Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 469
Offentligt
2728043_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Varme og Affald/Center for
Grøn forsyning
Dato
21-06-2023
J nr.
2023 - 1430
Høringsnotat vedr. udkast til ændringsbekendtgørelse til affaldsaktørbekendtgørelsen
/mvnw
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) blev sendt i ekstern høring onsdag den 12. april 2023
med frist for afgivelse af høringssvar onsdag den 10. maj 2023.
Der er modtaget i alt 9 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 8 høringsparter har fremsendt bemærkninger til ændringsbekendtgørelsen:
-
-
-
-
-
-
-
-
Affalds- og ressourceindustrien (ARI)
Dansk Affaldsforening (DAF)
Dansk Erhverv (DE)
DTL/Danaffald
Forsyningstilsynet
Kommunernes Landsforening (KL)
Nyborg Kommune
Reno Djurs I/S
Følgende høringspart har oplyst, at de ingen bemærkninger har til ændringsbekendtgørel-
sen:
-
Danmark Almene Boliger (BL)
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efter-
fulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 - Generelle bemærkninger
Nr. 2 - Afgrænsning af behandlingsaktiviteter og anlæg
Nr. 3 - Afgrænsning af kilder
Nr. 4 - Overgangsordningen
Nr. 5 - Det private markeds behandlingskapacitet
Nr. 6 – Definition af haveaffald
Ad nr. 1: Generelle bemærkninger
Side 1/8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 469: Orientering om udstedelse af ændringsbekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.,
2728043_0002.png
-
ARI bakker op om den foreslåede udskydelse af ikraftsættelsen af
udbudskravet og behandlingsforbuddet for have- og parkaffald indsamlet
under de kommunale indsamlingsordninger. ARI bifalder, at udskydelsen sker
ved en bestemmelse, som automatisk bortfalder den 1. juli 2024.
DTL/Danaffald bemærker, at de er imod forslaget om midlertidig undtagelse
og ønsker at fastholde, at kommunerne ikke må forestå behandling og skal
udbyde behandling og kompostering af haveaffald i henhold til de gældende
regler.
KL udtrykker, at de er positive over for ændringsbekendtgørelsen.
DE bemærker, at de ikke støtter op om, at man nu ønsker at ændre på reg-
lerne, så kommunerne forsat kan kompostere have- og parkaffald indsamlet
på genbrugspladserne. DE opfordrer til at man i stedet fastholder reglerne
vedtaget i 2022, og ikke allerede nu begynder at lave undtagelser.
-
-
-
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at miljøbeskyttelseslovens § 49 b stk. 3, nr. 3, bemyndiger klima-
energi- og forsyningsministeren til at undtage kommuner fra forbuddet mod deltagelse i akti-
viteter forbundet med behandling af haveaffald, der er indsamlet på genbrugspladser i kom-
munen. I betænkningen til lovforslag nr. 153 (L 898) fra 2022, fremgår det, at bestemmelsen
vil skulle udmøntes under inddragelse af aftalepartierne bag »Aftale om en klimaplan for en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« fra 2020 og andre relevante parter, hvis det viser
sig hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelsen fortsat skal kunne kompostere haveaffald på
genbrugspladser i kommunen under hensyntagen til klima- og miljømæssige gevinster.
Sagen har efterfølgende været drøftet i aftalekredsen bag »Aftale om en klimaplan for en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi«. Det er politisk besluttet at indføre en midlertidig
undtagelse frem til 1. juli 2024. I efteråret 2023 drøftes en langsigtet løsning i aftalekredsen.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Ad nr. 2: Afgræsning af behandlingsaktiviteter og anlæg
-
Nyborg Kommune bemærker, at den foreslåede § 34 a til
affaldsaktørbekendtgørelsen ikke bør begrænses til, at kommunen kun må
kompostere haveaffaldet på genbrugspladsen. Genbrugspladser er ofte
placeret i nærheden af boliger og øvrige forureningsfølsomme områder, og
egner sig derfor ikke til kompostering af haveaffald.
Reno Djurs bemærker, at det antages, at formålet med bestemmelsen er at
muliggøre, at kommunerne kan kompostere indsamlet haveaffald, og at
hensigten ikke er, at begrænse komposteringsaktivitet af haveaffald til den
lokalitet, hvor affald i første omgang er aflæsset af affaldsproducenterne.
