Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 484
Offentligt
2731277_0001.png
NOTAT
Cirkulær økonomi
J.nr. 2023 - 2267
Ref. ahl/nifol/hwolf/trhvi
Den 19. juni 2023
Lovforslagets indhold
Et bredt flertal af Folketingets partier (Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Alternativet) indgik i august
2022 en politisk aftale om udvidet producentansvar for emballage og engangsplast, som skal have
virkning fra den 31. december 2024. Udvidet producentansvar betyder, at producenter og importører
får ansvar for deres emballage, når den bliver til affald, og at producenter og importører derfor skal
betale for affaldshåndtering af emballageaffald. Udmøntning af den politiske aftale vil medføre en større
omorganisering af affaldssektoren.
Lovforslagets formål er at supplere, ændre og præcisere de gældende bemyndigelseshjemler og regler
om udvidet producentansvar for emballage, udvidet producentansvar for visse engangsplastprodukter
og udvidet producentansvar for fiskeredskaber, der indeholder plast. Dette med henblik på ved
bekendtgørelser at kunne udmønte den politiske aftale, samt efterleve de minimumskrav for udvidede
producentansvarsordninger som er fastlagt i hhv. affaldsdirektivet, emballagedirektivet og
engangsplastdirektivet.
Lovforslaget er opdelt i følgende hovedafsnit:
1. Udvidet producentansvar for emballage.
2. Håndtering af affald, der ikke er emballageaffald i det udvidede producentansvar for emballage.
3. Udvidet producentansvar for visse engangsplastprodukter og fiskeredskaber, der indeholder
plast.
Afsnittenes væsentligste indhold gennemgås kort nedenfor. For uddybning henvises til lovforslagets
almindelige og specielle bemærkninger.
Ad 1) Udvidet producentansvar for emballage
Med lovforslaget foreslås det at præcisere gældende hjemler og fastlægge nye hjemler relateret til roller
og ansvarsfordeling i det udvidede producentansvar for emballage, samt producenter og importørers
pligt til at afholde omkostninger og betalinger. For bestemmelser om definition af producent og
importør, emballage mv. henvises til høringsmateriale vedrørende udkast til bekendtgørelse om
registrering og indberetning af emballage, som kan findes på
høringsportalen.
Denne bekendtgørelse
forventes udstedt august 2023.
Roller og ansvarsfordeling
I forhold til roller og ansvarsfordeling i relation til
emballageaffald fra husholdninger
foreslås
bemyndigelseshjemler til fastsættelse af:
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 484: Lovudkast: Høring af forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse (udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter mv.)
2731277_0002.png
-
Regler om kommunalbestyrelsens varetagelse af indsamling af tørre affaldsfraktioner, der
indeholder emballageaffald og efterfølgende overdragelse af affaldet til producenter og
importører af emballage eller disses kollektive ordning. En undtagelse fra dette i udmøntning af
hjemlen forventes at være, at både indsamling og affaldsbehandling af emballageaffald i farligt
affald og korrekt sorteret emballageaffald i restaffald varetages af kommunalbestyrelsen.
Løsningen medfører, at borgere skal fortsætte med at sortere affald på den måde, som er fastlagt
med strømliningen.
Regler om kommunalbestyrelsens pligt til at tilrettelægge indsamling af affaldsfraktioner, der
indeholder emballageaffald, så det som minimum opfylder et fastsat serviceniveau. Det er
hensigten, at minimumsserviceniveauet vil blive fastlagt ved bekendtgørelse på baggrund af en
indstilling fra et frivilligt forhandlingsudvalg bestående af repræsentanter fra hhv. kommuner
og producenter og importører eller disses kollektive ordninger. Dette ud fra et følg- eller forklar-
princip, hvor ministeren vil begrunde det over for forhandlingsudvalget, hvis indstillingen ikke
følges. Hvis forhandlingsudvalget vælger
ikke
at indstille et minimumsserviceniveau, er det
hensigten, at serviceniveauet fastsættes på baggrund af en faglig indstilling fra Miljøstyrelsen.
Det bemærkes, at forhandlingsudvalget har etableret sig og senest 30. november 2023 skal
afgive indstilling aht. det udvidede producentansvars ikrafttrædelse pr. 31. december 2024.
