Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 401
Offentligt
2718033_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål X
Slagelse kommune er delt i sin opfattelse af den
rette ansvarsplacering for miljøgodkendelsen til
RGS Nordic, hvor Klima- og Miljøudvalgets
formand mener, at godkendelsen ligger hos
staten, imens et byrådsmedlem mener, at den
ligger i byrådet. Vil ministeren uddybe
regeringens tanker og overvejelser om, hvilke
konsekvenser det har for vores havmiljø, at
sagen bliver trukket i langdrag på grund af tvivl
om ansvarsplacering? Og mener ministeren, at
der er sket en fejl i ansvarsplaceringen, og det i
virkeligheden hele tiden har været statens
ansvar at stå for miljøgodkendelsen til RGS
Nordic på Stignæs, når der er tale om svært
tekniske rensningsanlæg, jf. til artiklen ”I har
overset noget, skrev et Zetland-medlem. Nu
tager sagen om norsk olieforurening en
drejning.” Zetland, den 22. marts 2023?
Svar
I forhold til placeringen af myndighedsansvaret for
RGS Nordic, så er det korrekt, at Slagelse
Kommunes byråd den 24. april traf beslutning om,
der var jo stor debat, som jeg kan forstå fra lokale
medier, i byrådet, at såfremt kommunens
administration og Miljøstyrelsen er enige i, en
overdragelse er muligt, så skal det overdrages til
Miljøstyrelsen.
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 10/5-23 om ansvarsplacering for miljøgodkendelsen til RGS Nordic
2718033_0002.png
TALEPAPIR
Beslutningen er politisk truffet, men det er
kommunens administration, der skal vurdere, om
det er korrekt at overdrage ansvaret til styrelsen.
Den videre proces herfra er, at Slagelse Kommunes
administration fremsender en begrundelse til
Miljøstyrelsen om, hvorfor de vurderer, at RGS
Nordic kan henføres under listepunktet for et
selvstændigt drevet industrielt renseanlæg, og
myndighedsansvaret dermed fremover ligger hos
Miljøstyrelsen.
Vi har en stor interesse i, at det sker så snart som
overhovedet muligt, med respekt for saglighed og
faglighed, der skal være afgørende kriterier. Jeg har
en stor forhåbning om, at vi inden længe har en
afklaring på, hvor myndighedsansvaret for den her
virksomhed skal placeres.
Og hvem kan så vurdere, om det er placeret korrekt.
Ifølge loven, så er det Slagelse Kommune, der har
ansvaret for at vurdere placeringen af ansvaret.
Det er Slagelse Kommune, der skal vurdere, hvilket
listepunkt virksomheden hører hjemme under, ud
fra hvad er det for nogle formål, virksomheden har.
Man har indrettet reglerne på denne måde, fordi det
er kommunen, der har indgående kendskab til
virksomhedens produktion og aktiviteter.
Det er den viden, som kommunen er i besiddelse af
indtil videre, da det er dem, der har den viden.
Skulle det blive sådan, hvilket der er en vis
forventning om, at det skulle være miljøstyrelsen,
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 10/5-23 om ansvarsplacering for miljøgodkendelsen til RGS Nordic
2718033_0003.png
TALEPAPIR
der overtager, så skal de selvfølgelig have den viden
fra Slagelse Kommune.
Jeg har i marts måned i år bedt Miljøstyrelsen om at
række ud til Slagelse Kommune for at høre om
kommunens overvejelser om, hvorvidt
virksomheden hører under det rette listepunkt. Jeg
har fået oplyst, at møderne har været konstruktive,
og at Miljøstyrelsen har vejledt om, hvordan man
skal forstå listepunktet om industrielle renseanlæg.
Og som nævnt i april måned har Slagelse Byråd
truffet beslutningen om at overføre
myndighedsansvaret til Miljøstyrelsen, hvis det
faglige er helt på plads.
Jeg har tidligere oplyst, bl.a. under et af vores
tidligere samråd om sagen, at Slagelse Kommune er
den rette myndighed, og dermed kompetent
godkendelses- og tilsynsmyndighed for RGS Nordic.
Slagelse Kommune kategoriserede på det tidspunkt
virksomheden som en affaldsbehandlings-
virksomhed, hvilket betyder, at Slagelse Kommune
er myndighed.
Jeg har efterfølgende oplyst til udvalget, at der er
opstået usikkerhed om, hvem den rette myndighed
er, efter jeg i marts blev gjort opmærksom på, at det
afhænger af, hvilken aktivitet det er man vurderer
virksomheden bør karakteriseres som og dermed,
hvilket listepunkt i godkendelsesbekendtgørelsen,
virksomheden hører under.