Reno Durs antager, at ændringsbekendtgørelsens formulering forstår
begrebet ”genbrugsplads” som en fællesbetegnelse for anlæg, hvor der
komposteres haveaffald, der er indsamlet i kommunen.
Forsyningstilsynet vurderer, at det nuværende forslag ikke nødvendigvis
skaber klarhed over præcis, hvilke typer aktiviteter og dermed hvilke anlæg
undtagelsen gælder.
-
-
Side 2/8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 469: Orientering om udstedelse af ændringsbekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.,
2728043_0003.png
-
Forsyningstilsynet bemærker, at der med henblik på at skabe klarhed over
hvilke aktiviteter, der er omfattet af undtagelsen, foreslås, at formuleringen i
den foreslåede § 34 a til affaldsaktørbekendtgørelsen præciseres. Der kan fx
anvendes følgende formulering: ”Modtagelse, neddeling, sortering,
behandling, håndtering og omlastning af have- og parkaffald herunder også
rødder og træstammer til materialenyttiggørelse herunder kompostering og
forbehandling til bioforgasning og biobrændsel.”
DAF bemærker, at der i §49 b stk. 3 nr. 3 er givet en bemyndigelse til Klima-
Energi- og Forsyningsministeren til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens deltagelse i aktiviteter med behandling af haveaffald,
der er indsamlet på genbrugspladser i kommunen. Vi foreslår derfor, at
ordlyden i bekendtgørelsen ændres således, så det afspejler den givne
hjemmel: ”§ 34 a. Kommunalbestyrelsen kan udføre forbehandlingsaktiviteter,
herunder neddeling, af det haveaffald, der er indsamlet på genbrugspladser i
kommunen”.
-
Ministeriets bemærkninger:
For så vidt angår afgrænsning af behandlingsaktiviteter og anlæg, så bemærker ministeriet,
at det fremgår af bemærkningerne til miljøbeskyttelseslovens § 49 b, stk. 3, nr. 3, indsat ved
betænkning til lovforslag L153 (L898) fra 2022, at en evt. undtagelse har til formål at give
mulighed for, at kommuner kan foretage kompostering på genbrugspladser af haveaffald,
der er indsamlet på genbrugspladser i kommunen. Det er dertil fremhævet i betænkningen,
at bestemmelsen vil skulle udmøntes […], hvis det viser sig hensigtsmæssigt, at kommuner
fortsat skal kunne kompostere haveaffald på genbrugspladser i kommunen under hensynta-
gen til klima- og miljømæssige gevinster.
Det vurderes derfor, at hensigten med undtagelsen er, at kunne give mulighed for at kommu-
nen kan foretage kompostering på kommunale genbrugspladser, og hermed ikke behandling
af haveaffald ved andre behandlingsformer eller på andre typer af kommunale anlæg eller
pladser, der behandler haveaffald. Herudover får kommuner ret til at udføre forbehandlings-
aktiviteter i forbindelse med kompostering af haveaffald på genbrugspladser, herunder fx
neddeling, frasortering af fraktioner af haveaffaldet, der ikke egner sig til kompostering og
andre forbehandlingsaktiviteter, der er nødvendige for komposteringen. Det er udelukkende
forbehandlingsaktiviteter, der er nødvendige for komposteringen, der tillades. Dette omfatter
ikke forbehandlingsaktiviteter til bioforgasning og biobrændsel, da en sådan forbehandling
ikke vil være nødvendig for kompostering af haveaffaldet, men snarere forbereder affaldet til
en anden behandling.
For så vidt angår Nyborg Kommunes bemærkning, så bemærker ministeriet, at anlæg og be-
handlingsaktiviteter, der komposterer haveaffald udenfor genbrugspladsen, og som derved
ikke er undtaget ved ændringsbekendtgørelsen, kan fortsætte med at behandle haveaffald,
hvis behandlingsaktiviteten er anmeldt til overgangsordningen og opfylder overgangsordnin-
gens frister om udbud og selskabsgørelse. Dette ændrer ændringsbekendtgørelsen ikke på.
