Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 330
Offentligt
2698913_0001.png
Udvikling af et
klimamærke til
fødevarer
Anbefalinger fra
arbejdsgruppen
April 2023
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
Indhold
Forord
Opsummering
Baggrund
1.
2.
2.1
2.2
3.
4.
4.1
5.
5.1
5.2
6.
6.1
6.2
7.
7.1
7.2
8.
8.1
8.2
8.3
8.4
8.5
8.6
8.7
8.8
9.
9.1
9.2
9.3
9.4
9.5
Arbejdsgruppens sammensætning og kommissorium
Valg af klimamærkningsmodel
Om forskellige modeller
Ét mærke i generisk og produktspecifik form
Fokus på klima
Valg af metode til opgørelse af klimaaftryk
A-LCA i EU-regi
Grafisk identitet
Skalamodel: Cylinderen
Best in class model: Skyen
Test af modellerne
Test ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Andre tests af klimamærker
Kommunikation og anprisninger
Kommunikation
Anprisninger
Arbejdsgruppens anbefalinger
Valg af klimamærkningsmodel
Valg af grafisk identitet
Anbefaling af metode
Anbefaling om etablering af en offentlig database
Markedsføring og Kommunikation
Referencegruppe for det videre arbejde
Evaluering af klimamærket
Vejledning om brug af frivillige anprisninger
Næste skridt
Udvikling af opgørelsesmetode for klimaaftryk
Udvikling af database med fødevarers generiske klimaaftryk
Specificering af mærkningsmodellen
Udarbejdelse og notificering af det retlige grundlag
Udvikling af kontrolsystem
5
6
7
8
8
9
11
11
12
12
13
13
14
15
15
16
16
16
17
18
18
18
18
18
19
19
19
19
20
20
21
21
22
22
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
9.6
9.7
10.
Færdiggørelse af grafisk identitet
Udvikling af kampagne
Evaluering af mærket
22
22
23
24
27
39
41
Bilag 1 Kommissorium
Bilag 2 Onlinetest af mærkningsmodeller
Bilag 3. Foreløbig tidsplan
Bilag 4 Forslag fra Mejeriforeningen
4
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0005.png
Forord
I april 2022 igangsatte den daværende S-regering et arbejde med henblik på, at Danmark får et
nationalt klimamærke for fødevarer. Der nedsattes en arbejdsgruppe, der har bidraget med
synspunkter og erfaringer i forhold til klimamærkning. Arbejdsgruppens anbefalinger vil indgå i
beslutningsgrundlaget for en politisk beslutning om indførelse af et klimamærke.
En nærmere beskrivelse af roller og ansvar for deltagere i arbejdsgruppen fremgår af kommis-
soriet i bilag 1.
Arbejdsgruppen har afholdt 13 møder i perioden maj 2022-april 2023 samt en workshop (22.
august 2022), hvor øvrige interessenter fik mulighed for at komme med input til et kommende
klimamærke. Desuden har Fødevarestyrelsen afholdt bilaterale møder med interessenter i og
udenfor arbejdsgruppen, der har ønsket dialog. Nærværende afrapportering og beslutningsop-
læg er et resultat af den samlede proces.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Energistyrelsen har deltaget i arbejdsgruppemø-
derne. Sammen med Miljøministeriet og Miljøstyrelsen har de desuden deltaget i en følgegruppe
for arbejdet med klimadata. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført test.
Fødevarestyrelsen takker arbejdsgruppen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, involverede
forskningsinstitutioner samt andre interessenter, ministerier og styrelser for deres input under-
vejs i processen.
Undertegnede har varetaget formandskabet i arbejdsgruppen, som er blevet sekretariatsbetjent
af Fødevarestyrelsen.
Per Preisler Christiansen
Formand for arbejdsgruppen
Innovations- og udviklingsdirektør i Fødevarestyrelsen
1
1
Per Preisler Christiansen er gået på pension den 1. april 2023, men færdiggør denne afrapportering.
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0006.png
Opsummering
Arbejdsgruppen anbefaler:
at der etableres et statskontrolleret klimamærke som en skalamodel, hvor alle fødevarer rangeres i for-
hold til hinandens klimaaftryk.
at fødevarer kan mærkes med klimamærket enten baseret på generiske klimaaftryk eller baseret på pro-
duktspecifikke klimaaftryk, hvor der er blevet foretaget en beregning af det konkrete produkt. Klimaaftryk-
kene skal være sammenlignelige.
at der anvendes følgende grafiske identitet til mærkning af fødevarer med skalamodellen:
at der anvendes en A-LCA tilgang til opgørelse af fødevarers klimaaftryk. Aarhus Universitet har påbe-
gyndt arbejdet med en metodeforskrift.
at der opbygges en offentlig tilgængelig database med fødevarers klimaaftryk, som skal ligge til grund for
mærkningen. Databasen vil endvidere kunne anvendes til andre formål, f.eks. i offentlige indkøb og food
service. Databasen skal opdateres med jævne mellemrum. Der afsættes ressourcer til videreudvikling af
database og klimamærke.
at mærket understøttes af en kommunikationsindsats.
at arbejdsgruppen inddrages som referencegruppe i det videre arbejde.
at klimamærket evalueres efter, at mærket har været i anvendelse i 2 år.
at Fødevarestyrelsens vejledning i forhold til frivillige anprisninger videreudvikles.
6
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0007.png
Baggrund
Vi har en global klimaudfordring, der kræver handling på flere fronter. Ifølge FN’s klimapanel
IPCC er fødevaresystemet ansvarlig for 21-37 pct. af den totale globale klimabelastning
2
. Re-
geringen har ambitiøse klimamål, og et klimamærke skal bidrage til at indfri regeringens ambi-
tion om at reducere klimabelastningen med 70 pct. inden 2030.
Hos både producenter, i detailhandlen og hos natur- og forbrugerorganisationer er der et
ønske om at udvikle et statsligt klimamærke, som sikrer forbrugerne nem og transparent
vejledning om fødevarers
3
klimaaftryk.
Beregninger fra Klimarådet viser, at der kan spares 31-45 pct. på drivhusgasudledningen ift.
den nuværende kost, hvis forbrugerne spiser efter De officielle Kostråd
4
. Undersøgelser viser
også, at de fleste forbrugere gerne vil spise mindre klimabelastende men mangler vejledning i,
hvilke fødevarer de skal vælge. Et klimamærke på fødevarer har potentiale til at hjælpe forbru-
gerne med at vælge fødevarer med lavere klimaaftryk og vil derfor kunne være med til at sænke
den samlede klimabelastning fra kosten.
Det er ikke muligt at indføre et obligatorisk nationalt klimamærke, fordi obligatorisk fødevare-
mærkning er EU-harmoniseret. Et dansk statskontrolleret klimamærke skal derfor være et frivil-
ligt mærke.
Et statskontrolleret klimamærke skal sikre et mærke, som forbrugerne kan have tillid til, og som
vil blive anvendt bredt af producenter og i detailhandlen. Et klimamærke skal desuden fremme
virksomheders og landbrugets produktudvikling i en retning, der understøtter fødevareproduk-
tion med lavere klimabelastning.
Klimamærket vil også bidrage til, at Danmark bedst muligt realiserer FN’s verdensmål – særligt
mål 12 om at sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer.
Klimamærket er et initiativ i tråd med EU´s Jord til Bord-strategi, under hvilken der forventes at
blive defineret en ramme for en bredere bæredygtighedsmærkning og eventuelt på sigt et deci-
deret mærke for fødevarer i EU. På nuværende tidspunkt vurderer Fødevarestyrelsen, at et
eventuelt EU-bæredygtighedsmærke tidligst vil kunne være en realitet fra 2030. Kommissionen
har desuden i marts 2023 fremlagt sit forslag til regulering af grønne anprisninger
5
, som også
omfatter forslag til regulering af nationale mærker. I lyset af udviklingen i EU kommer der drøf-
telser af muligheder for fremtidig etablering af nationale mærker og deres sameksistens med et
eventuelt EU-bæredygtighedsmærke. Der arbejdes allerede nu med miljø- og klimamærkning i
andre EU-lande, bl.a. i Frankrig og Holland. Frankrig forventes at lancere et statskontrolleret
klima- og miljømærke i 2023. I Italien har man allerede ’Made green in Italy’-mærket.
2
IPCC (2022). Climate Change and Land. An IPCC Special Report on climate change, desertification,
land degradation, sustainable land management, food security, and greenhouse gas fluxes in terrestrial
ecosystem.
Drikkevarer er en del af begrebet fødevarer.
Klimarådet (2021). Klimavenlig mad og forbrugeradfærd – barrierer og muligheder for at fremme klima-
venlig kost i Danmark.
Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on substantiation and communi-
cation of explicit environmental claims (Green Claims Directive).