Regler om producenter og importører af emballage eller disses kollektive ordningers pligt til at
varetage affaldshåndtering af det overdragede affald og efter gældende regler efterleve krav til
høj reel genanvendelse, som det er hensigten at fastsætte ved bekendtgørelse.
Regler om en tildelingsordning med en geografisk fordeling af kommunalt indsamlet affald på
kommuneniveau, hvor producenter og importører af emballage eller disses kollektive ordninger
forpligtes til i en given tildelingsperiode at afhente indsamlet affald fra en given kommune.
Hensynet med en tildelingsordning er at sikre en geografisk og materialemæssige dækning af
hele landet. Tildelingsordningen baseres på producenter og importører og disses kollektive
ordningers markedsandel af de forskellige materialefraktioner. En sådan tildelingsordning
kendes fra de eksisterende udvidede producentansvarsordninger for bærbare batterier og
elektrisk og elektronisk udstyr. I den nærmere udmøntning af rammerne for
tildelingsordningen vil der kunne fastlægges kvalitative kriterier, der understøtter kontinuitet i,
hvilke kommuner en producent og importør eller dennes kollektive ordning tildeles, samt en
geografisk rimelig fordeling på tværs af producenter og importører eller disses kollektive
ordninger. Det er hensigten at fastsætte regler om, at det er den eksisterende
producentregisteransvarlige organisation (DPA), der træffer afgørelser om tildelingen.
-
-
-
I forhold til roller og ansvarsfordeling i relation til
emballageaffald fra affaldsproducerende
virksomheder,
foreslås bemyndigelseshjemler til fastsættelse af nærmere regler om følgende:
-
Regler om at affaldsproducerende virksomheder har pligt til at foranstalte indsamling,
transport og behandling af emballageaffald, og at producenter og importører skal afholde de
affaldsproducerende virksomheders omkostninger hertil. Producenter og importører har
dermed alene et finansielt ansvar. Det er hensigten, at en affaldsproducerende virksomhed vil
kunne løfte sin forpligtelse på samme måde som i dag, herunder ved overdragelse af affaldet til
en privat affaldsindsamler. De affaldsproducerende virksomheder vil ligeledes fortsat have
mulighed for at sortere affald i materialefraktioner og skal altså
ikke
opdele affaldet i hhv.
emballageaffald og ikke-emballageaffald.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 484: Lovudkast: Høring af forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse (udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter mv.)
-
Regler om en tildelingsordning med en geografisk fordeling af det finansielle ansvar for
emballageaffald fra affaldsproducerende virksomheder, hvor producenter og importører af
emballage eller disses kollektive ordninger forpligtes til i en given tildelingsperiode at udbetale
kompensation til affaldsproducerende virksomheder beliggende i et givent geografisk område.
Hensynet med en tildelingsordning er at sikre en geografisk og materialemæssige dækning af
hele landet, samt sikre klarhed for de affaldsproducerende virksomheder i forhold til, hvor der
kan søges om kompensation. Tildelingsordningen baseres på producenter og importører eller
disses kollektive ordningers markedsandel af de forskellige materialefraktioner. Det er
hensigten at fastsætte regler om, at det er den eksisterende producentregisteransvarlige
organisation (DPA), der træffer afgørelser om tildelingen.
Med lovforslaget ændres ikke på, at affaldsproducerende virksomheder i visse tilfælde kan anvende
kommunale indsamlingsordninger, hvis kommunalbestyrelsen tilbyder dette, jf. gældende lovgivning.
Godkendelse af kollektive ordninger
Med lovforslaget foreslås bemyndigelseshjemler til at fastsætte nærmere regler om en
godkendelsesordning for producenter og importørers kollektive ordninger, hvor en godkendelse af en
kollektiv ordning vil være en forudsætning for, at en kollektiv ordning kan blive tildelt geografiske
områder, jf. tildelingsordningerne beskrevet ovenfor. Dette gælder dog ikke ved den første tildeling
gældende fra 31. december 2024, da tildelingen sker inden reglerne om godkendelsesordningen kan
udstedes. Det foreslås, at en godkendelse skal kunne trækkes tilbage, såfremt den kollektive ordning gør
sig skyld i grov eller oftere gentagen forsømmelighed. Det er hensigten, at der vil blive fastsat regler om,
at en kollektiv ordning i forbindelse med ansøgning om godkendelse skal indsende en række oplysninger
om fx organiseringsform, udvælgelse af affaldshåndteringsvirksomheder, opstartsfinansiering og
relevant it-system eller lign. til brug for den kollektive ordnings miljøgraduering af sine medlemsbidrag.
