Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 444
Offentligt
2724469_0001.png
Til handling
mod PFAS
– tre anbefalinger til en national
PFAS-handlingsplan
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0002.png
KLAR
KOMMUNIKATION
OM PFAS
PRIORITERING ER
NØDVENDIGT
FORSKNING
OG TEKNOLOGI
ER EN DEL AF
LØSNINGEN
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0003.png
Til handling
mod PFAS
– tre anbefalinger til en national
PFAS-handlingsplan
PFAS er en gruppe af forurenende stoffer, som har
tiltrukket sig stor opmærksomhed i offentligheden
de seneste år. Det startede med en sag i Korsør, hvor
medlemmer af en lokal kogræsserforening uforskyldt
blev ramt af forurening, der stammer fra en brand-
skole. Efterfølgende har det vist sig, at PFAS-stofferne
findes spredt i vores natur og miljø. Det gælder også
på mange af de forurenede grunde, som regionerne
håndterer.
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 3
Den store opmærksomhed om den vidt spredte forurening med PFAS har na-
turligt nok skabt usikkerhed i befolkningen. Det skal vi tage alvorligt. PFAS er
ikke akut giftigt, men kan have langsigtede sundhedseffekter, og derfor skal
vi, så hurtigt og effektivt som vi kan, fjerne stofferne alle de steder, hvor men-
nesker kan blive udsat for dem. Samtidig skal vi oplyse og skabe mere viden
om stoffernes forekomst, spredning og effekter på menneskers sundhed.
Forureningen med PFAS er ikke blot et dansk problem. Stofferne findes i at-
mosfæren og er spredt over store dele af kloden. Det er for sent at forhindre,
at PFAS bliver spredt i miljøet, men vi må sætte ind over for den fortsatte
spredning af stofferne og rense op de steder, hvor PFAS udgør et problem.
Grundprincippet for håndtering af forurening i Danmark er, at det er forureneren,
der betaler – man skal rydde op efter sig selv. Når der ikke er en forurener til at
betale, træder regionen til. Når det gælder PFAS, ender forureningerne ofte på
regionernes bord. Det er regionernes opgave at sikre, at forurening med PFAS
ikke udgør en risiko for menneskers sundhed eller for det rene drikkevand.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0004.png
GRUNDE MED FUND AF PFAS
Tidligere kvalitetskriterier
Nye kvalitetskriterier
1/3-dele
overskrider
kriterierne
2/3-dele
overskrider
kriterierne
Regionerne blev tidligt opmærksomme på PFAS og har de seneste ti år i sti-
gende grad undersøgt for stofferne på forurenede grunde. PFAS blev fundet,
men i små koncentrationer, og sjældent væsentligt højere end de gældende
kriterier. Derfor har det været opfattelsen, at det næppe var noget, der ville få
den store betydning.
Ny viden om PFAS-stoffernes mulige sundhedseffekter førte imidlertid til, at
miljøkvalitetskriterierne for PFAS i jord og vand blev skærpet betydeligt i 2021.
Kriterierne for jord og vand blev nedsat med henholdsvis en faktor 40 og 50.
De mange små fund, regionerne tidligere havde gjort, var nu pludselig ganske
betydelige. I runde tal gik regionerne fra, at ca. en tredjedel af grunde med
fund af PFAS overskred de tidligere kvalitetskriterier, til at ca. to tredjedele
overskred de nye.
Danske Regioner har beregnet, at de nye kvalitetskriterier alene betyder, at
opgaven med at håndtere PFAS forurening i regionerne samlet set bliver næs-
ten 3 mia. kr. dyrere. Det skal ses i sammenhæng med, at der allerede ligger en
stor opgave med at imødegå pesticider, der truer grundvandet, industrikemi-
kalier som klorerede opløsningsmidler, der truer både grundvandet og indekli-
maet i boliger, gamle lossepladser osv. Regionerne kan ikke skubbe alt andet
til side og udelukkende tage sig af PFAS – derfor er prioritering nødvendig.
