 år og en kandidat-
del på 2 �½ år.
Som følge af etablering af en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet vurderer
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at der er behov for at ændre en
række bestemmelser i loven.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri foreslår, at der i § 3, stk. 1, indsæt-
tes hjemmel til, at kandidater i veterinærmedicin fra Aarhus Universitet på lige fod
med kandidater i veterinærmedicin fra Københavns Universitet kan autoriseres
som dyrlæger.
Endvidere vurderer ministeriet, at Aarhus Universitet bør sidestilles med Køben-
havns Universitet i bestemmelsen i 3, stk. 3, 2. pkt. hvorefter en autorisation kan
gøres betinget. Ministeriet foreslår derfor, at Aarhus Universitet tilføjes i bestem-
melsen, så en autorisation kan gøres betinget af, at ansøger forinden har fulgt un-
dervisningen i visse fag ved enten Københavns Universitet eller Aarhus Universitet
og eventuelt aflagt prøve i disse fag.
Deltagelse i diagnostik og behandling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning
Ministeriet vurderer at der skal etableres hjemmel til, at de veterinærstuderende
ved Aarhus Universitet som led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og be-
handling af dyr og udøve dyrlægegerning. Dette vurderes mest hensigtsmæssigt
gennemført ved indsættelse af et nyt stykke i § 4, som særligt vedrører uddannelsen
ved Aarhus Universitet.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
Der er ikke tilknyttet dyrehospitaler til Aarhus Universitet, som tilfældet er for Kø-
benhavn Universitet. Ministeriet vurderer, at der derfor bør etableres en anden mu-
lighed for, at de veterinærstuderende som led i deres uddannelse kan deltage i di-
agnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.
Ministeriet foreslår, at der som § 4, stk. 5, indsættes hjemmel til, at veterinærstu-
derende ved Aarhus Universitet, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som
led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i universitetets
undervisningslokaler til dyr, i universitetets besætninger samt i dyrlægepraksis
godkendt af universitetet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr.
2 og 3.
Ved Københavns Universitet deltager de veterinærstuderende i behandling af dyr
på universitetets to dyrehospitaler, jf. § 4, stk. 4.
Ministeriet vurderer, at der er behov for tillige at give Københavns Universitet mu-
lighed for at lade universitetets veterinærstuderende deltage i diagnostik og be-
handling af dyr og udøvelse dyrlægegerning i dyrlægepraksis godkendt af univer-
sitetet. Københavns Universitet har ikke aktuelle planer herom, men dette vil kunne
blive aktuelt.
Det foreslås derfor, at § 4, stk. 4, ændres, således at der etableres hjemmel til, at
veterinærstuderende ved Københavns Universitet som led i deres uddannelse kan
deltage i diagnostik og behandling af dyr i dyrlægepraksis godkendt af universite-
tet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.
Fastsættelse af studiekrav
Ministeriet vurderer, at der bør fastsættes regler om, hvilke studiekrav de veteri-
nærstuderende ved Aarhus Universitet skal opfylde for at kunne deltage i diagno-
stik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.
På Københavns Universitet er praksis på området, at de veterinærstuderende skal
have gennemført bachelordelen på 3 år og første semester (tidlige benævnt første
halvår) på kandidatdelen i veterinærmedicin, inden de som led i uddannelsen må
deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning. Ministeriet
vurderer, at Aarhus Universitet vil stille de samme krav.
Det er ministeriets vurdering, at de veterinærstuderende dermed vil have erhvervet
tilstrækkelige grundlæggende færdigheder til, at de som led i deres veterinærud-
dannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.
Tilsyn med dyrlæger
Ved Aarhus Universitet vil de veterinærstuderende tage dyr under behandling i
universitetets undervisningslokaler til dyr og i universitetets besætninger. Dyrene,
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
der tilhører universitetet, er alle undergivet dyreforsøgslovgivningen. Dyrene an-
vendes til forskning og til undervisningsbrug som led i uddannelsen af de veteri-
nærstuderende. Dyrene er undergivet tilsyn som led i de tilladelser, som universi-
tetet har fra Dyreforsøgstilsynet, jf. lov om dyreforsøg.
Hvis Aarhus Universitet på et givent tidspunkt beslutter at tage imod andres dyr til
behandling i universitetets undervisningslokaler til dyr, er det ministeriets vurde-
ring, at der også bør kunne føres tilsyn med dyrlæger beskæftiget ved undervis-
ningslokalerne til dyr i det omfang, de måtte behandle andres dyr.
Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri vurderer, at det vil være hensigts-
mæssigt, at Fødevarestyrelsen kan følge op på henvendelser fra dyreejere vedrø-
rende behandling af dyr, uanset om behandlingen er foretaget af en privatpraktise-
rende dyrlæge, en dyrlæge beskæftiget ved Københavns Universitets dyrehospita-
ler, privatejede dyrehospitaler eller ved Aarhus Universitets undervisningslokaler
til dyr.
Det foreslås derfor, at Aarhus Universitets undervisningslokaler til dyr tilføjes i §
32, stk. 2, 2. pkt., således at dyrlæger, der er beskæftiget ved Aarhus Universitets
undervisningslokaler til dyr, undergives tilsyn i det omfang de måtte behandle an-
dres dyr. Dermed vil der blive skabt parallelitet til, at dyrlæger ved Københavns
Universitets to dyrehospitaler er undergivet tilsyn for så vidt angår deres behand-
ling af andres dyr.
De dyr, der tilhører universitetet, er som ovenfor nævnt undergivet tilsyn i henhold
til dyreforsøgslovgivningen, og indgår derfor ikke i den foreslåede tilsynsforplig-
telse.
Tilsynet med dyrlæger varetages af Fødevarestyrelsen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offent-
lige
Etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet indebærer, at Fødevare-
styrelsen fra og med 2030 på årsbasis vil modtage et øget antal ansøgninger om
autorisation som dyrlæge. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer,
at omkostningerne til øget sagsbehandling kan rummes inden for Fødevarestyrel-
sens eksisterende økonomiske rammer. Ministeriet vurderer endvidere, at omkost-
ninger forbundet med Fødevarestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til dyrlæger
ansat ved Aarhus Universitets undervisningsklinikker for dyr, ligeledes kan afhol-
des inden for styrelsens nuværende økonomiske rammer.
Lovforslaget i øvrigt vil ikke indebære økonomiske eller administrative konse-
kvenser for stat, kommuner og regioner.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevant for lovforslaget.
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De foreslåede ændringer som følge af etablering af en veterinæruddannelse ved
Aarhus Universitet vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervet i sig selv. Aarhus Universitet vil indgå partnerskab med en
række dyrlægepraksisser, som vil modtage og undervise veterinærstuderende. Lov-
forslaget giver Københavns Universitet mulighed for det samme. I begge tilfælde
vil der være tale om et aftaleretligt forhold mellem universiteterne og den enkelte
dyrlægepraksis. Valget af dyrlægepraksisser vil skulle ske på baggrund af objek-
tive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har vurderet, at ændrin-
gerne i lovforslaget ikke medfører nye administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
Lovforslaget er herudover vurderet efter principperne for agil erhvervsrettet regu-
lering. Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er rele-
vante for de konkrete ændringer i lovforslaget, da lovforslaget ikke påvirker virk-
somhedernes muligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale teknologier og
forretningsmodeller. OBR har ingen bemærkninger hertil.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: A/S Mortalin, Advokatrådet, Aka-
demisk Arkitektforening, Alternativfondet, ANIMA, Anticimex A/S, Applia,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma-Allergi Forbundet, Bager- og Konditor-
mestre i Danmark, Bech Food – DinFødevarekonsulent, Biodynamisk Forbruger-
sammenslutning, Bornholms Landbrug og Fødevarer, Brancheforeningen for far-
maceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The,
Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Bryggerifor-
eningen, Center for Miljø og Toksologi på DHI Vand - Miljø – Sundhed, Comida
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, Danish Agro,
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
Danish Seafood Association (DSA), Danmarks Apotekerforening, Danmarks Bi-
avlerforening, Danmarks civile Hundeførerforening, Danmarks Farve- og Lakin-
dustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk
Erhverv, Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister,
Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk Planteværn, Dansk Rideforbund,
Dansk Skalddyrcenter, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL),
Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk Veterinær Konsor-
tium-KU, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Fugleforenin-
ger, Danske Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske Mink, Danske Regio-
ner, Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske
Universiteter, Danske Ørredsøer, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier),
DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende Købmænd,
Deanfood ApS, Den Danske Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske
Dyrlægeforening (DDD), Det Danske Fjerkræråd (JNL), Det Dyreetiske Råd, Det
Veterinære Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour Organisation, DHI A/S, DHI, Cen-
ter for Miljø og Toksologi DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DinSmi-
ley, DOSO-DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, DTU-Fødeva-
reinstituttet, Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes Vel-
færd, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, E-Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim
Iversen, EFSA – Effektiv Food Safety Advise, EMCON, eSmiley, Eurofins Milk
Testing Denmark A/S, Eurofins Miljø A/S, Eurofins Steins Laboratorium A/S,
Faglig Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade Mærket, Felis Danica, Fokus på
Dyr, Food Consult Nordic, Food Diagnostics ApS, Foodcare, FoodEfficiency, For-
brugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunktionærer, For-
eningen Eksotiske Pattedyr, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk),
Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Le-
vende Land, FS-C.dk (Food Safety Consult), Fødevare og Egenkontrol, Fødevare-
danmark, FødevareExperten, Fødevaregruppen, Fødevarepaletten ApS, Fødevarer
til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grønlands
Selvstyre, Grøn Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebran-
chens Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen, Horesta, Højmarksla-
boratoriet, A/S, International Transport Danmark, ISI Food Protection, Kantinele-
dernes Landsklub, Kelsen Group, KGH CUSTOMS SERVICES Danmark, KGH
CUSTOMS SERVICES Sverige, Kliniske Diætister, Kopenhagen fur, Kommuner-
nes Landsforening, Kosmetik- og hygiejnebranchen, Kost & Ernæringsforbundet,
, Motion & Sund fornuft (KMS), Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens Bekæm-
pelse, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Dan-
ske Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsfor-
eningen Komitéen mod Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Maistic
Bio Group, Marine Ingredients, Mejeriforeningen, Møllers Fødevarerådgivning,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS,
NOAHs Sekretariat, NOPALAX, Nordic Petfood Association (NPFA), Nyt He-
10
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
2731874_0011.png
UDKAST
steliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Ostehandlerforeningen for Dan-
mark, Pernod Ricard Denmark, Plantebranchen, Plastindustrien i Danmark,
QFish/Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, QMS – Con-
sult, Quality Consulting Denmark, Rådet for Bedre Hygiejne, Salling Group,
SAMMARK, SEDAN, SEGES, SGS Analytics Denmark A/S, Sills & Løndal Råd-
givning ApS, Smiley-One, SPF-Danmark, Statens Seruminstitut, Stop Spild Af
Mad, Sundhedsrådet, Teknologisk Institut, VAREFAKTA, Videncenter For Svi-
neproduktion, VikingGenetics, ViNordic – Veterinary Industry Nordic, World
Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden, Würtz QA, Økologisk
Landsforening, Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og re-
gioner
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
11
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
2731874_0012.png
UDKAST
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper for im-
plementering af
erhvervsrettet EU-
regulering/ Går vi-
dere end mini-
mumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Ja
Nej
X
12
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 3, stk. 1, i lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26.
oktober 2020, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling efter anmodning
meddeler autorisation som dyrlæge til den, der har bestået veterinæreksamen ved
Københavns Universitet. Ministeren fastsætter regler om fremgangsmåden ved
meddelelse af autorisation, jf. stk. 2. Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse
nr. 1293 af 15. december 2009 om fremgangsmåden ved meddelelse af dyrlægeau-
torisation m.v.
Det følger endvidere af lovens § 3, stk. 3, 1. pkt., at ministeren kan meddele perso-
ner autorisation som dyrlæge, såfremt de gennem uddannelse og erhvervsudøvelse
i udlandet har opnået kvalifikationer, der kan sidestilles med uddannelse efter stk.
1. Herudover følger det af 2. pkt., at autorisationen kan gøres betinget af, at den
pågældende forinden har fulgt undervisningen i visse fag ved Københavns Univer-
sitet og eventuelt aflagt prøve i disse fag. Endelig fremgår det af 3. pkt., at der i
autorisationen kan fastsættes begrænsninger i den pågældendes udøvelse af dyrlæ-
gegerning.
Det foreslås, at Aarhus Universitet tilføjes i bestemmelsen i
§ 3, stk. 1,
hvorved
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling efter anmodning meddeler autorisa-
tion som dyrlæge til den, der har bestået veterinæreksamen ved Københavns Uni-
versitet eller Aarhus Universitet.
