Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 414
Offentligt
Miljøministeriet
Departementet
5. juni 2023
Høring i EU Miljøspecialudvalget vedr. naturgenopretningsforordningen
Danmarks Naturfredningsforening takker mange gange for muligheden for at kommentere på den
reviderede udgave af rammenotatet om end høringsfristen har været urimeligt kort, idet vi modtog
høringsmaterialet fredag den 2. juni kl. 18.53 og med frist for at kommentere mandag d. 5. juni
(Grundlovsdag).
Danmarks Naturfredningsforenings hovedbudskaber
Danmarks Naturfredningsforening (DN) opfordrer til, at regeringen i forhandlingerne om den kommende
naturgenopretningsforordning reelt støtter op om naturgenopretning i EU og at regeringen ophører med at
arbejde for at sænke ambitionsniveauet på naturområdet. DN finder det er uacceptabelt, at den danske
regering modarbejder naturgenopretning i hele EU til trods for, at der er undtagelsesmuligheder og
bestemmelser, der imødekommer danske særinteresser. Der er et akut behov for genopretning af EU’s og i
særdeleshed af Danmarks forarmede natur og dermed behov for efterlevelse af EU's biodiversitetsstrategis
målsætning om at styrke naturgenopretning i EU, hvilket Danmark tidligere har støttet op omkring i EU, jf.
rådskonklusioner af 16. oktober 2020 om EU's biodiversitetsstrategi 2030.
Misvisende resumé
DN anser det for groft misvisende at udkastet til rammenotat fortsat ikke (hvilket DN også påtalte i den
forrige høringsrunde) i dokumentets indledende resumé angiver de positive statsfinansielle konsekvenser
ved at gennemføre Kommissionens forslag. Rammenotatets resumé angiver alene de skønnede udgifter på
1,5 mia. kr., men nævner ikke EU Kommissionens overslag på en dansk nettogevinst ved at indføre
Kommissionens forslag som løber op på mere end 20 mia. kr. om året.
DN mener, at rammenotatet afspejler en utidssvarende dansk forståelse af naturen som værende
udelukkende en udgift og et problem for erhvervslivets interesser. Mens EU Kommissionen sætter forslaget
om naturgenopretning i kontekst som naturbaserede løsninger på klima- og biodiversitetskrisen, potentiale
for drikkevandsbeskyttelse, klima-afværgeforanstaltninger med mere, angiver notatet i sit resumé af de
statsfinansielle konsekvenser alene
”omkostninger”.
Vi ønsker at henlede Folketingets opmærksomhed på
EU Kommissionens
beregninger af at ”investeringer” i naturgenopretning som led i udmøntning af forslaget
vil aflede mellem 8
–
38 euro for hver euro investeret (LINK).
Vi ønsker også at henlede Folketingets opmærksomhed på, at imens den danske regering søger at sænke
ambitionsniveauet for investeringer i naturgenopretning i Kommissionens forslag, har nu f.eks. også den
amerikanske præsident fremsat forslag om at øge
USA’s
investeringer i naturgenopretning, som led i at
fremme
”naturbaserede løsninger” som
en økonomisk rentabel vej til at løse bl.a. klimaudfordringer (LINK).
Mens EU, og senest også den amerikanske præsident i et udspil fra marts 2023 anbefaler investeringer i
naturgenopretning som ”naturbaserede løsninger” på bundne opgaver
som reduktion af konsekvenserne