Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 476
Offentligt
2729568_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 27. juni 2023
MIM 66-23
Sagsnummer: 2021-1298
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grund- og nærhedsnotat vedr. Forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer, om ændring
af forordning (EU) 2019/1020 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 648/2004, KOM (2023) 217.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
Den 26. juni 2023
MIM 66-23
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EURO-
PAUDVALG
om Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om vaske- og rengø-
ringsmidler og overfladeaktive stoffer, om ændring af forordning (EU)
2019/1020 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 648/2004
KOM (2023) 217
Resumé
Kommissionen har den 28. april 2023 udsendt et forslag til revision af Europa-Parlamentets og Rå-
det forordning (EU) 2019/1020 (detergentforordningen). Reglerne om vaske- og rengøringsmidler
er nævnt i EU’s strategi for bæredygtige kemikalier. Revisionen indebærer to overordnede formål.
For det første skal anvendelsesområdet for forordningen udvides, så reglerne tager højde for innova-
tionen på området og kommer til at omfatte mikrobielle rengøringsmidler samt genopfyldningssalg.
For det andet skal reglerne om vaske- og rengøringsmidler forenkles, så der ryddes op i overlap-
pende mærkningskrav til tilgrænsende kemikalieregulering (EU’s kemikalielovgivning (REACH),
forordningen om klassificering, mærkning og emballering af kemiske stoffer og blandinger (CLP) og
biocidforordningen). Samtidig strømlines reguleringen med øvrig EU-produktregulering, så der ind-
føres CE-mærkning. Revisionen medfører blandt andet opdatering af reglerne, og nye regler om di-
gital mærkning og indførelsen af et digitalt produktpas, der blandt andet skal anvendes i forbindelse
med myndighedernes markedsovervågning og toldbehandling. Forslaget tager også højde for online
handel.
Forslaget skønnes at have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, både for
menneskers sundhed og miljøet, idet vaske- og rengøringsmidler vil blive markedsført og håndteret
mere sikkert blandt andet med nye regler om mikrobielle rengøringsmidler og genopfyldningssalg.
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser i form af øgede omkostninger til kontrol og
håndhævelse. Forslagets forventes at have erhvervsøkonomiske konsekvenser, der på det forelig-
gende grundlag vurderes til under 4 mio. kr. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen hilser Kommissionens forslag til forordning om vaske- og rengøringsmidler velkommen.
Regeringen støtter et opdateret regelsæt, der udvider anvendelsesområdet, så nye produkttyper og
markedsføringsmetoder omfattes, der styrker det indre marked og digitaliseringen, der forenkler
mærkningsreglerne og øger beskyttelsen af menneskers sundhed og miljøet. Regeringen vil overord-
net have fokus på, at beskyttelsesniveauet samlet set styrkes. Dette skal blandt andet ske ved at ind-
føre klare regler, som opdaterer forordningen til nye markedsforhold, hvor der tages højde for inno-
vation (fx mikrobielle rengøringsmidler og genopfyldningssalg) og for den digitale udvikling (fx gi-
ver øget forbrugerbeskyttelse ved online salg – også på online markedspladser). Regeringen finder
det positivt, at forslaget reducerer unødige byrder forbundet med overlappende mærkningskrav. Re-
geringen finder det vigtigt, at de nye regler om informationsforpligtelser og produktpas udformes i
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
2729568_0003.png
overensstemmelse med det igangværende arbejde under ecodesignforordningen, så udviklingen af
systemer for datadeling strømlines på tværs af lovgivninger med henblik på ikke at give uforholds-
mæssige erhvervsøkonomiske omkostninger. Regeringen finder det vigtigt, at revisionsforslaget
indfører et generelt forbud mod de mest skadelige kemikalier i detergenter målrettet forbrugere, og
at der indføres regler, der tager højde for kombinationseffekter.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 217 af den 28. april 2023 fremsendt forslag om Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer, om ændring
af forordning (EU) 2019/1020 og om ophævelse af forordning (EF) nr. 648/2004. Forslaget er over-
sendt til Rådet den 30. maj 2023 i en dansk sprogudgave. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF
artikel 114 og skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Hovedformålene med revisionen er at opdatere forordningen, så den tager højde for nye innovative
produkter og ny praksis, som er taget i brug siden vedtagelsen af den gældende forordning. Herudover
skal information til forbrugerne forenkles og tilpasses nye teknologier, og det skal sikres, at uhensigts-
mæssige overlap mellem reguleringer fjernes.