Når PFAS er spredt overalt i miljøet, betyder det, at der er mange aktører om
opgaven. Derfor er der brug for en national handlingsplan for PFAS, som sikrer,
at alle arbejder i samme retning.
Danske Regioner har på den baggrund tre centrale anbefalinger til handlings-
planen:
Klar kommunikation om PFAS
Prioritering er nødvendigt
Forskning og teknologi er en del af løsningen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0005.png
FAKTA
PFAS-kriterier
De danske kvalitetskriterier er baseret på det europæiske føde-
varesikkerhedsagenturs anbefalede ugentlige indtag af fire
forskellige PFAS-forbindelser (PFOS, PFOA, PFNA og PFHxS). Det
anbefalede ugentlige indtag er fastsat på baggrund af en livstids-
eksponering. Ved fastsættelse af drikkevandskvalitetskravet er
det forudsat at befolkningen særligt eksponeres for PFAS
fra fødevareindtag.
Desuden er der et supplerende krav til indholdet af i alt 22
PFAS-forbindelser i overensstemmelse med EU’s drikkevands-
direktiv.
Krav i jord
Sum af 4 PFAS
Sum af 22 PFAS
0,01 mg/kg TS
0,4 mg/kg TS
Krav i grundvand
2 ng/l
100 ng/l
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 5
Danmark er pr. marts 2023 det land i verden der har det laveste
lovmæssigt funderede kvalitetskriterie til indholdet af PFAS i
grundvandet.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0006.png
FAKTA
Helbredseffekter
PFAS er ikke akut giftigt, men der er begrundet mistanke om
at stofferne kan give anledning til forskellige helbredseffekter i
befolkningen.
Sundhedsstyrelsens ekspertgruppe har identificeret fire helbreds-
effekter hvor der er god evidens for en sammenhæng med forhøjet
indhold af PFAS i blodet.
Det drejer sig om:
Nedsat antistofrespons i forbindelse med vaccination,
primært hos børn
Forhøjet kolesterol
Nedsat fødselsvægt
Øget risiko for nyrekræft hos voksne
Herudover har Sundhedsstyrelsens ekspertgruppe identificeret
en række andre sundhedseffekter hvor evidensen er mindre over-
bevisende.
Der forskes fortsat i andre mulige effekter.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0007.png
1
Klar kommunikation om PFAS
Den omfattende omtale af PFAS har skabt usikkerhed i
befolkningen. Derfor er der brug for indsatser, der kan
skabe tryghed.
Det handler på den ene side om at tage forureninger og sundhedsrisici alvor-
ligt – men på den anden side også om ikke at opskræmme unødigt. Hvis vi vil
skabe tryghed, kræver det åbenhed og klar kommunikation om fund af forure-
ning, den sundhedsmæssige betydning, myndighedernes indsats og borgernes
rettigheder.
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 7
Én indgang
Danske Regioner har etableret én fælles indgang til borgere, der vil vide mere
om regionernes arbejde med PFAS, eller som vil vide, om der er PFAS på deres
egen grund. På siden er der også blandt andet en oversigt over, hvilke myn-
digheder der gør hvad, links til andre myndigheders hjemmesider og fakta om
PFAS.
Se
Danske Regioner - Regionernes arbejde med PFAS
Regionerne indrapporterer løbende alle analyseresultater i jord og vand til de
nationale databaser Jupiter (jord og grundvand) og VanDa (overfladevand).
Disse data er offentligt tilgængelige via Danmarks Miljøportal.
Det er en udfordring for borgerne, at der er så mange myndigheder involveret
i arbejdet med PFAS. Det er ganske enkelt vanskeligt at finde ud af, hvilken
myndighed man skal spørge for at få svar på de konkrete spørgsmål, man har
som borger. Som borger kan det også være vanskeligt, hvis ikke umuligt, at få
overblik over de mange undersøgelser og fund af PFAS i vores omgivelser.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0008.png
I Flandern har man valgt en åben kommunikationsstrategi i arbejdet med
PFAS-forurening. Al vejledning til borgere, information om fund af PFAS samt
forskningsinitiativer formidles via den samme platform.