3
4
5
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
1. Arbejdsgruppens
sammensætning og
kommissorium
Arbejdsgruppen består af:
Martin Martin Hasgard Olesen, Kommerciel direktør, Netto, Salling Group
Thomas Roland, CSR-chef, Coop
Anne-Marie Jensen Kerstens, Fødevarechef, De Samvirkende Købmænd
Karin Breck, Politisk chef, Bæredygtigt forbrug, Forbrugerrådet Tænk
Saoirse McKeever Andersen, Fagchef for fødevarer, Dansk Erhverv
Niels Peter Nørring, Klimadirektør, Landbrug og Fødevarer
Leif Nielsen, Branchedirektør, Dansk Industri
Sybille Kyed, Landbrugs- og fødevarepolitisk chef, Økologisk Landsforening
Rikke Lundsgaard, Landbrugspolitisk seniorrådgiver, Danmarks Naturfredningsforening
Mogens Werge, CSR & Public Affairs Manager, Mærkevareleverandørerne
Torsten Buhl, Adm. Direktør, FødevareDanmark
Frederik Madsen, Sekretariatschef, Plantebranchen
Knud Loftlund, Afdelingschef, Bryggeriforeningen
Ole Lundberg Larsen, Underdirektør, Danmarks Fiskeriforening PO, Foreningen Fiske-
branchen
-
Henrik Jellev Madsen, Fødevarechef, Bager- og Konditormestre i Danmark
-
Formand for arbejdsgruppen, Per Preisler Christiansen, Innovations- og udviklings-
direktør, Fødevarestyrelsen.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
På arbejdsgruppemøderne deltog desuden Fødevareministeriets departement, Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet samt Energistyrelsen. Arbejdsgruppen har bidraget med synspunkter
og erfaringer ift. klimamærkning. Arbejdsgruppens kommissorium kan læses i bilag 1.
2. Valg af
klimamærkningsmodel
Formålet med klimamærket er at gøre det lettere for forbrugerne at træffe et fødevarevalg med
et lavere klimaaftryk og samtidig fremme virksomheders og landbrugets produktudvikling i en
retning, der understøtter fødevareproduktion med lavere klimabelastning. I henhold til EU-lov-
givningen kan der ikke indføres et obligatoriske klimamærke, da et sådan nationalt krav vil stride
mod varernes fri bevægelighed i EU. Der lægges derfor i arbejdet med et nationalt klimamærke
op til en frivillig mærkningsordning. Med udgangspunkt i dette formål har Arbejdsgruppen arbej-
det med følgende fire mærkningsmodeller:
8
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0009.png
-
-
-
-
En skalamodel på tværs af alle fødevarer
En skalamodel med to separate søjler for hhv. klima og ernæring på tværs af alle fø-
devarer
En skalamodel inden for fødevarekategorier
En best in class model inden for fødevarekategorier
Uanset mærkningsmodel gælder modellen for alle fødevarer.
2.1
Om forskellige modeller
Skalamodellen (også kendt som trafiklysmodellen) er en mærkningsmodel, hvor alle fødevarer
fordeles på en skala i flere niveauer (i farveskalaen fra grøn, gul, orange til rød) i forhold til deres
klimaaftryk. Fødevarer med lave klimaaftryk placeres i den grønne ende imens fødevarer med
høje klimaaftryk placeres mod den rødlige ende. Alle fødevarer kan uden undtagelse mærkes,
men da mærket vil være frivilligt, vil det ikke nødvendigvis blive anvendt på alle produkter.
Fordelen ved en skalamodel på tværs af alle fødevarer er, at man kan sammenligne
alle
føde-
varers klimaaftryk i forhold til hinanden. Derfor har mærket potentiale til at hjælpe forbrugerne
med at substituere fødevarer på tværs af fødevarekategorier og flytte forbruget i en retning fra
fødevarer med høje klimaaftryk mod fødevarer med lave klimaaftryk. Producenter vil gennem
produkt- og sortimentsudvikling opnå muligheden for en gradvis bedre mærkning, hvis det re-
sulterer i, at fødevaren kan rykke placering til et bedre niveau. Flere niveauinddelinger vil i nogen
grad kunne hjælpe producenten med at kommunikere mindre klimaforbedringer i fødevaren,
men det risikerer samtidig at gøre mærkningsordningen sværere at afkode og forstå for forbru-
geren.
En ulempe ved skalamodellen er, at modellen ikke hjælper med at differentiere mellem de fø-
devarer, hvis klimaaftryk ligger på samme niveau på skalaen. En anden ulempe er, at skalaen
giver indtryk af, at fødevarernes klimaaftryk kan rangeres lineært på 5 niveauer fra de grønne
mod de røde niveauer. Dette er imidlertid ikke i overensstemmelse med fødevarernes reelle
klimaaftryk, som f.eks. kan være 50 gange højere i det højeste niveau ift. fødevarerne i det
laveste niveau. Derfor kræver et mærke baseret på skalamodellen en sideløbende kommunika-
tion om fødevarernes faktiske klimaaftryk.
Arbejdsgruppens har også drøftet en særlig version af en skalamodel på tværs af alle fødevarer,
nemlig en skalamodel med to separate søjler for hhv. klima og ernæring, baseret på et forslag
fra Mejeriforeningen (Bilag 4). Modellen omfatter en separat skala for fødevarers klimaaftryk og
en separat skala baseret på De officeille Kostråd, som inkluderer både ernæring og klima. Hvad
angår klima, har klimasøjlen de samme fordele og ulemper som beskrevet for skalamodellen på
tværs af alle fødevarer.
Arbejdsgruppen har undervejs i forløbet desuden drøftet muligheden for en skalamodel indenfor
fødevarekategorier foreslået af Bryggeriforeningen. I denne model inddeles fødevarer i forskel-
lige fødevarekategorier, hvorefter fødevarerne i den pågældende kategori fordeles på en skala
i flere niveauer i forhold til deres klimaaftryk.
Fordelen ved en skalamodel inden for kategorier er, at man kan forstå fødevarernes klimaaftryk
i forhold til hinanden inden for hver kategori. Denne model vil muligvis kunne skabe mere inci-
tament til klimaforbedringer hos flere producenter end skalamodellen på tværs af alle fødevarer.
Det skyldes, at intervallerne på skalaen inden for kategori typisk vil være mindre, og der således
vil være flere tilfælde, hvor producenten kan reducere klimaaftrykket på fødevaren tilstrækkeligt
til, at fødevaren kan placeres på et bedre niveau på skalaen.
En ulempe er, at fødevarernes klimaaftryk ikke kan sammenlignes på tværs af kategorierne.
Modellen bidrager således ikke til at flytte forbruget fra de fødevarer, der har de højeste klima-
aftryk, mod de fødevarer, der har de laveste klimaaftryk. En skalamodel inden for kategorier vil
yderligere betyde, at fødevarer med relativt lave klimaaftryk kan få et rødt mærke. Dette vil f.eks.
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0010.png
være tilfældet, hvis en kategori som ’frugt og grønt’, der generelt består af fødevarer med lave
klimaaftryk, inddeles på en skala i flere niveauer. Her vil nogle fødevarer nødvendigivs blive
placeret i den røde ende af skalaen, og derved komme til at fremstå som havende et højere
klimaaftryk end fødevarer fra en anden kategori, hvor produkternes klimaaftryk reelt er større.
Omvendt vil fødevarer, som har høje klimaaftryk, kunne fremhæves positivt, hvis de er blandt
de fødevarer, som har de mindste klimaaftryk i deres egen kategori.
Hertil er det udfordrende entydigt at placere fødevarer i kategorier, da der altid vil være fødeva-
rer, der kan placeres i flere end én kategori. Derfor er det ikke nødvendigvis indlysende for
forbrugeren, hvilke andre fødevarer der ligger indenfor kategorien, og hvilke fødevarer der så-
ledes kan sammenlignes. Ved placeringen af fødevarer i kategorier vil alle fødevareproducen-
ternes interesser ikke kunne imødekommes.
Endeligt giver skalamodellen inden for kategori indtryk af, at fødevarernes klimaaftryk kan ran-
geres lineært på niveauerne fra de grønne mod de røde niveauer. Dette er imidlertid ikke i over-
ensstemmelse med fødevarernes reelle klimaaftryk, som afhængigt af kategorierne kan være
langt højere i det højeste niveau ift. fødevarerne i det laveste niveau. Derfor kræver et mærke
baseret på skalamodel indenfor kategorier en sideløbende kommunikation om fødevarernes
faktiske klimaaftryk.
Best in class modellen er en mærkningsmodel, hvor det kun er de klimamæssigt bedste føde-
varer indenfor de definerede fødevarekategorier, der kan mærkes. Individuelt for hver fødeva-
rekategori fastsættes en grænseværdi, og kun fødevarer med et klimaaftryk under denne værdi
kan mærkes.
Fordelen ved et mærke baseret på en best in class model er, at det er et positivt mærke sva-
rende til det som forbrugerne allerede kender fra andre fødevaremærker som f.eks. Nøglehullet.
Kategoriinddelingen vil hjælpe forbrugerne til at kunne træffe de bedste klimavalg indenfor hver
kategori, og det vil på samme tid være muligt at fremhæve de bedste fødevarer inden for kate-
gorierne. Best in class modellen kan skabe incitament for produktudvikling hos de producenter,
der kan opnå tilstrækkeligt lave klimaaftryk til, at fødevarerne kan mærkes.
Ulempen er, at best in class modellen ikke gør det muligt at sammenligne fødevarers klimaaftryk
på tværs af kategorierne. Dermed bidrager modellen ikke nødvendigvis til at ændre selve kost-
mønstret og flytte forbruget fra de fødevarer, som har de højeste klimaaftryk mod de fødeva-
rer, der har de laveste klimaaftryk. Med best in class modellen vil klimamærket også kunne
anvendes på fødevarer med høje klimaaftrykf, hvis de er blandt de klimamæssigt bedste føde-
varer i kategorien
6
.
