Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 458
Offentligt
2726152_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Miljøministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Erhvervsministeriet
Kirkeministeriet
Skatteministeriet
Finansministeriet
Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del - Bilag 458
Offentligt
Bilag 1
Status på
landbrugsaftalen
16-06-2023
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 458: Orientering om status på 'Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug'
2726152_0002.png
Indholdsfortegnelse
Status på landbrugsaftalen
- Forside
- Indholdsfortegnelse
- Baggrund, implementering og opmærksomhedspunkter
- Beskrivelse og opsummering af sporene
- Status på indsatserne
Side
1
2
3
4
5
2 / Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri - Departementet / Status på landbrugsaftalen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 458: Orientering om status på 'Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug'
2726152_0003.png
Baggrund, implementering og opmærksomhedspunkter
Baggrund & implementering
Baggrund
I oktober 2021 indgik den daværende regering (S) sammen med et bredt flertal
Aftale om grøn
omstilling af dansk landbrug
(landbrugsaftalen).
Aftalens overordnede formål er at reducere udledningen af drivhusgasser og kvælstof fra land-
og skovbrugssektoren.
Af aftalen fremgår det, at parterne er enige om at fastsætte et bindende reduktionsmål for land-
og skovbrugssektorens drivhusgasudledninger på 55-65 pct. i 2030 ift. udledningen i 1990.
Aftalen sikrer en drivhusgasreduktion på 1,9 mio. t. CO
2
e i 2030 og en reduktion i udledningen af
kvælstof til vandmiljøet på 10.800 t. i 2027. Som led i aftalen er der desuden afsat midler til at
understøtte udviklingen af nye teknologier og løsninger, der i aftalen skønnes at rumme et
teknisk reduktionspotentiale på op til 5 mio. t CO
2
e.
Opmærksomhedspunkter
Genbesøg af landbrugsaftalen
Det fremgår af landbrugsaftalen, at den skal genbesøges i 2023/2024, samt at der skal følges op
på udviklingssporet i 2023.
Der indgår bl.a. følgende elementer i genbesøget:
• Gøre status på indfrielsen af reduktionsmålet fsva. drivhusgasser
• Gøre status på de indsatser, der følger af den nye CAP-plan og landdistriktsprogrammet
• Tage stilling til manglende kvælstofindsats ift. at leve op til vandrammedirektivet
• Tage stilling til udviklingsinitiativer, der kan overgå til implementeringssporet
• Genbesøge muligheder for yderligere udtagning af lavbundsjorder mhp. at indfri ambitionen
om at udtage 100.000 ha.
• Følge op på udviklingen af bedriftsregnskaber
Landbrugsaftalen og genbesøget skal desuden ses i sammenhæng med afrapporteringen fra
Ekspertgruppen for grøn skattereform.
Ekspertgruppen for grøn skattereform
Ekspertgruppens endelige afrapportering skal bl.a. indeholde en vurdering af fordele og ulemper
ved henholdsvis en reguleringsløsning for landbrugssektoren, en tilskudsløsning inden for EU’s
landbrugsstøtte og en CO
2
e-afgift for denne sektor eller en kombination af disse. Som det
fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen desuden bede ekspertgruppen bidrage med
scenarier for at nå reduktionsmålet på 55-65 pct. i 2030.
Ekspertgruppen skulle oprindeligt have fremlagt deres endelige afrapportering i efteråret 2022,
men den endelige afrapportering er forsinket som følge af valget mv. Ekspertgruppen har
meddelt, at den senest til efteråret 2023 vil komme med sidste del af sin rapport.
Implementering af landbrugsaftalen
Aftalen består af en række konkrete indsatser, der tilsammen skal bidrage til at indfri de mål, der
er forudsat i aftalen. Der er betydelig variation i de mere end 50 indsatser, der aktuelt er planlagt,
herunder ift. den afsatte økonomi og tidsmæssige horisont.
Indsatserne er inddelt i tre spor:
Implementeringsspor:
Sporet indeholder indsatser, som er baseret på kendte virkemidler, der
bidrager til konkret reduktion af CO
2
e - og kvælstofudledning.
Udviklingsspor:
Sporet indeholder indsatser, der vedrører udvikling af nye teknologier og
løsninger, som kan bidrage til reduktion af CO
2
e - og kvælstofudledning, hvor de skønnede
potentialer er usikre og ligger længere ude i tid.
Øvrige initiativer:
Sporet indeholder indsatser med fokus på rammevilkår i sektoren – f.eks.
grønne jobs og dyrevelfærd – samt snitfaldeindsatser vedr. grøn skattereform.
Status for de enkelte indsatser er udtryk for en samlet vurdering af indsatsens aktuelle status og
er foretaget af dem, som har ansvaret for indsatsen.
