Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 417
Offentligt
2720483_0001.png
Margrete Auken (SF, Greens): Overholdelse af direktiv 2008/120/EF om svinevelfærd (Indgivet:
22.3.2023)
Kommissionen har tidligere anmodet medlemsstaterne om at udarbejde og ajourføre nationale
handlingsplaner med henblik på at forhindre rutinemæssig halekupering af svin og at fremlægge
kvantificerbare data til måling af de fremskridt, der er gjort på dette område. I en skrivelse til Compassion in
World Farming anførte Kommissionen i juli 2022, at "den seneste vurdering af ovennævnte handlingsplaner
er i gang, og situationen undersøges [...] med henblik på at beslutte, hvad der er den bedste vej frem".
Endvidere konkluderede Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet i sin videnskabelige udtalelse af 30.
juni 2022 om svinevelfærd på bedrifter, at halekupering "ikke er nødvendig" ved "hensigtsmæssige"
opdrætsmetoder og forvaltning, og anbefalede, at halekupering "ikke bør udføres rutinemæssigt".
1. Har Kommissionen til hensigt at offentliggøre sin seneste vurdering af medlemsstaternes nationale
handlingsplaner?
2. Hvad har Kommissionen besluttet med hensyn til den bedste vej frem for at sikre, at forbuddet mod
rutinemæssig halekupering overholdes?
3. Er Kommissionen parat til at indlede overtrædelsesprocedurer mod medlemsstater, der ikke gør en
seriøs indsats for at håndhæve denne lovgivning?
Svar fra Kommissionen den 12.5.2023
1. Kommissionen er i øjeblikket ved at afslutte vurderingen af medlemsstaternes nationale
handlingsplaner for forebyggelse af rutinemæssig halekupering. Resultaterne af denne vurdering vil
blive sendt til medlemsstaternes kompetente myndigheder. Kommissionen har ikke planer om at
offentliggøre ovennævnte vurdering, da emnet er ret teknisk.
2. Kommissionen overvåger fremskridtene med hensyn til overholdelse af reglerne om halekupering af
svin gennem de nationale handlingsplaner og opfølgningen af auditanbefalinger i medlemsstaterne.
Desuden arbejder Kommissionen på lovgivningsforslag om revision af dyrevelfærdslovgivningen
inden udgangen af 2023, herunder om svins velfærd. I forslaget vil Kommissionen se på, hvordan
spørgsmålet om rutinemæssig halekupering bedst kan adresseres i den fremtidige lovgivning for at
forbedre gennemførelsen af lovgivningen i medlemsstaterne.
3. Kommissionen råder over en lang række værktøjer til at sikre håndhævelsen af EUreglerne, herunder
traktatbrudsprocedurer
1
. I Kommissionens meddelelse om "EU-retten: Bedre resultater gennem
bedre anvendelse"
2
opstilles der rammer for, hvordan Kommissionen kan forfølge sager om påståede
overtrædelser af EU-retten. Kommissionen anvender sine skønsbeføjelser på en strategisk måde til
at maksimere merværdien af sine interventioner og gøre en forskel i så mange menneskers og
virksomheders liv og aktiviteter som muligt. På grundlag af opfølgningen på medlemsstaternes
situation med hensyn til rutinemæssig halekupering, jf. punkt 2, vil Kommissionen overveje de mest
hensigtsmæssige foranstaltninger til at sikre overholdelse.
1
2
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/AUTO/?uri=CELEX:52022DC0518&qid=1665694488096&rid=6
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2017.018.01.0010.01.DAN
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 417: Kopi af Kommissionens svar på spørgsmål fra dansk MEP’er
2720483_0002.png
Niels Fuglsang (S, S&D): Mulighed for dispensation i forlængelse af dansk ikrafttrædelse af forordningen
(EU) 2019/1241 af 20. juni 2019 om fiskeri og maritime økosystemer
(LINK) (Indgivet: 1.3.23)
Med vedtagelsen af forordningen vedr. fiskeriressourcer og beskyttelse af maritime økosystemer gennem
tekniske tiltag begrænses den lovlige mængde af taskekrabbeklør til maksimalt 75 kg aftagne klør.
Bestemmelsen gælder for nuværende kun for fangst af taskekrabber i Nordsøen. Fra den 1. maj 2023 vil EU-
reglen blive håndhævet i Danmark, og den danske fiskeristyrelse vil sanktionere ved overtrædelser.
