Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 481
Offentligt
2730320_0001.png
Slagelse Kommunes forvaltning af sine myndighedsopgaver inden for
miljølovgivningen.
Slagelse Kommune har siden 2008 haft myndighedsansvar for og tilsyn med rensningsanlæg i kommunen.
Det gælder også for tilsyn med og godkendelser af aktiviteter på RGS Nordic’s rensningsanlæg på Stigsnæs
ved Skælskør. En række forhold viser, at Slagelse kommune desværre ikke har varetaget denne opgave i
overensstemmelse med Miljølovgivningens ånd og bogstav. Dette har resulteret i, at det miljø, som loven
skulle beskytte, har lidt skade. Vi finder, at en række af Slagelse Kommunes forsømmelser/handlinger er af
så graverende karakter, så der er grundlag for, at påtale kommunens manglende handlinger/omgåelse af
Miljølovgivningen. Nedenfor skitseres Slagelse Kommunes forsømmelser og omgåelser af
Miljølovgivningen.
1) Miljøgodkendelse:
Der er en række eksempler på, at Slagelse Kommune har set stort på tidsfrister, på nye miljøkvalitetskrav og
på procedurer. Samtidig kan det undre, at Miljøstyrelsen og ministeren ikke har skredet ind over for denne
manglende respekt for miljølovgivningen.
Der udledes stadig spildevand efter kravene i miljøgodkendelsen fra 2008
I 2008 giver Slagelse Kommune en miljøgodkendelse til RGS Nordic, men først i 2022 forligger der et udkast
til revision af miljøgodkendelsen, det er mere end 4 år for sent. Dette betyder, at de grænseværdier for det
udledte spildevands indhold af forurenende stoffer, som anvendes, er forældede grænseværdier, der er
fastsat med den viden, der var før 2008. Her er tale om en klar overtrædelse af miljøloven, idet
Miljøgodkendelser regelmæssigt og mindst hver 10. år skal tages op til revurdering. Dog skal godkendelsen
første gang tages op til revurdering, når der er forløbet otte år fra det tidspunkt, hvor virksomheden er
godkendt første gang - altså i 2016, jf. Godkendelsesbekendtgørelsens § 41.
Tilsynsmyndigheden
Slagelse Kommune- skal desuden påbegynde revurdering af miljøgodkendelsen til
virksomheder:
1. Enten når EU-Kommissionen har offentliggjort en BAT-konklusion i EU-Tidende, der vedrører
virksomhedens hovedlistepunkt, jf., godkendelsesbekendtgørelsens § 40, stk. 1.
2. Eller regelmæssigt og mindst hvert 10 år, hvis virksomhedens hovedlistepunkt ikke er omfattet af en BAT-
konklusion.
Bilag:
Miljøgodkendelsen fra 2008
Svar fra Mette Lumbye Sørensen vedr. revurdering
2) Nye krav til udledning af Pfos
I 2013 kom der, nye EU krav til Pfos i udledningen til maritimt miljø, de nye krav blev implementeret i Dansk
lovgivning d. 22-12-2018.
Slagelse Kommune er klar over, at der er kommet nye krav til Pfos i udledningen, men undlader at gøre det
til et krav overfor RGS. Ifølge udledningstilladelsen fra 2008 har RGS stadig lov til at udlede 175 kg. Pfos.
Dette er i modstrid med reglerne fra 2018. Efter disse regler må der kun udledes 9 gram Pfos om året. Det
er fastslået i dansk lovgivning fra 2018, som kommunen kender.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 481: Henvendelse af 27/6-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om forurening af Agersø Sund og Slagelse Kommunes varetagelse af tilsynet med RGS
2730320_0002.png
Bilag:
Redegørelse om vandrens
side 7, Slagelse Kommune er klar over de nye krav til Pfas / Pfos
Oversigt over Pfos målinger.
3) 2017 Nye miljøkvalitetskrav for de forskellige stoffer
I 2017 kommer der nye miljøkvalitetskrav til udledning. Disse nye krav implementerer Slagelse Kommune
ikke i RGS Nordic’s miljøgodkendelse og derfor har RGS Nordic i dag
stadig lov til at udlede efter
miljøgodkendelsen fra 2008.
I en mail fra miljømedarbejder Kim Anker Wittendorff Hansen står der følgende:
Hvad RGS Nordic A/S måler ud over det, som der er stillet krav om i den gældende miljøgodkendelse, er ikke
noget Slagelse Kommune blander sig i.