For så vidt angår Forsyningstilsynets bemærkning om, at det nuværende forslag ikke nød-
vendigvis skaber klarhed over præcis hvilke anlæg undtagelsen gælder, så anerkender mini-
steriet, at der kan være tilfælde, hvor det kan være uklart hvorvidt kompostering foregår på
eller uden for genbrugspladsen. I eventuelle tvivlsspørgsmål vil det være en konkret vurde-
ring i den enkelte sag, hvorvidt komposteringen finder sted på genbrugspladsen. Det under-
streges hertil, at hensigten med undtagelsen er at undtage aktiviteter forbundet med kompo-
stering direkte på genbrugspladser – og ikke på andre typer af anlæg.
Side 3/8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 469: Orientering om udstedelse af ændringsbekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.,
2728043_0004.png
Det bemærkes endvidere, at ændringsbekendtgørelsen ikke ændrer på de eksisterende mu-
ligheder, som kommunerne efter affaldsaktørbekendtgørelsens § 34 har i forbindelse med
omlastning af affald egnet til materialenyttiggørelse omfattet af en kommunal affaldsordning.
Ad nr. 3: Afgrænsning af kilder
-
Forsyningstilsynet vurderer, at ordlyden i den foreslåede § 34 a til
affaldsaktørbekendtgørelsen er for snæver. Det bør ifølge Forsyningstilsynet
ikke være afgørende om pladsen, hvor have- og parkaffaldet modtages, ligger
på selve genbrugspladsen eller på en selvstændig adresse. Kommunerne har
bl.a. ud fra deres fysiske rammer indrettet de bringeordninger, som de
tilbyder, på flere forskellige måder. Det afgørende må være den kommunale
organisering af aktiviteten, der giver mulighed for at modtage, sortere og
behandle have- og parkaffald i kommunen.
Forsyningstilsynet bemærker, at kilder til have-og parkaffaldet på pladsen kan
være 1) afleveret af husholdninger, 2) afleveret af erhverv, der benytter
genbrugspladsordning, 3) kommunens indsamlingsordning (senest
implementeret fra 31. december 2023) og 4) bragt til pladsen, indsamlet af
kommunens ”Park og Vej” fra kommunens egne arealer. De ser for
nuværende ikke grund til at afgrænse nogle af disse kilder fra at være
omfattet af undtagelsen.
Forsyningstilsynet påpeger, at ordet ”indsamlet” bør ændres til fx ”modtaget”,
da ”indsamlet” bruges om affald, der indsamles hos husholdninger eller
virksomheder, mens affald der afleveres på genbrugspladsen, er en
bringeordning.
-
-
Ministeriets bemærkninger:
For så vidt angår afgrænsning af, hvilke kilder af haveaffald, som er undtaget ved ændrings-
bekendtgørelsen, så bemærker ministeriet, at det af bemyndigelsen, jf. miljøbeskyttelseslo-
vens § 49 b stk. 3, nr. 3, følger at der kan fastsættes regler om, at kommunen kan foretage
kompostering af det haveaffald, der er indsamlet på genbrugspladser i kommunen. Det føl-
ger modsætningsvist heraf, at kommunen ikke må udføre kompostering af haveaffald, der
ikke er indsamlet på genbrugspladser.
Det vil altså betyde, at kommunen gerne må deltage i aktiviteter forbundet med komposte-
ring af haveaffald på genbrugspladsen, der er 1) afleveret på genbrugspladsen af hushold-
ninger i kommunen og 2) afleveret af erhverv, der benytter genbrugspladsordningen.
Haveaffald, der er indsamlet ved en kommunes evt. henteordning for haveaffald må derfor
ikke komposteres på genbrugspladsen af kommunen. Hvorvidt haveaffald, der er indsamlet
af kommunens ”Park og Vej” fra kommunens egne arealer kan afleveres på genbrugsplad-
sen, vil afhænge af mængden og karakteren af affaldet. Affaldet må betragtes som erhvervs-
affald, og dermed vil kommunen som affaldsproducent kunne benytte genbrugspladsen på
samme vilkår som det øvrige erhverv. Her henvises til kommunens regulativ for erhvervsaf-
fald samt affaldsaktørbekendtgørelsens § 9. Desuden bemærkes det, at kommuner i hen-
hold til affaldsaktørbekendtgørelsens § 35, nr. 2, kan kompostere have- og parkaffald fra
kommunale parker, haveanlæg, naturområder og kirkegårde på det sted, hvor haveaffaldet
er produceret.