Ifølge danske fiskere risikerer forordningen at få alvorlige økonomiske konsekvenser for de fiskere for hvem,
det ikke længere vil være rentabelt at fiske efter taskekrabbeklør grundet den begrænsede mængde angivet
i forordningen.
Desuden er der risiko for uhensigtsmæssigt spild, eftersom der ikke er begrænsninger på fangst af hele
krabber, hvilket risikerer at medføre, at en større andel af den enkelte krabbe vil gå til spilde i stedet for at
blive hældt tilbage i havet og indgå i det samlede økosystem.
Vil Kommissionen overveje muligheden for en fleksibel kvote-baseret ordning for fangst af taskekrabbekør
for at imødekomme de økonomiske konsekvenser, som en meget restriktiv implementering af forordningen
risikerer at medføre?
Svar fra Kommissionen den 3.5.23
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1241
3
af 20. juni 2019 om bevarelse af
fiskeressourcerne og beskyttelse af marine økosystemer ved hjælp af tekniske foranstaltninger trådte i kraft
den 14. august 2019. Kravet vedrørende taskekrabber fanget med andre fiskeredskaber end kurve eller
tejner, hvoraf der højst må landes 75 kg aftagne krabbekløer, finder anvendelse i Nordsøen, men også i de
nordvestlige og sydvestlige farvande. Bestemmelserne vedrørende de højst 75 kg aftagne krabbekløer for
taskekrabber hidrører fra artikel 18, stk. 4, i forordning (EF) nr. 850/98
4
, som har været i kraft siden den 4.
maj 1998.
Disse regler blev fastsat for at anerkende og tillade bifangster af denne art i fiskeriet efter hvidfisk. Landingen
af krabbekløerne er en løsning på det praktiske problem med krabber, som bliver beskadiget i forbindelse
med fiskeri, og som muligvis ikke overlever at blive genudsat. Mens beskadigede krabber ikke er egnet til at
blive landet, er krabbekløer det. På den anden side blev begrænsninger af denne praksis anset for
hensigtsmæssige for at undgå at anspore til misbrug af bestemmelsen.
En ændring af den gældende forpligtelse ville kræve en fælles henstilling inden for rammerne af
regionalisering, jf. artikel 15 i forordning (EU) 2019/1241.
3
4
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A32019R1241
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=celex%3A31998R0850
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 417: Kopi af Kommissionens svar på spørgsmål fra dansk MEP’er
2720483_0003.png
Asger Christensen (V, Renew), Pernille Weiss (KF, EPP), Anders Vistisen (DF, ID): Små fiskefartøjer i Kattegat
(Indgivet: 28.2.23)
Sidste år blev der med TAC kvote-forordningen fastsat en række krav til selektionspaneler i det demersale
fiskeri i Kattegat - også for fartøjer under 10 meter, som ellers tidligere har været fritaget.
Dette skete med henvisning til at skåne torskebestanden.
Problemet er imidlertid, at det giver de små fiskere i Kattegat store tab på deres fangster, da det ikke er
muligt for de små både, med deres mindre motorkraft, at løfte de tunge selektions-paneler og samtidigt
holde fangsten i nettet. Dette forårsager et enormt fald i fangsten af ikke-truede arter, herunder særligt
rødspætter og søtunger, hvilket har ødelæggende økonomiske konsekvenser for de mindre fartøjer.
1. Hvad lægger Kommissionen til grund for, at de meget restriktive regler til selektionsredskaber er de
samme for de store og små fartøjer?
2. Har Kommissionen umiddelbare planer om at lempe kravene til selektionsredskaber i Kattegat for de
små fartøjer under 10 meter?
3. Er Kommissionen opmærksom på, at disse strenge krav gør det umuligt for de små fartøjer i Kattegat
at fiske økonomisk bæredygtigt?
Svar fra Kommissionen den 21.4.23
De afhjælpende foranstaltninger for torsk i Kattegat har allerede været i kraft siden den 31. maj 2020
5
og har
omfattet alle EU-fartøjer, der fisker med bundtrawl
6
med en mindstemaskestørrelse på 70 mm og med de
samme muligheder for selektive redskaber. Desuden er de hidtil blevet bibeholdt i alle forordninger om
fiskerimuligheder.