En anden udfordring ved modellen er, at der altid vil være fødevarer, der kan placeres i mere
end én kategori. Derfor er det ikke nødvendigvis nemt for forbrugeren at vide, hvilke fødevarer
der kan sammenlignes. Ved placeringen af fødevarerne i kategorier vil alle fødevareproducen-
ternes interesser ikke kunne imødekommes.
Det gælder for alle modeller, at et mærke primært vil give incitament for at arbejde med klima-
forbedringer for de fødevarer, hvor det er realistisk at opnå en bedre placering på skalaen eller
et best class mærke.
Arbejdsgruppen har over en række møder diskuteret ovenstående kvaliteter og udfordringer ved
de fire modeller ift. forbrugervejledning og incitament for produktudvikling.
Fødevarestyrelsen har vurderet, at det kan være svært for forbrugeren at forstå et mærke ba-
seret på en skalamodel inden for kategori, fordi kompleksiteten øges af mange kategorier, som
hver er inddelt i flere niveauer. Den store kompleksitet har gjort, at der ikke er blevet arbejdet
videre med denne model. Det blev endvidere besluttet, at der ikke arbejdes videre med en ska-
lamodel, der både indeholder en søjle for klima og en søjle for ernæring. Yderligere information
om arbejdsgruppens drøftelser herom findes i kapitel 3.
6
F.eks. i en kategori med kød- og kødprodukter, hvor produkternes klimaaftryk generelt er relativt høje.
10
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
Arbejdsgruppen har baseret den endelige anbefaling til valg af mærkningsmodel på
resultaterne fra en online undersøgelse af hhv. skalamodellen på tværs af alle fødevarer og
best in class modellen inden for kategorier udført af Konkurrence og Forbrugerstyrelsen.
Resultaterne af te-sten beskrives i kapitel 6.
2.2
Ét mærke i generisk og produktspecifik form
Arbejdsgruppen ønsker, at mærket skal kunne anvendes på så mange fødevarer som muligt,
uanset om producenten har ressourcer til selv at beregne fødevarens klimaaftryk eller ej. Derfor
arbejdes der på at etablere et datagrundlag med generiske klimaaftryk for fødevarer. Generiske
klimaaftryk betyder, at aftrykkene beregnes for fødevarer generelt, f.eks. olivenolie, tørrede kik-
ærter, gulerødder eller avokadoer, og ikke for konkrete produkter fra specifikke producenter.
En database med generiske klimaaftryk for fødevarer giver mulighed for, at både producenter
og detailhandel kan anvende mærket i sin generiske form i deres markedsføring. Databasen
anvendes til at dokumentere overensstemmelse med kravene til klimamærket.
Databasens råvaredata kan desuden anvendes til at foretage en beregning af klimaaftrykket for
en sammensat fødevare. Producenter, der har specifikke data fra deres egne produktionspro-
cesser, kan vælge at anvende egne data for at dokumentere overensstemmelse med kravene
for klimamærket. Klimamærket kan således dokumenteres på to måder; enten baseret på ge-
neriske værdier eller baseret på det specifikke produkts klimaaftryk. Det skal ved anvendelse af
mærket fremgå, hvilken type data anvendelsen er baseret på.
3. Fokus på klima
I EU arbejdes mod et fælles bæredygtighedsmærke, som formodes at omfatte flere parametre
end klima. Ved at inkludere flere parametre forventes det, at et mærke i højere grad kan mod-
virke suboptimering mellem forskellige aspekter af bæredygtighed.
Arbejdsgruppen har drøftet, hvorvidt det nationale mærke burde omfatte andre parametre end
klima, og har herunder konkret vurderet et mærkningsforslag med ernæring fra
Mejeriforeningen jf afsnit 2.1. Arbejdsgruppen har over en række møder diskuteret fordele
og ulemper ved at inkludere ernæring i mærkningsordningen. Særligt har arbejdsgruppen
diskuteret ernæring ud fra betragtningen om, at fødevarer opfylder forskellige næringsbehov,
og at et godt klimavalg ikke i alle tilfælde er et godt ernæringsvalg.
Det er arbejdsgruppens anbefaling, at et mærke skal fremstå enkelt og letafkodeligt. Der peges
derfor på, at man i første omgang arbejder med et mærke, der udelukkende har fokus på klima.
Det skal ved evaluering af mærket vurderes, om det er muligt og aktuelt at tilføje yderligere
parametre, f.eks. ernæring, dyrevelfærd, eller flere miljøparametre. Som bidrag til eventuelle
fremtidige drøftelser om at udvide klimamærket med flere miljøparametre er der igangsat et
forskningsprojekt ved Aarhus Universitet, som blandt andet har fokus på suboptimering af for-
skellige miljøparametre samt dyrevelfærd.
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
11
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0012.png
4. Valg af metode til opgørelse
af klimaaftryk
Arbejdsgruppen har taget udgangspunkt i, at fødevarer skal kunne mærkes med klimamærket
enten baseret på produktspecifikke beregninger eller baseret på fødevarens generiske klimaaf-
tryk. For at sikre at produktspecifikke aftryk kan holdes op imod generiske aftryk, skal der være
overensstemmelse mellem den generiske og produktspecifikke metode, som anvendes til at
beregne fødevarernes klimaaftryk.
Datagrundlaget for det kommende klimamærke vil være baseret på en livscyklustilgang til be-
regning af fødevarers klimaaftryk. Livscyklusvurdering (LCA) er en af de mest anvendte metoder
til at opgøre fødevarers miljø- og klimapåvirkning
7
.
Der er grundlæggende to tilgange til LCA. Disse er hhv. Attributiv LCA (A-LCA) og Konsekvens
LCA (C-LCA). I en A-LCA vurderes det nuværende aftryk forbundet med en given produktion,
mens der i en C-LCA undersøges konsekvensen af at producere en ekstra enhed. Eksisterende
data om fødevares miljø- og eller klimaaftryk baserer sig overvejende på A-LCA-metoden, både
hvad angår produktspecifikke beregninger og klimaaftryk for generiske fødevarer.
Arbejdsgruppen er blevet præsenteret for de to LCA tilgange og anbefaler, at der i forbindelse
med klimamærket anvendes A-LCA-tilgang til opgørelse af fødevarers klimaaftryk. Denne an-
befaling er tiltrådt af Fødevareministeriet, og arbejdet med en metodeforskrift er påbegyndt ved
Aarhus Universitet. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enige i, at A-LCA tilgangen kan
anvendes til at opgøre fødevarers klimaaftryk med henblik på en mærkningsordning, og at me-
toden vil være i overensstemmelse med Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets øvrige opgø-
relser af klimaaftryk.
4.1
A-LCA i EU-regi
Det vil være gavnligt for den danske fødevareeksport og den store andel af importerede føde-
varer på det danske marked, hvis den valgte dataopgørelsesmetode følger udviklingen i EU tæt.
EU-Kommissionens Product Environment Footprint -metode (PEF) er baseret på A-LCA og for-
ventes at spille en rolle i fremtidig regulering af dokumentation af grønne anprisninger og rela-
terede policyinitiativer. Det forventes i denne forbindelse, at PEF videreudvikles for bedre at
dække påvirkninger f.eks. relateret til biodiversitet og dyrevelfærd i fødevareproduktionen.
PEF eller PEF-lignende metoder anvendes og undersøges allerede i flere lande i Europa, i for-
hold til nationale klimamærkningsordninger for fødevarer eller opgørelse af miljø- og klimadata
for fødevarer. I Frankrig har man f.eks. etableret en database med miljøaftryk opgjort efter en
PEF-lignende metode for godt 2.600 fødevarer. Frankrig forventes også at lancere et statskont-
rolleret klima- og miljømærke baseret på en PEF-lignende metode og det italienske ”Made green
in Italy” -mærket er ligeledes baseret på PEF. I Holland har regeringen bevilget finansiering til
opbygning af et miljø- og klimadatasæt for ca. 3.000 fødevarer baseret på en PEF-lignende
metode. Ambitionen i Holland er også at udarbejde et PEF-baseret mærke.
7
I en livscyklusanalyse tages alle betydningsfulde miljøpåvirkninger og alle led under hele fødevarens
livscyklus med i vurderingen. I nærværende fokuseres på klima, mens andre miljøparametre herunder bio-
diversitet undlades. Det skal nævnes, at metoder for livscyklusvurdering ikke altid giver et fuldstændig ret-
visende billede af effekten af forskellige produktionsforhold, for eksempel økologi. Der foregår relevant ud-
vikingsarbejde, og resultater fra disse vil blive taget i betragtning i arbejdet med klimamærket fremadrettet.
12
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0013.png
Endelig pågår et undersøgende arbejde af et muligt LIFE finansieret projekt, hvor Holland,
Frankrig, Spanien og Tyskland vil undersøge, hvordan der indbyrdes kan opbygges harmonise-
rede nationale databaser baseret på harmoniserede metoder. Der skal udformes et fælles for-
slag til, hvordan disse databaser kan udformes. Målet er at opnå sammenlignelighed på tværs
af lande. Det bliver afgjort i løbet af første halvår 2023 om, der er afsat midler til opgaven.
5. Grafisk identitet
Arbejdsgruppen ønsker at skabe et mærke, som forbrugerne umiddelbart afkoder og associerer
med klimaproblematikken, og som i indkøbssituationen guider dem i retning af fødevarer med
lave klimaaftryk. Samtidig skal mærket være enkelt i sit udtryk og nemt at afkode i en indkøbs-
situation, hvor tiden er knap, og hvor der er mange andre budskaber i spil såsom pris, tilbud, tid,
convenience, sult mm.
