Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 41
Offentligt
2646555_0001.png
d. 12.01.2023
Svar på spørgsmål fra Folketinget i anledning af
Økonomi og Miljø, 2022
En række folketingspolitikere har i forlængelsen af præsentationen
af
Økonomi og Miljø, 2022,
den 6. december stillet i alt 6 spørgsmål
i. Notatet indeholder svar på disse spørgsmål.
1) Vil en form for ”bundfradrag” i en kommende klimaafgift på landbruget ændre ved
lækage-effekten?
Svar:
Et produktionsafhængigt fradrag kombineret med en højere afgift, så de samlede
reduktioner i Danmark er uændrede, vil øge effekten på de samlede globale udledninger
(dvs. sænke lækageraten). Det skyldes, at en større del af reduktionerne i Danmark i så
fald sker via tekniske ændringer, og en mindre del sker via mindsket produktion.
Beregninger i
Økonomi og Miljø, 2020
indikerer, at et produktionsafhængigt fradrag på
80 pct. af afgiftsbetalingen kombineret med en stigning i afgiften fra ca. 1.200 til ca. 1.800
kr. for at sikre samme reduktioner i Danmark vil øge de globale reduktioner med ca. 1,3
mio. ton CO
2
e. Den samfundsøkonomiske meromkostning herved vil være 3.000-4.000
kr. pr. ton global merreduktion. Ved anvendelse af en målrettet lækagekorrektion vil
globale merreduktioner alternativt kunne øges med væsentligt lavere samfundsøkono-
miske meromkostninger. Beregninger i
Økonomi og Miljø, 2020
indikerer, at meromkost-
ningen herved vil være 800-900 kr. pr. ton global merreduktion.
2) Ifølge flere professorer mangler der stadig afgørende viden om, hvordan den
enkelte landmand bedst kan reducere sit klimaaftryk, og at det derfor kan blive
nødvendigt at vente helt til 2028, hvis en CO
2
e-afgift skal give mening. Jf. bl.a.
https://landbrugsavisen.dk/professorer-der-kan-g%C3%A5-fem-%C3%A5r-
f%C3%B8r-landbruget-kan-p%C3%A5l%C3%A6gges-ordentligt-co2-afgift
og
https://www.altinget.dk/foedevarer/artikel/professorer-derfor-kan-der-gaa-op-til-
fem-aar-foer-politikerne-kan-laegge-en-ordentlig-co2-afgift-paa-landbruget.
Vil
vismændene kommentere på indvendingen, og redegøre for hvorledes de har
forholdt sig til problemstillingen i den seneste miljøøkonomiske rapport?
Svar:
Jo mere viden, der er tilgængelig om reduktionsteknologier, jo billigere bliver
reduktionerne. Omvendt kan en udskydelse af beslutningen om en drivhusgasafgift øge
Svar på spørgsmål fra Folketinget i anledning af Økonomi og Miljø 2022.docx
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Materiale og opfølgning på mødet med Det Miljøøkonomiske Råd den 6/12-22
2646555_0002.png
omkostningerne, da der i så fald er kortere tid til at foretage den nødvendige omstilling,
ligesom de akkumulerede udledninger frem mod 2030 vil stige.
I
Økonomi og Miljø, 2022
redegøres der for, at det med den nuværende viden er muligt
at opgøre detaljerede modeller for metanudledning fra fordøjelse og gødnings-
håndtering. For de resterende udledningskilder er der endnu ikke middelrette opgørelser.
Formandskabet anbefaler på den baggrund, at der hurtigst muligt bør indføres en
beskatning på landbrugets udledninger baseret på de gennemsnitlige udledningsfaktorer
(den simple opgørelsesmetode) med en lav afgiftssats til at starte med for at øge
forskning og udvikling i reduktionstiltag og opgørelsesmetoder, jf.
Økonomi og Miljø,
2022.
Samtidig bør der annonceres en stigning i afgiftssatsen frem mod, så afgiften på
landbrugets samlede udledninger i 2030 kommer på niveau med CO
2
-afgiften på fossile
brændsler. Desuden bør der snarest annonceres rammer for et frivilligt detaljeret
klimaregnskab med større mulighed for at få godskrevet reduktioner Det vil give
landbruget incitamenter til at reducere udledningerne og øge tilskyndelsen til at udvikle
og implementere nye reduktionstiltag og mere præcise opgørelsesmetoder.
3) Det er gjort gældende, jf. bl.a., at en CO
2
e-afgift på landbruget vil være uforenelig
med EU-retten, jf. således
https://effektivtlandbrug.landbrugnet.dk/artikler/eu/84684/en-co2-afgift-paa-
landbruget-vil-vaere-ulovlig-ifoelge-eu.aspx.
