Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 451
Offentligt
2724894_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 16. juni 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 56-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling
af sanitære produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslagene blev drøftet på et møde i REACH-komiteen d. 27. april 2023 forud for efterfølgende vedtagelse i
skriftlig procedure med frist d. 26. juni 2023.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges vægt på vedtagelse af skærpede krav
til arbejdstageres brug af åndedrætsværn for visse arbejdsprocesser med høj eksponering, så længe der ikke
foreligger måledata, som dokumenterer en eksponering, som ligger væsentligt under den danske
grænseværdi for chrom(VI)-forbindelser.
Med venlig hilsen
Magnus Heuncike
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 451: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag
2724894_0002.png
Den 14. juni 2023
MIM 56-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære
produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til overfladebehandling af sanitære produkter i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til
fortsat anvendelse til virksomhederne Dornbracht, Ideal Standard, Keuco og Schell på i alt fire
fabrikker i Tyskland og to fabrikker Bulgarien. Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten,
bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil udgangen af 2028. Forslagene blev drøftet på
et møde i REACH-komiteen d. 27. april 2023 forud for efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure
med frist d. 26. juni 2023. Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse
anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om en specifik anvendelse
af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold er tilstrækkelige til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Endvidere
vurderes beskyttelsesforanstaltninger og anvendelsesforhold at leve op til de danske
arbejdsmiljøkrav, omend de ansattes risiko estimeres som høj i visse arbejdssituationer. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges vægt på vedtagelse af skærpede krav til
arbejdstageres brug af åndedrætsværn for visse arbejdsprocesser med høj eksponering, så længe der
ikke foreligger måledata, som dokumenterer en eksponering, som ligger væsentligt under den
danske grænseværdi for chrom(VI)-forbindelser.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til overfladebehandling af sanitære produkter.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 451: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 27. april 2023 forud for efterfølgende
vedtagelse i skriftlig procedure med frist d. 26. juni 2023.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra virksomhederne Dornbracht, Ideal Standard, Keuco og
Schell, der til sammen har fire fabrikker i Tyskland (én pr. virksomhed) og to fabrikker i Bulgarien
(Ideal), om fortsat anvendelse af op til 140 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af produkter med sanitære anvendelser (Dornbracht (10 tons),
Ideal (110 tons), Keuco (10 tons), Schell (10 tons)).
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 451: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag
Virksomhederne fremsendte d. 20. november 2018 ansøgninger om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelse. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som d. 4. september 2019 samt d. 20. juli 2021 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede desuden, at arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer for at sikre, at der ikke er grundlag for at
begrænse risikoen for arbejdstagere yderligere.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. SEAC finder ansøgernes
substitutionsplaner troværdige. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelserne af stoffet. SEAC har anbefalet at fristen for fornyet vurdering sættes til 2031.
o
Kommissionen bemærker, at der er information fra lignende ansøgninger, der indikerer, at ansøgerne
burde være i stand til substituere hurtigere end angivet i ansøgningerne. Kommissionen anbefaler på
den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering ved udgangen af 2028
under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgerne gennemfører
måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 451: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter, komitésag
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation, der støtter regeringens indstilling.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold for
arbejdstagere er svarende til de danske arbejdsmiljøkrav. Det vurderes dog, at der kan være behov for
skærpede krav til arbejdstagers brug af åndedrætsværn i visse arbejdssituationer, hvor ansøger ved
brug af forsigtige skøn har estimeret, at ansattes eksponering ligger tæt på den danske grænseværdi for
chrom(VI)-forbindelser. Regeringen finder endvidere, at der ikke findes egnede alternativer til de
specifikke anvendelser.
Regering agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges vægt på, at der indføres skærpede
krav til arbejdstagers brug af åndedrætsværn i visse arbejdsprocesser med høj eksponering, så længe
der ikke foreligger måledata, som dokumenterer en eksponering, som ligger væsentligt under den
danske grænseværdi for chrom(VI)-forbindelser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4