5.1
Skalamodel: Cylinderen
Skalamodellen er formet som en cylinder med bløde kanter, der giver en dynamisk overgang.
Mærkets visuelle udtryk er i sin form behageligt for øjet at aflæse. Trods en vis kompleksitet har
mærket samtidig en enkelhed over sig, bl.a. fordi mærket giver mulighed for en op/nedskalering
af kompleksitet idet man kan vælge kun at anvende én farve. Mærket kan således både anven-
des i den fulde skala med fem niveauer i forskellige farver og som enkeltstående med kun en
enkelt farve, hvor kun det enkelte bogstav er fremhævet. Ligeledes kan mærket anvendes i en
sort/hvid version.
Det er vigtigt at vise, at det er en myndighed, der står bag mærket. Det er tydeligt med kronens
centrale fremtoning.
Mærket kan bruges både vertikalt og horisontalt, alt efter hvad der passer bedst på emballagen.
Der er valgt en douche farvetone, så farverne fremstår behagelige for øjet, men samtidig mar-
kante nok til at blive bemærket på emballagen. Farveskalaen fra grøn til rød er kendt fra andre
skalamærker og er derfor intuitivt let at afkode for de fleste forbrugere.
Der har været foreslået andre grafiske identiteter for skalamodellen, men arbejdsgruppen har
valgt cylinderen.
Eksempel på fuld cylinderskala i både farve og sort/hvid version:
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
13
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0014.png
Eksempel på cylinderskalaens enkeltmærker:
Eksempel på hyldeforkant:
5.2
Best in class modellen visualiseres som en sky for tydeligt at symbolisere CO2. Formen er or-
ganisk med bløde kanter, og farven blå skaber associationer til himmel, luft og CO2. Mærkets
visuelle udtryk er i sin form behageligt for øjet at aflæse. Ligeledes kan mærket anvendes i en
sort/hvid version. Det er vigtigt at vise, at det er en myndighed, der står bag mærket. Det er
tydeligt pga. kronen og dens centrale fremtoning.
Også for best in class modellen har arbejdsgruppen haft flere grafiske identiter at vælge mel-
lem.
Best in class model: Skyen
14
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0015.png
6. Test af modellerne
6.1
Test ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har testet best in class modellen (skyen) og skalamodellen
(cylinderen). Testen blev udført som en onlinetest, hvor 1.357 deltagere købte ind i et online
supermarked, der var udarbejdet til lejligheden, og hvor forskellige fødevarer var mærket med
enten best in class mærket eller skalamærket.
Disse indkøb blev testet op imod en kontrolgruppe, som handlede i samme online supermarked,
men hvor ingen fødevarer var klimamærket
8
.
Efterfølgende svarede deltagerne på spørgsmål om fødevarevalg og præferencer i forhold til,
hvilket klimamærke der bedst vil kunne guide dem til at vælge fødevarer med lavere klimaaftryk
9
.
Arbejdsgruppen er løbende blevet inddraget i arbejdet med testen og dens indhold og har fået
mulighed for at komme med input undervejs.
Fødevarernes klimaaftryk var i testen baseret på den franske Agribalyse database. Grænse-
værdier for best in class mærket samt niveaugrænser i skalamærket er fastsat i samarbejde
med arbejdsgruppen. Grænseværdierne kan ses i bilag 2.
Testen viser, at forbrugerne ønsker et klimamærke og forstår hensigten bag begge klimamærker
lige godt. Samtidig foretrækker 91 pct. skalamærket fremfor best in class mærket. Desuden
viser testen, at skalamærket i højere grad gør forbrugerne i stand til at identificere de fødevarer,
der har de laveste klimaaftryk både indenfor og på tværs af fødevarekategorier. Særligt i kate-
gorien for pålægsvarer stiger andelen af forbrugere, der korrekt udpeger det bedste klimavalg
fra 50 pct. i kontrolgruppen til 62 pct., når fødevarer er mærket med skalamærket. Samme for-
bedring findes ikke ved brug af best in class mærket.
Testen var ’uhjulpen’ i den forstand, at deltagerne ikke fik forudgående instruktion i at handle
efter særlige hensyn eller information om, at de testede klimamærker. Testen foregik i et online
supermarked med et begrænset udvalg af varer og baserer sig på et enkelt indkøb. Derved
opnår man ikke effekten af en eventuel opbygning af erfaring. Testen fandt ikke signifikante
forskelle mellem indkøbskurvenes klimaaftryk i de grupper, som var udsat for et klimamærke,
sammenlignet med kontrolgruppen. Dog viste resultaterne, at indkøbskurvens klimaaftryk var
lavere for deltagere, der havde handlet ind i et supermarked med skalamærket end dem, der så
best in class mærket
10
. Forbrugere, som angiver at navigere efter klima, når de handler, havde
generelt lavere klimaaftryk i deres indkøbskurve.
Ligeledes viser testen, at forbrugernes egne antagelser om fødevarernes klimaaftryk danner en
korrekt rækkefølge af fødevarer fra lavest til højest klimaftryk. Deres angivelse af drivhusgasud-
ledningen af de mindst klimabelastende produkter er i gennemsnit ganske præcise. Derimod
8
Testen blev gennemført online, da test i et fysisk supermarked er ikke muligt, fordi de testede mærker
ikke er baseret på aktuelle data. Derfor er der ikke nødvendigvis tilstrækkelig dokumentation for mærker-
nes anvendelse. Mærkerne kan derfor være vildledende og dermed i strid med fødevareinformationsfor-
ordningen.
Det fulde test-set up samt resultater af testen kan ses i bilag 2.
Indkøbskurvenes klimaaftryk for deltagere, der handlede ind i supermarked med Skalamærket, var 17,3
kg CO
2
e, mens det for Best in class- og kontrolgruppen var hhv. var 18,0 og 17,9 kg CO
2
e.
9
10
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
15
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0016.png
undervurderes klimaaftrykket væsentligt for de fødevarer, der har de højeste klimaaftryk. Denne
udfordring afhjælpes ikke af de to testede klimamærker.
6.2
Andre tests af klimamærker
Salling Group og Coop har begge testet egne klimamærkninger i udvalgte danske supermarke-
der i hvv. 2021 og 2022. Begge mærkninger baserede sig på best in class modeller og blev
opsat som mærkning på hyldeforkanter samt introduceret med støttende kommunikation i bu-
tikkerne. Både Coop og Salling Group har konkluderet, at deres respektive indsatser har vist en
lille positiv effekt i form af lavere klimaaftryk fra det samlede salg i de butikker, hvor klimamær-
kerne var blevet indført
11
.
Arbejdsgruppen er ikke bekendt med, at der har været testet klimamærker i form af skalamærket
i fysiske butikker. Flere andre undersøgelser er baseret på survey og online test setup, og har
tilsvarende testen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sammenlignet forskellige mærk-
ningsmodeller op mod hinanden. Undersøgelserne understøtter, at klimamærkning med skala-
mærkning performer bedre end best in class mærkning ift. forbrugernes forståelse og indkøb
(Meyerding et al. (2019))
12
. Yderligere har et studie af Arrazat et. Al. (2023)
13
testet en 5-trins
farveskala, som afspejler fødevarernes miljøaftryk [”environmental footprint single score”]. Ud-
over at studiet finder, at tilstedeværelsen af et skalamærke resulterede i et signifikant mindre
miljøaftryk fra måltidsindkøbene, så konkluderes, at miljømærkets tilstedeværelse opnåede en
yderligere effekt, når det blev ledsaget af information om, at deltagerne skulle handle måltider,
som var var ”gode for planeten”.
7. Kommunikation og
anprisninger
7.1
Kommunikation
Udvikling og introduktion af et klimamærke på det danske marked gør det ikke alene. Mærket
bør følges op af massive kommunikations- og markedsføringskampagner, der skal skabe en
fælles forståelse for og brug af mærket. Der findes et særligt behov for at kommunikere, hvor
stor forskel der faktisk er i fødevarers klimaaftryk.
Det må derfor antages, at når klimamærket opnår samme kendskabsgrad som andre offentlige
mærkningsordninger, så vil flere forbrugere lade sig vejlede af mærket og heraf kan en større
effekt opnås. Klimarådet har i deres rapport ”Klimavenlig mad og forbrugeradfærd” (2021) til-
svarende peget på, at et klimamærke kan være et virkemiddel til at normalisere en mere klima-
venlig kost.
For at et klimamærke opnår den positive effekt på forbrugernes klimaaftryk, som det er tiltænkt,
vil implementering af et klimamærke kræve en flerårig kampagneindsats, som har til formål at
11
12
Arbejdsgruppemøde den 8. Juni 2022
Følg med i arbejdet (foedevarestyrelsen.dk)
Meyerding, S.G.H. et al. (2019). Consumer Preferences for Different Designs of Carbon Footprint Labelling on Tomatoes in Germany—
Arrazat et al. (2023). Traffic-light front-of-pack environmental labelling across food categories triggers more environmentally friendly food
Does Design Matter? Sustainability
13
choices: a randomised controlled trial in virtual reality supermarket. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.
