Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 361
Offentligt
2707119_0001.png
1 af 3
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
kun fremsendt som email til: [email protected]
Masnedø, den 4. maj 2023
Retstilstanden for påbud om forbedret spildevandsrensning i det
åbne land er uholdbar og kan ende med erstatningssager
Sammendrag
Der er uklarheder om retsgrundlaget eller ligefrem manglende lovhjemmel bag påbud om
forbedret spildevandsrensning.
Er det Vandrammedirektivets (VRD), afsagte domme eller vejledninger til bekendtgørelser der har
forrang.
Ligeledes er der uklarheder omkring, hvem der er ansvarlig for udstedelse af påbud om forbedret
spildevandsrensning.
Vordingborgvej 336 - et eksempel ud af flere.
Vi har et medlem i Fair Spildevand, der har en ejendom på Vordingborgvej 336, Faxe Kommune. Hun får
foretaget en sporstofundersøgelse den 24. februar 2023, der medfører en fastholdelse af udstedt påbud.
Som en kuriositet skriver
kommunen i oktober 2019
1
Sporstofundersøgelser bruges udelukkende til kortlægning af afløbsforhold, drænsystem med mere
og kan ikke sige noget om, hvor meget der forurenes.
På denne foranledning beder vores medlem Faxe Kommune om at
udlevere dokumentation
2
på, at det er
spildevand der er årsag til manglende målopfyldelse.
Tilbagemeldingen lyder
3
:
”Hvis du har spørgsmål til
hvordan tilstandsvurderingerne omsættes til indsatskrav, vil jeg anbefale, at du retter henvendelse til
Miljøstyrelsen. Det er ikke et arbejde Faxe Kommune har været indvolveret i”
Ansvaret for
dokumentation
på udstedelse af påbud overdrager Faxe Kommune altså til Miljøstyrelsen
(MST).
På den baggrund sender Fair Spildevand den 18. april 2023 en
skrivelse til MST
4
og modtager følgende
et
svar
den 28. april 2023, som der refereres til nedenstående.
Styrelsen henviser primært til Spildevandsvejledningen, der som ordet siger, kun er en vejledning og ikke et
retsgrundlag.
Fra denne vejledning er der ”frit valg fra alle hylder” og man kan plukke hvad der bedst passer til ens
standpunkt.
Flere henvisninger til landsretsdomme tager myndighederne til indtægt. Men henvisningen til udsagn fra en
Højesteretsdom på side 111 undlades meget behændigt.
www.fairspildevand.dk - for miljø og mennesker
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 361: Henvendelse af 15/5-23 fra Fair Spildevand om Landbrug og husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden lovhjemmel
2707119_0002.png
2 af 3
Citat:
”Forudsætningerne i bekendtgørelsens § 35, stk. 1, nr. 1-3, skal ses i lyset af Højesterets dom i UfR
2002.1820. Den første betingelse må ses som et udslag af officialprincippet, idet et påbud
forudsætter, at den konkrete sag er tilstrækkeligt oplyst. Den anden betingelse er et krav om
årsagssammenhæng mellem udledningen og forureningen af vandområdet. Den tredje betingelse er
kravet om, at der er fastsat en målsætning for vandområdet, som er ikke opfyldt. De tre betingelser
er kumulative, dvs. alle betingelser skal være opfyldt ved meddelelse af påbud, jf. lovens § 30. I øvrigt
skal et påbud også være i overensstemmelse med det almindelige proportionalitetsprincip, dvs. at
indgrebet skal stå i rimeligt forhold til forureningen, ligesom det følger af almindelige
forvaltningsretlige principper, at der gælder et skærpet hjemmelskrav for udstedelse af et påbud”
VRD misfortolkes på skammelig vis
Styrelsen skriver på side 1.
5
”Som det fremgår af dokumentationen fastlægges spildevandspåvirkningen fra spredt bebyggelse i
vandløb på baggrund af forskningsbaserede typetal og lokale afstrømningstal. Der anvendes ikke
kemiske målinger i vandløb til at bestemme spildevandspåvirkningen, bl.a. fordi det kun giver et
øjebliksbillede af spildevandspåvirkningen”.
Utallige steder i VRD efterlyses referencemålinger.
VRD stiller krav til biologiske referenceforhold, hvor der indgår en hel del kvalitetselementer og hvert land
skal have tilstrækkelige mange målesteder, der kan give et troværdigt billede af disse kvalitetselementer.
