Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 479
Offentligt
2730185_0001.png
J.nr. 2023-471
Dato: den 28. juni 2023
Fortolkning af nyttiggørelsesbegrebet i relation til sager om
overførsel af affald og indsigelsesmuligheden i transportfor-
ordningens artikel 12, stk. 1, litra g
Dette notat omhandler sagen om overførsel af olieholdigt spildevand med
lavt olieindhold fra Norge til RGS Nordic. I notatet tages der stilling til
hvilke kriterier, udledt af EU-Domstolens praksis om overførsel af affald
efter transportforordningen, der efter Miljøministeriets departements vur-
dering er særligt relevante at inddrage samt hvorvidt hovedformålet med
overførslen kan klassificeres som nyttiggørelse eller bortskaffelse. Derud-
over tages der stilling til hvorvidt Miljøstyrelsen har haft mulighed for at
gøre indsigelse mod overførslen af det olieholdige spildevand med ud-
gangspunkt i transportforordningens artikel 12, stk. 1, litra g.
Dette notat er bygget således op, at der i afsnit 1.1 indledningsvis redegøres
kort for de af Kammeradvokaten udledte kriterier for fastlæggelse af ho-
vedformålet med en overførsel af affald efter transportforordningen og for
Miljøstyrelsens anvendelse af kriterierne i den konkrete sag. En indgående
behandling af kriterierne fremgår af afsnit 1.3.
I afsnit 1.2 redegøres for Miljøministeriets departements vurdering af kri-
terierne og umiddelbare vurdering af hovedformålet med overførslen af
det olieholdige spildevand.
I afsnit 1.3 fremgår Miljøministeriets departements juridiske analyse af
nyttiggørelsesbegrebet samt anvendelsen af kriterierne for fastlæggelse af
hovedformålet med overførsel af affald, særligt overførsel af olieholdigt
spildevand.
I afsnit 2 fremgår Miljøministeriets departements vurdering af Miljøstyrel-
sens mulighed for at gøre indsigelse mod overførslen af det olieholdige
spildevand med udgangspunkt i transportforordningens artikel 12, stk. 1,
litra g.
1. Klassificering af overførslerne af olieholdigt spildevand
1.1 Kriterier for fastlæggelsen af hovedformålet med en affaldsoperation
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0002.png
Miljøstyrelsen har med afsæt i behandlingen af den konkrete sag om over-
førsel af olieholdigt spildevand til behandling hos RGS Nordic, anmodet
Kammeradvokaten om at vurdere, hvilke kriterier der i styrelsens sagsbe-
handling kan lægges til grund for vurderingen af ”hovedformålet” med be-
handlingen af det olieholdige spildevand, som efter EU-Domstolens prak-
sis er afgørende for, om der kan være tale om nyttiggørelse eller bortskaf-
felse.
Kammeradvokaten har på den baggrund udarbejdet to notater af hen-
holdsvis 23. september 2021 og 25. februar 2022.
I afsnit 3 i notatet af 23. september 2021 redegør Kammeradvokaten for
den retlige ramme om nyttiggørelsesbegrebets indhold og udleder en
række kriterier af EU-Domstolens praksis, som EU-Domstolen har lagt
vægt på ved fastlæggelsen af hovedformålet med en affaldsoperation i sa-
ger om overførsel af affald efter transportforordningen.
Kammeradvokatens udledte kriterier opsummeres i Miljøstyrelsens notat
af 31. januar 2023, som: 1) Anlæggets indretning 2) Betaling 3) Energi-
overskud 4) Energiudnyttelse 5) Anvendelsen og 6) Egnethed.
I afsnit 4.3 i notatet af 23. september 2021 peger Kammeradvokaten på de
kriterier, som Kammeradvokaten finder
”særligt relevante at inddrage i
forhold til den konkrete sag om overførsel af olieholdigt spildevand fra
Norge”.
Kammeradvokaten peger på, at Miljøstyrelsen navnlig kan lægge
vægt på, om RGS Nordic modtager betaling for at tage imod det oliehol-
dige spildevand og om RGS Nordics anlæg primært er indrettet til nyttig-
gørelse eller bortskaffelse af det olieholdige spildevand.
Miljøstyrelsen har hidtil anvendt de seks kriterier sideordnet og har lagt til
grund, at der ikke kan lægges afgørende vægt på kriteriet om indretning,
bl.a. fordi Miljøstyrelsen fandt, at RGS Nordics indretning taler for, at an-
lægget kunne anses som primært indrettet til både nyttiggørelse og bort-
skaffelse, hvorfor det ifølge Miljøstyrelsen ikke har været muligt at fastslå
anlæggets primære formål. Miljøstyrelsen har heller ikke vurderet, at der
kan lægges afgørende vægt på kriteriet om betaling, bl.a. fordi det er al-
mindelig kutyme, at modtagere af olieholdigt spildevand bliver betalt her-
for. Miljøstyrelsen vurderede derfor, at fire ud af de seks kriterier indike-
rede at hovedformålet med overførslen var nyttiggørelse. Miljøstyrelsen
nåede derfor til det resultat, at hovedformålet med behandlingen af det
olieholdige spildevand var nyttiggørelse.
Miljøstyrelsens vurdering af kriterierne er i Miljøstyrelsens notat af 31. ja-
nuar 2023 opsummeret på følgende måde:
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0003.png
Kammeradvokaten bemærker i afsnit 3.1 i notat af 25. februar 2022, at der
ikke er holdepunkter i EU-Domstolens praksis for det resultat, som Miljø-
styrelsen når frem til i forhold til vurdering af kriteriet om indretning. Et
anlæg kan ikke have to hovedformål.
Kammeradvokaten bemærker i forlængelse heraf, at en særlig effektiv og
optimeret rense- og/eller separationsproces ikke efter Kammeradvokatens
vurdering i sig selv kan begrunde, at anlæggets primære formål er nyttig-
gørelse.
Kammeradvokaten fremkommer herudover ikke med bemærkninger til
Miljøstyrelsens tekniske vurderinger eller til Miljøstyrelsens vurdering af
de øvrige kriterier om betaling, energioverskud, energiudnyttelse, anven-
delsen og egnethed.
Kammeradvokaten vurderer imidlertid i notat af 23. september 2021, at
mest taler for, at der er tale om en bortskaffelsesoperation, der henvises
hertil i Kammeradvokatens notat af 25. februar 2022. Det fremgår af nota-
tet af 25. februar 2022, at Kammeradvokaten ikke kan pege på retspraksis
fra EU-Domstolen, der entydigt tager stilling til, om den omhandlede be-
handling af olieholdigt spildevand falder under legaldefinitionen af ”nyt-
tiggørelse”, og at det dermed ikke på det foreliggende grundlag kan ude-
lukkes, at det primære formål med operationen kan klassificeres som nyt-
tiggørelse.
1.2 Miljøministeriets departements vurdering af hovedformålet med be-
handlingen af det olieholdige spildevand
EU-Domstolen ses ikke at have taget stilling til en sag som den forelig-
gende, hvor affald overføres og undergår en operation, som adskiller affal-
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
det i flere fraktioner, hvoraf hoveddelen af affaldet bortskaffes på anlæg-
get, mens en delmængde forberedes med henblik på at blive nyttiggjort an-
detsteds. Det følger af det oplyste i den konkrete sag, om forholdet mellem
olie til nyttiggørelse og spildevand til bortskaffelse, at ca. 1 % olie afsættes
til købere til oparbejdning, mens 97,9 % renset spildevand udledes af RGS
Nordic til recipienten og 1,1 % slam forbrændes.
Operationen på RGS Nordic, hvorved spildevand og olie separeres, kan
tjene to formål, nemlig bortskaffelse af spildevand eller nyttiggørelse af olie.
Det følger dog af affaldsdirektivets artikel 3, nr. 15 og 19, at en operation
ikke samtidig kan klassificeres som en nyttiggørelsesoperation og en bort-
skaffelsesoperation.