16
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
oplyse om mærket og hjælpe forbrugerne til at forstå og bruge mærket og lade sig guide i ind-
købssituationer. Mærkets succes vil afhænge af, at mærket anvedes på et bredt udsnit af føde-
varer, at der er opbakning fra mange parter i Danmark, samt at der opnås finansiering til udvik-
ling og vedligeholdelse af en database.
Et opmærksomhedspunkt i kommunikationsindsatsen om klimamærket er relationen til andre
bæredygtighedsparametre såsom biodiversitet, rent drikkevand, ernæring eller dyrevelfærd.
Forbrugerne skal være opmærksomme på, at mærket ikke erstatter, men supplerer andre mær-
ker, f.eks. økologimærket eller nøglehulsmærket.
7.2
Anprisninger
Arbejdsgruppen ønsker, at der sættes fokus på producenternes incitament til produktudvikling
med det formål at nedsætte det samlede klimaaftryk. For nogle producenter kan der være et
ønske om at kunne supplere et evt. klimamærke med frivillige anprisninger omkring deres posi-
tive tiltag i forhold til klimaet. Derudover findes der en række fødevarer, for hvilke klimamærket
ikke forventes at bidrage til producenternes incitament til at arbejde med klimaforbedringer, men
hvor der trods dette findes potentiale for markante klimaforbedringer. For nuværende vil det for
eksempel være vanskeligt for de fleste oksekødsprodukter at flytte sig fra den røde kategori på
skalaen. Andre frivillige anprisninger kan bidrage til incitament hos producenterne og synliggøre
de væsentlige klimaforbedringer, der kan opnås for disse typer af fødevarer.
Det er som udgangspunkt muligt at anvende supplerende frivillige anprisninger i forhold til kon-
krete fødevarer. Anprisninger må dog hverken generelt eller i forhold til klimamærkets
betydning være uklare eller forvirrende eller i værste tilfælde vildlede forbrugerne i forhold til
positive egenskaber ved fødevaren.
Metodeforskriften og databasen vil muliggøre sammenligning af produkters generiske klimaaf-
tryk og sammenligning mellem produkter fra en specifik producent og de generiske klimaaftryk
for produkter.
På samme vis vil udviklingen af en metodeforskrift og database kunne anvendes i offentligt
ind-køb (både SKI-aftaler og kommunale indkøb), ligesom det kan give food service og
køkkener mulighed for at beregne vejledende værdier for det samlede klimaaftryk fra indkøb
og måltider, såfremt databasen indeholder tilstrækkelig antal generiske klimaaftryk for
fødevarer.
Food service og køkkener kan vælge at indkøbe klimamærkede fødevarer og kommunikere
dette, men der er som udgangspunkt alene lagt op til, at fødevarer decideret skal kunne ’klima-
mærkes’.
I Fødevarestyrelsens mærkningsvejledning findes der et afsnit vedrørende miljømæssige
og etiske forhold. Dette afsnit er udarbejdet for at vejlede virksomheder på et nyt og
komplekst område. Afsnittet vil løbende blive revideret for at understøtte ovenstående
muligheder.
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
17
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0018.png
8. Arbejdsgruppens
anbefalinger
8.1
Valg af klimamærkningsmodel
Arbejdsgruppen anbefaler, at der etableres et statskontrolleret klimamærke.
Arbejdsgruppen anbefaler, at et klimamærke skal kunne anvendes på alle fødevarer, herunder
drikkevarer, og at mærket baseres på en skalamodel på tværs af alle fødevarer. Fem niveauer
på skalaen anses som passende og tilsvarer det testede skalamærke
14
. Brug af farver (fra grøn
til rød) samt angivelse af bogstaver (fra A til E) er essentiel for den intuitive forbrugerforståelse
af skalamærket.
Arbejdsgruppen anbefaler, at fødevarer enten kan mærkes med klimamærket baseret på ge-
neriske klimaaftryk eller baseret på produktspecifikke klimaaftryk, hvor der er blevet foretaget
en beregning af det konkrete produkt
Arbejdsgruppen anbefaler, at der afsættes de fornødne ressourcer til at understøtte udvikling
og implementring af klimamærket inklusiv de følgende anbefalinger
8.2
Valg af grafisk identitet
Arbejdsgruppen anbefaler, at der arbejdes videre med cylindermærket.
Cylindermærket har den fordel, at det er simpelt i sit udtryk og derfor nemt at arbejde med for
producenter og nemt at afkode for forbrugere. Samtidig taler det med sin form og farve ind i en
skalamodel, som mange forbrugere kender fra andre sammenhænge og derfor intuitivt nemt
kan afkode.
8.3
Anbefaling af metode
Arbejdsgruppen anbefaler, at der anvendes en A-LCA tilgang til opgørelse af fødevarers klima-
aftryk.
Anbefalingen er tiltrådt i Fødevareministeriet, og arbejdet med en metodeforskrift er påbegyndt
ved Aarhus Universitet. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enige i, at A-LCA tilgangen
kan anvendes til at opgøre fødevarers klimaaftryk med henblik på en mærkningsordning, og at
metoden vil være i overensstemmelse med Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets øvrige
opgørelser af klimaaftryk.
8.4
Anbefaling om etablering af en offentlig database
Arbejdsgruppen anbefaler, at der etableres en offentlig database med fødevarers klimaftryk, der
1) kan anvendes til generisk klimamærkning af fødevarer og 2) kan anvendes i bredere kontekst
14
Landbrug & Fødevarer ser gerne, at der først tages endelig stilling til antallet af skalatrin, når der skal
fastsættes grænseværdier for niveauinddeling i skalaen.
18
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
f.eks. offentlige indkøb (SKI-aftaler og kommunale indkøb), i food service, restaurationsbran-
chen til virksomheders markedsføring samt oplysning til forbrugerne.
Arbejdet til støtte for udvælgelse af de første 500 fødevarer er påbegyndt ved DTU Fødevare-
instituttet.
Databasen skal opdateres med jævne mellemrum. Arbejdsgruppen anbefaler, at der afsættes
ressourcer til videreudvikling af database og klimamærke.
8.5
Markedsføring og Kommunikation
Arbejdsgruppen anbefaler, at mærket bakkes op af en massiv kommunikations- og markedsfø-
ringskampagne, hvor forbrugerne, producenterne og detailhandlen sammen skal skabe en fæl-
les forståelse for og brug af mærket. Implementering af et klimamærke vil kræve en flerårig
kampagneindsats med det formål at oplyse om mærket og hjælpe forbrugerne til at forstå og
bruge mærket og lade sig guide i indkøbssituationer.
8.6
Referencegruppe for det videre arbejde
Arbejdsgruppen anbefaler, at gruppen inddrages som referencegruppe i det videre arbejde for
at sikre forskellige hensyn og erfaringer. Interessenternes kompetencer kan bringes ind i de
videre drøftelser omkring datagrundlaget, den endelig specificering af mærkningsmodellen og
kontrolkonceptet samt planlægning af markedsføring.
8.7
Evaluering af klimamærket
Arbejdsgruppen anbefaler, at klimamærket evalueres, når mærket har været i anvendelse i 2
år med henblik på eventuelle tilrettelser. Evalueringen bør omfatte bl.a. effekt, anvendelse,
funktionalitet og behov for justeringer og udvidelse af mærket med andre parametre.
8.8
Vejledning om brug af frivillige anprisninger
Arbejdsgruppen anbefaler, at Fødevarestyrelsens vejledning i forhold til frivillige anprisninger
videreudvikles. Andre frivillige anprisninger kan bidrage til incitament hos producenterne og
synliggøre de væsentlige klimaforbedringer.
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0020.png
9. Næste skridt
Arbejdsgruppens anbefalinger er det første skridt henimod et statskontrolleret klimamærke. Den
endelige konkretisering af et klimamærke kræver videre arbejde bl.a. med:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
Udvikling af opgørelsesmetode for klimaaftryk
Udvikling af en database for fødevarers generiske klimaaftryk
Specificering af mærkningsmodellen
Udarbejdelse og notificering af det retlige grundlag
Udvikling af kontrolsystem
Færdiggørelse af grafisk identitet
Udvikling af kampagne
Mærket forventes tidligst at kunne anvendes fra 2025. I Bilag 3 findes Fødevarestyrelsens fore-
løbige tidsplan for det videre arbejde. Det videre arbejde med klimamærket og datagrundlaget
kræver offentlig finansiering.
Arbejdsgruppen anbefaler, at gruppen indrages som referencegruppe i det videre arbejde.
9.1
Udvikling af opgørelsesmetode for klimaaftryk
Det videre arbejde med datagrundlaget er definerende for tidshorisonten for lanceringen af Kli-
mamærket. Fødevarestyrelsen har igangsat udvikling af en A-LCA baseret metodeforskrift til
opgørelse af fødevarers generiske og produktspecifikke klimaaftryk ved Aarhus Universitet. Me-
toden vil læne sig op ad EU-kommissions PEF-metode
15
samt andre EU landes arbejde med
opgørelser af fødevarers klimaaftryk, særligt metoden anvendt til opgørelser af fødevarers kli-
maaftryk i den franske Agribalyse-database. Universitets forslag til metodeforskrift vil blive sendt
til høring.
Metodeforskriften for fødevarers generiske klimaaftryk forventes at være færdig til høring ultimo
2023, og metodeforskriften for produktspecifikke opgørelser i løbet af 2024. Det er muligt, at der
herefter skal afsættes tid til videre test og eventuel revidering af metoden.
