Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 481
Offentligt
Slagelse Kommunes forvaltning af sine myndighedsopgaver inden for
miljølovgivningen.
Slagelse Kommune har siden 2008 haft myndighedsansvar for og tilsyn med rensningsanlæg i kommunen.
Det gælder også for tilsyn med og godkendelser af aktiviteter på RGS Nordic’s rensningsanlæg på Stigsnæs
ved Skælskør. En række forhold viser, at Slagelse kommune desværre ikke har varetaget denne opgave i
overensstemmelse med Miljølovgivningens ånd og bogstav. Dette har resulteret i, at det miljø, som loven
skulle beskytte, har lidt skade. Vi finder, at en række af Slagelse Kommunes forsømmelser/handlinger er af
så graverende karakter, så der er grundlag for, at påtale kommunens manglende handlinger/omgåelse af
Miljølovgivningen. Nedenfor skitseres Slagelse Kommunes forsømmelser og omgåelser af
Miljølovgivningen.
1) Miljøgodkendelse:
Der er en række eksempler på, at Slagelse Kommune har set stort på tidsfrister, på nye miljøkvalitetskrav og
på procedurer. Samtidig kan det undre, at Miljøstyrelsen og ministeren ikke har skredet ind over for denne
manglende respekt for miljølovgivningen.
Der udledes stadig spildevand efter kravene i miljøgodkendelsen fra 2008
I 2008 giver Slagelse Kommune en miljøgodkendelse til RGS Nordic, men først i 2022 forligger der et udkast
til revision af miljøgodkendelsen, det er mere end 4 år for sent. Dette betyder, at de grænseværdier for det
udledte spildevands indhold af forurenende stoffer, som anvendes, er forældede grænseværdier, der er
fastsat med den viden, der var før 2008. Her er tale om en klar overtrædelse af miljøloven, idet
Miljøgodkendelser regelmæssigt og mindst hver 10. år skal tages op til revurdering. Dog skal godkendelsen
første gang tages op til revurdering, når der er forløbet otte år fra det tidspunkt, hvor virksomheden er
godkendt første gang - altså i 2016, jf. Godkendelsesbekendtgørelsens § 41.
Tilsynsmyndigheden
–
Slagelse Kommune- skal desuden påbegynde revurdering af miljøgodkendelsen til
virksomheder:
1. Enten når EU-Kommissionen har offentliggjort en BAT-konklusion i EU-Tidende, der vedrører
virksomhedens hovedlistepunkt, jf., godkendelsesbekendtgørelsens § 40, stk. 1.
2. Eller regelmæssigt og mindst hvert 10 år, hvis virksomhedens hovedlistepunkt ikke er omfattet af en BAT-
konklusion.
Bilag:
Miljøgodkendelsen fra 2008
Svar fra Mette Lumbye Sørensen vedr. revurdering
2) Nye krav til udledning af Pfos
I 2013 kom der, nye EU krav til Pfos i udledningen til maritimt miljø, de nye krav blev implementeret i Dansk
lovgivning d. 22-12-2018.
Slagelse Kommune er klar over, at der er kommet nye krav til Pfos i udledningen, men undlader at gøre det
til et krav overfor RGS. Ifølge udledningstilladelsen fra 2008 har RGS stadig lov til at udlede 175 kg. Pfos.
Dette er i modstrid med reglerne fra 2018. Efter disse regler må der kun udledes 9 gram Pfos om året. Det
er fastslået i dansk lovgivning fra 2018, som kommunen kender.