Side 4/8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 469: Orientering om udstedelse af ændringsbekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.,
2728043_0005.png
For så vidt angår Forsyningstilsynets bemærkning om, at ordet ”indsamlet” bør ændres til fx
”modtaget”, bemærker Ministeriet, at kommunal affaldshåndtering for enkelte affaldsfraktio-
ner enten kan være organiseret som en hente- og/eller bringeordning. Både hente- og/eller
bringeordninger betegnes overordnet set som indsamlingsordninger. Ministeriet bemærker
videre, at begrebet ”indsamling” er fast defineret i affaldsbekendtgørelsen, som er under Mil-
jøministeriets ressort. Da miljøbeskyttelseslovens § 49 b, stk. 3, nr. 3 udelukkende giver
hjemmel til at fastsætte regler om kommunal kompostering af haveaffald, der er indsamlet på
genbrugspladser i kommunen vurderer ministeriet ikke, at ordet ”indsamlet” kan ændres til fx
”modtaget”.
På baggrund heraf giver bemærkningerne herom ikke anledning til at foretage ændringer.
Ad nr. 4: Det private markeds behandlingskapacitet
-
DAF bemærker, at det private marked ikke har kapacitet til at håndtere alt det
haveaffald, der p.t. håndteres på de kommunale anlæg – med mindre de selv
samme lokaliteter og de foreliggende miljøgodkendelser kan bringes i spil.
Salg af eksisterende kommunale anlæg eller indgåelse af lejeaftaler til disse
anlæg tager tid, hvorfor der er behov for en mere flydende overgang fra kom-
munal til privat drift.
ARI bemærker, at den private industri både kan og vil modtage og behandle
have- og parkaffaldet både under de gældende og de kommende behand-
lingskrav.
DTL/Danaffald vurderer, at markedet kan løfte opgaven, og at der er tilstræk-
keligt mange private aktører, som vil være klar til at varetage og byde på be-
handling, herunder kompostering, af haveaffald.
-
-
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, for så vidt angår bemærkninger vedrørende det private markeds kapa-
citet til at behandle haveaffald, at der med lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov
om Forsyningstilsynet (L 898) fra 2022 er indført en overgangsordning for kommunal be-
handling af affald egnet til materialenyttiggørelse omfattet af en kommunal affaldsordning,
gældende fra den 1. juli 2022 indtil den 1. juli 2027. Overgangsordningen giver kommunerne
mulighed for at deltage i aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til materialenyt-
tiggørelse omfattet af en kommunal affaldsordning, såfremt kommunalbestyrelsen senest
den 30. september 2022 har indsendt anmeldelse til Forsyningstilsynet, og såfremt aktivite-
ten pr. 1. juli 2023 udbydes, og pr. 1. januar 2024 udskilles til særskilte selskaber.
Hensigten med at indføre en overgangsordning forud for overgangen til et rent privat marked
for behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse er at tage hensyn til eksisterende
kommunale anlægsinvesteringer. Overgangsordningen skal desuden medvirke til at sikre, at
der er tilstrækkelig behandlingskapacitet på markedet til at håndtere affald omfattet af kom-
munale affaldsordninger ved at give tid til planlægning af nye private anlægsinvesteringer,
inden kommunerne skal være helt ude af markedet for behandling af affald egnet til materia-
lenyttiggørelse.
Ministeriet bemærker endvidere, at miljøbeskyttelseslovens § 49 b stk. 3, nr. 3, bemyndiger
klima- energi- og forsyningsministeren til at undtage kommuner fra forbuddet mod deltagelse
i aktiviteter forbundet med behandling af haveaffald, der er indsamlet på genbrugspladser i
Side 5/8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 469: Orientering om udstedelse af ændringsbekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.,
2728043_0006.png
kommunen. I betænkningen til lovforslag nr. 153 (L 898) fra 2022, fremgår det, at bestem-
melsen vil skulle udmøntes under inddragelse af aftalepartierne bag »Aftale om en klimaplan
for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi« fra 2020 og andre relevante parter, hvis det
viser sig hensigtsmæssigt, at kommunerne fortsat skal kunne kompostere haveaffald på
genbrugspladser i kommunen under hensyntagen til klima- og miljømæssige gevinster.
Sagen har været drøftet i aftalekredsen bag »Aftale om en klimaplan for en grøn affaldssek-
tor og cirkulær økonomi«. Det er politisk besluttet at indføre en midlertidig undtagelse frem til
1. juli 2024. I efteråret 2023 drøftes en langsigtet løsning i aftalekredsen.
