Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 405
Offentligt
2718987_0001.png
Positionspapir for
92-gruppen
Forum for Bæredygtig Udvikling
Maj 2023
92-gruppen
Vesterbrogade 2B, 1620 Kbh. V
Tlf: 21 72 79 57
e-mail: [email protected]
Website: www.92grp.dk
Koordinator: Troels Dam Christensen
________________________
Danmark må følge aktivt og ambitiøst op på den nye globale FN-biodiversitetsaftale
- både ude og hjemme
Baggrund:
Efter FN-biodiversitetskonferencen COP15 i december 2022 har Danmark forpligtet sig til øjeblikkeligt at
igangsætte implementeringsprocessen for den nye globale biodiversitetsaftale Kunming-Montreal Global
Biodiversity Framework (GBF)
i
og følge aktivt og ambitiøst op på mødet og beslutningerne. Der er brug for
en ambitiøs og prioriteret dansk indsats både i forhold til Danmarks beskyttelse af sin egen biodiversitet og i
forhold til det store fodaftryk, Danmark har på den globale biodiversitet. Ligeledes er der brug for, at
Danmark yder en større og prioriteret indsats i forhold til den internationale proces omkring den nye aftale,
herunder en ambitiøs indsats fra EU’s side.
92-gruppen har på baggrund af den nye globale biodiversitetssaftale, udarbejdet følgende anbefalinger og
krav til en dansk opfølgningsindsats:
1. En samlet plan for Danmarks opfølgning på COP15 aftalen
Danmark skal hurtigst muligt igangsætte implementeringsprocessen af aftalen. Det kræver, at
Danmark fremlægger en detaljeret og konkret plan, der forholder sig til samtlige elementer af
aftalen, inklusiv de 23 målsætninger og følger en ”whole of society approach”.
Planen må sikre, at biodiversitetshensyn integreres i og på tværs af alle regeringsniveauer og på
tværs af alle sektorer, specielt dem der har en betydelig påvirkning på biodiversitet (i overens-
stemmelse med Target 14 om mainstreaming i GBF). For Danmark betyder dette, at man har
forpligtet sig til at tage fat i blandt andet landbruget og fiskeriet og dets påvirkning på biodiversiteten.
Derudover skal alle relevante offentlige og private aktiviteter, skatte- og afgiftsmæssige samt
finansielle strømme progressivt tilpasses GBF’en. Denne forpligtelse er meget vigtig,
da det i praksis
betyder, at regeringen blandt andet skal handle på de indirekte årsager til tab af biodiversitet
herunder investeringer og subsidier i sektorer og aktiviteter, der skader biodiversitet.
2. En dansk NBSAP
arbejdet skal igangsættes med det samme
Det vigtigste politisk-administrative instrument til implementering af både Biodiversitetskonven-
tionen og GBF nationalt er en ”National Biodiversitetsstrategi og Handlingsplan”, den såkaldte
NBSAP, som det kaldes i Biodiversitetskonventionen (CBD). Alle parter til CBD er i følge Artikel 6
92-gruppen – Forum for Bæredygtig Udvikling, er et samarbejde mellem 25 danske miljø- og udviklingsorganisationer.
92-gruppen arbejder for fremme af en bæredygtig udvikling i hele verden.
92-gruppen består af: Amnesty, Care Danmark, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk International Bosætningsservice, Dansk Ornitologisk
Forening/BirdLife Danmark, FN-forbundet, Global Aktion, Greenpeace, IWGIA, Kvindernes U-landsudvalg, Klimabevægelsen, Mellemfolkeligt
Samvirke, Natur og Ungdom, Netværket for økologisk folkeoplysning og praksis/Øko-net, Nyt Europa, Oxfam IBIS, Red Orangutangen, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Rådet for Grøn Omstilling, Sex &Samfund, U-landsforeningen Svalerne, VedvarendeEnergi, Verdens Skove, World Animal
Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 405: Henvendelse af 26/5-23 fra 92-gruppen om behovet for en aktiv og ambitiøs dansk indsats i forbindelse med den nye globale FN-aftale om biodiversitet
juridisk forpligtet til at udvikle og opdatere en NBSAP. Danmark har dog på nuværende tidspunkt slet
ingen aktiv NBSAP, da den foregående har været under revision siden 2016. Ifølge den nye COP15
aftale skal der foreligge en ny NBSAP før COP16, der forventes at finde sted inden udgangen af 2024.
Med en manglende strategi og handlingsplan i øjeblikket, bør Danmark starte arbejdet med det
samme og sætte en mere ambitiøs deadline for en NBSAP gerne inden udgangen af 2023, og sikre
inddragelse af alle relevante aktører.