I metodeudviklingsfasen skal der tages stilling til hvilke led i livscyklussen af en fødevare, der
skal indgå i beregningen af klimaaftrykket. Det vil f.eks. blive vurderet, hvorvidt faser efter de-
tailleddet kan inkluderes på en tilfredstillende måde. Dette vil for eksempel kræve, at det gen-
nemsnitlige klimaaftryk fra transport fra butikken og hjem og fra tilberedning i hjemmet kan be-
regnes.
I forbindelse med udviklingen af metodeforskriften skal der tages stilling til en række tekniske
spørgsmål, såsom systemafgrænsning og cutt off-kriterier for udeladelse af processer og mate-
rialestrømmer, allokeringsprincipper for emissioner i forbindelse med fødevareproduktion med
flere outputs (f.eks. kombineret mælke- og kødproduktion), anvendelse af baggrundsdata, stan-
dardprocesser, modelleringskrav og standardværdier, krav for anvendelse og kvalitet af primær-
og sekundærdata samt hvordan det generiske aftryk for fødevarer afspejler oprindelsslande.
15
Der vil ikke være fuld overensstemmelse med EU-kommissionens PEF-metode, som i princippet kun
tillader sammenligning af fødevarer indenfor de produktkategorier, hvortil der er blevet defineret såkaldte
kategoriregler. I forhold til klimamærket ønskes der mulighed for sammenligning af alle fødevarers klima-
aftryk uanset om de hører under den samme kategori eller ej.
20
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0021.png
Metodeforskritften skal sikre højest mulig sammenlignelighed mellem det generiske og produkt-
specifikke klimaaftryk, herunder f.eks. ift. sammenhold i anvendt baggrundsdata.
Den kommende metode vil som udgangspunkt muliggøre sammenligning af klimaaftryk givet
som kg CO2e pr. kg fødevare. Sideløbende med udvikling af metodeforskriften skal der tages
stilling til, hvorvidt klimaaftrykket skal beregnes pr. kg fødevare for klimamærket, eller om det
bør omregnes til andre enheder f.eks. protein- eller tørstofindhold
16
.
9.2
Udvikling af database med fødevarers generiske
klimaaftryk
Det er en forudsætning, at der etableres en database med generiske klimaaftryk for fødevarer,
for at kunne lave et mærke, der kan tildeles på basis af generiske aftryk. Det er i forbindelse
med arbejdet blevet italesat, at en database ville kunne anvendes bredere end relateret til et
klimamærke, f.eks. i forbindelse med offentlige indkøb, i food service og restaurationsbranchen
samt af virksomheder i deres markedsføring. Arbejdsgruppen anbefaler derfor, at der etableres
en database, der ville kunne understøtte en række øvrige initiativer.
DTU Fødevareinstituttet skal i løbet af 2023 udvælge de 500 klimamæssigt mest interessante
fødevarer for dansk forbrug, der bør indgå i den første version af databasen. Det er ambitionen,
at databasen på sigt vil omfatte over 2.000 fødevarer.
Den første version af databasen kan tidligst etableres efter, at der er blevet defineret en metode
for opgørelse for fødevarers generiske klimaaftryk. Tidshorisointen for etablering af databasen
afhænger også af udbudsprocesser, hvilke fødevarer den første version skal omfatte, og hvor-
vidt data for disse fødevarer er tilgængelige i den form, som defineres i metodeforskriften. I
etableringsfasen vil der skulle tages konkret stilling til eventuelle problematikker relateret til data-
tilgængeligheden såsom eventuelle mangler på data om emissioner relateret til forskellige pro-
duktionsformer.
Den første version af databasen forventes færdig tidligst ultimo 2024. Databasen skal videreud-
vikles og opdateres med jævne mellemrum, og hvis særlige behov opstår.
For at facilitere beregning af generiske klimaaftryk for sammensatte fødevarer og måltider skal
der udvikles et beregningsværktøj, som udnytter de generiske data fra databasen.
9.3
Specificering af mærkningsmodellen
Arbejdsgruppens anbefaling om en skalamodel i fem niveauer på tværs af alle fødevarer dan-
ner udgangspunkt for yderligere specificering af modellen. Der skal i det videre arbejde bl. a.
træffes beslutninger om følgende spørgsmål:
Grænseværdier for niveauinddeling i skalaen
Om klimaaftrykket kommunikeres som kg CO2e pr. kg fødevare eller i relation til an-
dre funktioner fødevaren har, f.eks. protein- eller tørstofindhold
Udvikling af konkrete retningslinjer, herunder betingelser for hvordan mærket kan
anvendes både på fødevaren og i butikken
16
Hvis klimamærket baseres på kg CO2e per kg fødevare, skal forbrugeren informeres om, at fødevarer-
nes klimaaftryk ikke nødvendigvis kan sammenlignes direkte. Det skyldes f.eks., at fødevarer ikke altid
anvendes til samme formål/kan være multifunktionelle, samt at forskellige fødevarer ikke har samme næ-
ringsværdi, ikke bruges i samme mængder og kan konsumeres mere eller mindre fortyndede og tilbe-
redte.
.
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
21
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
9.4
Udarbejdelse og notificering af det retlige grundlag
Kriterier for anvendelse af mærket kan fastsættes i bekendtgørelsesform, når metodeforskriften
for fødevarers produktspecifikke og generiske klimaaftryk er på plads. Når bekendtgørelsen er
udarbejdet og har været i høring, skal den notificeres til Kommissionen og de øvrige medlems-
stater, hvorefter der er en stand-still-periode på minimum tre måneder. Hvis ikke Kommissionen
eller de øvrige medlemsstater afgiver negativ udtalelse, kan bekendtgørelsen efter stand-still-
perioden udstedes.
9.5
Udvikling af kontrolsystem
Anvendelsen af et klimamærke skal underlægges en kontrol, som Fødevarestyrelsen sætter
rammerne for. Det er endnu ikke afgjort, hvordan kontrollen skal tilrettelægges. Udgifterne vil
dog afhænge af, hvorvidt anvendelse af mærket skal bero på en godkendelsesordning. Når
rammerne for et evt. mærke er fastlagt, skal det besluttes, hvordan kontrollen skal udmøntes.
Der vil være mulighed for, at mærket kontrolleres stikprøvevis enten i den ordinære kontrol eller
ved kampagnekontrol i engros- eller detailleddet, alt afhængig af hvor mærket anvendes på et
konkret produkt.
En mulighed er også, at kontrollen af dokumentationen bag mærket udliciteres til en 3. part.
9.6
Færdiggørelse af grafisk identitet
Der vil være behov for at færdiggøre den grafiske identitet for mærket. Det omfatter bl.a. at fin-
pudse det visuelle ift. farve, kanter etc. samt at mærket fremstilles i forskellige formater, som
gør det anvendeligt på forskellige former for emballager, hyldeforkanter, toolbox, markedsfø-
ringsmaterialer mv. Dertil skal udarbejdes en kort manual for den grafiske anvendelse af mær-
ket. Der skal tages højde for brugen af mærket på hyldeforkanter i den grafiske identiet.
9.7
Udvikling af kampagne
Erfaringerne fra øvrige danske mærkningsordninger på fødevarer viser, at der er et stort og
vedvarende behov for løbende at kommunikere om mærket. Kommunikation om mærket skal i
første omgang sikre kendskab og forståelse af mærket og i næste omgang motivere forbrugerne
til at gøre brug af mærket i indkøbssituationen. Der vil skulle gennemføres en stor lancerings-
kampagne, som anbefales at gøre brug af både print, outdoor, digitale og sociale medier og
optimalt set TV for at sikre, at vi rammer forbrugerne bredest muligt. Kampagnen vil skulle un-
derstøttes af øvrige presse- og kommunikationsindsatser på Fødevarestyrelsens og andre ak-
tørers platforme. Fødevarestyrelsen vil i den proces inddrage såvel reklame- som mediebu-
reauer i udarbejdelsen, ligesom det kan være relevant at inddrage dele af arbejdsgruppen i den
kreative proces. Styrelsen anbefaler, at kampagnearbejdet igangsættes mindst et år forud for
lanceringen.
Erfaringer fra andre mærkningsordninger under Fødevarestyrelsen viser, at der er behov for
kampagneindsatser mindst en gang årligt for at sikre forståelse og løbende øge kendskabet til
det kommende klimamærke. Der skal således prioriteres ressourcer til kampagne flere år frem.
22
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0023.png
10. Evaluering af mærket
Mærket skal evalueres efter, at det har været i anvendelse i 2 år med henblik på mulige tilret-
ninger. Evalueringen kan bl.a. omfatte følgende punkter:
Effekt på indkøbsvaner
Anvendelse på forskellige produkttyper og anvendelse af mærket i sin produktspeci-
fikke og generiske form
Funktionalitet: Antal niveauer og grænseværdier for niveauerne i skalaen
Grafisk identitet
Behov og mulighed for udvidelse af mærket til flere parametre end klima, f.eks. ernæ-
ring, dyrevelfærd eller andre miljøparametre
17
Behov for justering af mærket pga. Jord til Bord -strategien og Green Claims initiativet i
EU
Datagrundlag: Behov for videreudvikling og opdateringsfrekvens af databasen
Kendskab til mærket
17
Fødevarestyrelsen har igangsat et forskningsprojekt ved Aarhus Universitet, hvis resultater vil under-
støtte drøftelsen af behov og mulighed for udvidelse af mærket til yderligere bæredygtighedsparametre.
