Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 361
Offentligt
2711772_0001.png
Landbrug og husejere er
pålagt byrder over 20 år
uden lovhjemmel
Vandplaner uden lovhjemmel i over 20 år v/Fair Spildevand
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 361: Henvendelse af 15/5-23 fra Fair Spildevand om Landbrug og husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden lovhjemmel
2711772_0002.png
Kloakeringens blindgyder
Fra 1960-1980 blev vaske- og opvaskemakiner udbredt og
mange åbne grøfter blev rørlagt
Decentral naturlig (bakterier & mikroorganismer) rensning
blev erstattet med central teknisk rensning.
Naturens selvrensningsevne blev udfordret
Fortyndingsteorien (strømfyldt farvand) blev foretrukket
En række amtskommuner begynder at indberette om iltsvind
og fiskedød i 1981
Vandplaner uden lovhjemmel i over 20 år v/Fair Spildevand
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 361: Henvendelse af 15/5-23 fra Fair Spildevand om Landbrug og husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden lovhjemmel
2711772_0003.png
Kimen til udskamning af kvælstof
Ved gødningsforbrug over 200.000 t/år var der en signifikant retlinjet sammenhæng med
planktonalgeproduktionen - Gunni Ærtebjerg 1982 citeret fra ”Vand & Jord” 2. maj 2018.
En dødssynd: En hypotese der aldrig er blevet videnskabeligt verificeret.
Lynetten udledte
3.000 ton delvis renset spildevand hvert eneste døgn før 1982.
Vandplaner uden lovhjemmel i over 20 år v/Fair Spildevand
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 361: Henvendelse af 15/5-23 fra Fair Spildevand om Landbrug og husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden lovhjemmel
2711772_0004.png
Totalbalance-fadæsen
Landbrugsministeriets repræsentanter afviste at lægge navn til opgørelsen
Centeret for Jordøkologi fik en hård medfart af det udenlandske ekspertpanel i 1989
Centerets arbejde var ikke god nok til, at det kunne bidrage til anvendt forskning
Vandplaner uden lovhjemmel i over 20 år v/Fair Spildevand
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 361: Henvendelse af 15/5-23 fra Fair Spildevand om Landbrug og husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden lovhjemmel
2711772_0005.png
Direktivet har intet at udsætte omkring kvælstof
Fem kvalitetselementer til klassifikation af økologisk tilstand (bilag 5)
1. Termiske forhold …..(primært temperatur)
2. Iltforhold ………………(BI
5
, COD, BOD)
7)
3. Saltholdighed
4. Forsuringstilstand …(pH-værdi)
5. Næringsstofforhold
Vandrammedirektivets krav
Krav til definition af økologisktilstand i vandløb, side 41 Bilag V:
Næringsstofkoncentrationerne ligger inden for de niveauer, der normalt findes
ved uberørte forhold.
6)
7)
Nitratdirektivet omtaler nitrat som nitratkoncentration 5 gange
Miljøstyrelsens punktkilderapport 2021
PE/år = 4,4 kg kvælstof, 0,72 kg fosfor og 21,9 kg BI
5
= organisk materiale
Vandplaner uden lovhjemmel i over 20 år v/Fair Spildevand
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 361: Henvendelse af 15/5-23 fra Fair Spildevand om Landbrug og husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden lovhjemmel
2711772_0006.png
Seneste Novanarapport for 2021
Den vandføringsvægtede nitrat-N koncentration variererede i
perioden 2010 til 2019 mellem 2,6 og 3,1 mg nitrat-N pr. liter
Både i 2020 og 2021 var den 2,6 mg nitrat-N pr. liter.
Vandrammedirektivet (2000) har 11,3 mg nitrat-N pr. liter som grænse
Nitratdirektivet (1991) har 11,3 mg nitrat-N pr. liter som grænse i fersk
overfladevand.
Drikkevandsdirektivet (1980) har 50 mg nitrat pr. liter som grænse i vand
udpumpet til forbrugerne.
Nb: 50 mg. nitrat er lig med 11,3 mg nitrat-N.
Vandplaner uden lovhjemmel i over 20 år v/Fair Spildevand
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 361: Henvendelse af 15/5-23 fra Fair Spildevand om Landbrug og husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden lovhjemmel
2711772_0007.png
Det glade budskab -
En mængde fordele
Et fantastisk løft til landdistrikterne over det ganske land
"Forurener betaler princippet" kan håndhæves
Konflikten mellem grønne organisationer og landbruget mindskes
betydeligt, da man nu har noget konkret at forholde sig til
Gødningsloven, krav til efterafgrøder og minivådområder der
begrundes med kvælstofreduktion kan udfases
Landmanden skal ikke længere reguleres efter, hvad der tilføres
bedriften, men hvad der udledes.
En dispositionsret, som han nu engang er bedre til selv at administrere
end både politikerne, embedsmænd og tænketanke
Den igangværende second opinion kan aflyses
Det reelle problem for dårlig økologisk tilstand i vores overfladevand –
spildevandshåndtering – kan få den fulde opmærksomhed.
Vandplaner uden lovhjemmel i over 20 år v/Fair Spildevand
7