For at opnå disse formål foreslår Kommissionen at udvide anvendelsesområdet, så mikrobielle rengø-
ringsmidler også bliver omfattet af forordningens regler, og der bliver fastsat specifikke krav til genop-
fyldningssalg. Derudover vil Kommissionen forbedre informationskravene ved at introducere et digi-
talt produktpas og mulighed for digital mærkning. Mærkningskrav og ingrediensdatablade strømlines
og forenkles. Det skal øge forbrugernes forståelse af mærkningen og reducere byrderne for industrien.
Strømlining
Der foreslås nye regler, som forenkler mærkningskrav, så mærkningen bliver nemmere at overskue for
forbrugerne, mindre bebyrdende for erhvervslivet, og der ryddes op i overlap til anden lovgivning.
Mærkningskravene forenkles bl.a. ved, at mærkningskrav til desinficerende produkter fjernes, da de i
forvejen skal mærkes ifølge biocidforordningen. Mærkning af vaske- og rengøringsmidler til professio-
nelle kan fravælges, hvis tilsvarende oplysninger fremgår af sikkerhedsdatabladet. Konserveringsmid-
ler skal mærkes, uanset koncentrationen, og kravene til mærkning af konserveringsmidler, der ikke er
bevidst tilsat selve produktet, men har konserveret en råvare, der indgår i vaske- og rengøringsmidlet
(’carry over’ konserveringsmidler) tydeliggøres. Forslaget begrænser hvilke stoffer, der skal mærkes,
da det fremover kun vil være navngivne stofgrupper, der fremgår af bilag V, der skal fremgå af mærket.
Samtidig forenkles kravene om mærkning af allergifremkaldende stoffer. Allergifremkaldende parfu-
mestoffer, der i dag skal mærkes, skal fremover stadig mærkes, men forslaget undtager mærkning af
allergifremkaldende stoffer, der lever op til kriterierne for klassificering i forordningen for klassifice-
ring, mærkning og emballering (CLP-forordningen), da CLP-forordningen har krav om mærkning af
sådanne stoffer. Det sikrer, at samme allergifremkaldende parfumestoffer ikke mærkes to gange.
I den eksisterende regulering er der både krav i CLP-forordningen og detergentforordningen til, hvor-
dan informationer om vaske- og rengøringsmidler skal formidles til medicinsk personale. Med forsla-
get forenkles kravene, så der fremover kun bliver krav om videregivelse af datablade for ikke-farlige
vaske- og rengøringsmidler, da de farlige allerede er omfattet af CLP-forordningens krav. Databladet
skal fremlægges efter anmodning og sendes til de nationale giftcentre. Formatet for databladet er uæn-
dret.
Mikrobielle rengøringsmidler
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
2729568_0004.png
Forslaget tilføjer mikrobielle rengøringsmidler til forordningens anvendelsesområde og sikrer dermed,
at de er underlagt forordningens krav til vaske- og rengøringsmidler. Der stilles krav om, at kun
kendte, ikke patogene og ikke antibiotika resistente organismer, der er tilladt efter biocidreglerne, der
må anvendes, og det angives i forslaget, hvordan de skal mærkes, og der skal gennemføres en evalue-
ring af reglerne efter 3 år. Mikroorganismer skal mærkes som en klasse af indholdsstoffer.
Genopfyldningssalg
Reglerne om genopfyldningssalg skal sikre sammenhæng til både CLP-forordningen og den kom-
mende emballageforordning, og understøtte sikker brug af genopfyldelig emballage til vaske- og rengø-
ringsmidler til gavn for den grønne omstilling. Det klargøres, at samme regler gælder for genopfyld-
ningssalg som for færdigpakkede vaske- og rengøringsmidler, og de ansvarlige aktører tydeliggøres.
Forslaget lægger op til, at mærkning af vaske- og rengøringsmidler kan ske udelukkende med digital
mærkning af indholdsstofferne (dog stadig med overholdelse af mærkningsreglerne efter CLP-forord-
ningen). Dog skal doseringsangivelsen for tøjvaskemidler til private forbrugere fortsat mærkes fysisk.
CE-mærkning
Med Kommissionens forslag til revision indføres CE-mærkning for vaske- og rengøringsmidler for at
styrke det indre marked og lette arbejdet for markedsovervågningsmyndighederne og sikre en entydig
metode til at fastslå overensstemmelse med EU-harmoniseringslovgivningen. Når fabrikanten har
gennemført en overensstemmelsesvurdering, som viser, at produktet er i overensstemmelse med reg-
lerne, skal fabrikanten påføre et CE-mærke på produktet. Overensstemmelseserklæringen erstattes af
det digitale produktpas.
