Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 393
Offentligt
2716245_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
”Vil ministeren forholde sig til Rigsrevisionens kritik
af Miljøministeriets indsats mod PFAS og de
sundhedskonsekvenser, den mangelfulde indsats
har og har haft, samt redegøre for, hvilke nationale
initiativer regeringen vil tage for at rette op på
problematikken? Der henvises til artiklen
”Rigsrevisionen: Myndighedernes svigt har udsat
danskere for »unødig« sundhedsrisiko”,
Politiken.dk, den 23. april 2023.”
Svar
Tak for samrådsspørgsmålet.
Rigsrevisionens kritik - Servicetjek og
opfølgning 2021-2023
Rigsrevisionen kritiserer, at Miljøministeriets
indsats mod PFAS og deres rapport omhandler
perioden 2007-2021. Konklusionen er, at indsatsen
har været meget utilstrækkelig og langsommelig.
Det er en kritik, jeg tager dybt alvorligt, og i og med
at rapporten slutter efter den periode man
undersøger, i 2021, så kan man konstatere, at der er
strammet op på en hel del af de punkter, som
Rigsrevisionens kritik vedrører. Det skal jeg nok
vende tilbage til.
Men jeg er også enig med spørgeren, Carl Valentin,
i, at vi skal være helt sikre på, at der er fulgt op på
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 393: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/5-23 om Rigsrevisionens kritik af Miljøministeriets indsats mod PFAS
2716245_0002.png
TALEPAPIR
alle punkter. Vi skal være helt trygge ved de
relevante myndigheders indsats er up to date, så der
ikke er noget at kritisere fremadrettet.
Derfor har jeg bedt om et tværgående servicetjek af
de elementer, som Rigsrevisionen har rejst kritik af
på mit område.
Der skal være et sikkert administrationsgrundlag,
når vi importerer affald til bortskaffelse, og når vi
fører tilsyn, så vi sætter ind de steder, hvor risikoen
er størst. Der er ingen tvivl om, at Miljøstyrelsen
burde have dokumenteret, at de førte tilsyn baseret
på en vurdering af risikoen.
Siden PFOS-sagen fra Korsør, som jo kulminerede i
2021, altså lige efter tidperioden her, har
myndighederne arbejdet på højttryk på at finde ud
af, hvor der er PFAS. Også på nogle af de steder,
hvor indsatsen ikke har været tilstrækkelig fra 2007
til 2021.
På de årlige dialogmøder med kommunerne vil
Miljøstyrelsen fortsat drøfte udfordringerne med
PFAS og opfordre kommunerne til at stille
nødvendige krav til udledningen af PFOS fra
renseanlæg.
Hvis man ser på perioden efter rapportens
tidsinterval, altså perioden fra 2021 og så frem til nu
i år, så har Miljøstyrelsen øget overvågningen af
miljøfarlige stoffer med henblik på at udvikle nye
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 393: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/5-23 om Rigsrevisionens kritik af Miljøministeriets indsats mod PFAS
2716245_0003.png
TALEPAPIR
metoder til overvågningen af vores vandløb og i
2022 igangsat en særlig indsats for at sikre, at
affaldsdepoter måler for PFAS.
Herudover vil Miljøministeriet i samarbejde med
Partnerskabet for miljøfarlige stoffer se på, om
kravene til udledning af de mest problematiske
miljøfarlige stoffer, herunder de mest problematiske
PFAS, kan strammes yderligere.
Sundhedskonsekvenser
PFAS er et miljøproblem, der med tiden også er
blevet et sundhedsproblem.
Når der er målt forurening med PFAS på områder
med fødevare- og foderproduktion, så er det sådan,
at fødevaremyndighederne får besked. De vurderer,
om der er for meget PFAS i fødevarer og foder til, at
bl.a. græsningsarealer fortsat kan anvendes.
Det er Sundhedsmyndighederne, der vurderer, om
der kan være en risiko for menneskers sundhed ved
at indtage drikkevand og fødevarer.
Det ved jeg selv, det er jo mit eget tidligere ressort.
