Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 44
Offentligt
2646859_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 13. januar 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 02-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om “Udkast til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) xx/2023 af dd.mm.2023 om ændring af gennemførelsesforordning
540/2011 for så vidt angår forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne: ”abamectin, Bacillus
amyloliquefaciens QST 713, Bacillus thuringiensis subsp. Aizawai (ABTS-1857 og GC-91), Bacillus
thuringiensis subsp. Israeliensis (serotype H-14) AM65-52, Bacillus thuringiensis subsp. Kurstaki (ABTS 351,
PB 54, SA 11, SA12 og EG 2348), Beauveria bassiana (ATCC 74040 og GHA), clodinafop, Cydia pomonella
Granulovirus (CpGV), cyprodinil, dichlorprop-P, fenpyroximat, fosetyl, malathion, mepanipyrim,
metconazol, metrafenon, pirimicarb, pyrimethanil, rimsulfuron, spinosad, Trichoderma asperellum ICC012,
T25 og TV1, Trichoderma atroviride T11 og IMI 206040, Trichoderma gamsii ICC080, Trichoderma
afroharzianum strain T-22 (Formerly Trichoderma harzianum strain T-22), Trichoderma atrobrunneum
(formerly Trichoderma harzianum) strain ITEM 908, triclopyr, trinexapac, triticonazol og ziram”
(Komitesag)
Forslaget forventes sat til afstemning på et videomøde i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder den 25. og 26. januar 2023.
Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag.
Regeringen agter at støtte Kommissionens forslag, idet man lægger vægt på, at Kommissionen skal opfylde
sin forpligtelse til indenfor 6 måneder efter publikation af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets
(EFSA) konklusioner at fremsætte forslag om godkendelse eller ikke godkendelse af de pågældende
aktivstoffer. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal sikre, at forslagene kommer til afstemning
så snart som muligt efter at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA har
identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Grundnotat om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer, komitésag
2646859_0002.png
Den 6. januar 2023
MIM 02-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om “Udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/2023 af
dd.mm.2023 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne: ”abamectin,
Bacillus
amyloliquefaciens
QST 713,
Bacillus thuringiensis
subsp. Aizawai (ABTS-1857 og GC-
91),
Bacillus thuringiensis
subsp. Israeliensis (serotype H-14) AM65-52,
Bacillus
thuringiensis
subsp. Kurstaki (ABTS 351, PB 54, SA 11, SA12 og EG 2348),
Beauveria
bassiana
(ATCC 74040 og GHA), clodinafop,
Cydia pomonella
Granulovirus (CpGV),
cyprodinil, dichlorprop-P, fenpyroximat, fosetyl, malathion, mepanipyrim, metconazol,
metrafenon, pirimicarb, pyrimethanil, rimsulfuron, spinosad,
Trichoderma asperellum
ICC012, T25 og TV1,
Trichoderma atroviride
T11 og IMI 206040,
Trichoderma gamsii
ICC080,
Trichoderma afroharzianum
strain T-22 (Formerly
Trichoderma harzianum
strain T-22),
Trichoderma atrobrunneum
(formerly
Trichoderma harzianum)
strain
ITEM 908, triclopyr, trinexapac, triticonazol og ziram”
(Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår at forlænge udløbsdatoen for 39 aktivstoffer, hvor godkendelsen i henhold til
forordning 1107/2009 udløber i april 2023. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for
godkendelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår
listen over godkendte aktivstoffer blive ændret. Forlængelserne er en konsekvens af, at den
igangværende genvurdering ikke er færdiggjort. Forslaget forventes sat til afstemning på et
videomøde i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 25. og 26. januar 2023.
Der er ingen væsentlige administrative konsekvenser for regioner, kommuner eller erhvervslivet.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser af midler med
abamectin, Bacillus amyloliquefaciens QST 713, Bacillus thuringiensis subsp. Israeliensis (serotype
H-14) AM65-52, Bacillus thuringiensis subsp. Kurstaki ABTS 351, Bacillus thuringiensis subsp.