Se
PFAS in Flanders | Flanders.be (vlaanderen.be)
!
Danske Regioner opfordrer til, at Miljøministeriet
etablerer én samlet indgang, hvor borgere har let adgang
til information om PFAS og analyseresultater fra alle
myndigheder – herunder såvel prøver af vand og jord som
prøver af græs, bær, vildt, husdyr, regnvand, havskum osv.
Vejledning om sundhedsrisiko
Når regionerne undersøger konkrete lokaliteter for PFAS-forurening, bliver vi
ofte mødt af borgernes mange spørgsmål om, hvordan de kan agere i forhold
til den forurenede – eller muligt forurenede – grund. Kan jeg dyrke gulerød-
der? Er det sikkert for børnene at lege i haven? Hvad med mine høns? Kan vi
spise vores æbler? Disse spørgsmål kan regionernes miljømedarbejdere ikke
svare på, men må henvise til Sundhedsstyrelsen eller Fødevarestyrelsen, eller
regionen kan spørge Styrelsen for Patientsikkerhed – som imidlertid kun kan
udtale sig, når der er konkrete analyseresultater. Kommunerne har tilsvarende
udfordringer.
Regionernes Social-, Arbejds- og Miljømedicinske klinikker har kompetencer
og erfaring, når det gælder vejledning af borgere om sundhedsmæssige risici.
Region Sjælland valgte i forbindelse med Korsør-sagen at tilbyde de ramte
borgere undersøgelser og vejledning på Arbejds- og Miljømedicinsk klinik i
Holbæk. Det har haft stor betydning for borgerne, at deres bekymring er ble-
vet taget alvorligt, og at de har fået konkret og anvendelig vejledning. Det er
erfaringen, at Arbejds- og Miljømedicinerne også kan udfylde en rolle, når det
gælder generel oplysning og vejledning om de risici, der er knyttet til forurene-
de grunde.
I dag kan borgere kun henvises til Social-, Arbejds- og Miljømedicinske klinikker
via egen læge, speciallæge eller via deres arbejde
1
. Klinikkerne har i dag ikke
nogen opgave i forhold til rådgivning i forureningssager og har derfor ikke
ressourcer til dette, men de har de relevante kompetencer til at løfte opgaven.
!
Danske Regioner foreslår, at der afsættes ressourcer
til, at regionernes Social-, Arbejds- og Miljømedicinske
klinikker kan rådgive regioner, kommuner og borgere om
sundhedsmæssige forhold i forureningssager.
1
Fagforening, Arbejdsskadestyrelsen eller arbejdspladsens arbejdsmiljøorganisation.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0009.png
Retssikkerhed for ejere af boliggrunde
Der findes mange boliger på forurenede grunde i Danmark. Boligerne er typisk
opført på grunde, hvor der tidligere har været forurenende virksomheder, eller
de kan ligge på en gammel losseplads.
Ejer man en boliggrund, som er kortlagt som muligt forurenet med PFAS – eller
med andre stoffer – har man et lovkrav om at få sin grund undersøgt inden for
ét år, efter at man anmoder om det. Denne rettighed informerer regionen om,
når grunden kortlægges.
Bliver der fundet forurening ved undersøgelsen, har man som grundejer mulig-
hed for at blive omfattet af værditabsordningen, forudsat at forureningen var
ukendt, da man købte grunden. Under værditabsordningen kan man mod en
mindre egenbetaling få fjernet forureningen på sin grund.
Værditabsordningen finansieres direkte på Finansloven og administreres af
regionerne. Der var i 2022 afsat 27,7 mio. kr. til ordningen
1
, og der er i foråret
2023 tre-fire års ventetid på at komme til.