Dertil bemærker ministeriet, at denne undtagelse kun formodes at ville omfatte en mindre
andel af det haveaffald, der genereres i Danmark. Undtagelsen vedrører kun haveaffald, der
er indsamlet på genbrugspladser. I tillæg hertil vil undtagelsen naturligt kun omfatte haveaf-
fald, der faktisk kan komposteres på genbrugspladser, og dermed ikke haveaffald, der skal
behandles ved andre behandlingsformer og/eller på andre typer af anlæg.
Derudover bemærker ministeriet, at man i den situation, hvor der ikke er tilstrækkelig be-
handlingskapacitet på markedet, kan udnytte en dispensationsmulighed for fortsat kommunal
behandling af haveaffald, som følger af affaldsaktørbekendtgørelsens § 37, stk. 1, nr. 1-3.
Her fremgår det, at Forsyningstilsynet efter ansøgning kan give dispensation fra det gene-
relle forbud mod kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, hvis kom-
munalbestyrelsen: 1) har afholdt et udbud af opgaven efter udbudslovens regler for tildeling
af offentlige kontrakter, 2) ikke har modtaget antagelige ansøgninger eller tilbud i forbindelse
med udbuddet og 3) forud for udbuddet har foretaget en indledende markedsundersøgelse,
jf. stk. 2, og at resultatet af markedsundersøgelsen i relevant omfang afspejler sig i udbud-
det. Yderligere regler fremgår af affaldsaktørbekendtgørelsens § 40.
Ad nr. 5: Overgangsordningen
-
ARI påpeger, at der er behov for at afklare, hvilke kommunale aktiviteter, der
kan fortsætte på længere sigt og hvilke der med nærværende ændring forven-
tes at skulle ophøre senest den 1. juli 2024, samt afklare disse aktiviteters re-
lation til overgangsordningen for eksisterende kommunale anlæg frem mod
2027.
Forsyningstilsynet bemærker, at selskabsgørelse af aktiviteter er et krav un-
der overgangsordningen. Forsyningstilsynet vurderer, at en udsættelse af fri-
sten for selskabsgørelse, der kun går til 1. juli 2024, som det på nuværende
tidspunkt er lagt op til, kan lede til udfordringer for den kommunale planlæg-
ning, da kommunerne allerede fra d. 1. juli 2023 skal påbegynde forberedel-
serne til at selskabsgøre, hvis dette skal potentielt kan træde i kraft pr. 1. juli
2024. Derfor foreslår Forsyningstilsynet, at den foreslåede undtagelse juste-
res, så den ophæves d. 1. januar 2026 frem for 1. juli 2024. Det vil ifølge For-
syningstilsynet have den effekt, at de kommunale anlæg på overgangsordnin-
gen kan afvente, at der er taget endelig beslutning til regler for håndtering
mv. af have- og parkaffald, inden de igangsætter processen med selskabsgø-
relse.
Forsyningstilsynet foreslår, at der indsættes en frist for, hvornår kommunerne
senest skal anmelde selskabsgørelse til Forsyningstilsynet i henhold til af-
-
-
Side 6/8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 469: Orientering om udstedelse af ændringsbekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.,
2728043_0007.png
faldsaktørbekendtgørelsens § 49, såfremt forligskredsen beslutter, at kommu-
nal behandling af haveaffald ikke undtages permanent fra forbuddet i miljøbe-
skyttelsesloven §49 b. Forsyningstilsynet foreslår, at der tilføjes en frist på 3
måneder efter den midlertidige undtagelses ophør, for fremsendelse af doku-
mentation for selskabsgørelse efter selskabsgørelsen har fundet sted, for an-
læg på overgangsordningen der er omfattet af den foreslåede undtagelse. Fri-
sten på 3 måneder skal være i overensstemmelse med de nuværende krav i
miljøbeskyttelseslovens § 49, hvor der skal ske anmeldelse senest 31. marts
2024, dvs. 3 måneder efter det nuværende krav om selskabsgørelse.
-
Forsyningstilsynet påpeger, at det bør fremgå eksplicit af bekendtgørelsen, at
miljøbeskyttelseslovens §49 e (udbudspligt fra 1. juli 2023) og §49 h ikke
finder anvendelse på kompostering af have- og parkaffald på
genbrugspladser.