Det følger af EU-domstolens praksis i sager om overførsel af affald efter
transportforordningen, at affaldsbehandlingens hovedformål er afgørende
for klassificeringen som enten en nyttiggørelsesoperation eller en bortskaf-
felsesoperation.
Til brug for fastlæggelsen af en affaldsbehandlings hovedformål kan der ud-
ledes en række indikationskriterier af EU-Domstolens praksis, som gen-
nemgås nedenfor og er afspejlet i Kammeradvokatens notat af 23. septem-
ber 2021.
Det er departementets vurdering, at de kriterier, som er særligt relevante
at inddrage i forhold til vurderingen af hovedformålet i den konkrete sag
om overførsel af olieholdigt spildevand, er kriteriet om indretning og krite-
riet om betaling.
Kriterierne om energioverskud, energiudnyttelse og anvendelsen er, mod-
sat kriteriet om betaling og kriteriet om indretning, nært knyttet til tekni-
ske forhold vedrørende en bestemt kategori af nyttiggørelsesoperationer,
som angår brændsel eller andre midler til energifremstilling. Disse krite-
rier er derfor ikke egnede til at blive tillagt afgørende vægt i den konkrete
sag, som ikke angår brændsel eller andre midler til energifremstilling.
Kriteriet om egnethed er efter departementets vurdering ikke egnet til at
udlede noget om hovedformålet med den affaldsbehandling, som det olie-
holdige spildevand gennemgår ved RGS Nordic.
På baggrund af de foreliggende oplysninger i den konkrete sag, er det de-
partementets vurdering, at hovedformålet med behandlingen af det olie-
holdige spildevand fra Norge er bortskaffelse.
Der er navnlig lagt vægt på, at anlægget, efter det oplyste, primært er ind-
rettet til at bortskaffe spildevand og at den primære økonomiske gevinst,
som RGS Nordic opnår ved at modtage og behandle det olieholdige spilde-
vand, efter det oplyste, skal findes i den betaling, som RGS Nordic modta-
ger for at bortskaffe det olieholdige spildevand m.v., og ikke i den værdi
som den nyttiggjorte olie repræsenterer.
Det skal bemærkes, at anvendelsen og afvejningen af de enkelte kriterier er
særdeles vanskelig i den konkrete sag. Det skyldes navnlig, at lignende sager
ikke har været genstand for domstolsprøvelse, at vurderingen derfor skal
foretages på baggrund af kriterier udledt af sager, som ikke er sammenlig-
nelige med den foreliggende sag, samt at sagerne fortrinsvis er afgjort før
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0005.png
indførelsen af en legaldefinition på nyttiggørelse i affaldsdirektivet fra
2008.
Departementets vurdering støttes på følgende overvejelser, som er udbyg-
get i afsnit 1.3:
For så vidt angår kriteriet om anlæggets indretning, er det departementets
vurdering, at RGS Nordic er et spildevandsanlæg, som er indrettet til at be-
handle spildevand til bortskaffelse med henblik på udledning til recipien-
ten, men som har effektiviseret sin separeringsproces, så olien mere effek-
tivt kan nyttiggøres hos aftagerne.
En sådan nyttiggørelse er i overensstemmelse med det formål om beva-
relse af naturlige ressourcer, som forfølges med affaldsdirektivet.
Men når nyttiggørelsen af olien kun ses at udgøre en sekundær effekt i et
anlæg, hvor behandlingen primært er indrettet til bortskaffelse af affald,
taler dette umiddelbart imod, at hovedformålet med overførslen er nyttig-
gørelse.
Det forhold, at RGS Nordic har optimeret og videreudviklet sin separati-
onsproces ses ikke umiddelbart at kunne føre til en anden vurdering i den
konkrete sag.
For så vidt angår kriteriet om betaling, er det departementets vurdering, at
der skal være økonomiske indikatorer, som tilsiger at hovedformålet med
affaldsbehandlingen er nyttiggørelse, hvis en overførsel skal klassificeres
sådan.
Der er ikke i det materiale, som Miljøministeriet er i besiddelse af, økono-
miske oplysninger, som præcist kan fastlægge det økonomiske forhold
mellem RGS Nordics indtægter og udgifter i forbindelse med modtagelsen
af det olieholdige spildevand.
Det er imidlertid Miljøministeriets forventning, at den økonomiske ge-
vinst, som RGS Nordic opnår ved at modtage og behandle det olieholdige
spildevand, skal findes i den betaling, som RGS Nordic modtager for at
bortskaffe det olieholdige spildevand m.v., og ikke i den værdi som den
nyttiggjorte olie repræsenterer.
Det er på den baggrund departementets umiddelbare opfattelse på det fo-
religgende grundlag, at der ikke er økonomiske indikatorer der tilsiger, at
RGS Nordic modtager det olieholdige spildevand med det hovedformål at
nyttiggøre olien fra det olieholdige spildevand.
For så vidt angår kriterierne om energioverskud, energiudnyttelse, anven-
delsen, er det departementets vurdering, at disse kriterier taler for, at RGS
Nordic modtager det olieholdige spildevand med det hovedformål at nyt-
tiggøre det olieholdige spildevand. Det skal dog bemærkes, at kriterierne
ikke angår nyttiggørelsesdefinitionen som sådan, men derimod en bestemt
nyttiggørelsesoperation i det dagældende affaldsdirektiv, som omhandler
brændsel eller andre midler til energifremstilling. Kriterierne er, modsat
kriteriet om betaling og kriteriet om indretning, som har almen karakter,
nært knyttet til tekniske forhold vedrørende nyttiggørelsesoperationer om
brændsel eller andre midler til energifremstilling. Kriterierne kan bl.a. på
den baggrund næppe tillægges samme vægt i sager, som ikke angår forhold
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0006.png
vedrørende nyttiggørelsesoperationer om brændsel eller andre midler til
energifremstilling.
For så vidt angår kriteriet om egnethed, er det departementets vurdering,
at det olieholdige spildevand er egnet til at undergå udskillelsesoperatio-
nen, og at den udskilte olie kan oparbejdes til produkter såsom benzin, pe-
troleum, fyringsolie, dieselolie og base-/smøreolier. Det vurderes dog van-
skeligt med udgangspunkt i egnethedskriteriet at udlede noget om hoved-
formålet med den affaldsbehandling, som det olieholdige spildevand gen-
nemgår ved RGS Nordic.
Miljøministeriets departement vurderer overordnet, at de 6 kriterier op-
stillet af Kammeradvokaten fortsat kan være anvendelige til afklaring af
hovedformålet ved konkrete affaldsimport-sager. De afgørende kriterier er
dog indretningskriteriet og betalingskriteriet, hvorfor de skal tillægges af-
gørende vægt i sagsbehandlingen. De øvrige 4 kriterier kan alene være
støttende kriterier.
1.3 Juridisk analyse
1.3.1 Nyttiggørelsesbegrebet
Nyttiggørelses- og bortskaffelsesbegreberne er helt centrale nøglebegreber
i den EU-retlige affaldsregulering og spiller en centrale rolle i affaldshie-
rarkiet, de unionsfælles genanvendelsesmål m.v. Sondringen mellem be-
greberne er således ikke alene relevant i forbindelse med overførsel af af-
fald efter transportforordningen, da sondringen ligeledes skal foretages i
en lang række retlige vurderinger efter andre retsakter i den EU-retlige af-
faldsregulering.
Begreberne nyttiggørelse og bortskaffelse er defineret i affaldsdirektivet,
hvor der som noget nyt blev indført legaldefinitioner på ”nyttiggørelse” og
”bortskaffelse” i det reviderede affaldsdirektiv fra 2008. Før affaldsdirekti-
vet blev revideret i 2008 bestod definitionerne af nyttiggørelse og bort-
skaffelse af henvisninger til ikke udtømmende lister over hyppigt forekom-
mende operationer oplistet i det dagældende direktivs bilag II A og II B.