Aizawai strain GC-91, Beauveria bassiana (GHA), clodinafop, Cydia pomonella Granulovirus
(CpGV), cyprodinil, dichlorprop-P, fosetyl, mepanipyrim, metconazole, metrafenon, pirimicarb,
pyrimethanil, spinosad, Trichoderma afroharzianum strain T-22 og trinexapac skal forlænges.
Forslagene har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Sagen kan dog
potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om forlængelse af
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Grundnotat om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer, komitésag
de 19 aktivstoffer hvor der på nuværende tidspunkt er godkendte midler med disse stoffer i
Danmark.
Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag.
Regeringen mener, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for de pågældende aktivstoffer for at
kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre revurderingsprogrammerne.
Regeringen agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man lægger vægt på, at
Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse til indenfor 6 måneder efter publikation af den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) konklusioner at fremsætte forslag om godkendelse
eller ikke godkendelse af de pågældende aktivstoffer. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen
skal sikre, at forslagene kommer til afstemning så snart som muligt efter at Kommissionens
vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/2023 af dd.mm.2023 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011, for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for 39 aktivstoffer.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 17, som fastlægger,
at en godkendelse af et aktivstof kan forlænges i en periode, der er tilstrækkelig til at vurdere en
ansøgning om fornyet godkendelse.
Forslaget behandles i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder. Afgiver komitéen en
positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen
ændrede forslag, eller indenfor en måned forelægge forslagene for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen
ikke vedtage forslagene. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslagene.
Forslaget forventes sat til afstemning på et videomøde i den stående komité for planter, dyr, fødevarer
og foder den 25. og 26. januar 2023.
Formål og indhold
De foreløbige forslag drejer sig om at forlænge godkendelsen af 39 aktivstoffer, der tidligere har været
optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, og som med
plantebeskyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14. juni 2011 er overført til listen over
godkendte aktivstoffer.
Grunden til, at der foreslås en forlænget godkendelse, er, at EU vil give tilstrækkelig tid til at tilgodese
en ligelig fordeling af opgaver mellem medlemsstaterne og at sørge for, at der er tilstrækkelige
ressourcer til vurdering og afgørelse mht. stoffernes eventuelle fornyelse.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Grundnotat om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer, komitésag
2646859_0004.png
Godkendelsen forventes forlænget for de nævnte aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber i april 2023,
med henblik på at fremskynde revurderingerne og derefter tage stilling til yderligere mulighed for
forlængelse.
Aktivstoffer stoffer, som foreslås forlænget, hvor der er godkendt midler i Danmark
(anvendelsesområder er angivet) og hvor der i forbindelse med revurderingen foreligger en EFSA
konklusion:
1.
Abamectin, anvendes kun i væksthuse som insektbekæmpelse i agurk, courgette, drueagurk,
melon, vandmelon, græskar, vintersquash, peberfrugt, tomat, jordbær, snitblomster og
potteplanter i væksthuse. I EFSA konklusionen er der ikke vist sikker anvendelse for så vidt angår
menneskers sundhed, men det vurderes, at der kan vises sikker anvendelse med begrænsning til
indendørs anvendelse, hvis der indsendes et studie, der viser, at stoffet ikke skader arveanlæggene
ved at ændre på antallet af kromosomer. Der er i Kommissionens beslutningsforslag om fornyelse
fastsat et datakrav om et sådant studie. Der er også høj risiko for flere ikke-mål organismer ved
udendørs anvendelse. Danmark støtter fornyet godkendelse med en begrænsning til anvendelse i
permanente væksthuse. Der forventes afstemning om fornyelse snarest.
2.
Bacillus amyloliquefaciens
QST 713, anvendes til bekæmpelse af visse svampesygdomme; i
væksthuse i jordbær, tomat, peber og aubergine, samt på friland i salat, gulerødder, kartofler, raps,
hvede, triticale, byg, rug og havre. EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen viser
bekymring for bier. Der er tale om, at risiko ikke kan udelukkes, ikke at risiko er påvist. Danmark
støtter fornyelse. Der forventes afstemning om fornyelse snarest.