Dengang jeg selv var sundhedsminister, var jeg selv
med til at nedsætte en ekspertgruppe, der assisterer
Sundhedsstyrelsen netop med at klarlægge den
nyeste viden om helbredseffekter ved PFAS-
eksponering.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 393: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/5-23 om Rigsrevisionens kritik af Miljøministeriets indsats mod PFAS
2716245_0004.png
TALEPAPIR
Sundhedsstyrelsen har med vejledning fra
ekspertgruppen udarbejdet materiale om PFAS. Der
er udarbejdet en rapport om helbredseffekter, en
vejledning til sundhedsprofessionelle og en
borgerrettet information.
Det fremgår af materialet, at alle i et vist omfang
bliver eksponeret for PFAS, og at man optager det i
kroppen bl.a. gennem drikkevand og fødevarer.
Det er jo sådan, og det ved vi godt, at PFAS ikke akut
giftigt, men Sundhedsstyrelsen anser det som
bekymrende, at alle bliver udsat for stoffer, der
akkumuleres i kroppen. Og det er det, problemet er,
at det akkumuleres. Man ved at ved meget høje
PFAS-niveauer er der effekter, og
Sundhedsstyrelsen peger på let forhøjet kolesterol,
let nedsat fødselsvægt, øget risiko for nyrekræft og
svagere immunrespons ved vaccinationer hos børn.
Det er derfor, vi skal handle.
Hvis man så zoomer ind på drikkevandet, der er en
kilde til PFAS for mennesker, der hører under
Miljøministeriets ressort.
Rigsrevisionen har kritiseret, at det først blev
obligatorisk for vandværkerne at overvåge
drikkevandets indhold af 12 PFAS-stoffer i 2017,
selvom der blev fastsat et
drikkevandkvalitetskriterie allerede i 2015.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 393: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/5-23 om Rigsrevisionens kritik af Miljøministeriets indsats mod PFAS
2716245_0005.png
TALEPAPIR
Rigsrevisionen har peget på, at 772 vandværker,
25% af alle vandværker, i perioden 2015-2021 ikke
testede PFAS-niveauet i offentlige
drikkevandsboringer i Danmark.
Den kritik synes jeg er helt relevant, fordi
drikkevandet skal kontrolleres, så
vandforsyningerne kan handle på en eventuel
forurening. Og her er der forskellige muligheder.
Man kan lukke boringer, man ændre boringer, man
kan sørge for, at grænserne kommer under det, de
må være og få vand fra et nabovandværk. Der er
mange muligheder. Uanset hvad, så skal man som
forbruger, når man drejer på hanen, være sikker på,
at det vand, de får leveret, er rent.
Derfor skal der følges op på den kritik. Og det
gælder alle almene og ikke-almene vandværker, der
skal måle for PFAS og sikre, at PFAS ikke havner
ude hos borgerne.
Efter Rigsrevisionens kritik har jeg drøftet det med
KL, og jeg har indskærpet, at det her skal der rettes
op på. Jeg har fået meddelt, at kommunerne er i fuld
gang med præcis det. For det er ikke i orden, hvis
der er vandværker, der ikke har fået testet for
stofferne endnu.
I beretningen skriver Rigsrevisionen, at
Miljøstyrelsen fastsatte drikkevands-
kvalitetskriterier i 2015.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 393: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/5-23 om Rigsrevisionens kritik af Miljøministeriets indsats mod PFAS
2716245_0006.png
TALEPAPIR
Kravene er siden skærpet, nemlig i 2021, yderligere
med lavere drikkevandskvalitetskriterier, og nye
krav om test, der fra 22. maj i år – altså fra i
mandags faktisk, hvor vi tester for flere PFAS. Nu er
vi oppe på 22 PFAS stoffer i alt.
Så siden Rigsrevisionens rapport har vi altså øget
omfanget af krav om, hvilke PFAS stoffer man skal
teste for.
En opgørelse viser, at der ingen overskridelser var i
perioden frem til og med 2021. Siden kravet blev
skærpet, har der været overskridelser i drikkevandet
hos syv ud af 3.083 vandværker, som vi har.
For alle syv vandforsyninger er der fundet løsninger.
Nogle får leveret vand fra et nabovandværk, og
andre har etableret vandrensning, så niveauet af
PFAS kommer under grænseværdien. Jeg kan også
oplyse, at der ikke er almene vandforsyninger, der
overskrider kvalitetskravet for PFAS.