Transportforordningens definition af begreberne består i en henvisning til
nyttiggørelsesbegrebet og bortskaffelsesbegrebet i affaldsdirektivet.
Definitionerne følger af affaldsdirektivets artikel 3, nr. 15 og 19, som er for-
muleret således:
”15) »nyttiggørelse«: enhver operation, hvis hovedresultat
er, at affald opfylder et nyttigt formål ved at erstatte an-
vendelsen af andre materialer, der ellers ville være blevet
anvendt til at opfylde en bestemt funktion, eller som er for-
beredt med henblik på at opfylde den bestemte funktion i
anlægget eller i samfundet generelt. Bilag II indeholder en
ikke-udtømmende liste over nyttiggørelsesoperationer.
(…)
19) »bortskaffelse«: enhver operation, der ikke er nyttig-
gørelse, også hvis operationen som sekundær konsekvens
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
fører til genvinding af stoffer eller til energiudnyttelse. Bi-
lag I indeholder en ikke-udtømmende liste over bortskaf-
felsesoperationer.”
En række af affaldsdirektivets præambelbetragtninger angår fastlæggelsen
af begreberne, herunder sondringen imellem disse. Behovet for en klar
sondring mellem begreberne er udtrykt i affaldsdirektivets præambelbe-
tragtning nr. 19, som har følgende ordlyd:
”Definitionerne på nyttiggørelse og bortskaffelse bør
ændres, så der sikres en klar sondring mellem de to
begreber, der hviler på en reel forskel i miljøbelastningen
ved substitution af naturressourcer i økonomien og
erkendelsen af de mulige fordele for miljøet og menneskers
sundhed, der ligger i at anvende affald som en
ressource. Herudover kan der udarbejdes retningslinjer
til klarlægning af tilfælde, hvor denne sondring vanskeligt
lader sig anvende i praksis, eller hvor klassificering af
aktiviteten som nyttiggørelse ikke stemmer overens
med operationens faktiske miljøbelastning.”
Som det fremgår af nyttiggørelsesdefinitionen er det afgørende for, om en
operation kan klassificeres som nyttiggørelse, at operationens ”hovedresul-
tat er, at affald opfylder et nyttigt formål ved at erstatte anvendelsen af
andre materialer, der ellers ville være blevet anvendt til at opfylde en be-
stemt funktion”,
eller at operationens hovedresultat er, at affaldet
forbere-
des
med henblik på at opfylde denne funktion.
Det fremgår samtidig af bortskaffelsesdefinitionen, at enhver operation, der
ikke kan klassificeres som ”nyttiggørelse” anses for en bortskaffelsesopera-
tion også selvom
”operationen som sekundær konsekvens fører til genvin-
ding af stoffer eller til energiudnyttelse”.
Det står på den baggrund klart, at en operation ikke samtidig kan klassifi-
ceres som en nyttiggørelsesoperation og en bortskaffelsesoperation.
Det fremgår endelig af affaldsdirektivets præambelbetragtning nr. 19, at
”sondringen
mellem de to begreber, der hviler på en reel forskel i miljøbe-
lastningen ved substitution af naturressourcer i økonomien og erkendel-
sen af de mulige fordele for miljøet og menneskers sundhed, der ligger i at
anvende affald som en ressource”.
Det står således klart, at klassificeringen af en operation skal tage udgangs-
punkt i, om operationen har som hovedresultat eller primært formål at sub-
stituere naturressourcer og, at en operation skal klassificeres som en bort-
skaffelsesoperation, hvis denne substitution alene er en sekundær konse-
kvens af operationen.
For at kunne klassificere overførslen af olieholdigt spildevand som enten en
nyttiggørelses- eller bortskaffelsesoperation er det altså nødvendigt at klar-
lægge hovedformålet med operationen.
Definitionerne eller præambelbetragtningerne giver dog ikke i sig selv faste
og operationelle retningslinjer for den nærmere fastlæggelse af hvad der
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
skal forstås som hovedresultat eller primære formål. EU-domstolens prak-
sis vedrørende nyttiggørelsesbegrebet må derfor inddrages for at komme
nærmere et operationelt begreb, som kan anvendes i nærværende sag.
1.3.2 Anvendeligheden af tidligere EU-Domstolspraksis og substitution i
samfundet generelt
På nær sag C-147/15 består EU-Domstolens praksis af sager, fra før legalde-
finitionen på nyttiggørelse blev indført med affaldsdirektivet fra 2008.
Før de nærmere kriterier, som udledes af EU-domstolens praksis fra før
2008, skal gennemgås, er det nødvendigt at behandle spørgsmålet om,
hvorvidt denne praksis er anvendelig ved fortolkningen af affaldsdirektivets
legaldefinition på nyttiggørelse.
Det er i tilknytning hertil nødvendigt at behandle spørgsmålet om, hvorvidt
legaldefinitionen indebærer, at nyttiggørelse også kan omfatte operationer,
hvor affald substituere naturlige ressourcer i samfundet generelt, da RGS
Nordics operationer ellers ikke vil kunne være nyttiggørelse, idet det olie-
holdige spildevand ikke substituere naturlige ressourcer i RGS Nordics an-
læg.
Spørgsmålet om anvendeligheden af EU-domstolens praksis fra før legalde-
finitionens indførelse, må besvares med udgangspunkt i sag C-147/15.
I sagen fastslog EU-Domstolen, at affaldsdirektivet fra 2008 definerer ”nyt-
tiggørelse” af affald som en operation hvis hovedresultat er, at det omhand-
lede affald opfylder et nyttigt formål ved at erstatte anvendelsen af andre
materialer, der ellers ville være blevet anvendt til at opfylde en bestemt
funktion. EU-Domstolen henviser til, at affaldsdirektivets præambelbe-
tragtning nr. 19 går i samme retning, idet den præciserer, at forskellen på
begreberne ”nyttiggørelse” og ”bortskaffelse” hviler på en reel forskel i mil-
jøbelastningen ved substitution af naturressourcer i økonomien. Domstolen
konstaterer i præmis nr. 39, at den definition
”svarer til den, der blev ud-
viklet i Domstolens praksis, hvorefter det væsentlige kendetegn ved en nyt-
tiggørelsesoperation er, at den primært har til formål, at affald kan op-
fylde en effektiv funktion, som bidrager til at bevare naturlige ressourcer,
ved at erstatte anvendelsen af andre materialer, som ellers skulle have væ-
ret anvendt i dette øjemed”,
dette fremgår af præmis nr. 38 i sag C-147/15.
Efter at Domstolen konstaterer at legaldefinitionen svarer til den definition,
der blev udviklet i domstolens praksis fra før 2008, anvender domstolen en
række af de kriterier, som er udviklet i Domstolens tidligere praksis herun-
der betalingskriteriet, og henviser i den forbindelse til bl.a. præmisser i sa-
gerne Kommissionen mod Luxembourg C-458/00, ASA C-6/00 m.v.
Det står på den baggrund klart,
at EU-Domstolen finder, at legaldefinitionen svarer til den nyttiggørelses-
definition, som var udviklet i domstolspraksis før 2008,
at de kriterier for fastlæggelsen af hovedformålet med en operation, som
er udviklet i domstolspraksis før 2008 fortsat er anvendelige efter legal-
definitionens indførelse samt,
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0009.png
at EU-Domstolen selv anvender og henviser til domstolspraksis fra før
2008 i forbindelse med Domstolens fastlæggelse af hovedformålet med en
operation med udgangspunkt i legaldefinitionen.
Det må på den baggrund være hævet over enhver tvivl, at EU-Domstolens
praksis fra før affaldsdirektivet fra 2008 fortsat har gyldighed, når hoved-
formålet med en affaldsoperation skal fastslås.