Det bemærkes, at alle producenter og importører efter gældende regler skal have lige adgang til at
deltage i en kollektiv ordning. Det betyder, at kollektive ordninger skal kunne dække alle
emballagefraktioner.
Egne tilbagetagningsordninger
Det vil være muligt for en producent eller importør alene eller i sammenslutning at etablere en egen
tilbagetagningsordning, hvor producenten eller importøren selv varetager indsamling og videre
affaldsbehandling af eget emballageaffald fra hhv. husholdninger og affaldsproducerende
virksomheder. I en egen tilbagetagningsordning skal der indsamles affald svarende til producenten
eller importørens markedsandel for at blive undtaget fra den geografiske tildeling. Dette af hensyn til
at undgå, at producentansvarsforpligtelserne omgås ved at etablere en egen tilbagetagningsordning
uden reel indsamling og håndtering af affald.
Finansielle forpligtelser
Det udvidede producentansvar indebærer, at producenter og importører skal afholde alle nødvendige
omkostninger til særskilt indsamling af affald og efterfølgende transport og behandling heraf,
herunder de nødvendige omkostninger til at sikre, at fastsatte affaldsmål opfyldes, samt omkostninger
til oplysning af affaldsindehavere og omkostninger til indsamling og rapportering af data.
Med lovforslaget foreslås det at præcisere de gældende regler for producenter og importørers
finansielle forpligtelser, samt fastlægge rammerne for producenter og importørers betaling af
kommunalbestyrelsens og affaldsproducerende virksomheders omkostninger vedrørende
emballageaffald. Desuden fastlægges regler om betalingsforpligtelser for de producenter og
importører, der ikke får tildelt et geografisk område pga. en lille markedsandel.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 484: Lovudkast: Høring af forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse (udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter mv.)
Der foreslås bemyndigelseshjemler til fastlæggelse af:
-
Regler om at kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve producentgebyr fra de
producenter og importører eller disses kollektive ordning, som har fået tildelt kommunalt
indsamlet affald i den pågældende kommune. Producentgebyret skal dække de omkostninger,
som kommunalbestyrelsen forpligtes til at varetage på vegne af producenter og importører. Det
er hensigten, at fastsætte nærmere regler om, at producentgebyret skal baseres på udbudspriser
ud fra det fastsatte minimumsserviceniveau for indsamling, samt ved bekendtgørelse fastlagte
fordelingsnøgler for, hvor stor en andel af det indsamlede affald i de enkelte materialefraktioner,
der udgør emballageaffald. Fordelingsnøglerne fastsættes på baggrund af affaldsanalyser og vil
med jævne mellemrum skulle opdateres. Det er hensigten, at der vil blive fastsat nærmere regler
for, hvilke omkostninger, der kan indgå i producentgebyret, herunder fx planlægning og
administration af affaldsordninger, hvori der indgår emballageaffald, samt hvordan
producentgebyret fastsættes i de tilfælde, hvor der er tale om opgaver, som ikke kan
markedsprøves (fx administration). I de tilfælde hvor en kommunalbestyrelse ikke udbyder
indsamlingsopgaven, er det hensigten at fastsætte regler om, at gebyrfastsættelsen som
udgangspunkt skal ske med baggrund i den tredjedel af kommunale udbud med
sammenlignelige kommunale indsamlingsordninger, der har den laveste pris.
Regler om, at producenter og importører eller disses kollektive ordninger, skal betale
økonomisk kompensation for håndtering af emballageaffald til affaldsproducerende
virksomheder beliggende i de geografiske områder, som en producent og importør eller dennes
kollektive ordning har fået tildelt, jf. tildelingsordningen. Det er hensigten at fastlægge nærmere
regler om, hvordan affaldsproducerende virksomheder kan søge kompensation, herunder at en
privat affaldsindsamler kan søge kompensation på vegne af den affaldsproducerende
virksomhed. Det er hensigten, at der ved bekendtgørelse fastlægges en beregningsmetode for
udregning af omkostninger, samt fordelingsnøgler for, hvor stor en andel af affaldet i de enkelte
materialefraktioner, der udgør emballageaffald i forskellige brancher og sektorer. Der er nedsat
et frivilligt udvalg med repræsentanter fra producenter og importører, affaldsproducerende
virksomheder og private affaldsindsamlere, som har mulighed for at komme med anbefalinger
til ministeren vedrørende beregningsmetoden.