Nationale initiativer - FL23, handlingsplan
og national forbud
Derudover skal vi også arbejde generelt på at
standse spredningen af PFAS. For ellers er det et
umuligt arbejde hele tiden at prøve på at reparere på
skaderne.
Myndighederne har siden 2021 haft fokus på at få
overblik over brandøvelsespladser og set på, hvor
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 393: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/5-23 om Rigsrevisionens kritik af Miljøministeriets indsats mod PFAS
2716245_0007.png
TALEPAPIR
der kan være en sundhedsrisiko som der har været i
Korsør-sagen.
Spredning af brandslukningsskum med PFAS på
brandøvelsespladser, det er jo en punktkilde. Der er
masser af diffus forurening med PFAS over det hele.
Men en punktkilde er jo, hvor man gentagne gange
udsætter et bestemt afgrænset geografisk område
for den her forurening. Så det er jo helt åbenlyst, at
brandøvelsespladserne, hvor man har brugt
brandslukningsskum med PFAS, helt oplagt er en af
de væsentligste punktkilder til PFAS-forurening i
Danmark. Derfor, som udvalget også ved, har vi sat
ind præcis på det her område med et forbud mod
PFAS i brandslukningsskum.
Nationalt, har myndighederne bl.a. søgt efter PFAS i
vand og vildt og på virksomheder, hvor der kan være
PFAS i industrispildevand.
Men det er sådan, at det ikke kun er punktkilder.
For så var det forholdsvist nemt at gå til, men det er
netop omfattende, komplekst og
grænseoverskridende PFAS forurening. Derfor er
det vigtigt med en grundig plan for, hvordan vi
sætter ind, hvor det er muligt og giver den bedste
effekt, og hvor vi kan forebygge mest muligt.
Målet er at beskytte borgerne mod PFAS i deres
hverdag.
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 393: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/5-23 om Rigsrevisionens kritik af Miljøministeriets indsats mod PFAS
2716245_0008.png
TALEPAPIR
Netop fordi, at uanset hvad vi gør i Danmark, så
kommer det også ind via det globale kredsløb med
luften, regnen og havvandet, så det må være helt
grundlæggende at lukke for selve kilden.
Det er derfor vi fra dansk side arbejder for et forbud
i hele EU. Det er det mest omfattende EU-forbud for
at begrænse brugen af kemikalier nogensinde.
Forslaget om EU-forbud er i øjeblikket i høring og
høringen varer i seks måneder. Når høringen er
færdig - det har være i høring nogle måneder - så det
er efter sommer, at høringen er færdig, så får vi et
godt overblik over udfordringerne ved at forbyde
PFAS. Det vil man kunne, men der vil også være
mange undtagelser. Men i mange tilfælde vil man
kunne forbyde PFAS. Formentlig med nogle
overgangsperioder, men det er noget af det høringen
skal være med til at klarlægge.
Helt tilfældigt, samme dag - for Rigsrevisionen er jo
helt uafhængig- som Rigsrevisionens beretning blev
offentliggjort, hvor der blev indgået finanslovsaftale.
Og det var en aftale mellem Regeringen, SF, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti og
der er i den finanslovsaftale afsat midler netop til
yderligere PFAS-initiativer. Og tak til de partier, der
har været med til at tage ansvar.
Der er konkret afsat midler til en videnstaskforce,
der skal samle op på den viden, som findes nationalt
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 393: Miljøministerens talepapir fra samrådet 25/5-23 om Rigsrevisionens kritik af Miljøministeriets indsats mod PFAS
2716245_0009.png
TALEPAPIR
og internationalt, samt midler til et eller flere
demonstrationsprojekter for oprensning af jord og
grundvand forurenet med PFAS.
For når vi har styrket overvågningen af PFAS i
miljøet, skal vi også kunne rense op, når vi finder
forureninger, der udgør en risiko.
Afslutning
Til slut vil jeg sige, at jeg tager Rigsrevisionens og
Statsrevisorernes konklusioner meget alvorligt, og
der skal rettes op ved at lave et servicetjek. For det
skal være sådan, at borgerne kan være trygge ved
myndighedernes håndtering af PFAS.
Tak for ordet.
9