Bekendtgørelsen vil herefter blive ændret til også at omfatte kandidater i veteri-
nærmedicin fra Aarhus Universitet.
Det foreslås endvidere, at Aarhus Universitet tilføjes i bestemmelsen i
§ 3, stk. 3,
2. pkt.,
således at en autorisation kan gøres betinget af, at den pågældende, forinden
har fulgt undervisningen i visse fag ved Københavns Universitet eller Aarhus Uni-
versitet og eventuelt aflagt prøve i disse fag. Bestemmelsen har primært betydning
ved behandling af ansøgninger om autorisation fra personer med veterinæruddan-
nelse fra et tredjeland.
I § 3, stk. 3, henvises i første punktum til bestemmelsen i § 3, stk. 1. Indføjelse af
Aarhus Universitet i bestemmelsen i § 3, stk. 1, jf. ovenfor, indebærer, at der frem-
over efter § 3, stk. 3, kan meddeles autorisation til personer, der gennem uddan-
nelse og erhvervsudøvelse i udlandet har opnået kvalifikationer som dyrlæge, der
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
kan sidestilles med veterinæruddannelsen fra Københavns Universitet eller fra Aar-
hus Universitet.
Til nr. 2
Det følger af § 4, stk. 4, at veterinærstuderende ved Københavns Universitet, der
opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse ved Københavns
Universitet må deltage i diagnostik og behandling af dyr på universitetets dyreho-
spitaler og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat,
at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.
Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår det, jf. Folketingstidende [2019-20], (1.
samling), tillæg A, L 28, som fremsat, side 11, at det er op til Københavns Univer-
sitet at vurdere, hvilke behandlinger af dyr det vil være nødvendigt og forsvarligt,
at de studerende deltager i som led i deres uddannelse, og det er en betingelse, at
de studerendes behandling af dyr altid sker efter en dyrlæges anvisninger og under
dennes ansvar. Af forarbejderne fremgår det endvidere, at de studerende ikke må
attestere dokumenter, herunder attestere vaccinationer eller ordinere receptpligtige
lægemidler, idet dette er forbeholdt dyrlæger.
Det foreslås, at der i
§ 4, stk. 4,
tilføjes dyrlægepraksis således, at der etableres
hjemmel til, at veterinærstuderende ved Københavns Universitet som led i deres
uddannelse også kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i dyrlægepraksis
godkendt af universitetet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr.
2 og 3.
Ændringen indebærer, at de veterinærstuderende ved Københavns Universitet i til-
læg til, at de må deltage i diagnostik og behandling af dyr på universitetets dyreho-
spitaler og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, også må
dette i dyrlægepraksis godkendt af universitetet.
I tilfælde af, at Københavns Universitet gør brug af denne mulighed, vil universi-
tetet indgå partnerskaber med en række dyrlægepraksisser, som vil forpligte sig til
at modtage og undervise veterinærstuderende fra universitetet. Valget af dyrlæge-
praksisser vil skulle ske på baggrund af objektive, gennemsigtige og ikke-diskri-
minerende vilkår.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.2.
Til nr. 3
Det følger af § 2, stk. 2, at udøvelse af dyrlægegerning er forbeholdt dyrlæger. Det
følger af § 4, stk. 4, at veterinærstuderende ved Københavns Universitet, der op-
fylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse må deltage i diag-
nostik og behandling af dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve dyrlægeger-
ning som omfattet af lovens § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat, at dette sker efter en
dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.
14
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
Det foreslås, at der som
§ 4, stk. 5,
indsættes en ny bestemmelse, der etablerer
hjemmel til, at veterinærstuderende ved Aarhus Universitet, der opfylder nærmere
fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse, må deltage i diagnostik og behand-
ling af dyr, i universitetets undervisningslokaler til dyr, i universitetets besætninger
samt i dyrlægepraksis og udøve dyrlægegerning som omfattet af lovens § 2, stk. 1,
nr. 2 og 3.
Endvidere foreslås det, at det i
§ 4, stk. 6,
at veterinærstuderendes deltagelse i di-
agnostik, behandling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning, jf. stk. 4 og 5, skal ske
efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar. Bestemmelsen omfatter som
hidtil uddannelse af dyrlægestuderende ved Københavns Universitet, og udvides
til også at omfatte Aarhus Universitet og dyrelægepraksis ved Københavns Uni-
versitet.