3 / Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri - Departementet / Status på landbrugsaftalen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 458: Orientering om status på 'Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug'
2726152_0004.png
Beskrivelse og opsummering af sporene
Implementeringsspor
Implementeringssporet indeholder indsatser, som er baseret på
kendte virkemidler, der bidrager til reduktion af CO
2
e- og
kvælstofudledning.
Implementeringssporet er inddelt i tre fokusområder
Klima
- Indsatser, der primært har til hensigt at nedbringe
udledningen af CO
2
e til atmosfæren.
Vandmiljø -
Indsatser, der primært har til hensigt at
nedbringe udledningen af kvælstof til vandmiljøet.
CAP -
Indsatser, der er finansieret ved den fælles
europæiske landbrugsstøtte, og som både kan have til
hensigt at bidrage til at nedbringe udledningen af
drivhusgasser og kvælstof.
Udviklingsspor
Udviklingssporet indeholder indsatser, der vedrører udvikling af
nye teknologier og løsninger, hvor de skønnede potentialer er
usikre og ligger længere ude i tid. Det fremgår af aftalen, at
udviklingstiltagene samlet set skønnes at kunne tilvejebringe
tekniske reduktionspotentialer for i alt 5 mio. t. CO
2
e i 2030.
Hensigten med indsatserne i udviklingssporet er, at
indsatserne så vidt muligt flyttes til implementeringssporet, når
reduktionerne er konkretiseret.
Udviklingssporet er inddelt i fire fokusområder:
Klima
- Indsatser, der primært har til hensigt at nedbringe
udledning af CO
2
e til atmosfæren.
Vandmiljø -
Indsatser, der primært har til hensigt at
nedbringe udledning af kvælstof til vandmiljøet.
Plantebaserede fødevarer mv. -
Indsatser, der skal bidrage
til omlægning mod flere plantebaserede fødevarer og
proteiner, og som har fokus på både vækst, miljø og klima.
Økologi mv.
- Indsatser, der skal bidrage til øget omlægning
til økologi, hvilket vil fremme produktion med færre
sprøjtemidler og færre udledninger pr. ha. til gavn for klima,
miljø, drikkevand og natur.
Øvrige indsatser
Øvrige indsatser indeholder
dels
indsatser fra landbrugsaftalen,
der ikke relaterer sig til udledning af CO
2
e/kvælstof,
dels
indsatser der ikke indgår i landbrugsaftalen, som er relevante i
relation hertil.
Øvrige indsatser er inddelt i to fokusområder:
Indsatser inden for aftalen -
Indsatser, der indgår i
landbrugsaftalen, men som ikke har til formål at reducere
udledning af CO
2
e og/eller kvælstof.
Snitfladeindsatser -
Indsatser, der ikke indgår i
landbrugsaftalen, men som har til formål at bidrage til at
reducere udledningen af CO
2
e og/eller kvælstof ifm.
landbruget.
Det bemærkes, at der er en række indsatser, som er helt eller
delvist finansieret gennem den fælles europæiske
landbrugsstøtte, men som er placeret under enten
Klima
eller
Vandmiljø,
idet indsatserne vedrører eller har sammenhæng til
andre indsatser, der er placeret under
Klima
eller
Vandmiljø
f.eks. udtagning/ekstensivering af lavbundsjord.
Der er i alt 5 øvrige indsatser
Der er 3 indsatser (60 pct.), hvor status rapporteres i grøn.
Der er 2 indsatser (40 pct.), hvor status rapporteres i gul.
Der er 0 indsatser (0 pct.), hvor status rapporteres i rød.
Der er i alt 37 indsatser i implementeringssporet
Der er 21 indsatser (56,8 pct.), hvor status rapporteres i grøn.
Der er 15 indsatser (40,5 pct.), hvor status rapporteres i gul.
Der er 1 indsats (2,7 pct.), hvor status rapporteres i rød.
Der er i alt 24 indsatser i udviklingssporet
Der er 15 indsatser (62,5 pct.), hvor status rapporteres i grøn.
Der er 8 indsatser (33,3 pct.), hvor status rapporteres i gul.
Der er 1 indsats (4,2 pct.), hvor status rapporteres i rød.
4 / Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri - Departementet / Status på landbrugsaftalen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 458: Orientering om status på 'Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug'
2726152_0005.png
Status på indsatserne
Implementeringsspor
1. Generelt reduktionskrav for kvæg
2. Hyppigere udslusning af svinegylle
3. Udtagning af lavbundsjorde
3a. Udtagningskonsulenter
3b. Taskforce for udtagning
3c. Ekspertgruppe for lavbundsjorde
3d. Kommuners faciliterende indsats i udtagning mv.