Disse foranstaltninger blev indført for at beskytte torsk i betragtning af bestandens alvorlige tilstand i
Kattegat, som fortsat er foruroligende. Der er således behov for, at alle fartøjer anvender selektive redskaber,
samtidig med at der tillades brug af forskellige selektive redskaber. Desuden kan EU-fartøjer, der deltager i
et medlemsstatsprojekt vedrørende fuldt dokumenteret fiskeri, i stedet anvende redskaber i
overensstemmelse med forordning (EU) 2019/1241
7
.
Selv om gydebiomassen for torsk ikke længere ligger på samme historisk lave niveau som i 2020, anbefaler
det relevante videnskabelige rådgivende organ
8
fortsat ikke at fange torsk. Det vil derfor være vigtigt at
opretholde disse foranstaltninger, indtil bestanden er genoprettet.
Fiskebestandene er det økonomiske grundlag for alle både store og små fiskere, og uden dette økonomiske
grundlag kan flere former for fiskeri gå tabt. Kommissionen opfordrer derfor fiskerne til at arbejde videre
med redskabsselektivitet for at finde frem til redskaber eller fangstmetoder, der kan spare torsk, samtidig
med at de er bedre tilpasset de særlige forhold, der gør sig gældende for mindre fartøjer.
5
Rådets forordning (EU) 2020/123 af 27. januar 2020 om fastsættelse for 2020 af fiskerimuligheder for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i visse andre farvande
6
Redskabskoder: OTB, OTT, OT, TBN, TBS, TB, TX og PTB.
7
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A32019R1241
8
Det Internationale Havundersøgelsesråd ( ICES )
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 417: Kopi af Kommissionens svar på spørgsmål fra dansk MEP’er
2720483_0004.png
Pernille Weiss (KF, EPP): Udfordringen i forbindelse med genanvendelse af gamle vindmøllevinger i EU
(Indgivet: 13.2.23)
Vindmølleparker er en vigtig industri og bidrager til at opnå energisikkerhed i Europa og gennemføre EU's
miljøstrategi. Desuden medfører vindmølleparker økonomiske fordele gennem jobs og investeringer i
lokalsamfund, ofte i landdistrikter. Europas førstegenerationsvindmølleparker vil nå slutningen af deres
normale driftstid på 20 år fra nu og frem til 2025.
Energiproducenterne har tre muligheder: forlængelse af driftstiden, nedlæggelse eller omlæggelse. De fleste
producenter i industrien har valgt at omlægge produktionen, hvilket indebærer udskiftning af mange gamle,
ineffektive vindmøller med færre, men kraftigere og mere effektive vindmøller.
EU står nu over for udfordringen med at genanvende vindmøllevinger, hvilket er vanskeligt, da materialerne
glasfibre og plastpolymerer
er svære at adskille.
Ud over omkostningerne ved selve genvindingsprocessen beskadiges plastdelene og glasfibrene, når
industrien udsætter dette materiale for høje temperaturer for at adskille fibrene fra polymeren. Disse
begrænsninger fører til fejlslagen affaldshåndtering, som skader miljøet.
I lyset af ovenstående:
1. Planlægger Kommissionen at støtte foranstaltninger til at fremskynde cirkulariteten af
vindmøllevinger?
2. Kan Kommissionen oplyse, hvilke yderligere skridt den vil tage for at indsamle data om
affaldshåndtering og genanvendelse i EU?
Svar fra Kommissionen den 23.4.23
Kommissionen er opmærksom på betydningen af at anvende principperne om cirkulær økonomi inden for
vindenergisektoren. Nedlæggelse, genbrug og genanvendelse af vinger er en udfordring, der skal løses, da
den lave værdi af det genanvendte produkt og den relativt lille affaldsstrøm ikke stimulerer markederne for
genanvendelse. Indbygget cirkularitet er også afgørende. Hvad angår nedlæggelsen af offshoreanlæg
forpligtede Kommissionen sig til at foretage en analyse af omkostninger og virkninger med henblik på at
vurdere, om der er behov for lovgivningsmæssige krav på EU-plan for at minimere de miljømæssige,
sikkerhedsmæssige og økonomiske virkninger
9
.
Medlemsstaterne skal sikre, at udtjente vindmøller ligesom enhver anden affaldsstrøm underkastes
affaldshåndtering, der er i overensstemmelse med affaldsrammedirektivet
10
.