3.
Bacillus thuringiensis
subsp. Aizawai GC-91, anvendes til bekæmpelse af larver af sommerfugle i
kål på friland, på tomater, agurker og peberfrugt i væksthus, på prydplanter og planteskolekulturer
i væksthus og på friland samt i æbler, pærer, kirsebær og blommer. EFSA konklusion i forbindelse
med revurderingen viser flere datamangler og problematiske områder f.eks. for
forbrugersikkerheden. Miljøstyrelsen har været EU-ansvarlig for vurderingen af mikroorganismen
og er ikke enig i EFSA’s vurdering. Kommissionen bør sætte fornyelse af mikroorganismen til
afstemning snarest.
4.
Bacillus thuringiensis
subsp. Israeliensis (serotype H-14) AM65-52, anvendes til bekæmpelse af
larver af sørgemyg i prydplanter og planteskolekulturer dyrket i væksthuse. Der foreligger en EFSA
konklusion i forbindelse med revurderingen, som ikke påpeger kritiske områder men to områder,
der ikke kun afsluttes. Kommissionen bør sætte fornyelse af mikroorganismen til afstemning
snarest.
5.
Bacillus thuringiensis
subsp. Kurstaki (ABTS 351), anvendes til bekæmpelse af larver af
sommerfuglearter (Lepidoptera arter) i grøntsager og prydplanter i væksthus og på friland. Der
foreligger en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen, som ikke påpeger kritiske
områder, men der er en del mangler. Kommissionen bør sætte fornyelse af mikroorganismen til
afstemning snarest.
6.
Cydia pomonella Granulovirus
(CpGV), anvendes til bekæmpelse af larver af æbleviklere (Cydia
pomonella) i æbler og pærer. Der foreligger en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen,
som ikke påpeger kritiske områder. Der forventes afstemning om fornyelse snarest.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Grundnotat om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer, komitésag
2646859_0005.png
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der ikke er godkendt midler i Danmark, og hvor der i
forbindelse med revurderingen foreligger en EFSA konklusion:
7.
Bacillus thuringiensis
subsp. Aizawai strain ABTS-1857. Der foreligger en EFSA konklusion i
forbindelse med revurderingen, som ikke påpeger kritiske områder. Kommissionen bør sætte
fornyelse af mikroorganismen til afstemning snarest.
8.
Bacillus thuringiensis
subsp. Kurstaki (PB 54, SA 11, SA12 og EG 2348). Der foreligger EFSA
konklusioner i forbindelse med revurderingen, som ikke påpeger kritiske områder. Kommissionen
bør sætte fornyelse af mikroorganismen til afstemning snarest.
9. Rimsulfuron. Der foreligger en opdateret EFSA konklusion fra 2022, som ikke påpeger kritiske
områder, men der er sendt mandat til EFSA for yderligere afklaring om et nedbrydningsprodukt i
grundvand. Afstemning om fornyelse afventer den opdaterede EFSA konklusion.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer, hvor der er
midler godkendt i Danmark), og hvor der i forbindelse med revurderingen endnu ikke foreligger en
EFSA konklusion:
10.
Beauveria bassiana
(ATCC 74040 og GHA), GHA anvendes til bekæmpelse af mellus og
væksthusspindemider i grønsager og jordbær i væksthuse. Vurderingen er stadig hos det
medlemsland, der er ansvarlig for risikovurderingen.
11. Malathion. Vurderingen er stadig hos det medlemsland, der er ansvarlig for risikovurderingen.
12. Pyridaben. Vurderingen er stadig hos det medlemsland, der er ansvarlig for risikovurderingen.
13.