Regler om betaling af håndteringsgebyr for producenter og importører, der årligt markedsfører
under 8 tons emballage, samt producenter og importører, som har for lille en markedsandel til
at få tildelt et geografisk område. Det er hensigten at fastsætte regler om, at den
producentregisteransvarlige organisation (DPA) varetager opkrævning af håndteringsgebyr og
udbetaler dette til de producenter og importører eller disses kollektive ordninger, der har
afholdt omkostninger via hhv. tildelingsordningen for kommunalt indsamlet affald og
tildelingsordningen for emballageaffald fra affaldsproducerende virksomheder. Det er
hensigten at fastsætte regler om, at håndteringsgebyrets størrelse fastsættes på baggrund af
oplysninger fra de kollektive ordninger om disses gennemsnitlige omkostninger til indsamling
og affaldsbehandling for de forskellige materialekategorier. De kollektive ordninger vil efter
gældende regler blive forpligtet til at offentliggøre oplysninger om dette.
Regler om, at producenter og importører betaler gebyr til staten til dækning af statens
omkostninger til oplysningstiltag, administration vedrørende affaldsanalyser til brug for
fordelingsnøgler, sekretariatsbetjening af frivillige udvalg og tilsyn med korrekt registrering og
indberetning til den producentregisteransvarlige organisation (DPA) (freerider-tilsyn).
-
-
-
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 484: Lovudkast: Høring af forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse (udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter mv.)
Overgangsperioder
En række kommuners udbud og dermed kontrakter med private leverandører om indsamling og
affaldsbehandling af affaldsfraktioner med emballageaffald i, løber længere end 1. januar 2025, hvor
producentansvaret træder i kraft. Det kan medføre strandede omkostninger at ophæve igangværende
kontrakter.
Det er derfor hensigten at fastsætte regler om, at kontrakter om indsamling af tørre fraktioner med
emballageaffald i på baggrund af udbud, som er indgået inden høring af den bekendtgørelse, hvor
minimumsserviceniveauet fastlægges, kan udløbe. Dog uden brug af optioner om kontraktforlængelse,
hvis optionen omfatter indsamling efter 31. december 2024. I perioden fra 31. december 2024 og frem
til kontraktudløb er det hensigten at fastlægge regler om, at kommunalbestyrelsen skal opkræve
producentgebyr på baggrund af kommunens faktiske omkostninger til indsamling og ikke på baggrund
af det fastlagte minimumsserviceniveau, jf. tidligere afsnit.
For kommunale kontrakter om behandling af affald for de affaldsfraktioner med emballage i, som skal
overdrages til producenter og importører eller disses kollektive ordninger, er det hensigten, at
fastsætte regler om, at kontrakter kan udløbe efter 31. december 2024, hvis kontrakten er indgået
inden datoen for fremsættelse af nærværende lovforslag i Folketinget (forventeligt primo november
2023).
For kommunalbestyrelser, der deltager i aktiviteter forbundet med affaldsbehandling af
affaldsfraktioner, som skal overdrages til producenterne efter indsamling, er det hensigten at fastsætte
regler om, at disse kommunalbestyrelser kan vælge at udbyde behandlingen frem til 30. juni 2027 i
stedet for at overdrage affaldet til den producent, importør eller kollektive ordning, der har fået tildelt
den pågældende kommune. Dette foreslås af hensyn til at fastholde den tidsbegrænsede undtagelse for
kommunal deltagelse i behandlingsaktiviteter, som følger af politisk aftale om Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi og som er udmøntet ved lov og bekendtgørelse.
Det bemærkes, at Miljøstyrelsen er i gang med at kortlægge alle gældende kontrakter i kommunerne for
at afklare, hvilket omfang overgangsperioderne vil have.