Det er en betingelse, at de veterinærstuderendes behandling af dyr altid sker efter
en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar. Dyrlægen skal være ansat af den
pågældende dyrlægepraksis eller af universitetet. Det forudsættes, at den ansvarlige
dyrlæge er til stede og tilgængelig der, hvor den veterinærstuderende behandler
dyr. Derved sikres det, at veterinærstuderendes behandling af dyr sker på forsvarlig
vis. I de veterinærstuderendes undervisning og behandling af dyr i dyrlægepraksis
kan tillige indgå udkørende praksis.
Med de foreslåede bestemmelser gives der mulighed for, at de veterinærstuderende
ved Aarhus Universitet som led i veterinæruddannelsen kan opnå de fornødne fær-
digheder til efter bestået kandidateksamen at kunne udøve dyrlægegerning på fuldt
forsvarlig vis.
De veterinærstuderendes behandling af dyr vil ske dels i Aarhus Universitets un-
dervisningslokaler til dyr, i universitetets besætninger og i dyrlægepraksisser god-
kendt af universitetet.
Aarhus Universitet vil indgå partnerskaber med en række dyrlægepraksisser, som
vil forpligte sig til at modtage og undervise veterinærstuderende fra universitetet
som led i deres uddannelse.
Det vil være en betingelse, at de veterinærstuderendes behandling af dyr både under
uddannelsen på Københavns Universitet og Aarhus Universitet altid sker efter en
dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.
Den ansvarlige dyrlæge skal for Aarhus Universitets vedkommende være ansat af
den pågældende dyrlægepraksis eller af Aarhus Universitet. Dyrlægen skal være
til stede og tilgængelig der, hvor den veterinærstuderende behandler dyr. Derved
sikres det, at veterinærstuderendes behandling af dyr sker på forsvarlig vis. Udkø-
rende praksis kan tillige indgå i de veterinærstuderendes undervisning og behand-
ling af dyr i dyrlægepraksis.
15
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
I Aarhus Universitets undervisningslokaler til dyr eller universitetets besætninger
diagnosticeres og behandles dyr, der ejes af universitetet, men universitetet kan
som led i den veterinære undervisning også beslutte at modtage privatejede dyr i
undervisningslokalerne til dyr og foretage diagnostiske undersøgelser eller mindre
behandlinger af privatejede dyr i form af f.eks. vaccinationer.
Det er nødvendigt, at de veterinærstuderende kan deltage i behandling af dyr i et
sådant omfang, at de kan opnå tilstrækkelige færdigheder til, at de efter bestået
kandidateksamen og modtagelse af autorisation som dyrlæge kan udøve dyrlæge-
gerning på fuldt forsvarlig vis. Det vil være op til Aarhus Universitet i samarbejde
med den enkelte dyrlægepraksis at vurdere, hvilke behandlinger af dyr der vil være
nødvendige og forsvarlige, at de studerende deltager i under deres uddannelse.
På Københavns Universitet skal den ansvarlige dyrlæge være tilknyttet et af uni-
versitets to dyrehospitaler, hvor undervisningen af de veterinærstuderende foregår.
Den ansvarlige dyrlæge skal være til stede og tilgængelig, når den veterinærstude-
rende behandler dyr.
Hvis Københavns Universitet, som § 4, stk. 4, giver mulighed for, på et tidspunkt
i fremtiden ønsker at ændre uddannelsen for de veterinærstuderende, så en del af
undervisningen skal foregå i dyrlægepraksis, skal den ansvarlige dyrlæge være til
stede og tilgængelig i dyrlægepraksis svarende til det, der er beskrevet ovenfor i
relation til Aarhus Universitet. De veterinærstuderende må ikke attestere dokumen-
ter, herunder attestere vaccinationer, eller ordinere receptpligtige lægemidler, da
dette er forbeholdt dyrlæger.
Til nr. 4
Det følger af § 4, stk. 5, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fast-
sætte regler om, hvilke studiekrav der skal være opfyldt, før veterinærstuderende
ved Københavns Universitet kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og ud-
øve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3. Bemyndigelsen er endnu
ikke udmøntet.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende [2019-20], (1.
samling), tillæg A, L 28, som fremsat, side 3, at Københavns Universitet har oplyst,
at de veterinærstuderende skal have gennemført bachelordelen på 3 år og første
halvår af kandidatdelen i veterinærmedicin, før de må deltage i behandling af dyr.