For yderligere at fremskynde cirkulariteten af vindmøllevinger og indhente data om affalds‐ og
genanvendelseshåndtering i EU har Kommissionen allerede støttet projekter til forbedring af
9
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=COM%3A2020 %3A741 %3AFIN&qid=1605792629666
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse af visse
direktiver (EUT L 312 af 22.11.2008, s. 3), som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/851 af
30. maj 2018 (EUT L 150 af 14.6.2018, s. 109)
10
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 417: Kopi af Kommissionens svar på spørgsmål fra dansk MEP’er
2720483_0005.png
genanvendelsen af vinger
1112
, og dette arbejde fortsætter inden for rammerne af Horisont Europa-
projekter
13
, der i øjeblikket er i gang
141516
.
Arbejdsprogrammet for Horisont Europa for 2023-2024
17
omfatter flere emner om vindenergi, hvor
cirkularitet udgør et tværgående element
18
.
Kommissionen er i øjeblikket i færd med at revidere den strategiske energiteknologiplan (SET-planen), hvor
der som led heri nedsættes en gennemførelsesarbejdsgruppe for vindenergi. I den offentlige høring, der blev
afholdt i forbindelse med revisionen af SET-planen, er cirkularitet blevet udpeget som et vigtigt tværgående
spørgsmål, der skal håndteres.
Da der er behov for at udvikle et paneuropæisk marked for genanvendte materialer, som kan udnytte disse
nye genanvendelsesmetoder, støtter Horisont Europa projekter
1920
med fokus på markedsaspektet af disse
nye og genanvendte materialer.
11
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse af visse
direktiver (EUT L 312 af 22.11.2008, s. 3), som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/851 af
30. maj 2018 (EUT L 150 af 14.6.2018, s. 109)
12
Horisont 2020-projektet FiberEUse: https://cordis.europa.eu/project/id/730323
13
https://research-and-innovation.ec.europa.eu/funding/funding-opportunities/funding-programmes-and-open-
calls/horizon-europe_en
14
Projekter vedrørende udvikling af sikre, miljøvenlige og kommercielt attraktive løsninger til genanvendelse og
upcycling af kompositmaterialer: HORIZON-CL4-2021-RESILIENCE-01-01, https://ec.europa.eu/info/funding-
tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/horizon-cl4-2021-resilience-01-01
15
Projekter vedrørende udvikling af fremtidssikrede polymere materialer med lavere toksicitet, forureningsfri og
indbygget bæredygtighed: HORIZON-CL4-2021-RESILIENCE-01-11, https://ec.europa.eu/info/funding-
tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/horizon-cl4-2021-resilience-01-11
16
Projekter med fokus på storstilede genanvendelsesdemonstrationer på tværs af sektorer: HORIZON-CL5-2022-D3-
01-02, https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/horizon-
cl5-2022-d3-01-02
17
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/docs/2021-2027/horizon/wp-call/2023-2024/wp-8-
climate-energy-and-mobility_horizon-2023-2024_en.pdf
18
HORIZON-CL5-2023-D3-01-05: Kritiske teknologier til fremtidens havvindmøllepark (18-6 mio. EUR/projekt, RIA
slutdato for indkaldelse af forslag: 30.3.2023), HORIZON-CL5-2023-D3-02-15: Kritiske teknologier til forbedring af
levetiden, effektiv nedlæggelse og forøgelse af cirkulariteten
af offshore‐ og onshorevindenergisystemer (12-4
mio.
EUR/projekt, RIA
startdato for indkaldelse af forslag: 4.5.2023; slutdato for indkaldelse af forslag: 5.9.2023),
HORIZON-CL5-2024-D3-02-09: Demonstration af innovative flydende vindkoncepter (30-15 mio. EUR/projekt, IA
startdato for indkaldelse af forslag: 7.5.2024; slutdato for indkaldelse af forslag: 5.9.2024) og HORIZON-CL5-2024-D3-
02-08: Minimering af miljømæssige virkninger og optimering af socioøkonomiske virkninger i forbindelse med
etablering, drift og nedlæggelse af havvindmølleparker (10-5 mio. EUR/projekt
startdato for indkaldelse af forslag:
7.5.2024; slutdato for indkaldelse af forslag: 5.9.2024).
19
HORIZON-CL4-2021-RESILIENCE-01-09: https://ec.europa.eu/info/funding-
tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/horizon-cl4-2021-resilience-01-09.
20
HORIZON-CL4-2021-RESILIENCE-01-07: https://ec.europa.eu/info/funding-
tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/horizon-cl4-2021-resilience-01-07.