Ad 2) Håndtering af affald, der ikke er emballageaffald i det udvidede producentansvar
for emballage
Et væsentligt element i den politiske aftale om udvidet producentansvar for emballage er, at den
strømligning af affaldsindsamlingen i Danmark, som blev besluttet med politisk aftale om Klimaplan for
en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, kan fastholdes. Det indebærer, som ovenfor beskrevet, at
affald skal sorteres og indsamlet særskilt i materialefraktioner (pap, plast, glas mv.) og ikke opdelt i hhv.
emballageaffald og ikke-emballageaffald. Producenter og importører er dog alene forpligtet til at afholde
omkostninger til emballageaffald. Det er derfor nødvendigt at fastsætte nærmere regler for fordeling af
omkostninger til hhv. emballageaffald og ikke-emballageaffald, når producenter og importører eller
deres kollektive ordning overtager kommunalt indsamlet affald.
Med lovforslaget foreslås nye regler vedrørende ikke-emballageaffald, der indsamles sammen med
emballageaffald. Der foreslås bemyndigelseshjemler til fastlæggelse af:
-
Regler om kommunalbestyrelsens pligt til at overdrage alt kommunalt indsamlet affald i de
affaldsfraktioner, der indeholder både emballageaffald og ikke-emballageaffald til producenter
og importører af emballage eller disses kollektive ordninger, jf. ovenfor beskrevne
tildelingsordning.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 484: Lovudkast: Høring af forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse (udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter mv.)
-
Regler om, hvordan overdragelsen af affald i praksis skal finde sted. Det er hensigten at fastsætte
regler om, at producenter og importører eller disses kollektive ordninger for hvert geografisk
område som denne er blevet tildelt, udpeger en plads, hvor overdragelsen skal finde sted. Det
kan være en plads ejet af kommunalbestyrelsen, af den kollektive ordning eller af andre aktører.
Det er desuden hensigten at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen kun kan deltage i
forbehandlingsaktiviteter såsom balletering og sammenpresning af affald, der skal overdrages,
efter aftale med producenter og importører eller disses kollektive ordning.
Regler om kommunalbestyrelsens pligt til at betale producenter og importører eller disses
kollektive ordninger for affaldshåndtering af ikke-emballageaffald. Kommunalbestyrelsens
omkostninger hertil skal afholdes over affaldsgebyret. Det er hensigten, at der ved
bekendtgørelse fastlægges en beregningsmetode for udregning af omkostninger til håndtering
af ikke-emballageaffald, samt fordelingsnøgler for, hvor stor en andel af affaldet i de enkelte
materialefraktioner, der udgør ikke-emballageaffald. Beregningsmetoden skal sikre, at
kommunalbestyrelsen ikke forpligtes til at betale mere end, hvad der kan forventes, hvis
kommunalbestyrelsen selv udbyder behandlingsopgaven. Omvendt skal beregningsmetoden
også sikre, at producenter og importører kompenseres for alle udgifter til håndtering af ikke-
emballageaffald, da producenter og importører alene er ansvarlige for at afholde omkostninger
til emballageaffald.
-
Ad 3) Udvidet producentansvar for visse engangsplastprodukter
Med lovforslaget foreslås det at præcisere og ændre bestemmelser om producenters og importørers
afholdelse og fordeling af omkostninger i de udvidede producentansvar for visse engangsplastprodukter
(filtre til tobaksvarer, vådservietter, balloner, og visse emballager), så det fremgår eksplicit, at der kan
fastsættes regler om gebyr til dækning af offentlige myndigheders omkostninger forbundet med renhold
i det offentlige rum, oplysningstiltag og administration af gebyret.
Med lovforslaget foreslås det desuden at nyaffatte de gældende bestemmelser om udvidet
producentansvar for drikkevarebeholdere og drikkebægre af engangsplast, så det fremgår, at lovens
bestemmelser og regler udstedt i medfør heraf om udvidet producentansvar for emballage tilsvarende
finder anvendelse herpå.
Ad 4) Udvidet producentansvar for fiskeredskaber, der indeholder plast
Med lovforslaget foreslås det at ændre den gældende bestemmelse om producenters og importørers
oplysningstiltag, så der kan fastsættes regler om, at visse oplysningstiltag skal varetages af
miljøministeren for producenters og importørers regning. Herudover foreslås det at præcisere
bestemmelsen om producenters og importørers afholdelse og fordeling af omkostninger i det udvidede
producentansvar, så det fremgår eksplicit, at der kan fastsættes regler om gebyr til dækning af
offentlige myndigheders omkostninger forbundet med oplysningstiltag og administration af gebyret.
6