Denne plan (NBSAP) skal sammentænkes med en ny dansk biodiversitetslov.
En dansk NBSAP og biodiversitetslov må sikre en langt stærkere biodiversitetsbevarelse i Danmark,
herunder:
I 2030 skal 30 % af arealet på land og 30 % af arealet på havet være beskyttet natur, heraf en
tredjedel strengt beskyttet.
I 2050 skal biodiversiteten og naturen i Danmark være i god trivsel og gunstig tilstand.
Et uafhængigt Biodiversitetsråd skal sikres i loven med lignende rolle og ressourcer som
Klimarådet ift. Klimaloven. Rådets opgaver skal være at formulere mål for naturen og løbende
vurdere regeringens indsats og målopfyldelse.
Mål og indsats for at nedbringe Danmarks påvirkning af den globale biodiversitet uden for
landets grænser bl.a. gennem vores forbrug, import, investeringer og bistand.
3. Øget dansk finansiering
og en finansieringsplan
Danmark bør øge sin finansiering til både den nationale og internationale biodiversitetsindsats.
Herunder skal der udarbejdes en dansk finansieringsplan (NBFP eller lignende instrument) som
en del af NBSAP-processen, der sikrer, at Danmark påtager sig en retfærdig andel af
ressourcemobiliseringen til biodiversitet og en større andel af de nye finansieringsmål i den nye
GBF-aftale (herunder de 20 mia. USD i 2025 og 30 mia. USD i 2030). Danmark skal samtidigt
arbejde for, at EU gør det samme.
Danmark skal arbejde for at sikre, at der ikke anvendes eller skabes incitamenter for offsetting
som mulighed ifm. ressourcemobilisering.
Danmark skal arbejde for, at finansiel støtte i langt højere grad skal gå direkte til oprindelige folks
organisationer og lokalsamfund for at sikre deres fulde inddragelse i implementering; herunder
udvikling af indikatorer og monitorering. Danmark skal i den forbindelse øremærke støtte til, at
oprindelige folks rettigheder anerkendes og respekteres.
Danmark skal prioritere det videre arbejde med en styrket ressourcemobilisering under den nye
aftale (bl.a. Target 19).
Dansk støtte til biodiversitetsindsatser i udviklingslande, som ikke har fattigdomsbekæmpelse
som hovedformål, skal være additionel ift. udviklingsbistanden.
4. Danmark må nedbringe sit globale fodaftryk på biodiversiteten
Danmark har et stort, ikke-bæredygtigt fodaftryk på den globale biodiversitet gennem vores forbrug,
import, investeringer etc. Danmark må tage ansvar for dette skadelige fodaftryk og tage politisk
handling for at nedbringe det hurtigst muligt, herunder som foreskrevet i den nye globale GBF-aftale
(bl.a. Target 16). I den forbindelse må regeringen og Folketinget sikre ambitiøs handling, herunder
en kortlægning af Danmarks fodaftryk, at der sættes konkrete mål for at nedbringe fodaftrykket,
samt igangsættes den nødvendige handling for at nå disse mål.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 405: Henvendelse af 26/5-23 fra 92-gruppen om behovet for en aktiv og ambitiøs dansk indsats i forbindelse med den nye globale FN-aftale om biodiversitet
Det må blandt andet indebære en plan for omlægning af tilskud og investeringer som nævnt i pkt. 5
nedenfor; en seriøs implementering af EUDR (European Deforestation Regulation), der sikrer at vores
import ikke fører til afskovning; samt at Danmark arbejder for at sikre, at denne lov samt
implementeringen af den i fremtiden også vil inkludere andre økosystemer.
5. Stop for biodiversitetsskadelige subsidier og incitamenter
Danmark skal tage ansvar for at reducere biodiversitetsskadelige subsidier og andre incitamenter til
skadelige aktiviteter, og herunder følge op og tage ansvar ifm. de nye mål på dette i GBF-aftalen
(Target 18). Ifølge den nye aftale skal incitamenter, der skader biodiversitet, heriblandt subsidier,
identificeres inden 2025 og elimineres, udfases eller reformeres, og dette skal ske på en retfærdig og
effektiv måde. Globalt set skal de subsidier, der skader biodiversitet, reduceres med mindst 500 mia.
USD per år i 2030. Dette kræver en konkret kortlægning af dansk finansierede subsidier og andre
incitamenter, der bidrager til tab af biodiversitet, hvilket bør være udfærdiget i god tid inden 2025,
samt en konkret plan og indsats for denne udfasning og omlægning. Danmark skal også arbejde aktivt
for en udfasning af skadelige subsidier og incitamenter på EU-plan, og for at EU lever op til GBF.
