Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 333
Offentligt
2699839_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 2. maj 2023
Sagsnummer: 2023-210
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af bilag
II og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgræn-
seværdier for rester af pesticiderne carbetamid, carboxin og triflumuron i eller på specifikke produkter
(komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 10. – 11. maj 2023.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 333: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne carbetamid, carboxin og triflumuron, komitésag
2699839_0002.png
Den 28. april 2023
FVM 272
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af bilag II og V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier
for rester af pesticiderne carbetamid, carboxin og triflumuron i eller på speci-
fikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for tre aktiv-
stoffer i en række afgrøder (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksimalgrænseværdier for
stofferne carbetamid, carboxin og triflumuron, da godkendelsen af de anførte stoffer er udløbet og
ikke søgt fornyet. DTU Fødevareinstituttet konkluderer, at ændringerne er sundhedsmæssigt accep-
table. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 10. – 11. maj 2023. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemær-
kes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af komité-
sager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i 2012
forelagde Folketingets fødevareordførere.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og V til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (her-
efter forordningen om pesticidrester).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og artikel 49, stk. 2
i forordningen om pesticidrester.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen –
med henblik på legalitetskontrol – forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 333: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne carbetamid, carboxin og triflumuron, komitésag
2699839_0003.png
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 10. – 11. maj 2023.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i bilag II til forordningen om pesticid-
rester for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse
som pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Maksimal-
grænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede
med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig risiko. Disse
stoffer opføres på en liste i bilag IV til forordningen om pesticidrester. Pesticider, for hvilke alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen
1
, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete
anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg
for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er pesticider, som opføres i
bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig,
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne, konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticider i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til andre
afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet eller nye oplysninger om toksikologi.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU – tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under FN’s Fødevare- og Landbrugs-
organisation – FAO og Verdenssundhedsorganisation – WHO).
1
Detektionsgrænse: Den laveste koncentration af et stof, der kan påvises.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 333: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne carbetamid, carboxin og triflumuron, komitésag
2699839_0004.png
5) Stoffet er ikke længere godkendt til brug i EU.
6) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
En maksimalgrænseværdi kan kun ændres, hvis ændringen er sundhedsmæssig acceptabel, og ændrin-
gen i øvrigt følger principperne i forordningen om pesticidrester, af hvilke det blandt andet fremgår, at
grænseværdier skal fastsættes så lavt som muligt.
Fødevarestyrelsen indhenter i alle tilfælde DTU’s risikovurdering af det konkrete forslag. På baggrund
af det generelle princip og den konkrete risikovurdering, foretager Fødevarestyrelsen en vurdering af
beskyttelsesniveauet.
Mange forslag inkluderer et stort antal stoffer og en række ændringer af maksimalgrænseværdier, her-
under f.eks. maksimalgrænseværdier, der sættes op, og andre maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Hvis ændringerne vurderes at være i overensstemmelse med de overordnede principper, og hvis DTU
Fødevareinstituttet samtidig har vurderet ændringerne som sundhedsmæssigt acceptable, vil Fødevare-
styrelsen generelt vurdere beskyttelsesniveauet som uændret. I særlige tilfælde, hvor der er sundheds-
mæssige grunde til at sætte maksimalgrænseværdierne ned, kan vurderingen dog være, at beskyttelses-
niveauet bliver forbedret.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af udløb af godkendelser, at bilag II og V ændres med hensyn til
maksimalgrænseværdier for stofferne carbetamid, carboxin og triflumuron.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
5
Carbetamid
Carboxin
Trænødder, havesalat,
bredbladet endivie, jule-
salat, tørrede linser og ær-
ter, olieholdige frø og
frugter samt cikorierød-
der
Alle fødevarer
Triflumuron
Æbler, pærer, abrikoser,
ferskener og blommer
Maksimalgrænseværdien, der er sat
på detektionsgrænsen, justeres, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet. Stoffet er
flyttet til bilag V, da anvendelse af
stoffet ikke længere er tilladt.
Stoffet er flyttet til bilag V, da an-
vendelse af stoffet ikke længere er
tilladt.
Maksimalgrænseværdien, der er sat
på detektionsgrænsen, justeres, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet. Stoffet er
flyttet til bilag V, da anvendelse af
stoffet ikke længere er tilladt.
5
5
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 333: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne carbetamid, carboxin og triflumuron, komitésag
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til forordningen om pesticidrester. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, og vurderes ikke at have statsfi-
nansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes
heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige, administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af udløb af godkendelserne for aktivstofferne. Derfor er der ikke
blevet foretaget risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).
Efter anmodning fra Fødevarestyrelsen har DTU Fødevareinstituttet vurderet, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier.
Det fremgår af artikel 14, stk. 2 i forordningen om pesticidrester, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. I det konkrete
tilfælde, hvor alle maksimalgrænseværdier sættes ned til detektionsgrænsen, vurderer DTU Fødevare-
instituttet, at en beregning af kombinationseffekter ikke er relevant. På baggrund heraf vurderes de fo-
reslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på ovenstående baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forordningen om pesticidrester og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af
de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 333: Grundnotat om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne carbetamid, carboxin og triflumuron, komitésag
Det er højt prioriteret fra dansk side, at forordningen om pesticidrester kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal forordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
Det er vurderet, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundheds-
mæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5