Trichoderma afroharzianum
strain T-22 (Formerly
Trichoderma harzianum
strain T-22)
anvendes i pottekulturer, tomat- og agurkekulturer, bærkulturer, grønsagskulturer, prydtræer,
frugttræer og græsarealer. EFSA har bedt om mere data i forbindelse med risikovurderingen.
14.
Trichoderma asperellum
(ICC012, T25 og TV1). EFSA har bedt om yderligere data.
15.
Trichoderma atroviride
(T11 og IMI 206040). EFSA har bedt om yderligere data.
16.
Trichoderma gamsii
(ICC080). EFSA har bedt om yderligere data.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer, hvor der er
midler godkendt i Danmark) for stoffer, der er under revurdering af EFSA med henblik på afklaring af
hormonforstyrrende egenskaber:
18. Clodinafop, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i vinterhvede, vinterrug og triticale. Der foreligger
EFSA konklusion, som viser uacceptabel risiko for menneskers sundhed. Dette problem er løst
vha. indsendelse af supplerende data. Vurdering af stoffet er dog sendt retur til EFSA med
henblik på en opdateret vurdering af menneskers sundhed og af stoffets eventuelt
hormonforstyrrende egenskaber. Frist for indsendelse er november 2023. Der er identificeret høj
risiko for planteædende pattedyr.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Grundnotat om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer, komitésag
2646859_0006.png
19.
Cyprodinil, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i havre, triticale, hvede, byg og rug.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
20. Dichlorprop-P, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i etablerede græsplæner i private haver. EFSA
konklusionen fra 2018 viser ingen uacceptabel risiko. Stoffet er dog sendt retur til EFSA med
henblik på en opdateret vurdering af stoffets eventuelt hormonforstyrrende egenskaber, og den
opdaterede konklusion foreligger endnu ikke.
21.
Fenpyroximat.Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Stoffet er under vurdering for hormonforstyrrende effekter.
22. Fosetyl, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i jordbær, agurk, asier, squash, græskar
og melon på friland og i væksthus, salat på friland samt prydplanter og planteskolekulturer på
friland og i væksthus. EFSA konklusionen viser ingen uacceptabel risiko. Stoffet er dog sendt
retur til EFSA med henblik på en opdateret vurdering af stoffets eventuelt hormonforstyrrende
egenskaber.
23. Mepanipyrim, anvendes mod gråskimmel i jordbær. EFSA konklusionen viser en uacceptabel
risiko ved udendørsanvendelse. Der er høj risiko for pattedyr. Stoffet er dog sendt retur til EFSA
med henblik på en opdateret vurdering af stoffets eventuelt hormonforstyrrende egenskaber, og
den opdaterede konklusion foreligger endnu ikke. Der er oversendt grundnotat til Folketingets
Europaudvalg om mepanipyrim den 18. marts 2018 hvor Danmark støttede fornyelse med
passede risikobegrænsende foranstaltninger.
24. Metconazol, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i hvede, byg, rug, triticale og raps
samt til vækstregulering i vinterraps om efteråret. Der foreligger endnu ikke en ny EFSA
konklusion i forbindelse med revurderingen.
25. Metrafenon, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i hvede, byg, rug, triticale og raps
samt til vækstregulering i vinterraps om efteråret. Der foreligger endnu ikke en ny EFSA
konklusion i forbindelse med revurderingen.
26. Pirimicarb, anvendes til bekæmpelse af bladlus i visse afgrøder i landbrug, gartneri, frugtavl og
planteskoler. Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
27. Pyrimethanil, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i æbler, pærer og jordbær udendørs.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen af stoffet.
28. Spinosad, anvendes til bekæmpelse af trips og minerfluer i prydplanter, agurk og tomat i
væksthuse. EFSA konklusionen fra 2018 påpeger en usikkerhed, hvad angår menneskers
sundhed. Stoffet er dog sendt retur til EFSA med henblik på en opdateret vurdering af stoffets
eventuelt hormonforstyrrende egenskaber og den opdaterede konklusion foreligger ikke endnu.