Bemyndiget repræsentant
Producenter uden for EU får pligt til at udpege en bemyndiget repræsentant, som kan varetage fabri-
kantens ansvar i henhold til reglerne, så det sikres, at der altid er en ansvarlig økonomisk aktør place-
ret i EU.
Produktpas og markedsovervågning
Forslaget lægger op til krav om udarbejdelse af et produktpas. Det skal reducere mængden af vaske- og
rengøringsmidler, der ikke opfylder kravene på EU-markedet, særligt gennem online salg. Indførelsen
af produktpasset betyder, at der ikke skal udarbejdes en EU-overensstemmelseserklæring, der normalt
skal udarbejdes af fabrikanter, inden de kan påsætte et CE-mærke. Produktpasset bliver et krav for at
måtte placere et vaske-rengøringsmiddel på det europæiske marked. Alle fabrikanter, der markedsfø-
rer et vaske- og rengøringsmiddel på det europæiske marked, får med forslaget pligt til at oprette et
digitalt produktpas og at vedligeholde oplysningerne i det.
Markedsovervågningsmyndighederne skal med forslaget kontrollere, om et produkt, der kommer ind
på det europæiske marked, har et produktpas. Produktpasset gøres til genstand for toldmyndigheder-
nes kontrol, og det centrale produktpasregister forbindes med ”EU Single Window for Customs”. Ud-
kastet til revideret forordning åbner for, at toldmyndighederne evt. kan få nye opgaver med verifice-
ring af overensstemmelse mellem informationerne i produktpasset og de informationer, der er tilgæn-
gelige i produktpasregisteret.
Informationen registreres i et centralt register over produktpas, som Kommissionen skal oprette, så
myndighederne kan kontrollere, om oplysningerne på produktet stemmer overens med oplysningerne
i passet.
Forslaget fastlægger de tekniske specifikationer, som det digitale produktpas skal overholde, herunder
deres interoperabilitet med produktpas, der er udformet efter anden EU-lovgivning, søgbarhed, åbne
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
2729568_0005.png
standarder og brugeres gratis adgang til dem. Samtidig fastlægger forslaget ansvaret for oprettelse og
vedligeholdelse af passet. Kommissionen bemyndiges til at udstede gennemførelsesretsakter, der fast-
sætter de specifikke tekniske krav til produktpasset (fx vedrørende hvilke typer af databærere, der skal
anvendes, layoutet hvormed de skal præsenteres og de aktører, der kan indføre eller opdatere oplys-
ninger i passet, og hvilke oplysninger de kan indføre eller opdatere). Produktpasset skal udstedes på
batch-niveau og tilgås via en data-bærer, der er påsat det fysiske produkt (fx en QR-kode). Passet skal
indeholde informationer om overensstemmelse (testmetoder, EU-regulering, som passet er i overens-
stemmelse med mm.), varekode, og en fuld ingrediensliste.
Digital mærkning
Det bliver fremover muligt at mærke vaske- og rengøringsmidler digitalt på frivillig basis. Informatio-
ner om indhold af syv særlige typer stoffer, angivet i bilag V (herunder sæbe, overfladeaktive stoffer og
fosfater) kan angives udelukkende på det digitale mærke, men der lægges fortsat op til, at de vigtigste
oplysninger for forbruger- og miljøsikkerheden skal fremgå af den fysiske etiket.
Bionedbrydelighed
Med forslaget skal alle vaske- og rengøringsmidler fortsat være fuldt nedbrydelige, og kravene stram-
mes, da forslaget fjerner den eksisterende mulighed for, at professionelle vaske- og rengøringsmidler
kan undtages fra bionedbrydelighedskravet. Herudover bemyndiges Kommissionen til via delegerede
retsakter at stille krav om fuld bionedbrydelighed for andre ingredienser end de vaskeaktive stoffer.
Beskyttelsesklausulen
Forslaget opdaterer detergentforordningens nuværende beskyttelsesklausul ift. både processen for an-
vendelsen af klausulen og for at sikre, at de pågældende erhvervsdrivende for produkter inddrages i
processen. Fremover vil erhvervsdrivende også have en forpligtelse til at samarbejde med markeds-
overvågningsmyndighederne, når der tages stilling til anvendelse af klausulen. Anvendelsen af beskyt-
telsesklausulen kræver, at der foretages en evaluering for hvert produkt – det er således ikke muligt at
anvende klausulen til at indføre en generel begrænsning mod anvendelse af et bestemt stof.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da forslaget er
med til at beskytte mennesker og miljø i hele EU.