Ad substitution i samfundet generelt
Spørgsmålet om hvorvidt nyttiggørelsesbegrebet kan omfatte operationer,
hvor hovedformålet er, at affald kan substituere naturlige ressourcer i sam-
fundet generelt, må besvares med udgangspunkt i ordlyden af affaldsdirek-
tivets legaldefinition samt EU-domstolens praksis herunder Domstolens af-
gørelse i sag C-147/15.
Det fremgår af ordlyden af legaldefinitionen, at nyttiggørelse er en opera-
tion
”hvis hovedresultat er, at affald opfylder et nyttigt formål ved at er-
statte anvendelsen af andre materialer, der ellers ville være blevet anvendt
til at opfylde en bestemt funktion, eller som er forberedt med henblik på at
opfylde den bestemte funktion i anlægget eller i samfundet generelt”.
Legaldefinitionens ordlyd efterlader således ikke tvivl om at en operation,
som erstatter anvendelsen af materialer, der ellers ville være blevet anvendt,
uden for anlægget, kan klassificeres som en nyttiggørelsesoperation, hvis
hovedformålet med operationen tilsiger det.
I EU-Domstolens praksis fra før 2008 har Domstolen i flere sager - som har
omhandlet forbrænding af affald og opfyldning af hulrum - taget stilling til
klassificering af en affaldsoperation. Fælles for sagerne er, at domstolen fo-
retog en prøvelse af om det overførte affald erstattede andet materiale, som
importøren ellers ville have brugt til en bestemt operation i sit anlæg (for-
brændingsanlæg eller hulrum i en mine). Af sagerne udledes et kriterium
om, at operationen skal have som hovedformål, at affald erstatter anvendel-
sen af et andet materiale i importørens anlæg, førend at affaldsoperationen
kan klassificeres som en nyttiggørelsesoperation.
I nærværende sag er der dog en række forhold, som adskiller sig væsentligt
fra forholdene i de sager, som EU-domstolen har taget stilling til.
For det første, overføres olieholdigt spildevand ikke for at træde i stedet for
andet materiale, som ellers ville have været brugt i nyttiggørelsesøjemed i
spildevandsbehandlingsanlægget. For det andet, skal affaldet undergå flere
behandlinger før at en delmængde af affaldet (olien) kan blive anvendt og
erstatte naturlige ressourcer. For det tredje, anvendes olien (den nyttige del
af affaldet) ikke i anlægget, men afsættes med henblik på at blive anvendt
andetsteds.
Man kan således sige, at det olieholdige spildevand ikke overføres med hen-
blik på at blive nyttiggjort som sådan, men at spildevandet overføres med
henblik på at undergå behandlinger, hvorved en delmængde af affaldet
(olien) forberedes med henblik på at blive nyttiggjort andetsteds.
EU-domstolens praksis fra før 2008 ses ikke at have taget stilling til en si-
tuation som i den foreliggende sag.
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0010.png
EU-domstolens dom i sag C-147/15 tager heller ikke stilling til en sådan si-
tuation, da sagen – i lighed med sagerne fra før 2008 – omhandler affald,
som skal anvendes i sin helhed, i modtagerens anlæg, uden at gennemgå en
række forudgående forberedende operationer.
Domstolens bemærkning i præmis nr. 39 i sag C-147/15 hvor det bemærkes,
at legaldefinitionen ”svarer” til den nyttiggørelsesdefinition, som er udviklet
i domstolspraksis fra før 2008, kan derfor næppe anvendes til at udlede no-
get om legaldefinitionens ordlyd vedrørende ”samfundet generelt”.
Domstolens bemærkning i præmis nr. 39, peger derimod – når man læser
præmissen i sin kontekst - på, at hovedformålet med nyttiggørelse skal være
en bevarelse af naturressourcerne. Når en bevarelse af råvarerne (naturres-
sourcerne) derimod kun udgør en sekundær effekt ved en operation, hvis
hovedformål er bortskaffelse af affald, ændrer det ikke ved klassificeringen
af operationen som en bortskaffelsesoperation. Dette ændrer legaldefiniti-
onen med andre ord ikke på.
EU-Domstolen ses ikke at have taget stilling til rækkevidden af nyttiggørel-
sesbegrebet i forhold til nyttiggørelsesoperationer hvor affald skal erstatte
naturressourcer andre steder end i anlægget. Der er efter departementets
opfattelse ikke grundlag for at udlede af EU-Domstolens praksis, at sådanne
operationer falder uden for affaldsdirektivets nyttiggørelsesbegreb.
Det bemærkes i den forbindelse, at Miljøministeriet den 13. juni 2023 har
konsulteret Kammeradvokaten med spørgsmålet, idet anvendelsen af krite-
rierne om fastlæggelse af en operations hovedformål i den konkrete sag for-
udsætter, at nyttiggørelsesbegrebet omfatter operationer hvor affald skal
erstatte naturressourcer andre steder end i anlægget. Kammeradvokaten
finder, ligesom Miljøministeriet, at der godt kan være tale om overførsel til
nyttiggørelse i situationer, hvor affaldet eller dele heraf nyttiggøres ved at
erstatte anvendelsen af naturlige ressourcer andre steder end i anlægget,
hvis sagens omstændigheder tilsiger, at denne nyttiggørelse er hovedformå-
let med overførslen.
1.3.3 Relevant domstolspraksis vedrørende klassificeringen af en opera-
tions hovedresultat
Til brug for vurderingen af hvornår en bestemt operations
hovedresultat
eller primære formål
er nyttiggørelse, kan der uddrages en række kriterier
fra EU-domstolens praksis, som vurderes at være relevante i nærværende
sag. Kriterierne gennemgås nedenfor og er afspejlet i Kammeradvokatens
notat af 23. september 2021.
Kriterie om anlæggets indretning
I sagen C-458/00 Kommissionen mod Luxembourg, tog domstolen stilling
til overførsler af husholdningsaffald fra Luxembourg til forbrænding i
Frankrig. Overførslen, som var anmeldt som en nyttiggørelsesoperation,
blev af myndighederne i Luxembourg omklassificeret til bortskaffelse.
Kommissionen anså overførslen for at være omfattet af R 1 nyttiggørelses-
operationen om ”hovedanvendelse som brændsel eller andre midler til
energifremstilling” og anlagde på den baggrund traktatkrænkelsessag mod
Luxembourg.
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
10
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0011.png
Domstolen gav Luxembourg medhold i, at der var tale om en bortskaffel-
sesoperation, og fastslog i sagen, at det var relevant at se på affaldsbehand-
lingsanlæggets indretning, når det skulle fastlægges om en operations ho-
vedformål var enten nyttiggørelse eller bortskaffelse, hvilket kom til udtryk
i præmisserne 39 – 43, som er citeret nedenfor. Det skal bemærkes at der
efterfølgende er afsagt en række domme om brændsel eller midler til ener-
gifremstilling, hvor der ikke er henvist til kriteriet om indretning.
Følgende fremgår af præmis 39 -43 i sag C-458/00:
39. De kompetente Luxembourgske myndigheder har nem-
lig ved de anfægtede beslutninger afslået at anse overførs-
len af det pågældende affald til et forbrændingsanlæg i
Frankrig for en nyttiggørelsesoperation med den begrun-
delse, at anlæggets primære formål var termisk behand-
ling med henblik på en mineralisering af affaldet.
40. De luxembourgske myndigheders indsigelse er altså
baseret på den antagelse, at hovedformålet med den på-
gældende operation er bortskaffelse af affaldet, hvilket må
anses for en rimelig grund til at modsætte sig, at overførs-
len af affaldet til det pågældende anlæg betegnes som en
nyttiggørelsesoperation.
41. Overførslen af affald med henblik på forbrænding
heraf i et anlæg, hvor behandlingen er indrettet til bort-
skaffelse af affald, kan således ikke antages at have til ho-
vedformål at nyttiggøre affald, selv om den varme, der
produceres ved forbrændingen, helt eller delvis genindvin-
des.
42. En sådan genindvinding af energi er ganske vist i
overensstemmelse med det
formål om bevarelse af de naturlige ressourcer, som for-
følges med direktivet.