Når RGS ikke måler for en række af de stoffer, der er omfattet af de nye miljøkvalitetskrav, er det samme
problematik som for Pfas/Pfos, hvor de nye krav ikke er implementeret i RGS miljøgodkendelse.
Vi har lagt et billede ind, der viser forskellen på kravene i 2008 og i 2017.
Bilag:
Sammenligne 2008 og 2017
krav, billede fra Jakob Strands rapport
Mail fra Kim Wittendorf,
Slagelse Kommune blander sig ikke i udledningerne
4) 2015 / 2016 Udvides af anlægget hos RGS Nordic
RGS Nordic udvider i 2015 / 2016 anlægget med en ny
”rense”
linje og derved udvides produktionen. Der
ændres også bygningsmæssigt.
I Miljøbeskyttelsesloven § 33 hedder det:
Listevirksomheder må heller ikke udvides eller ændres
bygningsmæssigt eller driftsmæssigt, herunder med hensyn til affaldsfrembringelsen, på en måde, som
indebærer forøget forurening, før udvidelsen eller ændringen er godkendt.
Slagelse Kommune har med et
notatark godkendt, at RGS Nordic får ret til en større udledning / forurening, uden at denne nye
udledningstilladelse sendes i høring.
RGS Nordic havde i godkendelsen fra 2008, lov til at udlede 1 million m3 spildevand inkl. det grund og
overfladevand, der fortyndes med. Dette ændrer Slagelse kommune i 2015 til, at RGS Nordic må udlede 1
million m3 modtaget spildevand, eksklusiv de 2-3 mio. grund- og overfladevand, der fortyndes med.
Denne nye udledningstilladelse giver Slagelse Kommune uden, at de procedurer, der er i forbindelse med
en ny miljøgodkendelse følges. Den nye Miljøgodkendelse gives uden, at den sendes i høring.
Bilag:
Skal overflade og grundvand
medregnes i procesvandet
Jakob Strands mail
til Kasper Larsen
RGS90 fordobler kapaciteten (licitationen.dk)
Miljøbeskyttelsesloven § 33
Mail Kim Wittendorff Ny miljøgodkendelse
Aktindsigt side 40 mail af 23-05-2023
5) Blandingszone
Slagelse Kommune anfører selv, at der ikke er nogen blandingszone ved
udledningen af spildevand fra RGS’
rensningsanlæg på Stigsnæs. Ikke desto mindre beregnes alle miljøkvalitetskrav som om, der er en
blandingszonen, med en initialfortynding på 70. Det må man kun, hvis der er en blandingszone, der er
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 481: Henvendelse af 27/6-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om forurening af Agersø Sund og Slagelse Kommunes varetagelse af tilsynet med RGS
2730320_0003.png
gokendt af Miljøstyrelsen. Slagelse Kommunes tilsyn med RGS og kontrol af analyserapporterne bygger
dermed på et forkert grundlag.
((Initialfortynding på 70 betyder, at alle koncentrationer af forurenende stoffer i det udledte spildevand må
være 70 gange højere end de grænseværdier Miljø Kvalitetskrav (MKK), der er fastsat for udledning af
renset spildevand)).
2015 udgives: Ny redegørelse om RGS Nordic (Vandrens) fra Slagelse kommune.
Slagelse Kommune skriver i redegørelsen, på side 2 i redegørelsen, at der ikke er noget nærfelt, dette
betyder, at kommunen har fjernet blandingszonen.
På et møde i Folketingets Miljø og Fødevareudvalg 14.06.23 bekræfter miljøministeren, at der ikke er en
blandingszone i Agersø Sund, hvor RGS udleder spildevandet. Derfor er det i strid med reglerne at RGS kan
udlede koncentrationer af forurenende stoffer, der er 70 gange større en Miljøstyrelsens Miljøkvalitets
krav.
Bilag:
Redegørelse om (RGS Nordic vandrens)
Her anføres der ikke noget nærfeldt side 2
Mail Kim Wittendorff Ny miljøgodkendelse
Aktindsigt side 40 mail af 23-05-2023
I 2017 kom bekendtgørelse 1433 af 21-11-2017, i den kan der i § 8 læses:
Miljømyndigheden kan udpege
blandingszoner omkring udledningspunkter. Med forbehold for § 6, stk. 1, nr. 2 og 3, kan koncentrationerne
af et eller flere af de i tabel 3-5 i bilag 2 til bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og grundvand anførte stoffer overskride de relevante miljøkvalitetskrav inden
for sådanne blandingszoner, hvis de ikke påvirker det øvrige overfladevandområdes opfyldelse af disse krav.