Med forslaget fjernes adgangen til at gennemføre nationale regler om anvendelse af fosfater i vaske-og
rengøringsmidler. Det vil dog fortsat være muligt at anvende beskyttelsesklausulen.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sam-
menskriver og reviderer eksisterende EU-lovgivning. Det anses generelt som nødvendigt, at reglerne
om detergenter er harmoniserede, således at det sikres, at miljøet og menneskers sundhed beskyttes,
og at det indre marked fungerer uden hindringer.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forordningen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da forordningen vil være
direkte gældende.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Forordningen kan have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser, idet udgifterne
til det offentlige myndigheders kontrol foreløbigt vurderes at kunne blive op til 10 mio. kr. årligt for
Miljøministeriet til nye kontrolopgaver, mens Skatteministeriets udgifter er under nærmere afklaring.
Dette beløb forventes at blive væsentligt højere i det omfang, reglerne forventeligt indebærer behov for
tilpasning af eksisterende systemer eller udvikling af nye it-systemer. De øgede udgifter relaterer sig til
nye opgaver til kontrol af det digitale produktpas for at afgøre, om vaske- og rengøringsmidler på det
danske marked overholder reglerne. Både markedsovervågningsmyndighederne og toldmyndighe-
derne forventes at blive berørt heraf.
Skatteministeriet gør endvidere opmærksom på, at ministeriets kapacitet til it-udvikling i de kom-
mende år i vidt omfang allerede er afsat til en række andre it-udviklingsprojekter. De enkelte it-opga-
ver vil skulle prioriteres inden for Skatteministeriets rammer og it-udviklingskapacitet. Disse rammer
er fastsat i forbindelse med en flerårsaftale for skattevæsenet. De statsfinansielle omkostninger vil se-
nere blive kvantificeret yderligere.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Revisionen af forordningen skønnes ikke at have betydelige samfundsøkonomiske konsekvenser jf. ne-
denfor om erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomheder.
Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomheder
Forordningsforslaget vurderes samlet at medføre administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
De administrative konsekvenser består af lettelser ved strømlining af mærkningskrav og afskaffelse af
krav om videregivelse af datablade for indholdsstoffer i farlige vaske- og rengøringsmidler. Derudover
vil der både være lettelser og omkostninger i forbindelse med indførelsen af et digitalt produktpas.
Med forordningen strømlines Detergentforordningen med CLP-forordningen, hvilket skaber bedre
klarhed over krav til mærkning. De tilfælde, hvor det samme stof mærkes flere gange på samme etiket,
bliver fjernet, hvilket skaber mere plads på etiketten. Yderligere afskaffes krav om videregivelse af da-
tablade for indholdsstoffer i farlige vaske- og rengøringsmidler, da dette allerede er krævet under CLP-
forordningen. Ovenstående vil lette de administrative byrder for producenter af vaske- og rengørings-
midler.
De administrative konsekvenser forbundet med digitale produktpas omfatter omkostninger forbundet
med at gøre oplysningskravene jf. bilag VI, tilgængelige i det krævede digitale format, lagre disse data i
den besluttede periode, samt at anskaffe og tilpasse systemer til de tekniske krav til digitale produkt-
pas. Det bemærkes, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet ved indførelsen af digi-
tale produktpas forventes at reducere administrative byrder forbundet med datadeling om virksomhe-
dernes produkter, hvis systemet samtænkes med it-infrastrukturen for digitale produktpas i ecode-
signforordningen, og at interoperabilitet derved sikres.
Ændringerne i detergentforordningen vil omfatte ca. 70 danske virksomheder. De omfattede virksom-
heder vil være producenter af vaske- og rengøringsmidler og størstedelen vil være registreret i CVR-
registeret under branchekoden: 204100 Fremstilling af sæbe, rengørings- og rensemidler samt polere-
midler. Der er i dag 74 aktive virksomheder registreret i branchekoden. Det skal nævnes, at branche-
koden også dækker over virksomheder, der ikke vil være omfattet af detergentforordningen, f.eks.
fremstillere af poleremidler. Ligeledes kan der være virksomheder, der er omfattet af detergentforord-
ningen, men ikke har fremstilling af vaske- og rengøringsmidler som hovedbranche. De virksomheder
vil ikke indgå i ovennævnte 74 virksomheder.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
2729568_0007.png
De samlede administrative konsekvenser ved ovenstående kan ikke kvantificeres på nuværende tids-
punkt. Det skyldes, at der endnu ikke er godt nok indblik i lettelsespotentialet såvel som omkostnin-
gerne for den enkelte virksomhed ved det digitale produktpas. Forslagets forventes på den baggrund at
have erhvervsøkonomiske konsekvenser der på det foreliggende grundlag vurderes til under 4 mio. kr.
