Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 455
Offentligt
2725508_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål AD-AE
Samrådsspørgsmål AD
Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil
forhindre, at RGS fortsætter med at udlede
tungmetaller til Agersøsund, når
grænseværdierne for stofferne allerede er
overskredet i sundet?
Samrådsspørgsmål AE
Vil ministeren redegøre for, om regeringen
mener, at det er en acceptabel situation for
dansk havmiljø, at der fortsat importeres norsk
spildevand, når EU-retten giver mulighed for at
afvise spildevand med henvisning til at det er
affald til bortskaffelse, som Norge kan og skal
håndtere selv?
Svar
Indledning
Lad mig starte med at sige - som jeg også tidligere
har orienteret Folketingets partier om – så kan
Danmark
fremadrettet
sige nej til import af
spildevand med et lavt olieindhold. Den mulighed
har jeg bedt Miljøstyrelsen benytte for at beskytte
vores vandmiljø. Vi er derfor et markant bedre sted i
dag end da den her sag begyndte - og et markant
bedre sted end vi har været i årtier, hvad angår den
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 455: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 14. juni 20203 om stop for RGS’s udledning af tungmetaller til Agersøsund
2725508_0002.png
TALEPAPIR
her konkrete sag. Jeg må også sige et bedre sted,
end da jeg tiltrådte som minister.
Der er ingen tvivl om at sagen her har fyldt meget i
min tid som miljøminister, og vi har drøftet sagen
indgående her i udvalget ved flere forskellige
lejligheder. Det skyldes ene og alene, at det er en
vigtig sag.
Sagen har også en tendens til at bringe nye
problemstillinger op ved hvert hjørne, vi runder. Det
er ikke nødvendigvis helt nemme problemstillinger -
fordi det bl.a. er kompliceret EU-stof. Det er også
derfor, at jeg har tilbudt Folketinget en teknisk
gennemgang, og det var egentlig til afholdelse den
22. juni, men der er kommet, som du også nævnte
Torsten Gejl, det her nye juridiske notat fra
juraprofessor emerita Ellen Margrethe Basse.
Og derfor mener jeg det er hensigtsmæssigt at samle
op på det hele. Det giver altså ikke mening at holde
et møde, hvis man ignorerer eller siger vi har ikke
nået at tygge det seneste notat igennem. Det er jo
omfangsrigt materiale. Og det vil sige, at jeg
anbefaler, at vi skubber den tekniske gennemgang
til efter sommerferien. Så når vi at læse det nye
notat fra Ellen Margrethe Basse og får en vurdering
og gennemgang af det. Dermed får Miljøministeriet
tid til at se på det seneste input. Og jeg vil bare sige,
og det tager vi imod, og det skal vi også, at dygtige
mennesker med indsigt i det her område, som
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 455: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 14. juni 20203 om stop for RGS’s udledning af tungmetaller til Agersøsund
2725508_0003.png
TALEPAPIR
leverer sådan et materiale. Det skal vi behandle
grundigt og ordentligt.
Nå men lad os se på samrådsspørgsmålene, og der
er jo to af dem, AD og AE, og lad os tage dem én ad
gange. Først AD om udledninger.
Samrådsspørgsmål AD - udledning
Grænseværdierne for bly, cadmium og kviksølv de er
for længst overskredet i det vandområde, som
Agersø Sund er en del af. Og det er det vandområde,
hele vandområdet hedder ”Smålandsfarvandet, åben
del’. Det er selvfølgelig værd at erindre, at tilstanden
bliver målt for hele vandområdet, så det er ikke
udtryk for enkelte udledningers påvirkning.
Vandområdet er også påvirket af vandudveksling
med omkringliggende vandområder, sådan er det jo
selvfølgelig. Derfor er der mange faktorer i spil, som
gør det svært at udpege en enkelt virksomhed som
ansvarlig for en ikke-god tilstand. Jeg bruger det
udtryk, fordi det er den faglige term: ”ikke-god
tilstand”. Det er det som vi har, og det er det som er
problemet.
Som jeg har nævnt tidligere, arbejder
Miljøministeriet på at analysere, hvad Miljø- og
Fødevareklagenævnets afgørelse fra den 23. februar
i år har af betydning for, i hvilket omfang det er
lovligt overhovedet at udlede stoffer til et
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 455: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 14. juni 20203 om stop for RGS’s udledning af tungmetaller til Agersøsund
2725508_0004.png
TALEPAPIR
vandområde, hvor miljøkvalitetskravene er
overskredet, som de jo er her.
