Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 363
Offentligt
2707938_0001.png
Til de på vedlagte liste anførte
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022-2514
Den 16. maj 2023
Vedrørende høring over udkast til bekendtgørelse om forbud mod
import, salg og anvendelse af brandslukningsskum, der indeholder
PFAS, på øvelsespladser
Miljøministeriet sender hermed ovennævnte bekendtgørelse i offentlig høring.
Udkast til bekendtgørelse om forbud mod import, salg og anvendelse af
brandslukningsskum, der indeholder PFAS, på øvelsespladser er i offentlig høring
fra den
27. april 2023 – 27. maj 2023
via Høringsportalen,
Høringsdetaljer -
Høringsportalen (hoeringsportalen.dk).
Derudover er link til Høringsportalen og høringsværktøjet sendt til de
organisationer, myndigheder m.v., der er anført på vedlagte høringsliste.
Miljøministeriet gør opmærksom på, at der ved afgivelse af høringssvar samtykkes
til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og mailadresse.
Baggrund
Regeringen vil begrænse brugen af PFAS i Danmark. Brandøvelsespladser kan
være en kilde til forurening med PFAS. Det var således på grund af udslip fra en
brandskole i Korsør, at medlemmer af et kogræsserlaug, blev eksponeret for høje
værdier af PFAS’en PFOS, fordi de spiste kød fra kvæg, der havde græsset på
arealet.
Miljøstyrelsen har fået gennemført en undersøgelse, der kortlægger brugen af
brandslukningsskum med PFAS på øvelsespladser i Danmark. Se resultatet af
kortlægningen her:
https://mst.dk/service/publikationer/publikationsarkiv/2023/jan/pfas-i-
brandslukningsskum-en-kortlaegning-af-skumvaesker-til-oevelser/
PFAS er en samlebetegnelse for en stor gruppe på over 10.000 syntetisk
fremstillede fluorstoffer (per- og polyfluoroforbindelser. Anvendelsen af stofferne
begyndte i 1950'erne. PFAS bruges i mange sammenhænge, herunder i
brandslukningsskum. Stofferne er stabile, svært nedbrydelige og er vand- og
fedtskyende. De fleste PFAS-stoffer kan derudover enten ophobes i fødekæden
eller er mobile i vand, og begge egenskaber kan medføre eksponering af både
mennesker og miljø.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 363: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om forbud mod PFAS i brandslukningsskum
2707938_0002.png
Nogle PFAS er bl.a. mistænkt for at være kræftfremkaldende og har skadelige
effekter på organer og immunsystemet. Stofferne kan måles i lave koncentrationer
i blodet på befolkningen overalt i verden og findes på verdensplan i miljø og i
fødevarer.
For at reducere risikoen for, at mennesker og miljø udsættes for PFAS, arbejdes
der i EU på en begrænsning af alt PFAS-holdigt brandslukningsskum uanset
anvendelsen. I forslaget til EU-regulering fastsættes en overgangsperiode på 18
måneder fra ikrafttræden for brugen på øvelsespladser. Det skønnes, at EU-
reguleringen kan træde i kraft i 2024 med virkning 18 måneder efter.
Bekendtgørelsen skal virke fra 1. januar 2024 og indtil EU-reglerne får virkning.
Bekendtgørelsens regulering
Bekendtgørelsen begrænser import, salg og brug af PFAS-holdigt
brandslukningsskum på øvelsespladser i Danmark. Bekendtgørelsen træder i kraft
den 1. januar 2024, hvorefter salg og import bliver forbudt. Anvendelsen forbydes
fra 1. juli 2024, dvs. at lagre kan anvendes indtil 1. juli 2024.
PFAS defineres i bekendtgørelsen som ethvert stof, der indeholder mindst et fuldt
fluoreret methyl (CF
3
) eller methylen (CF
2
) kulstofatom, uden nogle H-/Cl-/Br-/I-
atomer bundet til det.
Undtaget fra bekendtgørelsen er PFAS, der er omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 1907/2006/EF af 18. december 2006 med senere ændringer
(REACH-forordningen) og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/1021 af 20. juni 2019 med senere ændringer (POP-forordningen), da disse
allerede i dag regulerer visse stoffers anvendelse i
brandslukningsskum.
Miljøstyrelsen kan i ganske særlige tilfælde træffe afgørelse om undtagelse fra
forbuddet og kan i den forbindelse stille vilkår for tilladelsen – disse afgørelser kan
ikke påklages.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at bekendtgørelsen vil medføre omstillingsomkostninger for
øvelsespladserne på i alt 800.000 kr. og årlige løbende udgifter på i alt ca. 0,1 mio.
kr.
Agil erhvervsrettet regulering
Miljøministeriet vurderer, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er
relevante for den foreslåede regulering i bekendtgørelsesudkastet.
I tilfælde af spørgsmål mv. til høringen, kan der rettes henvendelse til
undertegnede på
[email protected].
Med venlig hilsen
Lisbeth Mørk
Chefkonsulent
2