Kommissionen vurderer i deres konsekvensanalyse, at nye regler om mikrobielle rengøringsmidler kan
forventes at give små årlige byrder for virksomheder, som de adspurgte virksomheder har angivet som
inden for det acceptable interval. I Danmark kendes kun en virksomhed, der producerer denne type
rengøringsmidler.
Små og mellemstore virksomheder kan blive forholdsmæssigt hårdere ramt af de administrative om-
kostninger, da omkostningerne til en vis grad vil være faste omkostninger.
Konsekvenser for miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse.
En vedtagelse af forordningen skønnes at have positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU, idet en implementering af de foreslåede ændringer vil betyde en øget beskyttelse af menneskers
sundhed og miljøet.
Høring
Forslaget har været til høring i EU-Miljøspecialudvalget i perioden 1.-15. maj 2023, hvor der er ind-
kommet følgende høringssvar:
Dansk Erhverv
Finder det vigtigt, at der tænkes horisontalt i forhold til andre reguleringer, der arbejder med digitale
produktpas og øget digital mærkning, således at det samtænkes og strømlines – primært i relation til
kommende krav i ecodesignforordningen. Anvendelsen af digitale produktpas bør ses som en mulig-
hed for at forsimple reglerne og kravene til mærkninger og øge gennemsigtigheden i leverandørkæden
og ikke øge omkostninger og administrative byrder ved indførelse af forskelligartede formater og tek-
niske løsninger. Dansk Erhverv støtter forslaget om øget digital mærkning, herunder, at informationer
om sikker og korrekt anvendelse forskal skal være fysisk til stede på produktet. Dansk Erhverv mener,
at krav om det digitale produktpas på batch-niveau kan indebære uforholdsmæssigt store administra-
tive byrder for virksomhederne og ønsker ansvaret for udarbejdelse af passet placeret så tidligt i værdi-
kæden som muligt, så importører, distributører og detailhandel kun er ansvarlige for deres del af kæ-
den. Samtidig bør konkurrencefølsom information – såvel om produkt som om emballage – kunne
holdes fortroligt for konkurrenter.
Ansvaret ved brug af genopfyldningsstationer for hele processen skal være tydeligt fastlagt, såvel med
hensyn til emballagens renhed og egnethed, som i særlig grad til korrekt mærkning og opdateret data
carrier i tilfælde, hvor forbrugeren selv genopfylder i egen emballage.
De forskellige aktørers forpligtelser i forbindelse med CE-mærkning fremstår uklart, ligesom det er
uklart, om der vil være krav om CE-mærkning af alle produkter, eller om det kan variere fra produkt til
produkt. Det bør klargøres, hvor og hvornår CE-mærkning er påkrævet, og hvad de økonomiske aktø-
rers forpligtelser er.
Dansk Erhverv understreger vigtigheden af ensartet implementering og harmoniseret håndhævelse,
herunder ved import fra 3. lande inklusive onlinemarkedspladser, som man mener, der mangler regler
om i forslaget, og som bør leve op til reglerne i forordningen på lige fod med fysiske importører, herun-
der være omfattet af krav til mærkning, produktpas og adgang til ’data carrier’ forud for køb. Som mi-
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
2729568_0008.png
nimum bør online markedspladser være pålagt forpligtelser som angivet i det generelle produktsikker-
hedsdirektiv og skal sikre sig, at en anden ansvarlig operatør i EU kontrollerer sælgeren i 3. landets
overholdelse af reglerne, og som myndighederne kan udføre deres kontrol overfor.
Dansk Industri
Hilser forslagets intentioner om at opdatere reglerne, så de passer bedre til markedet i dag med hen-
syn til mikroorganismer i rengøringsmidler velkommen og støtter ambitionen om klare linjer mellem
forskellige lovgivninger, som detergentproducenter kan være underlagt. Dansk Industri støtter en fort-
sat særregulering af detergenter, der bidrager til en forenklet rapportering og udarbejdelse af data-
blade for virksomheder samt bidrager til transparens om ingredienser i vaske- og rengøringsmidler.
Samtidig bemærkes det, at Kommissionen forventes løbende at sikre, at der sker konsistensrettelser på
tværs af de regelsæt, der p.t. er under samtidig forhandling, så forslaget koordineres med disse (særligt
ecodesignforordningen, emballageforordningen og CLP).