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
23
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0024.png
Bilag 1 Kommissorium
Kommissorium for arbejdsgruppe om udvikling af klimamærke til
fødevarer (16. juni 2022)
Baggrund og formål
Fødevareforbruget i de vestlige lande udgør i dag omkring 25 pct. af den samlede klimabelast-
ning pr. person
18
og samtidig viser undersøgelser, at forbrugerne generelt har et stort ønske om
at spise mere klimavenligt, men mangler vejledning i, hvordan de kan gøre. Der er samtidig en
stigende efterspørgsel efter et nationalt klimamærke fra erhverv, detail og forbrugerorganisati-
oner. Formålet med klimamærket er at gøre det lettere for forbrugerne at træffe et fødevarevalg
med et lavere klimaaftryk og samtidig fremme virksomheders og landbrugets produktudvikling i
en retning, der understøtter fødevareproduktion med lavere klimabelastning.
Rammer for arbejdet
I henhold til EU-lovgivningen kan der ikke indføres et obligatoriske klimamærke, da et sådan
nationalt krav vil stride mod varernes fri bevægelighed i EU. Der lægges derfor i arbejdet med
et nationalt klimamærke op til en frivillig mærkningsordning. I henhold til EU-lovgivningen, er der
ikke noget til hinder for, at medlemsstaterne kan fastsætte regler for en sådan ordning, så længe
mærkningen ikke vildleder forbrugerne, ikke strider mod eksisterende obligatoriske EU-krav om
mærkning og ikke er til hinder for varernes fri bevægelighed i EU.
I marts 2022 forventes EU-Kommissionen at fremlægge et forslag til regulering af grønne an-
prisninger (green claims). Yderligere forventes der i 2024 at blive fremlagt initiativ fra EU-Kom-
missionen om en ramme for bæredygtighedsmærkning, som omfatter ernærings-, klima-, miljø-
mæssige og sociale aspekter af fødevareproduktion.
Der vil i arbejdet med et nationalt klimamærke blive inddraget konklusioner, anbefalinger og
eventuelle regler fra EU i forhold til model, datagrundlag og opgørelsesmetode. For at fremtids-
sikre datagrundlaget for et eventuelt klimamærke ift. EU-Kommissionens kommende lovgivning
vedrørende grønne anprisninger, herunder Kommissionens metodegrundlag for ”Product En-
vironmental Footprint” (PEF) samt ”Product Environmental Footprint Category Rules” (PEFCR),
bør muligheden for, at datagrundlaget for klimamærket kan være PEF-kompatibelt undersøges.
Analysen kan også indeholde en vurdering af alternative datasæt og opgørelsesmetoder. Dertil
vil snitflader til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets øvrige arbejde med klimaaftryksbereg-
ninger og emissionsfaktorer skulle inddrages i arbejdet.
For et troværdigt og pålideligt klimamærke er det afgørende, at mærkets kriterier udarbejdes og
opdateres ud fra et validt og egnet datagrundlag.
Udviklingen vil ske i tæt samarbejde med detailbranchen, fødevarebranchen og forbrugerorga-
nisationer, der har efterspurgt et statsligt initiativ, og med inddragelse af relevante eksperter og
forskere.
Organisering
Fødevarestyrelsen etablerer en arbejdsgruppe, der skal bidrage med synspunkter og erfaringer
ift. klimamærkning. Arbejdsgruppen kan ligeledes drøfte og anbefale supplerende tiltag, der lig-
ger i forlængelse af et klimamærke. Arbejdsgruppens anbefalinger vil indgå i beslutningsgrund-
laget for en politisk beslutning om evt. indførelse af et klimamærke og dets tilhørende metode.
Arbejdsgruppen nedsættes med følgende repræsentation:
Fødevarestyrelsen (formand), Salling Group, COOP, DSK, Forbrugerrådet Tænk, DE, L&F, DI,
Økologisk Landsforening, Danmarks Naturfredningsforening, Mærkevareleverandørerne, Føde-
vareDanmark, Plantebranchen, Bryggeriforeningen, Foreningen Fiskebranchen og Bager og
18
Kilde: DTU Fødevareinstituttets rapport ”Råd om bæredygtig sund kost – fagligt grundlag for et supple-
ment til De officielle Kostråd, februar 2020.
24
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0025.png
Konditormestre i Danmark. Desuden vil Fødevareministeriets departement og Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet deltage i arbejdsgruppemøderne.
Fødevarestyrelsen sekretariatsbetjener arbejdet og forbereder arbejdsgruppemøder og materi-
ale til drøftelse, samt indhenter det nødvendige vidensgrundlag hos vidensinstitutioner. Føde-
varestyrelsen udarbejder materiale til brug for drøftelserne. Fødevarestyrelsen står ligeledes for
at inddrage øvrige interessenter. Det kan f.eks. ske ved afholdelse af en eller flere workshops.
Proces
Arbejdet i arbejdsgruppen igangsættes Q2 i 2022, med henblik på at afdække interessenternes
synspunkter og erfaringer vedrørende et frivilligt klimamærke til fødevarer, herunder karakteren
af mærket og dets kriterier.
Fødevarestyrelsen igangsætter et forberedende arbejde, hvor datagrundlaget for et eventuelt
klimamærke udvikles. I Q2 bestiller Fødevarestyrelsen en analyse for at kvalificere, hvilke data-
sæt(s), der eventuelt kan anvendes til et dansk klimamærke. Klima-, Energi-, og Forsyningsmi-
nisteriet har en koordinerende funktion i forhold til klimaopgørelser generelt og et ansvar for de
metodiske overvejelser bag. Derfor inddrages de løbende i arbejdet.
I Q4 2022 fremsendes arbejdsgruppens anbefalinger til en klimamærkningsmodel til Fødevare-
ministeren. I anbefalinger kan også indgå eventuelle udviklingsbehov relateret til datagrundlag
og opgørelsesmetode.
Nedenfor ses en foreløbig tidsplan for arbejdet.
Tids-
punkt
-Q2 2022
Temaer til drøftelse og aktiviteter i ar-
bejdsgruppen
Indledende drøftelse med interessenter
om forventninger og erfaringer med kli-
mamærkning, herunder fordele og ulem-
per ved forskellige modeller.
Drøftelse af eksisterende klimafaglige da-
tagrundlag, opgørelsesmetoder og udvik-
lingsbehov.
Indledende drøftelse af model for klima-
mærkning og fastsættelse af denne.
Endelig drøftelse af eksisterende klima-
faglige datagrundlag, opgørelsesmetoder
og udviklingsbehov.
Drøftelse af kriterier for klimamærket
Igangsættelse af arbejde om grafisk iden-
titet.
Oplæg til endeligt beslutningsgrundlag.
Materiale til arbejdsgruppen
Opsamling af forskellige modeller for klima-
mærkning, fordele og ulemper.
Q3 2022
Analyse af eksisterende datasæt og opgørel-
sesmetoder samt udviklingsbehov – indle-
dende resultater.
Vurdering af forskellige modeller for klima-
mærkning, fordele og ulemper.
Analyse af eksisterende datasæt og opgørel-
sesmetoder samt udviklingsbehov – endelige
resultater.
Vurdering af mulige måder til fastsættelse af
kriterier, fordele og ulemper.
Forslag til beslutningsgrundlag, inkl. model for
klimamærkning, kriterier, udviklingsbehov for
datagrundlag og opgørelsesmetode, proces-
plan.
Q3 2022
Q4 2022
Q4 2022
Q4 2022
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
25
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
26
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0027.png
Bilag 2 Onlinetest af mærkningsmodeller
Onlinetest af
Danmarks nye
klimamærke
Forbrugerpolitisk Center - 25. april 2023
Adfærdstest af to klimamærker ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Indhold
Testformål og mærker
Testen
Resultater
Konklusion og opsummering
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
27
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0028.png
Testformål og mærker:
Hvilket klimamærke hjælper forbrugerne mest?
Skalamærket
Best in class mærket (BIC)
Sammenligning af fødevarer blandt alle varer
i supermarkedet
Fem niveauer med eksponentiel inddeling.
Sammenligning af produkter indenfor
fødevarekategorier
19 kategorier med animalske og vegetabilske
produkter i egne kategorier.
0
1,1
2,5
5
<10
kg CO
2
Testen:
Testforløb med fire opgaver
Hvilket produkt, tror du, er mindst klimabelastende pr. kg?
Hvor meget Co2, tror du, udledningen er for 1 kg af
følgende varer:
1 kg dansk smør
1 kg danske æbler
1 kg dansk hakket oksekød
…..
1.
Indkøbsadfærd
Respondenterne handler ind
på en webshop, og besvarer
efterfølgende uddybende
spørgsmål om deres indkøb.
2.
Produktopfattelse
Respondenterne udvælger produkter,
de mener er mindst klimabelastende
blandt varer indenfor supermarked-
kategorier og blandt blandede varer på
tværs af kategorier.
3.
CO
2
-forståelse
Respondenterne
estimerer forskellige
fødevares CO
2
udledning.
4.
Afkodning af de
to klimamærker
Respondenterne
vurderer de to mærkers
betydning og angiver
deres holdning til
mærkerne.
Afslutning
Respondenterne
besvarer
kontrolspørgsmål
og debriefes.