6. Danmark må genoprette tabt natur
og leve op til FN- og EU-mål
Danmark må leve op til de nye mål i GBF-aftalen, herunder som nævnt ovenfor målet om 30%
beskyttet natur (Taget 3). Danmark må samtidigt igangsætte en større indsats for at genoprette
natur, herunder leve op til målet om at mindst 30% af den degraderede natur er under effektiv
genopretning senest i 2030 (Target 2). I den forbindelse er det afgørende, at Danmark bakker op om
en ambitiøs tilgang til EU's naturgenopretningsforordning, og støtter op om målet om at genoprette
30% af naturen i EU. Det er essentielt for at skabe bedre vilkår for biodiversiteten i Danmark og
dermed at kunne leve
op til vores forpligtelser under GBF’en.
7. Danmark skal yde en ledende rolle for at sikre, at den nye globale biodiversitetsaftale (GBF)
gennemføres
Hvis den nye globale aftale skal gennemføres og målene indfries, er det helt afgørende med lande,
der yder en mere aktiv og prioriteret indsats for at sikre dette. Danmark skal i højere grad påtage sig
en sådan rolle internationalt og i EU, herunder spille en mere aktiv og progressiv rolle i den
internationale biodiversitetsproces (CBD etc.). Dette forudsætter prioriteringen af flere ressourcer
og en større indsats fra dansk side, herunder fra de relevante ministerier og det politiske niveau.
8. Danmark må arbejde for at sikre en rettighedsbaseret tilgang i implementeringen af aftalen
En af de helt centrale dele af GBF er anerkendelsen og sikring af oprindelige folk, lokalsamfund og
kvinders rettigheder og deres inddragelse i beslutningsprocesser og implementeringen af aftalen.
GBF anerkender oprindelige folks og lokalsamfunds rettigheder til deres traditionelle territorier, som
reflekteret i målet om beskyttelse af henholdsvis 30 pct. af jordens land- og vandoverflade. Hvis det
skal realiseres, er det dog afgørende, at oprindelige folks, lokalsamfunds og kvinders rettigheder også
afspejles, når aftalen skal implementeres. Danmark må arbejde aktivt for at sikre, at dette sker.
Herunder må Danmark prioritere arbejdet med at sikre oprindelige folks selvbestemmelse, at de
inddrages fuldt og helt i initiativer, der omhandler deres jord, territorier og naturressourcer og at
deres rettigheder respekteres ifølge Deklarationen om Oprindelige Folks Rettigheder (UNDRIP).
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 405: Henvendelse af 26/5-23 fra 92-gruppen om behovet for en aktiv og ambitiøs dansk indsats i forbindelse med den nye globale FN-aftale om biodiversitet
2718987_0004.png
Det gælder også i forbindelse med danske projektindsatser, herunder udviklings-, klima- og
biodiversitets-projekter, samt i forhold til vores forbrug og investeringer, så dette ikke forårsager
overtrædelse af oprindelige folks rettigheder.
9. Danmark skal være med til at sikre en stærk monitorerings- og implementeringsmekanisme og -
indsats
Erfaringerne fra de tidligere globale biodiversitetsaftaler er, at de generelt ikke er blevet gennemført
af landene. Dette skyldes blandt andet, at kriterier og krav om overholdelse af disse
(”accountability”) i aftalerne har været for svage. Derfor er det afgørende,
at Danmark arbejder aktivt
for at sikre en så stærk gennemførelse af aftalen som muligt, herunder at arbejdet for at sikre en
stærk monitorerings- og implementerings-mekanisme og -indsats prioriteres. Dette arbejde blev ikke
afsluttet på COP15, og fortsætter bl.a. i arbejdet med indikatorer. Danmark skal også arbejde på at
sikre et stigende ambitionsniveau i implementeringen af aftalen, herunder en ”ratcheting-up” af
ambitionerne efter første Review.
10. Danmark må arbejde på at styrke andre områder, hvor GBF-aftalen ikke nåede langt nok
Der er en række andre områder, hvor GBF-aftalen desværre ikke nåede langt nok. Det gælder bl.a.
arter (Target 4), forurening (Target 7), klima og biodiversitet (Target 8) m.fl. Det er vigtigt, at Danmark
arbejder for en ambitiøs fortolkning og tilgang til implementeringen af aftalen på disse områder.
11. Danmark skal arbejde for, at EU også yder en stærkere indsats
Danmark skal arbejde og prioritere indsatsen for, at EU tilsvarende yder en stærkere indsats i
forbindelse med implementeringen af den nye GBF-aftale, herunder på de ovennævnte områder, for
at sikre en tilstrækkelig ambitiøs gennemførelse af den nye globale aftale.
i
https://www.cbd.int/article/cop15-final-text-kunming-montreal-gbf-221222