Borgernes retssikkerhed er en hjørnesten i arbejdet med forurening. Konse-
kvensen af denne retssikkerhed er, at regionernes øvrige prioriteringer altid
tilsidesættes af borgernes ønske om 1 års undersøgelser.
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 9
1
I det fremsatte finanslovsforslag for 2023 er der afsat 29,2 mio. kr.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0010.png
REGIONERNE
GÅR IND FOR
ET
EU-FORBUD
MOD ALLE
IKKE-
ESSENTIELLE
ANVENDELSER
AF PFAS
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0011.png
2
Prioritering er nødvendigt
PFAS findes spredt diffust så mange steder i vores
omgivelser, at det ikke er hverken praktisk eller
økonomisk muligt at rense alting op. Vi kan derfor
ikke fjerne al PFAS-forurening, men vi kan prioritere de
indsatser, der gør en forskel for menneskers sundhed.
Forbud mod PFAS
Både danske og internationale data viser at indholdet at PFOS og PFOA i blodet
hos befolkningen har været faldende. Der er tydelig sammenhæng mellem de
forbud mod stofferne, der blev indført i henholdsvis 2006 og 2017, og de fald
der ses. Data viser altså, at forbud virker.
Samtidig har man dog set stigninger i de øvrige PFAS-forbindelser. Når ét PFAS-
stof bliver forbudt, vil industrien lede efter alternativer, og valget vil ofte falde
på et lignende stof – en anden PFAS-forbindelse. Derfor er det nødvendigt at
sætte ind mod hele stofgruppen på én gang.
Et forbud mod PFAS virker ikke i morgen – men på lang sigt er det det vigtigste
tiltag overhovedet, og har stor betydning for borgernes sundhed. Vi skal stop-
pe forureningen.
I Regionerne går vi ind for et EU-forbud mod alle ikke-essentielle anvendelser
af PFAS. Et forbud mod hele stofgruppen vil være et vigtigt skridt for at redu-
cere befolkningens eksponering for PFAS. Samtidig er det vigtigt at forbuddet
er på EU-plan, da danskerne i høj grad anvender importerede varer. Det skal
dog ikke udelukke at vi på nationalt plan kan indføre forbud for specifikke an-
vendelser, sådan som det allerede er sket for fødevareemballage.
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 11
!
Danske Regioner opfordrer til at der fortsat arbejdes for
et
EU-forbud
mod alle anvendelser af PFAS. Samt at det
overvejes om der er mulighed for et nationalt forbud mod
anvendelse af PFAS i specifikke sammenhænge.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0012.png
Forureneren betaler
Regionerne har ansvaret, når der ikke er en forurener til at betale. Når der er en
forurener, der kan pålægges ansvaret – eller som frivilligt tager ansvar – for at
undersøge og oprense forureningen, betyder det, at vi får mest muligt for sam-
fundets fælles penge.
Der er behov for, at virksomheder i højere grad tager ansvar for de forureninger,
de har forårsaget. Det er ofte teknisk og juridisk kompliceret at fastlægge et
forureneransvar, uanset at det kan være åbenlyst, hvad forureningen stammer
fra. Derfor er det oplagt, at virksomheder, som har forårsaget forurening med
PFAS, tager medansvar for håndtering af forureningen gennem deres lovplig-
tige arbejde med samfundsansvar, ESG (Environment (miljø), Social (samfund)
og Governance (ledelse).
Forsvaret har mange brandøvelsespladser, som ligger i mange forskellige kom-
muner. Her afventer Forsvaret, at kommunerne giver påbud i de enkelte sager.
Hvis der ikke kan gives påbud, kan sagen overgå til regionen. Både regionerne,
kommunerne og Forsvaret finansieres af skatteborgerne. De mange administra-
tive skridt og juridiske afklaringer koster ressourcer og forsinker indsatsen.
!
Danske Regioner anbefaler, at virksomheder tager
medansvar
for de forureninger, de har forårsaget, og
at Forsvaret selv får ansvaret for egne forureninger.
