Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 479
Offentligt
NOTAT
28. juni 2023
Notat om fortolkning af nyttiggørelsesbegrebet i relation til
sager om overførsel af affald og indsigelsesmuligheden i
transportforordningen
Som opfølgning på den tekniske gennemgang i april 2023 har Miljøministeriets departement foretaget
en juridisk analyse med henblik på at tage stilling til, om overførslen af olieholdigt spildevand fra
Norge kan klassificeres som nyttiggørelse eller bortskaffelse, samt hvorvidt Miljøstyrelsen har haft
mulighed for at gøre indsigelse mod overførslen af det olieholdige spildevand med udgangspunkt i
transportforordningens artikel 12, stk. 1, litra g.
I arbejdet med analysen har departementet, udover eksisterede lovgivning, retspraksis og notater fra
Kammeradvokaten og fra professor emerita Ellen Magrethe Basse, haft dialog med EU-Kommissionen
og en række medlemsstater.
Sideløbende har Miljøstyrelsen gennemgået sin praksis på området og arbejder på et opdateret
administrationsgrundlag.
Vurdering af hovedformålet med behandling af olieholdigt spildevand
Miljøstyrelsen har med afsæt i behandlingen af den konkrete sag om overførsel af olieholdigt
spildevand med lavt olieindhold til behandling hos RGS Nordic, anmodet Kammeradvokaten om at
vurdere, hvilke kriterier der i styrelsens sagsbehandling kan lægges til grund for vurderingen af
hovedformålet
med behandlingen af det olieholdige spildevand, som efter EU-Domstolens praksis er
afgørende for, om der kan være tale om nyttiggørelse eller bortskaffelse.
Kammeradvokaten har på den baggrund udarbejdet to notater af henholdsvis 23. september 2021 og
25. februar 2022. Kammeradvokaten redegør i notaterne for den retlige ramme om
nyttiggørelsesbegrebets indhold og udleder en række kriterier af EU-Domstolens praksis, som EU-
Domstolen har lagt vægt på ved fastlæggelsen af hovedformålet med en affaldsoperation i sager om
overførsel af affald efter transportforordningen.
Kammeradvokatens udledte seks kriterier opsummeres i Miljøstyrelsens orienteringsnotat af 31.
januar 2023 (Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling) MOF alm. del bilag 107), som:
1) Anlæggets indretning 2) Betaling 3) Energioverskud 4) Energiudnyttelse 5) Anvendelsen og 6)
Egnethed.
Miljøstyrelsen har hidtil anvendt de seks kriterier sideordnet og har lagt til grund, at der ikke kan
lægges afgørende vægt på kriteriet om indretning, bl.a. fordi Miljøstyrelsen fandt, at RGS Nordics
indretning taler for, at anlægget kunne anses som primært indrettet til både nyttiggørelse og
bortskaffelse, hvorfor det ifølge Miljøstyrelsen ikke har været muligt at fastslå anlæggets primære
formål. Miljøstyrelsen har heller ikke vurderet, at der kan lægges afgørende vægt på kriteriet om
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K