Dette er fortsat Københavns Universitets praksis på området. Af forarbejderne, jf.
Folketingstidende 2019-20, (1. samling), A, L 28, som fremsat, side 3, fremgår det
endvidere, at de studerende dermed vil have erhvervet tilstrækkelige grundlæg-
gende færdigheder til, at de som led i deres veterinæruddannelse kan deltage i be-
handling af dyr og udøve dyrlægegerning, f.eks. indgivelse af receptpligtig medicin
til dyr og deltagelse i mindre kirurgiske indgreb.
16
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
Det foreslås, at der i
§ 4, stk. 5,
der efter ændringen i nr. 3 bliver
§ 4, stk. 6,
indføjes
en henvisning til den nye bestemmelse i § 4, stk. 5, således at der i bestemmelsen
både henvises til § 4, stk. 4 og 5.
Den foreslåede ændring indebærer, at ministeren kan fastsætte regler om, hvilke
studiekrav der skal være opfyldt, for at veterinærstuderende ved såvel Københavns
Universitet som Aarhus Universitet kan deltage i diagnostik og behandling af dyr
og udøve dyrlægegerning som led i deres veterinæruddannelse.
Fastsættelse af studiekrav vil ske efter høring af de to universiteter og skal være i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende studieordning for veterinærud-
dannelsen ved de respektive universiteter.
Det er hensigten, at det i bekendtgørelsesform vil blive fastsat, at de veterinærstu-
derende ved Københavns Universitet og Aarhus Universitet skal have bestået ba-
chelordelen på 3 år og første semester af kandidatdelen i veterinærmedicin for, at
de som led i deres uddannelse må deltage i behandling af dyr og udøve dyrlæge-
gerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.
De veterinærstuderende vil dermed have erhvervet tilstrækkelige grundlæggende
færdigheder til, at de som led i deres veterinæruddannelse kan deltage i diagnostik
og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.
Dette svarer til praksis på Københavns Universitet.
Til nr. 5
Efter § 32, stk. 1, er dyrlæger undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, fiskeri
og ligestilling. Dette gælder dog ikke dyrlæger, der er ansat ved statslige undervis-
nings- og forskningsinstitutter, for så vidt angår deres virksomhed ved disse insti-
tutter, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt. Ved statslige undervisnings- og forskningsinstituttier
forstås f.eks. universiteter, jf. lovens forarbejder (Folketingstidende 2019-20, (1.
samling), A, L 28, som fremsat, side 10). Det følger direkte af § 32, stk. 2, 2. pkt.,
at dyrlæger, der er beskæftiget ved Københavns Universitets dyrehospitaler, er un-
dergivet tilsyn af ministeren for så vidt angår deres behandling af andres dyr.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 32, stk. 2, 2. pkt.,
ændres, så dyrlæger, der
er beskæftiget ved Aarhus Universitets undervisningslokaler til dyr også undergi-
ves tilsyn, i det omfang de måtte tage andres dyr under behandling i universitetets
undervisningslokaler til dyr.
Tilsynet varetages af Fødevarestyrelsen. Tilsynsbeføjelsen vil indebære, at dyrlæ-
ger, der er ansat ved Aarhus Universitet og varetager undervisning i universitetets
undervisningslokaler til dyr, på et givent tidspunkt, hvis de bliver udpeget til kon-
trol, vil få kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen. Kontrol vil alene omfatte behand-
ling af andres dyr, dvs. dyr, der ikke ejes af universitetet. I tilfælde af sanktionering
vil der skulle ske gebyrbelagt opfølgende kontrol.
17
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
UDKAST
Udvidelse af tilsynsbeføjelsen vil også betyde, at Fødevarestyrelsen i forbindelse
med henvendelser fra dyreejere vedrørende behandling af deres dyr i universitetets
undervisningslokaler til dyr vil kunne følge op på henvendelsen og om nødvendigt
følge op med et kontrolbesøg svarende til, hvad der er muligt for Fødevarestyrelsen
i forbindelse med henvendelser vedrørende behandling af dyr fortaget af privat-
praktiserende dyrlæger, dyrlæger ved Københavns Universitets dyrehospitaler eller
dyrlæger ved privatejede dyrehospitaler.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
18
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
2731874_0019.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1523 af 26. oktober 2020, fo-
retages følgende ændringer:
§ 3
.