Regionerne prioriterer sundhed og drikkevand
PFAS udgør primært en risiko for menneskers sundhed, når det indtages gennem
munden. Derfor skal vi have fokus på fødevarer og drikkevand – og på små børn,
som spiser jord, når de leger udendørs.
Ansvaret for fødevarer ligger hos Fødevareministeriet. Regionerne har ansvar for
at beskytte grundvandet mod forurening fra punktkilder og for jordforurening
på børneinstitutioner, offentlige legepladser og boliggrunde.
I forhold til PFAS prioriterer regionerne:
Børneinstitutioner
Regionerne har tidligere gennemført undersøgelser og indsats på alle bør-
neinstitutioner, der ligger på forurenede eller muligt forurenede grunde. I
de tilfælde, hvor der kan være den mindste tvivl om, at en mulig forurening
med PFAS er håndteret tilstrækkeligt, undersøger regionen dette og iværk-
sætter eventuel nødvendig indsats.
Drikkevand
Rent drikkevand er vores fælles gode. Derfor har indsatsen til beskyttelse
af drikkevandet høj prioritet, både når det gælder PFAS, og når det gælder
andre stoffer, der kan forurene drikkevandet.
Brandøvelsespladser udgør en særlig kategori, når det gælder PFAS. Brandsluk-
ningsskum har frem til 2006
1
kunnet indeholde PFOS, som er en af de bedst
1
PFOS blev forbudt i 2006, men brandslukningsskum med PFOS kunne lovligt anvendes frem
til 2011.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0013.png
undersøgte og mest skadelige PFAS-forbindelser. Ved brandøvelser er skummet
udspredt over store arealer, hvorfra stofferne har kunnet sprede sig til grundvand,
overfladevand og omgivende arealer. Derfor finder vi de mest omfattende for-
ureninger med PFAS – i form af PFOS – ved brandøvelsespladser. Regionerne prio-
riterer at gennemføre de nødvendige undersøgelser på brandøvelsespladser, når
kommunerne har vurderet, at det ikke er muligt at give et påbud til forureneren.
Konkrete forhold og lokale omstændigheder kan betyde, at der også er andre
forureninger med PFAS, der prioriteres.
Regionerne har i alt ca. 450 mio. kr. om året til jordforureningsområdet. Nogle af
disse penge bruges til lovbundne opgaver, herunder de 1-års undersøgelser, som
boligejere har krav på. Andre er bundet til igangværende indsatser, f.eks. drift
af afværgeanlæg, der holder grundvandsforurening væk fra vandforsyningsbo-
ringer. Denne indsats beskytter i dag det rene drikkevand for 1 mio. borgere i
Danmark, og den kan selvfølgelig ikke slukkes.
Den samlede prioritering i hver region er en kompleks opgave, hvor forhold som
forureningens omfang og karakter, geologiske forhold, grundens anvendelse og
beliggenhed i forhold til vandindvinding skal sammenvejes for hver enkelt lokali-
tet, inden regionen tager stilling til, hvilke forureninger der kræver handling nu,
og hvilke der kan vente.
Når nogle indsatser opprioriteres, vil det være nødvendigt at nedprioritere an-
dre. Da regionerne i dag bruger en stor del af midlerne på indsatsen for at be-
skytte grundvandet mod forurening, især med pesticider og kræftfremkaldende
klorerede opløsningsmidler, vil det primært være på dette område, det er muligt
at nedprioritere indsatser. Det vil medføre en forsinkelse af nogle indsatser over
for forurening, der kan udgøre en risiko for drikkevand.
Grundlaget for at kunne prioritere er et samlet overblik over forureningerne.
Niveauet af diffus forurening overstiger mange steder de skrappe danske kva-
litetskriterier, men det betyder ikke nødvendigvis, at der er tale om en punkt-
kilde, som regionerne skal gøre noget ved.