Slagelse Kommune har ikke udpeget nogen blandingszone i Agersøsund. Når der ikke er nogen godkendt
blandingszone, skal virksomheden overholde de miljøkvalitetskrav, der er til maritimt miljø, dette har
Slagelse kommune ikke gjort til et krav overfor RGS Nordic.
Bilag:
Bekendtgørelse 1433 Blandingszoner § 8
side 4, hvis ikke der er en blandingszone, skal virksomheden
overholde miljøkvalitetskrav der er gældende.
Svar fra Steen Pedersen Miljøstyrelsen
omkring blandingszoner
Mail fra Jan Jørgensen,
ingen blandingszone
Mail fra Jakob Strand
vedr. initialfortynding / blandingszone
6) Advarsel til RGS og Slagelse Kommune
DHI afleverer en rapport til RGS og til Slagelse Kommune i 2015, hvori det påpeges, at der er en meget stor
koncentration af Pfos i udledningen fra RGS. En udledning, der er bemærkelsesværdig høj (se rapport side
8) nemlig 6.500 gange større end Miljøstyrelsens miljøkvalitets krav (MMK).
Ved ikke at reagere på denne advarsel forekommer det os, at kommunen udlader at løfte det ansvar, som
kommunen er pålagt af miljølovgivningen, det er en alvorlig forsømmelse.
Bilag:
Spildevandsmålerprogrammer Vandrens og Slagelse Renseanlæg, Slagelse kommune, februar 2016. DHI
rapport.
DHI rapport
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 481: Henvendelse af 27/6-23 fra Foreningen Rent Havmiljø Nu om forurening af Agersø Sund og Slagelse Kommunes varetagelse af tilsynet med RGS
2730320_0004.png
7) Overtrædelse i forhold til vandrammedirektivet
Vandrammedirektivet har ikke haft nogen indflydelse på Slagelse kommunes forvaltning af
kommunens tilsynsopgaver.
Se bilag fra Hanne Winter
8) Slagelse kommune tilsyn med RGS.
Slagelse kommune har ikke overholdt tilsynet med RGS Nordic, som de har haft pligt til.
Overblik over tilsyn.
Mange nye typer spildevand
Foreningen Rent Havmiljø Nu finder det kritisabelt, at Slagelse Kommune ikke kræver, at der testes for en
lang række stoffer, som findes i det spildevand, som RGS Nordic modtager. Det ”rensende” udledte
spildevand bør testes for stoffer inc. medicinrester. Slagelse kommune har ikke sikret sig, at kommunen har
overblik over, hvad der bliver udledt af miljøskadelige stoffer til Agersø Sund.
Liste over stoffer, som der ikke testes for i 2023.
Organisk materiale i spildevandet
Et kommunalt rensningsanlæg har et krav på, at der maksimalt må være 75 mg/L COD i udledningen, men
der findes ingen krav til COD i udledningen, når det drejer om industrispildevand fra RGS.
RGS, der udleder industri spildevand, udleder COD på 175 mg/L.
Biofos i København, der udleder kommunalt og industri spildevand har et krav om maksimalt at udlede 75
mg/L.
(COD er et udtryk for mængden af organisk materiale i udledningen).
Jakob Strand fra Århus Universitet udtaler, at et rensningsanlæg, der udleder industri spildevand burde
have et COD tal, der ligger lavere end de kommunale, da der ved udledningen af industri spildevand er tale
om, at det organiske materiale også indeholder giftige tungmetaller.
Foreningen Rent Havmiljø Nu undrer sig over, at Slagelse Kommune ikke har revurderet COD tallet siden
2008. Det kan ikke være forsvarlig administration.
Bilag:
Bekendtgørelse 1392 § 22
Endelig kan vi undre os over den manglende kommunikation mellem Slagelse Kommune og Miljøstyrelsen
fra 2005 til 2019, og at Miljøstyrelsen ikke selv har fundet anledning til at kontakte Slagelse kommune.
Aktindsigt side 146 mail af 23-05-2023.
Rent Havmiljø nu undrer sig over, at Slagelse Kommune ikke er stillet til ansvar for
manglende opfyldelse af sin tilsynspligt overfor RGS, og over at Miljøstyrelsen/
Miljøministeren ikke sikrer, at kommunerne lever op til deres tilsynspligt.
Der er alt for mange svigt i Slagelse Kommunes varetagelse af miljøtilsynsopgaven.