43. Men når den genindvinding af varme, som produceres
ved forbrændingen, kun udgør en sekundær effekt ved en
operation, hvis hovedformål er bortskaffelse af affald, kan
dette ikke ændre klassificeringen af operationen som en
bortskaffelsesoperation.
Når RGS Nordic affaldsbehandler olieholdigt spildevand er det, efter det
oplyste, en forudsætning for udledning til recipienten, at olien separeres
fra spildevandet, da grænseværdierne i udledningstilladelsen ellers ikke
kan overholdes. Det er således nødvendigt at separere olien fra spildevan-
det for at spildevandet kan bortskaffes. Det er samtidig nødvendigt at se-
parere olien fra spildevandet for at kunne oparbejde olien i nyttiggørelses-
øjemed.
Når olie og spildevand er separeret undergår spildevandet yderligere be-
handling hos RGS Nordic (bortskaffelsesoperationer) forud for udledning
til recipienten.
Den frasorterede olie undergår derimod ikke yderligere behandling hos
RGS Nordic (nyttiggørelsesoperationer) f.eks. oparbejdning eller lignende,
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
11
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0012.png
men afsættes umiddelbart efter separeringen til aftagere, som oparbejder
olien, så den kan nyttiggøres ved at erstatte anvendelsen af naturressour-
cer i samfundet generelt.
Det følger af det oplyste i den konkrete sag, om forholdet mellem olie til
nyttiggørelse og spildevand til bortskaffelse, at ca. 1 % olie og afsættes til
købere til oparbejdning, mens 97,9 % renset spildevand udledes af RGS
Nordic til recipienten og 1,1 % slam forbrændes.
Det følger endvidere af det oplyste, at RGS Nordic har optimeret og videre-
udviklet sin separationsproces så olieemulsioner brydes og oliefasen ad-
skilles effektivt fra vandfasen, hvorved olien mere effektivt kan nyttiggø-
res.
Det er departementets forståelse, at det er almindeligt, at komplekse af-
faldsbehandlingsanlæg udfører både bortskaffelsesoperationer og nyttig-
gørelsesoperationer, og at bestemte produktionsled optimeres af hensyn til
effektivitet og økonomi.
Det er departementets forståelse, at RGS Nordic i udgangspunktet er et
spildevandsanlæg, som er indrettet til at behandle spildevand til bortskaf-
felse med henblik på udledning til recipienten, men som har effektiviseret
sin separeringsproces, så olien mere effektivt kan nyttiggøres hos afta-
gerne.
En sådan nyttiggørelse er i overensstemmelse med det formål om beva-
relse af naturlige ressourcer, som forfølges med affaldsdirektivet.
Men når nyttiggørelsen af olien kun ses at udgøre en sekundær effekt i et
anlæg, hvor behandlingen primært er indrettet til bortskaffelse af affald,
taler dette imod, at hovedformålet med overførslen er nyttiggørelse.
Det forhold, at RGS Nordic har optimeret og videreudviklet sin separati-
onsproces for at kunne nyttiggøre olien ses ikke at have betydning.
Kriterie om forarbejdningsanlægget erlægger betaling for affaldet til pro-
ducenten eller indehaveret af affaldet.
I den ovennævnte sag C-458/00 Kommissionen mod Luxembourg og i sa-
gen C-147/15 Edilizia Mastrodonato, som angik affald til opfyld af et sten-
brud, henviste EU-domstolen til, at der i forbindelse med klassificeringen
af om en operation skal anses som en nyttiggørelsesoperation eller bort-
skaffelsesoperation, kan lægges vægt på om affaldsbehandleren erhverver
affaldet mod vederlag til producenten eller indehaveren af affaldet. Da
dette ifølge EU-domstolen kan være et tegn på, at hovedformålet med den
omhandlede operation er nyttiggørelse af affaldet. Der henvises til dom-
menes præmisser nr. 44, som har følgende ordlyd:
Sag C-458/00, præmis 44:
44. Kommissionen har ikke under sagen fremført nogen
omstændigheder til godtgørelse af, at den pågældende
operations hovedformål var at nyttiggøre affaldet i mod-
sætning til, hvad de kompetente luxembourgske myndighe-
der har antaget i de anfægtede beslutninger. Den har ikke
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
12
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0013.png
fremlagt nogen indicier til støtte herfor, såsom at det på-
gældende affald var bestemt til et anlæg, som i mangel af
forsyning med affald måtte have fungeret ved anvendelse
af en primær energikilde, eller at affaldet burde have væ-
ret leveret til behandlingsanlægget mod et vederlag fra
anlæggets driftsleder til producenten eller indehaveren af
affaldet.
Sag C-147/15, præmis 44:
44. I denne sammenhæng skal den forelæggende ret tage
hensyn til betingelserne for gennemførelsen af opfyldnin-
gen med henblik på at afgøre, om denne operation ville
være blevet gennemført, selv hvis der ikke havde været an-
det affald end udvindingsaffald. Den omstændighed, at
driftslederen af det i hovedsagen omhandlede stenbrud er-
hverver affaldet mod vederlag til producenten eller inde-
haveren af affaldet, kan være et tegn på, at hovedformålet
med den omhandlede operation er nyttiggørelse af affal-
det.
På baggrund af dommene står det således klart, at hvis en affaldsbehand-
ler betaler for at modtage affaldet til behandling, så er dette et klart indi-
cium for, at behandlingens hovedformål er nyttiggørelse. Det står dog ikke
fuldstændigt klart om der kan sluttes modsætningsvist således, at modta-
gelse af betaling for at behandle affald, i alle tilfælde vil være en klar indi-
kation for, at hovedformålet med behandlingen er bortskaffelse.
Der er i øvrigt, efter det oplyste, visse affaldskategorier, hvor det er almin-
delig praksis, at producenten eller indehaveren af affaldet betaler affalds-
behandleren for at modtage og behandle affaldet. Dette er tilfældet med
olieholdigt spildevand.
Der kan derfor være grund til at kvalificere kriteriet om betaling i sådanne
situationer, da det næppe kan udelukkes, at hovedformålet med overførsel
af sådant affald kan være nyttiggørelse, selvom affaldsbehandleren får be-
taling for at modtage og behandle affaldet, navnlig hvis størrelsen af den
betaling, som affaldsbehandleren modtager, er mindre i forhold til størrel-
sen af den økonomiske gevinst, som affaldsbehandleren opnår ved at nyt-
tiggøre affaldet. Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af general-
advokat Jacobs forslag til afgørelse i sag C-6/00, at betalingskriteriet ikke
nødvendigvis er absolut, og at der i visse sektorer, såsom sektoren for nyt-
tiggørelse af opløsningsmidler, tilsyneladende er normal praksis for, at af-
faldsindehaveren betaler modtageren for at gøre nyttiggørelsesoperationen
økonomisk rentabel.
EU-domstolens praksis angiver imidlertid ikke hvordan kriteriet om beta-
ling vil kunne kvalificeres i sager om overførsel af affald, hvor det er almin-
delig praksis, at affaldsproducenten betaler affaldsbehandleren for at mod-
tage og behandle affaldet.
Det forhold, at der i forbindelse med klassificeringen af en operations ho-
vedformål kan lægges vægt på, om affaldsbehandleren betaler for at mod-
tage affaldet eller bliver betalt for at modtage affaldet, udgør efter departe-
mentets opfattelse et indikationskriterium for affaldsbehandlerens økono-
miske motivation for at modtage og behandle affaldet.
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
13
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
Der skal således være økonomiske indikatorer, som tilsiger at hovedformå-
let med affaldsbehandlingen er nyttiggørelse, hvis en overførsel skal klassi-
ficeres sådan.
Sådanne indikatorer er almindeligvis ikke tilstede, i situationer hvor der
alene kan opnås en økonomisk gevinst ved nyttiggørelsen, hvis affaldsbe-
handleren via betaling får dækket hele eller væsentlige dele af omkostnin-
gerne forbundet med håndteringen, behandlingen og bortskaffelsen af af-
faldet m.v.