Som jeg også tidligere har orienteret udvalget om,
kan klagenævnets afgørelse få stor betydning for
bl.a. virksomheders drift og anlægsprojekter i hele
landet. Afgørelsen handler slet ikke om den her sag,
men den kan have betydning for mange forskellige
problemstillinger. Derfor er det meget vigtigt at få
rækkevidden af afgørelsen afdækket grundigt, så vi
kan få mest mulig klarhed over, hvordan
miljømyndighederne skal tilgå disse sager i
fremtiden.
Og det er også sådan at klagenævnsafgørelsen
vedrører meget kompliceret jura, og dermed vil
analysen heraf først kunne ligge klar efter
sommerferien. Miljøstyrelsens vejledninger er
suspenderet så længe. Når den nye analyse kommer
så vil vi så selvfølgelig lave en ny vejledning. Vi skal
have en vejledning sådan så myndighederne kan
blive vejledt og ved hvordan de skal gøre.
Det betyder så også, at indtil resultatet af analysen
foreligger, er der ikke grundlag for ministeriet til at
bede myndighederne om at revurdere eksisterende
miljøtilladelser. Jeg kan derfor som minister ikke
gribe ind, før det juridiske vidensgrundlag er på
plads.
I forhold til de politiske mål, så er jeg optaget af at få
alle vandområder i god tilstand, som EU's
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 455: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 14. juni 20203 om stop for RGS’s udledning af tungmetaller til Agersøsund
2725508_0005.png
TALEPAPIR
vandrammedirektiv foreskriver. Det gælder
naturligvis også Smålandsfarvandet. Det er nok det
område jeg personligt kender bedst, da det er i det
område jeg er vokset op.
Derfor har jeg, som orienteret om på tidligere
samråd, igangsat flere initiativer, som på nationalt
plan skal sikre, at indsatsen over for miljøfarlige
stoffer bliver styrket. Der er udarbejdet ”Strategi for
miljøfarlige stoffer”, som indeholder en lang række
initiativer, der har til formål på sigt at reducere
udledningen af miljøfarlige stoffer til vandmiljøet.
Netop i dag har ”Partnerskab for miljøfarlige stoffer”
været samlet, for at drøfte mulighederne for skærpet
regulering for de særligt problematiske stoffer. Og
jeg ser frem til at få partnerskabets anbefalinger om,
hvad vi mere kan gøre for at beskytte vandmiljøet
ift. det, som er på dagsordenen i dag.
Myndighedsansvaret
Som omtalt på sidste samråd har placeringen af
myndighedsansvaret jo også stor betydning i denne
sag, altså hvad er det for en myndighed som træffer
afgørelsen.
Det påhviler miljø- og tilsynsmyndigheden – her
Slagelse Kommune - at gribe ind, hvis en konkret
virksomhed har fejl i deres godkendelse eller drives i
strid med reglerne. En minister skal ikke udstede
konkrete påbud eller forbud til en bestemt
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 455: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 14. juni 20203 om stop for RGS’s udledning af tungmetaller til Agersøsund
2725508_0006.png
TALEPAPIR
virksomhed. Derfor kan jeg personligt ikke gå ind i
sagen.
Som jeg orienterede om på det seneste samråd om
samme sag, så er afgørelsen om, hvorvidt Slagelse
kommune eller Miljøstyrelsen skal være myndighed,
den afgørelse den er på vej. Jeg nævnte også, at
Miljøstyrelsen vejleder Slagelse kommune, og jeg
kan kun appellere til, at den afgørelse bliver truffet,
underbygget og effektueret så snart som muligt.
Før sagen er overgået til Miljøstyrelsen, og det er jo
det peger frem imod, så kan jeg ikke fremskynde
processen yderligere. Jeg blev spurgt om, hvad jeg
synes om situationen - og jeg synes, det er en
uholdbar situation, at revurderingen af
virksomhedens miljøgodkendelse ikke har fundet
sted, som den burde. Og på baggrund af denne sag,
har jeg bedt Miljøstyrelsen om at undersøge, om der
er andre revurderinger, der heller ikke er blevet eller
bliver foretaget i tide. Jeg vil i den forbindelse bede
Miljøstyrelsen om at følge op med de myndigheder,
hvor der ses udfordringer med det her.
