Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 356
Offentligt
2705964_0001.png
Miljøministeriet
Att. Afdelingschef Peter Østergaard Have og kontorchef Charlotte Brøndum
08-05-2023
Naturgenopretningsforordningen – behov for tilpasninger og mere klar
lovgivning
EU-Kommissionen fremlagde sidste år forslag til en naturgenopretningsforordning, der skal sikre en
langsigtet genopretning af europæiske økosystemer. Der er gode intentioner i forslaget, men det vil i sin
nuværende form have store og utilsigtede konsekvenser for et bæredygtigt skovbrug.
Et bæredygtigt skovbrug, hvor vi vedvarende kan høste af naturens ressourcer, er afhængig af sunde
og modstandsdygtige økosystemer. Vi støtter derfor som udgangspunkt initiativer til genopretning af
forringede økosystemer i EU. Dog er det vigtigt, at initiativerne gennemføres med forståelse for, at der
fortsat er brug for træproduktion til den grønne omstilling, indfrielse af klimamålene og levering af
ressourcer og materialer til fremtidens bioøkonomi.
Skovejerens handlefrihed reduceres markant
Særligt bekymrende er det, at forslaget ikke tager højde for, at en stor del af skovarealet er
produktionsskov. De begrænsninger, der potentielt vil blive lagt på driften for at leve op til forordningens
krav om god tilstand for habitatdirektivets skovnaturtyper, vil få betydning for skovenes
produktionspotentiale og skovejernes handlefrihed i skovdriften.
Det vil få store konsekvenser for bl.a. skovejernes mulighed for at fortsætte bæredygtig skovforvaltning,
som er nødvendig for at bevare skovens langsigtede modstandsdygtighed og levere bæredygtige,
træbaserede materialer til samfundets behov. Fortsættelsen af bæredygtig skovforvaltning er en
forudsætning for at nå målene for bæredygtig udvikling og målene i EU's grønne aftale. Vi kan ikke
”spare” os ud af omstillingen fra fossil energi og energitunge materialer. Der vil fortsat være behov for at
kunne høste træ fra skovene.
Der er udført en række økonomiske beregninger af forslagets effekter, men vi savner stadig svar på,
hvilke konsekvenser forslaget til naturgenopretning vil få for træproduktionen i Europa. Vi har derfor
efterlyst yderligere analyser, særligt forslagets konsekvenser for jordbrugserhvervene.
Naturgenopretningsforordningen bør målrettes de forringede naturtyper frem for generel
naturgenopretning. Det er samtidig væsentligt, at der udarbejdes en analyse af de enkelte landes
mulighed for at bidrage inden for en realistisk tidshorisont.
Uklare definitioner giver grobund for bekymringer
Forslaget indeholder krav om at fastsætte genopretningstiltag for alle naturtyper listet i annex 1 til
Habitatdirektivet, som ikke er i ”god tilstand”, hvilket skal måles op mod et referenceareal. Det er uklart,
hvordan størrelsen af referencearealet for de enkelte naturtyper fastlægges, og det er derfor også
uklart, hvor store arealer der skal genoprettes eller genetableres til god tilstand for naturtypen.
Formodningen er, at en væsentlig del af referencearealet for skovnaturtyperne skal findes i almindelig
produktionsskov. Skal en væsentlig del af produktionsskoven efterleve krav om ekstensiv drift, vil det
både få betydning for mængden af råtræ til det biobaserede samfund og skovejernes økonomi.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 356: Kopi af brev fra Dansk Skovforening til Miljøministeriet om Naturgenopretningsforordningen
2705964_0002.png
Side: 2
Genopretningsforanstaltninger bør prioriteres inden for Natura 2000-områderne. At målrette
genopretningsforanstaltninger mod beskyttede områder sikrer både langvarige fordele ved
genopretningsforanstaltninger og hjælper med at undgå mulige modstridende interesser relateret til
arealanvendelse. Genopretningsindsatsen for habitattyperne uden for Natura 2000-områderne skal ske
i balance med samtidige interesser for at opnå bæredygtig udvikling, herunder afbødning af og
tilpasning til klimaændringer, energi, fødevaresikkerhed og træ til den grønne omstilling.
Yderligere er der i forslaget indføjet særlige sektorrettede naturgenopretningsmål. For skoven er der
foreslået en række indikatorer for biodiversitet, hvor der stilles krav om en positiv udvikling på det
samlede skovareal. Det er af forslaget uklart, hvordan det skal opgøres.
Det er vigtigt, at forordningen opstiller realistiske mål for naturgenopretning, og at den samtidig bidrager
til samfundsøkonomisk genopretning og vækst i landdistrikterne. I denne sammenhæng er respekten
for ejerskabsrettigheder essentiel, ligesom forudgående dialog med lodsejerne i alle aktiviteter relateret
til restaurering er en forudsætning.
Forslag til tilpasning af forordningen
Vi ser et behov for, at forordningen tilpasses for at sikre en omkostningseffektiv naturgenopretning i
balance med skovenes øvrige bidrag samfundets grønne omstilling.
Vi har sammen med de øvrige nordiske skovforeninger udarbejdet vedlagte konkrete forslag til
ændringer, hvori vi foreslår, at Naturgenopretningsforordningens artikler deles op i to kapitler:
Et kapitel II, der handler om naturgenopretning, målsætninger og forpligtelser i relation til
naturtyper og levesteder for arter under Habitat- og Fugledirektivet, og som indeholder artikel 4
og artikel 5
Et kapitel II bis, der handler om genopretningsmålsætninger og forpligtelser knyttet til mere
generelle økosystem(tjenester), og som indeholder artikel 6, 7, 8, 9 og 10
Derudover foreslår vi, at artiklerne 1, 4, 10 og 11 herefter tilpasses, så der skelnes mellem
naturgenopretning i Natura 2000-områderne og øvrige (genopretnings)tiltag for naturen uden for Natura
2000-områderne.
Dansk Skovforening står til rådighed for uddybning af vores forslag.
Med venlig hilsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 356: Kopi af brev fra Dansk Skovforening til Miljøministeriet om Naturgenopretningsforordningen
2705964_0003.png
Side: 3
Anders Frandsen
Direktør
Erhvervspolitisk chef
Tanja Blindbæk Olsen
Erhvervspolitisk chef
3048 8450
2537 1977
[email protected]
3048 8450
2537 1977
[email protected]