Dansk Industri støtter generelt udviklingen af det digitale produktpas som tværgående bærer af infor-
mationer, og vurderer, at danske virksomheder vil kunne honorere krav om, at informationer om de-
tergenter indgår obligatorisk i passet. Dansk Industri mener, at hverken redskaber eller rammer for
det digitale produktpas endnu er udviklet eller på plads regulatorisk. Derfor ønsker Dansk Industri en
mekanisme, der tager højde herfor, så reglerne om brug af passet udsættes, hvis ikke rammerne for det
fungerer, når detergentforordningen træder i kraft. Dansk Industri ønsker, at oplysninger registreret
under UFI reglerne kan integreres med (tilføjes eller fjernes fra) produktpasset, og at det overvejes at
integrere CE mærkningen i en sådan integreret tilgang. Endvidere fremføres det, at kravet om pro-
duktpas på batch-niveau er uhensigtsmæssigt og uberettiget ressourcekrævende, da passet bør udar-
bejdes med henblik på produktets sammensætning/formulering.
Dansk Industri støtter, at Kommissionen får myndighedsrollen i forhold til nationale tiltag, så ensartet
implementering i EU sikres.
Dansk Industri støtter digitalisering af information, også i forbindelse med genopfyldningssalg, hvor
flere informationer ønskes formidlet digitalt, og ønsker, at der hurtigt kommer vejledning til både pro-
ducenter og detailhandelen om mærkning ved genopfyldningssalg. Generelt skal genopfyldningssalg
opfylde samme krav til hygiejne, sikkerhed, sundhed og miljø som for produkter i emballage designet
til genbrug eller genanvendelse. Dansk Industri anser forventningen om besparelser som følge af øget
brug af genopfyldningssalg som urealistiske, da en omlægning vil kræve omfattende omstilling, der vil
koste mere end der kan spares i affaldsbehandlingen.
Dansk Industri bemærker, at omtalen af enzymer i de indledende bemærkninger ubegrundet kan på-
virke forbrugeropfattelsen af enzymer negativt. Den mere præcise definition af mikroorganismer hilses
velkommen. Der efterlyses en klarere definition af, om der er tale om et biocid eller en detergent, samt
en høj transparens og information til forbrugerne, for at undgå ulige konkurrencevilkår for producen-
ter. Det bemærkes, at tid til implementering med rimelige overgangsperioder er vigtig, og at reformu-
lering af et produkt typisk tager mindst 12-15 måneder at gennemføre.
Kosmetik- og hygiejnebranchen
Bemærker, at det er uklart fra forslaget i hvilket omfang, der er krav om, at CE-mærket skal benyttes
på alle vaske- og rengøringsmidler; om det kun er til særlige produktgrupper; om det er et frivilligt til-
tag, og hvilke økonomiske aktører, der påhviler forpligtelser i forbindelse med CE-mærkningen. Sam-
spillet mellem disse aktører en også uklart beskrevet, og ansvarsfordelingen bør beskrives og afgræn-
ses tydeligere. Også for genopfyldningssalg bør ansvarsfordelingen tydeliggøres. Indførelsen af regler
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
2729568_0009.png
om en autoriseret repræsentant for producenter placeret uden for EU bør sikre, at der altid vil kunne
identificeres en ansvarlig økonomisk aktør.
Det digitale produktpas forventes at indebære en stor økonomisk byrde til både etablering og vedlige-
holdelse af oplysninger, der især vil ramme små og mellemstore virksomheder. Kravet om at oprette
produktpasset på batch niveau og at gøre det tilgængeligt via en påtrykt databærer anses for potentielt
meget byrdefuldt og logistisk udfordrende for producenter. Kosmetik- og hygiejnebranchen ønsker, at
kun regler om digitalt produktpas, der er specifikke for produktgruppen, skal fremgå af forslaget, mens
mere generelle regler bør fremgå af horisontal lovgivning. Forslagets bør i højere grad, end der er lagt
op til, udvide brugen af digital mærkning som alternativ til fysisk mærkning for at gøre oplysningerne
på produktet mere forståelige for slutbrugerne.
Kosmetik- og hygiejnebranchen fremhæver behovet for mere kontrol med produkter, som importeres
fra online markedspladser og webshops uden for EU.