Regionerne udveksler erfaringer og skaber løbende større overblik over, hvor
PFAS-stofferne bliver fundet og i hvilke niveauer. Der er brug for, at andre myn-
digheder bidrager til det samlede overblik, så vi får en fælles opfattelse af,
hvilke forureninger der kræver indsats, og hvilke vi kan lade ligge.
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 13
!
Danske Regioner anbefaler, at Miljøministeriet tager
ansvaret
for at skabe overblik
over diffus forurening og for at
formidle,
hvilke niveauer af PFAS, der kræver en indsats
fra myndighederne.
Danske Regioner og de enkelte regioner vil fortsat kommunikere åbent om
forureninger med PFAS og andre stoffer og om regionernes prioriteringer. Hver
region vedtager allerede hvert år en handleplan for det kommende års indsats
mod jord- og grundvandsforurening.
Læs mere om regionernes indsats over for jordforurening på
Regionernes arbej-
de med jordforurening (jordforureninger.dk)
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0014.png
3
Forskning, teknologi
og udvikling
PFAS er i forureningssammenhæng en nyere stofgruppe, og derfor har vi ikke
samme viden om stofferne, som vi har for mange af de andre forurenende stof-
fer vi arbejder med. Det gælder både stoffernes opførsel i miljøet, deres sund-
hedseffekter og hvordan de kan fjernes.
Miljøteknologi er en dansk styrkeposition. Både universiteter og virksomheder
samarbejder med myndighederne om udvikling af ny teknologi og henter viden
i udlandet. Der er allerede iværksat et stort antal udviklingsprojekter for at blive
klogere på forureningsspredning og rensemuligheder.
Desuden arbejdes der på både universiteter og hospitaler intensivt på at blive
klogere på hvordan befolkningen eksponeres for PFAS, om et højt indhold af
PFAS i blodet kan behandles, og hvilke effekter stofferne har på menneskers
sundhed.
PFAS-stofferne er spredt i miljøet – i både vand, luft og jord – og de findes man-
ge steder i forholdsvis lave koncentrationer. Selv ganske små mængder af PFAS
kan overskride de skrappe danske krav til vand og jord, og derfor har vi brug for
mere viden om eksponering og sundhedsrisiko. Vi skal vide, hvilke forureninger,
vi skal gøre noget ved, og hvilke vi kan lade ligge med god samvittighed.
PFAS opfører sig i høj grad anderledes end de stoffer vi normalt arbejder med.
Det har betydning for vores risikovurdering af de enkelte forureninger, da spred-
ningen af stofferne er anderledes. For at kunne risikovurdere, og dermed priori-
tere forureningerne rigtigt, er der derfor behov for, at vi bliver meget klogere på
de mekanismer, der har betydning.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0015.png
De danske kriterier for indhold af PFAS i drikkevand er verdens laveste. Det stil-
ler særlige krav til både undersøgelsesmetoder og ikke mindst oprensningstek-
nologi.
Der findes i dag teknologi, der kan rense jord og vand for PFAS, men der er brug
for billigere og mere effektiv teknologi. Mange universiteter og virksomheder,
både i Danmark og i udlandet, beskæftiger sig med dette. Hvis vi fortsat vil være
med i front, kræver det investeringer.
Regionerne er helt tæt på behovet for forskning og udvikling, og indgår allerede
nu i mange forsknings- og udviklingsprojekter. Regionerne har et ønske om at
fokusere endnu mere på forskning og udvikling, og løbende igangsætte projek-
ter der kan gøre os klogere.
!
Danske Regioner foreslår, at der afsættes en særlig
pulje
til forskning og udvikling
i PFAS, som administreres af
regionerne. Det er i høj grad regionerne, der ved, hvilke
tiltag der er behov for, og derfor giver det mening, at de
selv får mulighed for at disponere midler til forskning og
udvikling.