3e. Modernisering af ammoniakregulering
4. Ekstensivering af lavbundsjorder
5. Privat skovrejsning
6. Midlertidig reduktion i hugst
7. Kollektive virkemidler til kvælstofindsatsen
7a. Privat skovrejsning
7b. Minivådområder
7c. Kvælstofvådområder
7d. Lavbundsprojekter
8. Gennemførelse af målrettet regulering
9. Fosfor-vådområder
10. Fysiske vandløbsindsatser
11. CAP-lov
12. Implementering af EU’s landbrugspolitik
12a. Konditionalitet (GLM-krav)
12b. Direkte landbrugsstøtte/grundbetaling søjle 1
12c. Koblet støtte slagtepræmie, ko-præmie og
stivelseskartofler
12d. Bio-ordning økologisk arealstøtte
12e. Bio-ordning miljø- og klimavenligt græs
12f. Bio-ordning biodiversitet og bæredygtighed
12g. Bio-ordning planter
12h. Bio-ordning ny reguleringsmodel
12i. Økologisk investeringsstøtte
12j. Miljø- og klimateknologi
12k. Natura 2000 – Rydning/forberedelse til afgræsning
12l. Natura 2000 – Pleje af græs
12m. Natura 2000 - Biodiversitetsskov
12n. Lokale aktionsgrupper
12o. Ø-støtte
12p. Unge landbrugere
Effekt
CO
2
e i 2030
Kvælstof i
(mio. t.)
2027 (t.)
0,16
-
0,17
-
0,66
1
700
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,10
400
0,05
50
0,07
-
2
0,1
1.500
2
-
-
-
-
-
-
-
-
3
0,3
3.500
3
-
-
-
-
-
-
4
0,38
1.550
4
0,16
340
0,08
360
-
-
0,5
0,01
0,13
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
5
Status
Feb. Jun.
23
23
Udviklingsspor
13. Strategi for tekniske reduktionspotentialer
13a. Metanreducerende foder
13b. Gylle- og gødningshåndtering
13c. Brun bioraffinering (pyrolyse)
14. Udvidet lavbundspotentiale
15. Ny reguleringsmodel for kvælstof
15a. Mere detaljeret kortlægning af kvælstofretentionen
15b. Udviklings af bedriftsregnskaber
15c. Forskning til brug for bedriftsregnskaber
16. Second opinion af kvælstofindsatsen
16a. Lokalt funderede analyser (kystvandråd)
17. Hjælp til landbrugere med højt indsatsbehov
18. Udviklingsinitiativer for marine virkemidler
19. Udmøntning af miljøgaranti
20. Tjek af regelsæt for efterafgrøde
21. Undersøgelse af skærpede krav til spildevand
22. Grøn bioraffinering
23. Bioøkonomipanel
24. Proteinstrategi
25. Handlingsplan for plantebaserede fødevarer
26. Fond for plantebaserede fødevarer
27. Taskforce for vertikalt landbrug
28. Økologistrategi
29. Analyse af potentiale ved skovlandbrug og regenerativt landbrug
Øko-
Plantebaserede
logi mv.
fødevarer mv.
Effekt
CO
2
e i 2030 Kvælstof i
(mio. t.)
2027 (t.)
-
-
1,0
-
1,0
-
2,0
-
0,5
-
3
0,24
3.000
3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,5
5
-
-
-
Status
Feb. Jun.
23
23
Klima
Vandmiljø
-
250
600
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Vandmiljø
Klima
CAP
Øvrige indsatser
Inden for
aftalen
30. Begrænsning af transporttid for husdyr
31. Grønne jobs strategi
32. Prioritering af landbrugskapital
33. Landbrug i Grøn skattereform
Effekt
CO
2
e i 2030 Kvælstof i
(mio. t.)
2027 (t.)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Status
Feb. Jun.
23
23
Snit-
flade
34. Næringsstofindsats i vandområdeplanerne for 3. planperiode
5 / Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri - Departementet / Status
på landbrugsaftalen
Status er udtryk for en samlet vurdering af indsatsens aktuelle status, og er foretaget af de ansvarlige for indsatsen. Bemærk, at klima- og kvælstofeffekter er opgjort i forbindelse med aftaleindgåelse i 2021, og kan løbende være omfattet af konsolidering.
1) Effekten er en summering af følgende: Udtagning af 22.000 ha. (0,33 mio. t. CO
2
e) samt udtagning af lavbundsjord, som allerede er besluttet jf. FL20-FL21 og LDP21 (0,33 mio. t. CO
2
e, der ikke indgår i landbrugsaftalens effekter i 2030).
2) Effekterne er en summering af effekterne for indsatserne 7a., 7b., 7c. og 7d.
3) Indsats 8. løber frem til 2026, derefter afløses den af indsats 15., som løber fra 2026 og frem. Indsatserne har en samlet effekt på 0,54 mio. t. Co
2
e og 6.500 t. kvælstof.
4) Effekterne er en summering af effekterne for indsatserne 12a., 12b., 12e. og 12f.
5) Effekten fremgår ifm. to indsatser hhv. 12d. og 28., som skal understøtte en fordobling af det økologiske areal, hvilket skønnes at føre til en reduktion på 0,5 mio. t. Co
2
e.