For alle virksomheder gælder, at myndigheden skal
foretage en ny vurdering af allerede meddelte
godkendelser, når det er nødvendigt for at opfylde
EU-retlige krav, og herunder skal myndigheden om
nødvendigt meddele nye påbud eller forbud.
Indtil der foreligger den her nye afgørelse eller nye
påbud eventuelt, så er en eksisterende godkendelse
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 455: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 14. juni 20203 om stop for RGS’s udledning af tungmetaller til Agersøsund
2725508_0007.png
TALEPAPIR
gældende. Det er ikke sådan, at en godkendelse
udløber, den eksisterende er gældende indtil der
kommer en ny, og derfor synes jeg det er en
uholdbar situation, at man ikke får den nye
vurdering.
Samrådsspørgsmål AE – import
I forhold til spørgsmålet om import af olieholdigt
spildevand, så orienterede jeg i april udvalget om, at
det er muligt at gøre indsigelse i den her type sager.
Den mulighed skal vi gøre brug af – netop for at
beskytte vores i forvejen sårbare vandmiljø.
Vi kan for eksempel gøre indsigelse, hvis forholdet
mellem det affald, der kan nyttiggøres, og det affald,
der ikke kan – ud fra miljømæssige eller
økonomiske betragtninger – ikke begrunder
nyttiggørelsen.
Det samme gælder, hvis den skønnede værdi af de
materialer, der nyttiggøres endeligt – ud fra
miljømæssige eller økonomiske betragtninger – ikke
begrunder nyttiggørelsen.
Så det vil være aktuelt at gøre indsigelse i sager om
import af olieholdigt spildevand, hvor olieindholdet
netop er lavt – og særligt, hvis spildevandet skal
udledes til et vandmiljø, hvor tilstanden er ikke-god.
Indsigelsesmuligheden er dog en
kan-bestemmelse.
Derfor er det –fordi, der er tale om en
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 455: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 14. juni 20203 om stop for RGS’s udledning af tungmetaller til Agersøsund
2725508_0008.png
TALEPAPIR
indsigelsesmulighed – kun noget, vi kan gøre brug
af fremadrettet. Det skal vi så også gøre.
Miljøstyrelsen er derfor ved at udarbejde et
administrationsgrundlag, så der er klarhed – også
for virksomhederne – om, hvornår Miljøstyrelsen vil
gøre brug af den her mulighed – og dermed siger
”nej tak” til import.
Det betyder også, at der ikke vil blive givet nye
tilladelser – hvis der er tvivl om, om der kan gøres
indsigelse – før administrationsgrundlaget er helt
på plads.
Vi havde en teknisk gennemgang i april, og der
orienterede jeg også udvalget om, at ministeriet er
ved at undersøge, om der i forhold til de konkrete
sager om import af spildevand med et lavt
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 455: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 14. juni 20203 om stop for RGS’s udledning af tungmetaller til Agersøsund
2725508_0009.png
TALEPAPIR
olieindhold, til RGS Nordic, er tale om nyttiggørelse
eller bortskaffelse.
Vi skal inddrage alle de input, vi har fået. Vi har fra
ministeriets side også rakt ud til Kommissionen og
en håndfuld medlemsstater, og det tager tid.
Jeg kan dog forsikre om, at der bliver arbejdet på
højtryk i ministeriet, og det er forventningen, at vi er
i mål her inden sommerferien.
Når vi kender resultatet af den analyse, vil
Miljøstyrelsen skulle vurdere, hvad det vil betyde for
de konkrete tilladelser.
Afrunding
Der er mange, der med rette er bekymret for det
danske vandmiljø. Det er jeg også selv som
Miljøminister. Og man kan få fornemmelsen af, at
alle lader stå til ift. Agersø Sund. Men det mener jeg
ikke er tilfældet! Miljøministeriet vil forsat arbejde
på at afdække sagen og komme til bunds i de mange
problemstillinger der findes heri. Der arbejdes som
sagt på højtryk på sagen. Vi skal finde en løsning på,
hvad der skal ske med RGS Nordic og den udledning
som er foregået i mange, mange år til sundet.
9