Sådanne indikatorer er normalt heller ikke tilstede i situationer, hvor den
økonomiske gevinst ved nyttiggørelsen alene udgør en sekundær gevinst,
sammenlignet med den økonomiske gevinst der opnås via betaling.
Det bemærkes i den forbindelse, at udtrykket ”betaling” ikke meningsfuldt
kan afgrænses til kontantbeløb eller lignende, men ligeledes kan omfatte
beløb eller ydelser som tjener til at dække affaldsbehandlerens omkostnin-
ger til eksempelvis transport, opbevaring, behandling m.v.
Det er på den baggrund departementets vurdering, at en kvalificeret an-
vendelse af kriteriet bør bero på en konkret vurdering og indeholde et
overblik over forholdet mellem udgifterne og indtægterne forbundet med
affaldsbehandlerens behandling af affaldet.
I relation til den konkrete sag er det departementets forståelse, at RGS
Nordic modtager betaling for at modtage det olieholdige spildevand.
Det er endvidere departementets forståelse, at den nyttiggjorte olie kan re-
præsentere en økonomisk værdi, efter det har undergået behandling hos
RGS Nordic, mens det spildevand som bortskaffes og udledes til recipien-
ten ikke har nogen selvstændig økonomisk værdi.
Prisfastsættelsen af det olieholdige spildevand er, efter det oplyste, resulta-
tet af en flerhed af faktorer, herunder bl.a. affaldets sammensætning, pro-
duktions-, logistiske- og behandlingsmæssige forhold.
Der er ikke i det materiale, som Miljøministeriet er i besiddelse af, økono-
miske oplysninger, som kan fastlægge det økonomiske forhold mellem
RGS Nordics indtægter og udgifter i forbindelse med modtagelsen af det
olieholdige spildevand.
Det er imidlertid departementets forventning, at den økonomiske gevinst,
som RGS Nordic opnår ved at modtage og behandle det olieholdige spilde-
vand, skal findes i den betaling, som RGS Nordic modtager for at bort-
skaffe det olieholdige spildevand m.v., og ikke i den værdi som den nyttig-
gjorte olie repræsenterer.
Det er på den baggrund departementets umiddelbare opfattelse, at der ikke
er økonomiske indikatorer der tilsiger, at RGS Nordic modtager det oliehol-
dige spildevand med det hovedformål at nyttiggøre det olieholdige spilde-
vand.
Det skal bemærkes, at Kammeradvokaten ligeledes lægger vægt på beta-
lingskriteriet, som udledes af ovennævnte domme, ved vurderingen af en
operations hovedformål. Kammeradvokaten anfører imidlertid også, at der
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
14
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0015.png
ikke kan lægges vægt på økonomiske betragtninger forbundet ved klassifi-
ceringen af affald som hhv. bortskaffelse eller nyttiggørelse, da økonomi-
ske betragtninger er indeholdt i indsigelsesmuligheden i litra g i transport-
forordningen.
Det er departementets opfattelse, at det forhold, at der ved anvendelsen af
indsigelsesmuligheden i artikel 12, litra g, kan lægges vægt på økonomiske
betragtninger, ikke i sig selv udelukker, at der kan lægges vægt på økono-
miske betragtninger ved vurderingen af en operations hovedformål i det
omfang, at økonomiske betragtninger er relevante for at fastslå en opera-
tions hovedformål.
Det bemærkes, at sondringen mellem begreberne nyttiggørelse og bort-
skaffelse, som hviler på en fastlæggelse af hvad hovedformålet med en af-
faldsoperation er, er fastlagt i affaldsdirektivet og i øvrigt er begreber, der
anvendes generelt i den EU-retlige affaldsregulering. Det forhold, at der
efter transportforordningens bestemmelser om indsigelsesmuligheder
mod overførsel af affald til nyttiggørelse, kan lægges vægt på økonomiske
og/eller miljømæssige betragtninger, har ikke betydning for hvilke mo-
menter der kan inddrages i sondringen mellem nyttiggørelse og bortskaf-
felse.
Det bemærkes endvidere, at det fremgår af præambelbetragtning 19 i af-
faldsdirektivet, at sondringen mellem nyttiggørelse og bortskaffelse hviler
på en reel forskel i miljøbelastningen ved substitution af naturressourcer i
økonomien.
Kriterier om energioverskud, energiudnyttelse, anvendelsen
I sag C-228/00 Kommissionen mod Tyskland, tog EU-domstolen stilling
til om de tyske myndigheder med rette havde modsat sig overførsel af af-
fald til forbrænding i Belgien med den begrundelse, at der var tale om
bortskaffelse og ikke nyttiggørelse. Kommissionen anførte, at affaldet ho-
vedsageligt skulle anvendes i brændeovne i cementindustrien, hvorfor ho-
vedformålet med forbrændingen var nyttiggørelse. Kommissionen henvi-
ste i den forbindelse til, at forbrændingen var omfattet af den ikke udtøm-
mende liste over nyttiggørelsesoperation i det dagældende affaldsdirektivs
bilag II B, pkt. R 1,
”Hovedanvendelse som brændsel eller andre midler til
energifremstilling”.
EU-domstolen udtalte om affaldsdirektivets bilag II B, pkt. R1 (præmis 41
-43):
41. Denne bestemmelse må fortolkes således, at den tillige
inkluderer affald, der anvendes som brændsel i cement-
ovne, for det første når hovedformålet med den pågæl-
dende operation er at gøre det muligt at anvende affaldet
som et middel til energifremstilling. Udtrykket »anven-
delse« i punkt R 1 i direktivets bilag II B må nemlig forstås
således, at det vigtigste mål med den operation, som er
omhandlet i bestemmelsen, er, at affaldet kan opfylde en
effektiv funktion, nemlig energifremstilling.
42. For det andet udgør anvendelsen af affald som brænd-
sel i cementovne en operation som omhandlet af punkt R 1
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
15
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0016.png
i direktivets bilag II B, når det i betragtning af de betingel-
ser, hvorunder operationen foretages, må antages, at den
er et »middel til energifremstilling«. Dette forudsætter
dels, at den energi, som fremkommer og udvindes ved for-
brænding af affald, er større end den, der forbruges ved
forbrændingsprocessen, dels, at en del af det energiover-
skud, som frigøres ved forbrændingen, faktisk udnyttes,
enten direkte i form af den varme, forbrændingen frem-
bringer, eller efter forarbejdning i form af elektricitet.
43. For det tredje fremgår det af udtrykket »hoved« [an-
vendelse] i punkt R 1 i direktivets bilag II B, at affaldet ho-
vedsagelig skal anvendes som brændsel eller andet middel
til energifremstilling, hvilket indebærer, at størstedelen af
affaldet skal opbruges under operationen, og at størstede-
len af den frigjorte energi skal genindvindes og udnyttes.
Det skal indledningsvis bemærkes, at kriterierne ikke uden videre kan an-
vendes når det skal vurderes om en operation kan henføres under 2008-
affaldsdirektivets nyttiggørelsesoperation R 1, da spørgsmålet om hvorvidt
en operation kan henføres under R 1, i hvert fald når det gælder forbræn-
dingsanlæg for kommunalt fast affald, skal udregnes med udgangspunkt i
den fodnote, som er knyttet til nyttiggørelsesoperation R 1 i bilag II til di-
rektivet.
Det skal endvidere bemærkes, at de ovennævnte kriterier, som udledes af
dommen ikke angår nyttiggørelsesdefinitionen som sådan, men derimod
en bestemt nyttiggørelsesoperation i det dagældende affaldsdirektiv, som
omhandler brændsel eller andre midler til energifremstilling. Kriterierne
er, modsat kriteriet om betaling og kriteriet om indretning, som har almen
karakter, nært knyttet til tekniske forhold vedrørende nyttiggørelsesopera-
tioner om brændsel eller andre midler til energifremstilling.