Det gøres bl.a. gældende, at EU-
retten stiller krav om en sammenhængende og systematisk beregning af de
miljømæssige og økonomiske indtægter og udgifter på bedriftsniveau, og at en
erhvervsskat formentlig ikke vil være lovlig, hvorimod en forbrugsafgift efter
omstændighederne vil. Vil vismændene redegøre for i hvilket omfang der i den
miljøøkonomiske rapport og beregninger er taget højde for de EU-retslige
aspekter af CO
2
e-afgiftens lovlighed? Og vil vismændene yderligere kommentere
de i artiklen indeholdte indvendinger beroende på EU-retten?
Svar:
Formandskabet har ikke forholdt sig til de EU-retslige aspekter af en
drivhusgasafgift.
4) Fra landbruget selv lyder det, at man godt kan nå de klimamål, der er vedtaget
frem mod 2030 – uden en afgift. Har vismændene ved deres beregning taget
højde for dette udsagn, og i bekræftende fald, hvordan forholder vismændene sig
hertil? Er det nødvendigt at indføre en afgift, eller kan klimagas-udledningerne
reducere uden en CO
2
e-afgift?
Svar:
Landbrugets udledninger af drivhusgasser har været omtrent konstante de
seneste 15 år, jf.
Økonomi og Miljø, 2022.
Det skal blandt andet ses på baggrund af, at
landbruget ikke har haft samme tilskyndelse til at nedbringe udledningerne som
husholdninger og øvrige erhverv. Formandskabets beregninger for 2030 tager udgangs-
punkt i Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2022, der er en vurdering af
-2-
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Materiale og opfølgning på mødet med Det Miljøøkonomiske Råd den 6/12-22
udviklingen i drivhusgasudledningerne i fravær af nye tiltag på klimaområdet. I følge
denne fremskrivning udestår der reduktioner på 5-7 mio. ton CO
2
e for at opnå det
sektorspecifikke reduktionsmål for land- og skovbrugssektoren. Det sektorspecifikke mål
kan principielt nås uden en afgift, eksempelvis via regelregulering, men beregninger
inden for formandskabets modelramme indikerer, at målet ikke kan nås uden betydelige
reduktioner i udledningerne fra skov- og arealanvendelsen (LULUCF) eller en produk-
tionsnedgang i landbruget. Det implicerer, at målet ikke kan nås alene med eksempelvis
et tilskud til reduktioner i landbruget.
5) Hvordan kan en model for en CO
2
e-afgift på landbruget konstrueres, så
eksisterende landbrug og arbejdspladser ikke jages ud af Danmark?
Svar:
Hvis en drivhusgasafgift i landbruget suppleres med et produktionsafhængigt
fradrag for afgiften, mindskes såvel lækageraten som reduktionen i beskæftigelsen i
landbruget i Danmark. Et produktionsafhængigt fradrag for afgiften vil dog også mindske
reduktionerne i udledningerne i Danmark. Beregninger i
Økonomi og Miljø, 2022
indikerer, at et produktionsafhængigt fradrag på 80 pct. af afgiftsbetalingen i landbrug
mv. ved en afgift på 750 kr., der dækker hele økonomien, inkl. landbruget, vil mindske
forskydningerne i beskæftigelsen med omkring ¾ (bruttoforskydningerne i beskæf-
tigelsen reduceres fra godt 10.000 årsværk til under 3.000). Et fradrag mindsker dermed
de erhvervs- og beskæftigelsesmæssige effekter, men samtidig mindskes drivhusgas-
reduktionerne med 1,5 mio. ton CO
2
e, og trods mindre reduktioner øges de samfunds-
økonomiske omkostninger.
6) Hvis det er en præmis, at provenuet fra en CO
2
e-afgift for landbruget anvendes
som støtte til land- og skovbrugssektoren inkl. skov- og arealanvendelse
(LULUCF), kan vismændene angive en model, der giver de største CO
2
e-
reduktioner?
Svar:
Formandskabet har ikke foretaget en vurdering af, hvordan de største reduktioner
kan opnås under en sådan præmis. De samfundsøkonomisk billigste reduktioner kan
opnås ved dels at anvende provenuet til tilskud til negative udledninger inden for land-
og skovbrugssektoren af samme størrelsesorden som afgiften på positive udledninger,
og dels at tilbageføre det resterende provenu produktionsuafhængigt til sektoren, f.eks.
i form af en engangserstatning.
-3-