29. Triclopyr. Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
30. Trinexapac, anvendes til vækstregulering af hvede, byg, rug, triticale, havre, rødsvingel, rajgræs,
timothe, engsvingel, strandsvingel og hundegræs. EFSA konklusionen viser ingen uacceptabel
risiko. Stoffet er dog sendt retur til EFSA med henblik på en opdateret vurdering af stoffets
eventuelt hormonforstyrrende egenskaber.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Grundnotat om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer, komitésag
31.
Triticonazol. Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
32. Ziram. Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget/forslagene.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Udløbsdatoen for godkendelserne af de nævnte stoffer ligger i april 2023 i henhold til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Forordningen er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer blive ændret. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de
danske godkendelser af midler med disse aktivstoffer skal forlænges. Det bemærkes, at afledte
nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende
bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sagen kan potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om
forlængelse til følgende aktivstoffer: abamectin,
Bacillus amyloliquefaciens
QST 713,
Bacillus
thuringiensis
subsp. Israeliensis (serotype H-14) AM65-52,
Bacillus thuringiensis
subsp. Kurstaki
ABTS 351,
Bacillus thuringiensis
subsp. Aizawai strain GC-91,
Beauveria bassiana
(GHA), clodinafop,
Cydia pomonella Granulovirus
(CpGV), cyprodinil, dichlorprop-P, fosetyl, mepanipyrim,
metconazole, metrafenon, pirimicarb, pyrimethanil, spinosad,
Trichoderma afroharzianum
strain T-
22 og trinexapac, da der på nuværende tidspunkt er godkendt midler med disse stoffer i Danmark. På
nuværende tidspunkt er det vanskeligt at estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det
afhænger af, om der søges om dispensationer til anvendelse af stofferne i Danmark, eller af om der er
alternativer.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Grundnotat om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer, komitésag
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslagene vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring i EU miljøspecialudvalget. Der er kommet høringssvar fra Dansk Planteværn,
som ser positivt på regeringens holdning til forlængelserne, og til den danske opfordring til
Kommissionen om at overholde tidsfristerne. Dansk Planteværn mener, at det i relation til de
erhvervsøkonomiske konsekvenser er misvisende, at dispensationer nævnes som en årsag til, at det er
umuligt at estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis godkendelserne af de i Danmark
godkendte aktivstoffer ikke bliver forlænget, fordi der er et ønske om at minimere antallet af
dispensationer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er nødvendigt at give ekstra tid til at gennemføre
revurderingsprogrammerne, og forlænge godkendelsesperioden for de nævnte stoffer. Regeringen
agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man lægger vægt på, at Kommissionen skal opfylde
sin forpligtelse om indenfor 6 måneder efter publikation af den europæiske
fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) konklusioner at fremsætte forslag om godkendelse eller ikke
godkendelse af de pågældende aktivstoffer. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal sikre,
at forslagene kommer til afstemning så snart som muligt, efter at Kommissionens vurderingsrapporter
foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Et lignende forslag har været oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. januar 2022. Dog er
stofferne
Metarhizium anisopliae
(var. anisopliae) BIPESCO 5/F5 og
Pseudomonas chlororaphis
MA342 ikke med i det nuværende forslag, da revurderingen af disse stoffer er afsluttet. Stoffet
Trichoderma atroviride
(T11 og IMI 206040) var ikke med i forslaget fra januar 2022, men er med i
det nuværende forslag.
Der er tidligere oversendt grundnotater til Folketingets Europaudvalg om følgende aktivstoffer:
Abamectin, den 15. marts 2021, hvor Danmark støtter forslaget om fornyet godkendelse, med en
begrænsning til anvendelse i permanente væksthuse.
Mepanipyrim, 18. marts 2028, hvor Danmark støtter fornyet godkendelse, med begrænsning til
indendørsanvendelse.
Bacillus amyloliquefaciens
QST 713, 25. november 2022, hvor Danmark støtter fornyet
godkendelse.
Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
7