Det skal for en god ordens skyld nævnes, at RGS Nordics operation om se-
paration af olie og spildevand ikke omhandler brændsel eller andre midler
energifremstilling.
Kammeradvokaten bemærker, på trods af at sag C-228/00 vedrører en af-
faldsoperation som er væsensforskellige fra nyttiggørelse af olie i spilde-
vand, at kriterierne må antages at have bredere relevans for afgrænsnin-
gen af nyttiggørelsesbegrebet i andre tilfælde. Se dog Kammeradvokatens
fodnote nr. 5 og 28, hvor der tages forbehold for at rækkevidden af krite-
riet vedrørende energioverskud kan give anledning til en vis tvivl, i de til-
fælde hvor det nyttiggjorte produkt der fremkommer og udvindes af en gi-
ven affaldsoperationen, ikke er energi.
Miljøministeriet bemærker i den forbindelse, at kriterierne udledt af C-
228/00 ikke tillægges vægt i Kammeradvokatens konkluderende afsnit
”4.3. Hvilke kriterier kan være særligt relevante ved klassificeringen af
affaldsbehandlingen i den konkrete sag”.
Derimod lægger Kammeradvo-
katen i afsnittet navnlig vægt på kriteriet om indretning samt kriteriet om
betaling til brug for fastlæggelsen af hovedformålet med affaldsoperatio-
nen.
I relation til den konkrete sag er det oplyst, at den energi/olie som frem-
kommer og udvindes ved separationsoperationen er klart større end det,
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
16
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0017.png
der forbruges ved operationen. (MST s. 15), at Miljøstyrelsen lægger til
grund, at den olie som frigøres ved behandlingen af det olieholdige spilde-
vand faktisk udnyttes. (MST s. 16), at Miljøstyrelsen lægger til grund, at alt
det olieholdige spildevand gennemgår affaldsbehandling og at størstedelen
af den frigjorte olie genindvindes og udnyttes. (MST s. 17).
Det er på baggrund af det oplyste, departementets umiddelbare vurdering,
at kriterierne udledt af sag C-228/00 taler for, at der er tale om nyttiggø-
relse, jf. dog bemærkningerne ovenfor om kriteriernes anvendelighed i den
konkrete sag.
Kriterie om det nyttiggjorte affalds egnethed
I sag C-147/15, som er omtalt ovenfor, udtalte EU-domstolen, at affaldet
ud fra den foreliggende videnskabelige og tekniske viden skal være egnet
til at udfylde det pågældende formål, dvs. egnet til den pågældende af-
faldsbehandling.
Derudover fremgår det af de efterfølgende præmisser, at de miljømæssige
konsekvenser af en operation også kan indgå i vurderingen af egnethed.
Domstolen anfører således, at det ikke er muligt at kvalificere en operation
som en operation med henblik på nyttiggørelse, såfremt denne kvalifice-
ring ikke stemmer overens med operationens faktiske miljøbelastning (se
præmis 48). Det synes desuden lagt til grund, at der ikke er tale om nyttig-
gørelse, såfremt anvendelsen vil forvolde flere negative gener for miljøet,
end hvis opfyldningen blev foretaget med andre materialer (se præmis 48).
Følgende fremgår af dommens præmis 45-48:
45. Dels kan opfyldningen af det i hovedsagen omhandlede
stenbrud kun anses for en nyttiggørelse, såfremt affaldet i
betragtning af den foreliggende videnskabelige og tekniske
viden er egnet til dette formål.
46. Artikel 10, stk. 1, og artikel 13 i direktiv 2008/98 på-
lægger nemlig medlemsstaterne at træffer de nødvendige
foranstaltninger for at sikre, at nyttiggørelsesoperationer
gennemføres på en måde, som respekterer miljøet og men-
neskers sundhed, hvilket forudsætter, at affaldet kan er-
statte andre materialer under iagttagelse af de samme sik-
kerhedsforanstaltninger af hensyn til miljøet (jf. analogt
dom af 22.12.2008, Kommissionen mod Italien, C-283/07,
ikke trykt i Sml., EU:C:2008:763, præmis 61 og den deri
nævnte retspraksis).
47. Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt anvendelsen af
andet affald end udvindingsaffald til opfyldning af det i
hovedsagen omhandlede stenbrud kan anses for egnet,
fremgår det af artikel 3, stk. 1 og stk. 2, andet, tredje og
fjerde led, i direktiv 1999/31, at ikke-inert affald samt far-
ligt affald ikke er egnet til terrænregulerings-/retable-
rings- og opfyldningsarbejde eller til byggeformål. En så-
dan anvendelse af ikke-inert affald eller farligt affald kan
dermed ikke anses for en nyttiggørelse og er derfor omfat-
tet af anvendelsesområdet for dette direktiv.
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
17
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
48. Anvendelsen af affald, som ikke er egnet, til en opfyld-
ning af tomme huller i et stenbrud vil forvolde flere nega-
tive gener for miljøet, end hvis opfyldningen blev foretaget
med andre materialer. Som det fremgår af 19. betragtning
til direktiv 2008/98, er det ikke muligt at kvalificere en
operation som en operation med henblik på nyttiggørelse,
såfremt denne kvalificering ikke stemmer overens med
operationens faktiske miljøbelastning, der i henhold til det
affaldshierarki, der er indført med dette direktivs artikel 4,
stk. 1, anses for at være bedre, når der er tale om nyttiggø-
relse, end når der er tale om bortskaffelse af affald.
I relation til den foreliggende sag lægges det til grund, at det olieholdige
spildevand er egnet til at undergå udskillelsesoperationen, og at den ud-
skilte olie kan oparbejdes til produkter såsom benzin, petroleum, fyrings-
olie, dieselolie og base-/smøreolier.
Det vurderes dog vanskeligt med udgangspunkt i egnethedskriteriet at ud-
lede noget om hovedformålet med den affaldsbehandling, som det oliehol-
dige spildevand gennemgår ved RGS Nordic.
2. Fortolkning af transportforordningens artikel 12, stk. 1,
litra g
Transportforordningens artikel 11 og 12 giver de kompetente bestemmel-
ses- og afsendelsesmyndigheder mulighed for at gøre indsigelse mod over-
førsel af affald til henholdsvis bortskaffelse og nyttiggørelse.
Såfremt en overførsel der er anmeldt som værende en nyttiggørelsesopera-
tion klassificeres som en bortskaffelsesoperation kan den kompetente
myndighed gøre indsigelse i medfør af transportforordningens artikel 12,
stk. 1, litra h.
I forhold til nærværende notat, ønskes indsigelsesmuligheden i artikel 12,
stk. 1, litra g udfoldet. Det ønskes vurderet, hvordan indsigelsesmulighe-
den i forordningens artikel 12, stk. 1, litra g, skal fortolkes og anvendes.
Indsigelsesmuligheden kan anvendes såfremt overførslen til nyttiggørelse
ud fra økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger ikke kan begrun-
des.
Bestemmelsen rummer, efter ordlyden, tre kriterier, som den kompetente
myndighed kan anvende i vurderingen af om der kan gøre brug af indsigel-
sesmuligheden.
De tre kriterier er:
1) forholdet mellem det affald, der kan nyttiggøres, og det affald, der ikke
kan nyttiggøres,
2) den skønnede værdi af de materialer, der nyttiggøres endeligt, eller
3) udgifterne til nyttiggørelsen og udgifterne til bortskaffelse af den del,
der ikke nyttiggøres
Efter blandt andet dialog med EU-Kommissionen i marts 2023 er det de-
partementets vurdering, at kriterierne ikke i sig selv udgør økonomiske
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
18
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
og/eller miljømæssige betragtninger, men at de økonomiske og/eller mil-
jømæssige betragtninger, skal ses i relation til ét eller flere af kriterierne.
Det er departementets vurdering, at der ikke er tale om kumulative krite-
rier, hvorfor kriterierne kan anvendes individuelt.