Den tvivl, der har været rejst, den handler om, at
virksomheden også kan karakteriseres som et
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 10/5-23 om ansvarsplacering for miljøgodkendelsen til RGS Nordic
2718033_0004.png
TALEPAPIR
selvstændigt drevet industrielt renseanlæg, og hvis
det er tilfældet, så er der ingen tvivl. Så er
myndighedsansvaret hos staten, og det vil sige hos
Miljøstyrelsen.
Det ændrer selvfølgelig ikke på, at RGS Nordic,
uanset listepunkter, bekendtgørelser og
rubriceringer, selvfølgelig, som alle andre, skal leve
op til de samme krav og regler. Det inkluderer bl.a.
hensyntagen til et nyt miljøkvalitetskrav for PFOS,
nye BAT-konklusioner om bedste tilgængelige
teknologi. Der er altså strammet op.
Den usikkerhed, der er nu er opstået om, hvem den
rette myndighed er, må have forlænget, med meget
meget stor sikkerhed, kommunens arbejde med at få
truffet en afgørelse om en revideret
miljøgodkendelse og udledningstilladelse på
baggrund af de her skærpede regler.
Det er der ikke nogen, der er tjent med. Det skal
bringes i orden, så vi både sikrer beskyttelsen af
vores vandmiljø, og så det står helt klart, hvad
virksomheden fremover skal leve op til.
Så er det jo at nogen gange, at miljøministeren kan
foretage det, der hedder en call-in. Det har vi
undersøgt i departementet, og inden for rammerne
af lovgivningen, som jeg selvfølgelig skal overholde,
så har det ikke været muligt i den her sag at kunne
foretag et call-in. Så derfor er det en beslutning, som
kun Slagelse Kommune kan træffe.
Jeg lægger vægt på, at der bliver sat fart på at få
truffet en afgørelse om en ny udledningstilladelse til
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 10/5-23 om ansvarsplacering for miljøgodkendelsen til RGS Nordic
2718033_0005.png
TALEPAPIR
gavn for vores vandmiljø, så det står klart, hvilke
strammere regler virksomheden fremover skal leve
op til.
Der spørges også til konsekvenserne for havmiljøet.
Der kan jeg oplyse, at det nationale overvågnings-
program NOVANA overvåger tilstanden i
Smålandsfarvandets åbne del, der rummer Agersø
Sund. Målingerne her viser, at tilstanden er ikke-
god, hvad angår bly, kviksølv og cadmium.
NOVANA-overvågningen siger ikke noget om én
udlednings påvirkning, det er ikke deres opgave. I
stedet overvåges og vurderes den generelle tilstand
for vandområdet, som er påvirket af udledninger og
vandudveksling fra omkringliggende vandområder.
Der er dog ingen tvivl om, at NOVANA-rapporten
taler sit tydelige sprog, hvilket ses ved den ikke gode
tilstand for bly, kviksølv og cadium. Vi er jo enige i
udvalget om, at vi skal passe på vores vandmiljø,
som er et vigtigt levested for dyr og planter.
Det er derfor afgørende, at udledning af spildevand
til havmiljøet reguleres korrekt og med baggrund i
alt det, vi ved. Det er derfor vigtigt at få truffet en
afgørelse, der stiller opdaterede krav til
virksomhedens udledning. De opdaterede krav vil
uden tvivl gavne vores vandmiljø.
Det er kommunens opgave at vurdere spørgsmålet
om myndighedsansvaret. Ministeriet er orienteret
om, at Slagelse Kommune snart forventes at træffe
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 401: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 10/5-23 om ansvarsplacering for miljøgodkendelsen til RGS Nordic
2718033_0006.png
TALEPAPIR
en afgørelse, og som allerede nævnt, så har byrådet
allerede udtalt sig.
Hvis det skulle vise sig, at RGS Nordic bør
indplaceres anderledes, så er det klart, at Miljø-
styrelsen er klar til at overtage myndighedsrollen for
virksomheden. Det har vi også sagt til Slagelse
Kommune og meddelt offentligheden.
Jeg mener ikke, at hverken vores havmiljø, lokale
borgere eller Slagelse Kommune, faktisk ingen af os,
er tjent med, at der stadigvæk er usikkerhed om
myndighedsansvaret eller myndighedskrav. Jeg vil
derfor slutte med en appel om, at beslutningen
træffes så hurtigt som muligt, således at vi kan gå i
gang med arbejdet.
Tak for ordet.
6