Her er det husspildevand, der skal tages hånd om. Det indeholder organisk materiale, som bruger ilt under
nedbrydning. Derfor ville analysetal omkring iltforhold i et givent målsat vandområde være relevant.
VRD efterlyser dette på side 34 under krav til Kvalitetselementer til klassifikation af økologisk tilstand i
vandløb:
Kemiske og fysisk-kemiske elementer, der understøtter de biologiske elementer.
Termiske forhold
Iltforhold
Salinitet
Forsuringstilstand
Næringsstofforhold
og i VRD´s bilag VIII side 68 står:
11. Stoffer, som bidrager til eutrofiering (navnlig nitrater og fosfater).
12. Stoffer, som har negativ indflydelse på
iltbalancen
(og kan måles ved parametre som
BOD, COD
osv.).
Medlemslandene må godt anvende modelberegninger. De kan understøtte, men
ikke erstatte
referencemålinger til fastlæggelse af et troværdigt billede af de økologiske forhold.
Hvordan og hvor ofte ovenstående kvalitetselementer skal måles er der nærmere redegjort for i
BEK nr 1001 af 29/06/2016 om overvågning af overfladevand
6
.
www.fairspildevand.dk - for miljø og mennesker
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 361: Henvendelse af 15/5-23 fra Fair Spildevand om Landbrug og husejere udenfor kloakopland er gennem 20 år pålagt byrder uden lovhjemmel
2707119_0003.png
3 af 3
Kommunerne lades i stikken
På side 2 i
svaret til Fair Spildevand
står:
”Miljøstyrelsen kan oplyse, at det er kommunerne, der er myndighed ved meddelelse af påbud om
forbedret spildevandsrensning til ukloakerede ejendomme i spredt bebyggelse. Der er ikke et over-
underordnelsesforhold mellem Miljøstyrelsen og de kommunale miljømyndigheder, og styrelsen skal
hverken godkende eller kvalitetssikre de kommunale miljømyndigheders afgørelser”.
Så kan det næsten ikke blive mere mudret.
MST skal ikke kvalitetssikre de kommunale miljømyndigheders afgørelser, men Faxe kommune skrev
tidligere, at
tilstandsvurderingerne der omsættes til indsatskrav udstedes af Miljøstyrelsen.
Risiko for erstatninger
Myndighederne vil gerne styre det hele fra centralt hold og lægge stramme retningslinjer omkring
kommunernes handlemuligheder. Men når der opstår konflikter med borgerne, frasiges ansvaret og
kommunerne står tilbage med aben og risikerer at skulle udrede erstatninger for påbud, hvor der ikke har
været lovhjemmel. Både
Tønder
- og
Næstved
kommune har måttet til lommerne og betalt erstatning i
millionklassen grundet udstedelse af påbud uden fornøden lovhjemmel.
Derfor gentager vi:
Kommunerne mangler en klar udmelding om hvem der har:
ansvaret for udpegede områder hvor der udstedes påbud om forbedret spildevandsrensning
ansvar og skal kvalitetssikre data der understøtter påbud om forbedret spildevandsrensning
Men det sidste og klart det vigtigste.
Fortolkningen af VRD lader meget tilbage at ønske. Her svigtes kommunerne efter Fair Spildevands
opfattelse, da implementeringen af VRD i dansk lovgivning er sket på et fejlagtigt grundlag eller er yderst
mangelfuld.
4. maj 2023
Fair Spildevand
v/Jørn Rasmussen
Kopi til
1
Faxe Kommune
Vordingborgvej 336
Miljøstyrelsen
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
https://www.faxekommune.dk/system/files/upload/Teknik__Miljoeudvalg_%282019%29_27-11-
2019_Dagsorden_%28ID2541%29/Bilag/dagsordenspunkt_orientering_om_procedure_for_sporstofundersoegelser_b
ehandlet_paa_moedet_30._oktober_2019_kl._1700_udvalgslokale_2_soendergade_12c_0.pdf
2
https://www.fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Krav-til-kemiske-maalinger-Lena-til-Kommune.pdf
3
https://www.fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Lena-Langenberg-henvisning-til-MST.pdf
4
https://www.fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Miljoestyrelsen-Vordingborgvej-336-Lena-Langeberg.pdf
5
https://www.fairspildevand.dk/wp-content/uploads/Svar-fra-Miljoestyrelsen-Vordingborgvej-336-2023-04-28.pdf
6
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1001
www.fairspildevand.dk - for miljø og mennesker