En anmeldelse om overførsel af affald til nyttiggørelse kan således efter
departementets vurdering eksempelvis afvises med hjemmel i litra g, hvis
det kan gøres gældende, at forholdet mellem det affald, der kan nyttiggø-
res, og det affald der ikke kan nyttiggøres, udgør en så lille del, at overførs-
len til nyttiggørelse ikke kan begrundes økonomisk og/eller miljømæssigt.
Således ville det ikke i nærværende eksempel være nødvendigt at inddrage
de to resterende kriterier i vurderingen af, om der kan gøres indsigelse.
Dom C-113/02 understreger, at det ikke vil være tilstrækkeligt at se på for-
holdet mellem det affald, der kan nyttiggøres og det, der ikke kan nyttiggø-
res. Det skal, som det også fremgår af ordlyden i bestemmelsen, begrundes
ud fra økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger, i relation til det
anvendte kriterie.
Miljøministeriets departement lægger vægt på, at der ved forståelsen af det
andet kriterie
”den skønnede værdi af de materialer, der nyttiggøres en-
deligt”,
at materialeværdien kan fastlægges ved at inddrage kriterier om
affaldsfasens ophør, som er reguleret i artikel 6 i affaldsdirektivet. Hertil
bemærker Miljøministeriet, at det er den kompetente myndighed, der skal
vurdere værdien af de endelige nyttiggjorte materialer.
2.1 Økonomiske betragtninger
I forhold til fortolkningen af artikel 12, stk. 1, litra g, findes der ikke doms-
praksis på hvad der nærmere skal forstås med ”ud
fra økonomiske (…) be-
tragtninger”,
og bestemmelsen efterlader derfor et vist skøn hos den kom-
petente myndighed. Som tidligere nævnt skal
økonomiske betragtninger
ses i relation til de tre kriterier.
Bestemmelsen giver efter departementets vurdering Miljøstyrelsen mulig-
hed for at foretage et bredt skøn, herunder inddrage den samlede økonomi
i forbindelse med overførslen, dvs. betalingen for modtagelse af det olie-
holdige spildevand, afsætningsværdien for den nyttiggjorte råolie/olie-
emulsioner ved affaldsfasens ophør, omkostningerne i forbindelse med
nyttiggørelsesprocessen og omkostningerne til bortskaffelse af spildevan-
det mv.
I forhold til det 1. og 2. kriterie vil det være relevant at sammenholde af-
sætningsværdien af det nyttiggjorte affald ved affaldsfasens ophør med de
omkostninger som modtageranlægget har til bortskaffelse af den ikke-nyt-
tiggørelsesegnede affaldsmængde. Affaldsfasens ophør kan eksempelvis
fastsættes på baggrund
End-of-waste-kriterier,
hvis de foreligger for den
givne affaldsfraktion enten nationalt eller lokalt.
I forhold til det 3. kriterie vil det yderligere være relevant at sammenholde
modtageranlæggets omkostninger til henholdsvis nyttiggørelses- og bort-
skaffelsesoperationen. Det vil ud fra en økonomisk betragtning give en in-
dikation af, hvori den væsentligste del af anlæggets samlede operation lig-
ger.
2.2 Miljømæssige betragtninger
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2730185_0020.png
I forhold til fortolkningen af artikel 12, stk. 1, litra g, findes der ikke nogen
domspraksis på hvad der nærmere skal forstås med ”ud
fra (…) miljømæs-
sige betragtninger”,
og bestemmelsen efterlader derfor et vist skøn hos
den kompetente myndighed. Som tidligere nævnt skal
miljømæssige be-
tragtninger
ses i relation til de tre kriterier.
Som tidligere nævnt er der tale om en bred bestemmelse, der efterlader
den kompetente myndighed mulighed for at udøve et bredt skøn.
Det fremgår af forordningens præambelbetragtning nr. 1 at ”[d]enne
for-
ordnings vigtigste og overordnede målsætning og komponent er miljøbe-
skyttelse”.
Det lægges derfor til grund, at bestemmelsen giver den kompe-
tente myndighed en bred mulighed for at lægge vægt på forskellige forhold
der vedrører både anlægget hvorpå en påtænkt overførsel skal behandles,
men ikke mindst nærmiljøet til anlægget.
Miljøministeriet har været i dialog med Kommissionen og Rådets Juridi-
ske Tjeneste, og disse har bekræftet Miljøministeriets forståelse af at det er
en bred bestemmelse der giver en udvidet mulighed for at gøre indsigelse.
I forhold til den konkrete sag vedr. RGS Nordic, mener Miljøministeriet, at
det bl.a. vil være oplagt at lægge vægt på, hvorvidt f.eks. recipienten er ud-
fordret på de stoffer, som det overførte olieholdige spildevand indeholder,
og som efter en rensning påvirker recipientens tilstand negativt i forhold
til disse konkrete stoffer.
Endvidere har domstolen i sagen C-228/00, der omhandlede forbrænding
af affald, udtalt, at den kompetente myndighed i relation til indsigelsesmu-
ligheden kunne lægge vægt på affaldets varmeværdi, indholdet af skadelige
stoffer i det brændte affald, eller affaldets karakter af blanding eller ej,
hvilket kom til udtryk i præmisserne 47 og 50:
”47. Når anvendelsen af affald som brændsel opfylder de
ovenfor i dommens præmis 41-43 nævnte betingelser, ud-
gør den en nyttiggørelsesoperation som omhandlet i punkt
R 1 i direktivets bilag II B, uden at der kan tages hensyn til
kriterier såsom affaldets varmeværdi, indholdet af skade-
lige stoffer i det brændte affald, eller affaldets karakter af
blanding eller ej.
(…)
50. De pågældende kompetente myndigheder kan herved
navnlig lægge sådanne kriterier til grund, som er nævnt
ovenfor i dommens præmis 47 med henblik på at efter-
prøve i det enkelte tilfælde, om betingelserne efter forord-
ningens artikel 7, stk. 4, litra a), femte led, er opfyldt for at
kunne gøre indsigelse mod en bestemt overførsel af affald.”
I relation til den konkrete sag, bemærker Miljøministeriet at miljømæssige
betragtninger således f.eks. kan relatere sig til indholdet af farlige stoffer i
det rensede spildevand. Det bemærkes, at C-228/00 vedrører affaldsfor-
brænding, og kriterierne der er udledt af dommen, må læses i lyset heraf,
hvorfor disse kriterier kan være svært anvendelige i forhold til den kon-
krete sag.
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
20
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 479: Opfølgende notater på den tekniske gennemgang om RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
Sammenfattende er det departementets vurdering, at indsigelsesmulighe-
den i artikel 12, stk. 1, litra g, i relation til den konkrete sag, kan anvendes
som anført ovenfor. Således skal der foretages en vurdering af, hvorvidt
nyttiggørelsen ikke kan begrundes ud fra økonomiske og/eller miljømæs-
sige kriterier i relation til et eller flere af de tre kriterier i bestemmelsen.
2.3 Konklusion vedr. muligheden for at gøre indsigelse
Det er Miljøministeriets departementets samlede vurdering, at der i den
konkrete sag var mulighed for at gøre indsigelse i medfør af artikel 12, stk.
1, litra g.
Departementet har herved særligt lagt vægt på, at de tre kriterier i bestem-
melsen ikke er kumulative, og at kriterierne ikke i sig selv er et udtryk for
økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger, men skal ses i relation
til de økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger.
Miljøministeriet har endvidere vurderet, at såvel økonomiske og/eller mil-
jømæssige betragtninger skal forstås bredt. Miljømæssige betragtninger
kan indeholde forskellige forhold vedrørende f.eks. anlægget, anlæggets
nærmiljø og affaldets sammensætning.
Miljøministeriet / Slotsholmsgade 12 / DK - 1216 København K/ Tlf.: +45 38 14 21 42 / E-mail: [email protected]
21