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 15
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0016.png
Opsummering:
De tre kerneområder
DEN
NATIONALE
HANDLINGSPLAN
skal sætte ind på
tre kerneområder:
PFAS
1
Klar kommunikation
om PFAS
Danske Regioner foreslår, at
der afsættes
ressourcer
til,
at regionernes Social-, Ar-
bejds- og Miljømedicinske kli-
nikker kan rådgive regioner,
kommuner og borgere om
sundhedsmæssige forhold i
forureningssager.
Danske Regioner opfordrer til,
at Miljøministeriet etablerer
én
samlet indgang,
hvor borgere
har let adgang til information
om PFAS og analyseresultater
fra alle myndigheder – herun-
der såvel prøver af vand og
jord som prøver af græs, bær,
vildt, husdyr, regnvand, havs-
kum osv.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0017.png
2
Prioritering af indsatsen
Danske Regioner anbefaler, at Miljøministeriet tager
ansvaret for at
skabe overblik
over diffus forurening
og for at
formidle,
hvilke niveauer af PFAS, der kræver
en indsats fra myndighederne.
Danske Regioner opfordrer til
at der fortsat arbejdes for et
EU-forbud
mod alle anven-
delser af PFAS. Samt at det
overvejes om der er mulighed
for et nationalt forbud mod
anvendelse af PFAS i specifikke
sammenhænge.
Danske Regioner anbefaler,
at virksomheder tager
med-
ansvar
for de forureninger,
de har forårsaget, og at For-
svaret selv får ansvaret for
egne forureninger.
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 17
3
Forskning, teknologi
og udvikling
Danske Regioner foreslår at der afsættes en
særlig
pulje til forskning og udvikling
i
PFAS, som administreres af regionerne. Det er
i høj grad regionerne, der ved, hvilke tiltag der
er behov for, og derfor giver det mening at de
selv får mulighed for at disponere midler til
forskning og udvikling.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0018.png
Produktionen af PFAS-stoffer startede omkring 1950, men
brugen af stofferne slog for alvor igennem i Danmark i
1960’erne. PFAS-stofferne har været anvendt i mange pro-
dukter til imprægnering og andre specielle anvendelser,
for at give en vand- og fedtafvisende effekt.
I 2006 blev det forbudt at anvende PFOS i brandskum –
dog måtte restlageret bruges frem til 2011. I dag er al
brug af PFOS forbudt.
PFAS sættes i produktion
af virksomheden 3M:
Fx overfladebehandling
af tekstiler
PFAS-
TIdslinjen
1949
Al brug af
PFOS forbydes
PFOS
2011
EU og DK indfører
grænseværdier
for PFAS i miljøet
Forbud mod PFAS i
fødevareemballage i DK
2015
2020
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0019.png
PFAS bruges mere og mere overalt i
industrien: Til tæpper, møbler, teflon,
rengøringsmidler, maling, brandskum
og emballering af fødevarer
Forskere får mistanke
om sundhedsskade
ved PFAS-produkterne
!
1966-2000
2000
PFOS forbydes i brandskum,
men restlagre må bruges
frem til 2011
Forbruget af PFAS
udfases af 3M efter
fund i miljøet
TIL HANDLING MOD PFAS / SIDE 19
2006
2000
EFSA fastsætter nye
lavere værdier for
PFAS i fødevarer
MST indfører nye
kvalitetskriterier for
PFAS i jord og
grundvand
2020
juli 2021
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 444: Henvendelse af 14/6-23 fra Danske Regioner om indspil til den kommende PFAS handlingsplan
2724469_0020.png
KLAR
KOMMUNIKATION
OM PFAS
PRIORITERING ER
NØDVENDIGT
FORSKNING
OG TEKNOLOGI
ER EN DEL AF
LØSNINGEN
TIL HANDLING MOD PFAS / DANSKE REGIONER 2023 / LAYOUT: UHI, DANSKE REGIONER /
ISBN TRYK: 978-87-7723-099-8 / ISBN ELEKTRONISK: 978 87-7723-103-2