Ministeriets bemærkninger:
For så vidt angår Forsyningstilsynets bemærkning om, hvorvidt bekendtgørelsen fritager
kompostering på genbrugspladser fra kravet om udbudspligt og selskabsgørelsespligt, så
bemærker ministeriet, at dette gør sig gældende. Idet der indføres en midlertidig undtagelse
til det generelle forbud mod kommunal behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse,
finder overgangsordningen (herunder kravet om selskabsgørelse) og udbudspligten for så
vidt angår kompostering på genbrugspladser af haveaffald indsamlet på genbrugspladser
ikke anvendelse i den periode, hvor den midlertidige undtagelse er gældende.
Når den midlertidige undtagelse som udgangspunkt ophører pr. 1. juli 2024, finder reglerne
om overgangsordningen (herunder kravet om selskabsgørelse) og udbudspligt igen anven-
delse på disse behandlingsaktiviteter. Derfor vil kommunerne pr. 1. juli 2024 skulle udbyde
opgaven med behandling af haveaffald og eventuelt udskille behandlingsaktivitet i særskilt
selskab, såfremt aktiviteten er anmeldt til overgangsordningen. Høringssvaret giver således
ikke anledning til ændring.
Ministeriet anerkender i forlængelse af Forsyningstilsynets bemærkninger, at en undtagelse
frem til 1. juli 2024 er forholdsvis kort. I efteråret 2023 drøfter aftalekredsen en langsigtet løs-
ning. Når der først i efteråret 2023 skabes klarhed om, hvorvidt undtagelsen ophører eller
fortsætter, kan det ikke udelukkes at give udfordringer med selskabsgørelse af aktiviteter på
overgangsordningen, hvis undtagelsen ophører 1. juli 2024. Dette afhænger dog af den en-
kelte kommunes konkrete situation, herunder de forberedelser, der er lavet inden undtagel-
sen i nærværende bekendtgørelse træder i kraft, samt hvilke muligheder kommunen har for
at integrere komposteringsaktiviteten i et eventuelt eksisterende selskab.
Ministeriet undersøger spørgsmålet nærmere, og det kan eventuelt indgå i drøftelserne om
en langsigtet løsning i efteråret 2023.
Dertil, på baggrund af det indsendte høringssvar vedrørende frist for anmeldelse af sel-
skabsgørelse til Forsyningstilsynet, indsættes et stk. 4 til affaldsaktørbekendtgørelsens § 49
vedr. frist for fremsendelse af dokumentation, så det fremgår, at kommunalbestyrelsen se-
nest den 30. september 2024 skal anmelde til Forsyningstilsynet, at aktiviteter med kompo-
stering af haveaffald på genbrugspladser i kommunen er udskilt i et eller flere særskilte sel-
skaber i aktie- eller anpartsselskabsform, som ikke udøver andre aktiviteter end aktiviteter
forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse, indledende sortering og
Side 7/8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 469: Orientering om udstedelse af ændringsbekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.,
2728043_0008.png
sortering af affald egnet til materialenyttiggørelse fra farligt affald eller forbrændings- eller de-
poneringsegnet affald. Høringssvaret giver således anledning til ændring.
Ad nr. 6: Definition af haveaffald
-
Forsyningstilsynet foreslår generelt, at der generelt benyttes begrebet ”have-
og parkaffald” (ikke blot ”have-affald”). Dette stemmer overens med
definitionen af et delelement under begrebet bio-affald jf. EU-direktiv
2018/851.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at betegnelsen ’haveaffald’ følger af miljøbeskyttelseslovens § 49 b,
stk. 3, nr. 3, som blev indført ved lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om For-
syningstilsynet (L 898). Det er bemyndigelsen i denne bestemmelse, som udmøntes med
nærværende ændringsbekendtgørelse. Bestemmelsen foreskriver, at klima-, energi- og for-
syningsministeren kan fastsætte regler om kommunalbestyrelsens deltagelse, herunder be-
tingelser og vilkår for deltagelse, i aktiviteter forbundet med behandling af haveaffald, der er
indsamlet på genbrugspladser i kommunen. Formuleringen blev indsat som et ændringsfor-
slag i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 153 (L 898) fra 2022. Høringssvaret
giver således ikke anledning til ændring.
Side 8/8