Ministeren for fødevarer, fiskeri
1.
I
§ 3, stk. 1 og 3,
indsættes efter
og ligestilling meddeler efter anmod- »Københavns Universitet«: »eller Aar-
ning autorisation som dyrlæge til den, hus Universitet«.
der har bestået veterinæreksamen ved
Københavns Universitet.
Stk. 2.---
Stk. 3.
Ministeren kan meddele perso-
ner, der gennem uddannelse og er-
hvervsudøvelse i udlandet har opnået
kvalifikationer, der kan sidestilles med
uddannelse efter stk. 1, autorisation
som dyrlæge her i landet. Autorisatio-
nen kan gøres betinget af, at den på-
gældende forinden har fulgt undervis-
ningen i visse fag ved Københavns
Universitet og eventuelt aflagt prøve i
disse fag. I autorisationen kan fastsæt-
tes begrænsninger i den pågældendes
udøvelse af dyrlægegerning.
Stk. 4-6.---
§4
Stk. 1-3.---
Stk. 4.
Veterinærstuderende, der opfyl-
der nærmere fastsatte studiekrav, må
som led i deres uddannelse på Køben-
havns Universitet deltage i diagnostik
og behandling af dyr på universitetets
2.
I
§ 4, stk. 4,
indsættes efter
»
univer-
sitetets dyrehospitaler
«
:
»
samt i dyrlæ-
gepraksis godkendt af universitetet
«
og efter »omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2
og 3« udgår: », forudsat, at dette sker
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
2731874_0020.png
UDKAST
dyrehospitaler og udøve dyrlægeger- efter en dyrlæges anvisninger og under
ning som omfattet af
§
2, stk. 1, nr. 2 dennes ansvar«.
og 3, forudsat, at dette sker efter en
dyrlæges anvisninger og under dennes
ansvar.
Stk.5.---
§4
Stk. 1-4.---
3.
I
§ 4,
indsættes efter stk. 4 som nyt
stk. 5 og 6:
»Stk.
5.
Veterinærstuderende, der
opfylder nærmere fastsatte studiekrav,
må som led i deres uddannelse ved
Aarhus Universitet deltage i diagnostik
og behandling af dyr i universitetets
undervisningslokaler til dyr, i universi-
tetets besætninger samt i dyrlægeprak-
sis godkendt af universitetet, og udøve
dyrlægegerning som omfattet af § 2,
stk. 1, nr. 2 og 3.
Stk. 6.
Veterinærstuderendes delta-
gelse i diagnostik, behandling af dyr
og udøvelse af dyrlægegerning, jf. stk.
4 og 5, skal ske efter en dyrlæges an-
visninger og under dennes ansvar.
«
Stk. 5. ---
Stk. 5 bliver herefter stk. 7.
Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler
om, hvilke studiekrav der skal være
opfyldt, for at veterinærstuderende kan
deltage i diagnostik og behandling af
dyr og udøve dyrlægegerning, jf. stk.
4.
Stk.6, ---
§4
Stk. 1-4.---
Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler
4.
I
§ 4, stk. 5,
der bliver stk. 7, indsæt-
om, hvilke studiekrav der skal være tes efter ”jf. stk. 4”: ”og stk. 5”.
opfyldt, for at veterinærstuderende kan
deltage i diagnostik og behandling af
dyr og udøve dyrlægegerning, jf. stk.
4.
Stk.6. ---
20
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 490: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger
2731874_0021.png
UDKAST
§ 32
Stk. 1.---
Stk. 2.
De ved statslige undervisnings-
og forskningsinstitutioner beskæfti-
gede dyrlæger er, for så vidt angår de-
res virksomhed ved disse institutioner,
undtaget fra bestemmelsen i stk. 1.
Dyrlæger beskæftiget ved Københavns
Universitets dyrehospitaler er dog, for
så vidt angår deres behandling af an-
dres dyr, undergivet tilsyn af ministe-
ren for fødevarer, fiskeri og ligestil-
ling.
Stk.3- 4.---
6.
I
§ 32, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter
»Københavns Universitets dyrehospi-
taler
«
”: »eller ved Aarhus Universi-
tets undervisningslokaler til dyr
«
.
21