Forbrugerrådet Tænk
Ønsker krav om at den fulde ingrediensliste skal være fysisk til stede på produktet, idet erfaringer fra
kontrol med online mærkning viser, at der er mange overtrædelser, og forbrugerne derfor ikke får de-
res krav om information tilgodeset. Hvis ikke der bliver krav om fuld fysisk mærkning, skal forbru-
gerne sikres let tilgængelighed af korrekt ingredienslister online. Forbrugerrådet tænk spørger, om for-
brugerne vil have adgang til det digitale produktpas, hvordan det kan opnås, og hvordan det kan sik-
res, at forbrugeren får let adgang til data for det korrekte produkt.
Forbrugerrådet støtter forenkling af mærker, og ønsker antallet af sprogversioner reduceret til maksi-
malt tre, og anbefaler, at kandidatlistestoffer, stoffer, der er kræftfremkaldende, skader arveanlæg eller
forplantningsevnen, samt hormonforstyrrende stoffer uden undtagelsesmulighed forbydes i vaske- og
rengøringsmidler. Som minimum skal informationskravene til disse stoffer forøges, så der er krav om,
at de skal angives på mærket.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget og konsekvensanalysen er præsenteret for rådsarbejdsgruppen medio maj, men egentlige
forhandlinger er endnu ikke indledt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for forslaget, der ved implementering vurderes at ville styrke be-
skyttelsen af menneskers sundhed og miljøet og bidrage til et velfungerende indre marked. Regeringen
vil overordnet have fokus på, at beskyttelsesniveauet samlet set styrkes med revisionen af forordnin-
gen.
EU Kommissionen har i deres ”strategi for bæredygtige kemikalier” fra oktober 2020 tilkendegivet, at
vaske- og rengøringsmidler til forbrugere skal være omfattet af et generelt forbud mod de mest skade-
lige stoffer, og at der skal opstilles regler, der sikrer, at der tages højde for kombinationseffekter i regu-
leringen af vaske- og rengøringsmidler. Regeringen finder i overensstemmelse med EU's strategi for
bæredygtige kemikalier det væsentligt, at revisionen af forordningen for vaske- og rengøringsmidler
kommer til at omfatte begge elementer.
Regeringen støtter strømliningen med CLP-forordningen og biocidforordningen og intentionen om at
forenkle reglerne om ingrediensdatablade og mærkning af vaske- og rengøringsmidler. Regeringen vil
arbejde for, at alle ingredienser samt urenheder fortsat skal fremgå af databladet, særligt af hensyn til
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
allergikere, som har brug for at få information om alle indholdsstoffer, der kan være allergifremkal-
dende. Også for vaske- og rengøringsmidler, der anvendes til rengøring af overfladen på frugter og
grøntsager, er mærkning af alle ingredienser vigtig, fordi disse produkter efter rengøringen er beregnet
til indtagelse. Herudover bør det på disse produkter også fremgå af mærkningen, at frugten/grøntsa-
gen skal renses grundigt med drikkevand efter anvendelsen af rengøringsmidlet.
Regeringen er positiv over for de nye regler om forenklet mærkning, herunder kravet om mærkning af
allergifremkaldende parfumestoffer, da denne forenkling medfører at et parfumestof ikke mærkes flere
gange. Herudover vil regeringen arbejde for, at alle parfumestoffer skal mærkes, så det ikke kun er de
mest allergifremkaldende, der skal mærkes, da andre parfumestoffer end de mærkningspligtige også
kan fremkalde allergi. Hvad angår konserveringsmidler, vil regeringen arbejde for, at reglerne om kon-
serveringsmidler, der indgår i det færdige produkter, fordi det har konserveret en råvare (’carry over’-
konserveringsmidler), gøres tydeligere, så det fremgår, at ’carry over’ konserveringsmidler altid skal
mærkes.
Regeringen støtter, at forslaget inkluderer mikrobielle rengøringsmidler, og kriterierne for anvendel-
sen. Regeringen vil også arbejde for, at der i forhandlingen af forslaget tages højde for, at der skal op-
bygges mere viden om potentielle risici forbundet med mikrobielle rengøringsmidler. Af hensyn til fø-
devaresikkerheden ønsker regeringen, at anvendelsen af mikrobielle rengøringsmidler ikke tillades på
fødevarer eller overflader, der kommer i kontakt med fødevarer, da det vil karambolere med fødevare-
kontrollen af mikroorganismer (kimtalsprøver af overflader) at tillade denne anvendelse.
Regeringen støtter inkluderingen af genopfyldningssalg, og er positive overfor at de udformes i over-
ensstemmelse med emballageforordningens kommende regler, og reglerne i CLP-forordningen. Det
skal dog sikres, at forbrugerne også ved genopfyldningssalg af vaske- og rengøringsmidler får de
samme oplysninger i fysisk form som de ellers ville få ved køb af produktet, og at digital mærkning
alene ikke tilstrækkelig.
Regeringen er positiv over for introduktionen af CE-mærkning. Regeringen støtter introduktionen af
et digitalt produktpas for vaske- og rengøringsmidler og vil arbejde for, at reglerne herom ikke indebæ-
rer unødige administrative byrder for virksomheder eller myndigheder. Regeringen vil arbejde for, at
arbejdsfordelingen mellem markedsovervågningsmyndighederne og toldmyndighederne tilrettelægges
ud fra myndighedernes særlige kompetencer, således at der efterlades en fleksibilitet til den enkelte
medlemsstat i forhold til opgavevaretagelsen, og der ikke via forordningen flyttes på den nuværende
ressortfordeling. Det forventes, at digitale løsninger som digitale produktpas på sigt vil kunne lette
visse administrative opgaver for myndigheder ved øget automatisering af arbejdsopgaver og sagsbe-
handling.
Som led i at undgå unødige byrder for virksomhederne, vil regeringen arbejde for, at krav om produkt-
pas stilles på produkt- og ikke batch-niveau, så hvert nyt parti af et produkt ikke skal have påsat en ny
etiket med ny særskilt databærer. Regeringen hilser udsigten til øget digitalisering af data om deter-
genter velkommen, og forventer et potentiale for mere effektiv deling af relevante informationer. Rege-
ringen finder det vigtigt, at Kommissionen strømliner udviklingen af systemer for datadeling på tværs
af lovgivninger, og at interoperabilitet understøttes via bl.a. ensartet infrastruktur for datadeling af
produktinformationer. Regeringen arbejder for, at løsningen udformes i overensstemmelse med
ecodesignforordningen for at styrke sporbarheden og accelerere omstillingen til en cirkulær økonomi.
Overordnet set forventer regeringen, at digitalisering af området vil være til stor gavn for den frie be-
vægelighed af detergenter.
10
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 476: Grund- og nærhedsnotat om vaske- og rengøringsmidler og overfladeaktive stoffer
Det skal sikres, at privates import af vaske- og rengøringsmidler fortsat er omfattet af reglerne i for-
ordningen. Dette mhp. at sikre, at håndhævelse altid er muligt, og at der altid er en fysisk eller juridisk
person i EU, der er ansvarlig for overholdelse af forordningens regler, herunder ved online salg.
Regeringen støtter indførelsen af digital mærkning. De vigtigste informationer for sikker anvendelse
skal dog fortsat fremgå af den fysiske mærkning. Også for digital mærkning skal det sikres, at oplys-
ninger for vaske- og rengøringsmidler, der markedsføres til personer, der opholder sig i Danmark, fin-
des på dansk.
Regeringen støtter, at kravet om fuld bionedbrydelighed udvides til også at omfatte øvrige ingredienser
i vaske- og rengøringsmidler ud over de vaskeaktive stoffer. Regeringen vil endvidere arbejde for, at
der stilles krav til og test af bionedbrydelighed af vaskeaktive stoffer under iltfrie forhold. Forbruget af
det vaskeaktive stof LAS, der tidligere har givet problemer i miljøet, har som følge af en frivillig indsats
fra branchen i en periode været faldende, men ser nu ud til igen at give problemer i spildevandsrens-
ningen, da det er svært nedbrydeligt under iltfrie forhold, og ender i spildevandsslammet. En udvidelse
af krav og testning for bionedbrydelighed under iltfrie forhold vil kunne håndtere denne udvikling og
beskytte miljøet.
Produkter, der både kan anvendes som vaske/rengøringsmidler og som biocider udgør en gråzone,
som kan skabe ulige konkurrencevilkår, hvis produktet markedsføres som et vaske-rengøringsmiddel
for at undgå at skulle godkendes efter biocidreglerne. Visse udendørs rengøringsmidler er et eksempel
på et gråzoneprodukt. I mange tilfælde vil udendørs vaske- og rengøringsmidler blive udledt direkte til
miljøet – uden om rensningsanlæg. Regeringen vil arbejde for, at der stilles strengere krav til udendørs
rengøringsmidlers indhold af fosfor, og til deres dosering og anvendelsesområde, samt at afgræsnin-
gen mellem biocider og vaske-og rengøringsmidler tydeliggøres i forbindelse med revisionen af forord-
ningen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Sagen oversendes parallelt til Folke-
tingets Miljøudvalg.
11