28
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0029.png
Testen:
Eksperimentelt set-up
1: Indkøbsadfærd
A. Kontrol
2: Produktopfattelse
3: CO
2
-forståelse
4: Afkodning af
de to klimamærker
Respondenter
inddeles tilfældigt
i fire grupper
B. Skalamærket
Hvor meget Co2, tror du, udledningen er
for 1 kg af følgende varer:
1 kg dansk smør
1 kg danske æbler
C. Best in class
1 kg dansk hakket oksekød
…..
N = 1.357
D. Delvist skalamærket
Testen:
D. Delvist skalamærket
Fordelingen af hvor mange varer der er mærkede varieres gradvist med ‘bias’ mod flere grønne mærker og færre røde.
Eksempel på stor bias
Fordeling af mærkede varer ved delvis tilslutning
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
A
B
C
D
ingen bias
lille bias
medium bias
stor bias
Pct. af varerne
E
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer
Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
29
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0030.png
Resultater:
Demografi
1.357 personer har gennemført testen
Skalamærket (371), BIC (340), Kontrol (284), Delvist skalamærkede (362)
88 pct. angiver, at det primært er dem, der står for indkøb i dagligdagen
(der er rekrutteret særligt efter denne gruppe)
Fordeling på køn
Sygemeldt
Studerende
Selvstændig
Pensioneret
Orlov/barsel
Lønmodtager
Ledig
Efterløn
Andet
Beskæftigelse i pct.
2,58
14,81
2,8
19,45
1,69
53,13
3,1
0,74
1,69
Indkomst fordeling
Ønsker ikke at oplyse
13,5
2,4
4,2
10,8
29,8
28,2
11,3
Mere end 70.000
55-70.000
40-55.000
25-40.000
10-25.000
Under 10.000
Mand
43%
Kvinde
57%
Resultater - Opgave 4:
Forbrugerne vil gerne have et klimamærke
Synes du, at klimaaftrykket for en dagligvare bør være
oplyst på produktet?
Hvis fødevarer i fremtiden bliver mærket med et klimamærke, hvor ofte
tror du så, at du vil lade dig vejlede af mærket, når du køber ind?
69 pct.
”Ja”
18 pct.
Så ofte som
muligt
72 pct. har en intention om
at bruge et mærke aktivt
30 pct.
Meget
34 pct.
En gang imellem
9 pct. 9 pct.
Lidt
Slet ikke
19 pct.
”Ved
ikke”
12 pct.
”Nej”
30
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0031.png
Resultater - Opgave 4:
Forbrugerne
foretrækker skalamærket
Hvilket type klimamærke, synes du, vejleder dig bedst?
9%
Hvilken model for klimamærker vil du foretrække?
Et ”Best in Class mærke” hvor
man sammenligner
klimaaftrykket mellem
fødevarer inden for samme
kategori. En kategori er fx. ”kød
og kødprodukter” eller
”kornprodukter”. Kun fødevarer
med det laveste klimaaftryk i en
kategori vil blive mærket.
En ”Skalamodel” hvor fødevarer
kan placeres på en skala, fx fra
grøn til rød i forhold til deres
klimaaftryk. Fødevarer med det
laveste klimaaftryk kan blive
placeret i den grønne ende af
skalaen mens fødevarer med et
højt klimaaftryk vil få en
mærkning i
17%
91%
83%
Resultater - Opgave 4:
Forbrugerne kan afkode og forstå begge mærker
Mere end 93 pct. forstår at afkode mærket rigtigt, således at BIC henviser til fødevarer med mindst
klimabelastning, og at skalamærkets A-mærke henviser til lavest klimabelastning, mens E-mærke henviser til
størst klimabelastning.
Forbrugerne udtrykker nogen usikkerhed omkring, hvordan mærkerne kan bruges.
Hvad tror du mærket viser?
34,3
46,1
19,0
0,7
39,9
29,8
30,2
0,0
[…] inden for bestemte kategorier, fx "frugt og grønt" eller "drikkevarer"
[…] blandt alle fødevarer i supermarkedet
Det ved jeg ikke
Andet
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer
Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
31
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0032.png
Resultater - Opgave 4:
Afsender og troværdighed skinner igennem
Flest forbrugere peger uhjulpent på en
Hvem, tror du, står bag mærket?
En privat instans
En myndighed
En interesseorganisation
Andet
Ved ikke
0
1
13
12
10
14
3
5
68
74
myndighed, som afsender af begge mærker.
BIC
Skala
Forbrugerne anser mærkerne for at være
troværdige.
BIC
2,6 9,0
44,5
37,7
6,2
Skala
1,75,0
30,7
47,2
Utroværdigt
Troværdigt
15,3
Meget utroværdigt
Hverken troværdigt eller utroværdigt
Meget troværdigt
Resultater - Opgave 2:
Skalamærket gør flere forbrugere i stand til
at identificere klimavenlige produkter
Andelen, der vælger det mindst klimabelastende produkt
*
*
50,1%
****
53,2%
56,0%
62,1%
****
63,8%
***
69,2%
n= 284
Kontrol
n= 340
n= 371
n= 284
Kontrol
n= 340
n= 371
Inden for kategorier
Chi
2
= 11.18, df = 3, p-værdi = 0.01
På tværs af kategorier
Chi
2
= 22.72, df = 3, p-værdi < 0.001
* p < 0,1; ** p < 0.05; ***p< 0,01; **** p < 0,001
32
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0033.png
Resultater - Opgave 2:
Særligt inden for pålæg og mejeri gør
skalamærket en forskel
Andelen, der vælger det mindst klimabelastende produkt
***
62%
50%
37% 38% 37%
56%
44%
47% 49%
60% 62%
*
65%
61% 63%
68%
Kontrol
Kontrol
Kontrol
Kontrol
Kontrol
Frugt og grønt
Pålæg
Færdigretter
Kød
Mejeri
* p < 0,1; ** p < 0.05; ***p< 0,01; **** p < 0,001
Resultater - Opgave 1:
BIC får ikke forbrugerne til at lægge flere
klimavenlige produkter i kurven
10,0 pct.
9,6 pct.
17,9 kg CO
2
14 varer
n= 284
18,0 kg CO
2
13 varer
n= 340
1,19 CO
2
pr. produkt
1,31 CO
2
pr. produkt
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer
Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
33
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0034.png
Resultater - Opgave 1:
Skalamærket får ikke forbrugerne til at
reducere andelen af klimatunge varer
43
8
%
27
6
43
9
%
26
7
15
16
17,9 kg CO
2
14 varer
n= 284
17,3 kg CO
2
13 varer
n= 371
1,19 CO
2
pr. produkt
1,22 CO
2
pr. produkt
Resultater – Opgave 1:
Sammensætningen af kurven afspejler ikke
CO
2
fordelingen særlig godt
50%
43%
40%
30%
20%
10%
0%
16%
8%
7%
26%
22%
16%
7%
28%
28%
A
B
C
Andel af varer i kurv
D
Varernes Co2 andel
E
Tre produkter står
for 56 pct. af
kurvens CO
2
CO
2
34
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0035.png
Resultater - Opgave 1:
Delvist mærkede sortimenter øger CO
2
i kurven (fra 17,3 kg)
43
%
17
7
25
44
%
16
7
17,5 kg CO
2
13 varer
n= 110
26
7
8
24
45
%
17
7
7
18,8 kg CO
2
13 varer
n= 88
43
%
15
8
20,3 kg CO
2
15 varer
n= 76
28
7
18,9 kg CO
2
14 varer
n= 88
Ingen bias
Lille bias
Medium bias
Stor bias
Resultater – Opgave 1:
Andelen af CO
2
fra E-mærkede produkter
stiger, når de ikke er mærkede
40%
29%
21%
17% 16% 16%
16%
30% 30% 31%
25%
20% 20%
19%
21%
27%
31%
28%
18%
14%
8%
6%
6%
5%
6%
A
B
Fuld skala
Nul bias
C
Lille bias
Medium bias
D
Stor bias
E
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
35
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0036.png
Resultater – Opgave 1:
Ikke flere klimabevidste forbrugere, men de,
der er klimabevidste, handler mindre CO
2
Tilstedeværelsen af klimamærkerne får ikke flere
forbrugere, til at pege på klima, som noget de
orienterer sig efter, når de handler.
Klimaorienterede forbrugere handler i
Andelen, der peger på klima, som noget de
orienterer sig efter, når de handler
10,50%
9,41%
8,45%
gennemsnit 13,9 kg CO
2
, mens andre handler 17,9
kg CO
2
.
(t=-3,64, p<0,001, når der kontrolleres for antal produkter i kurven.)
Kontrol
BIC
Chi
2
= 0.57, df = 1, p-værdi = 0.4514
Skala
Resultater – Opgave 3:
Grupperne vurderer CO
2
-mængderne ens
Kontrol
Skala
BIC
Median
36
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0037.png
Resultater – Opgave 3:
Forbrugerne fejlvurderer CO
2
-tunge fødevarer
Estimeret CO
2
Faktisk CO
2
Median
Konklusion og opsummering
Skalamærket performer bedst i testen af de to mærker
Forbrugerne ønsker et klimamærke og har en klar præference for skalamærket
Forbrugerne kan afkode og forstår begge testede klimamærker
Skalamærket gør flere forbrugere i stand til at identificere klimavenlige produkter
Forbrugerne kan rangere produkterne korrekt efter deres CO
2
-belastning
Klimamærkerne reducerer ikke forbrugernes samlede CO
2
i testens indkøbsopgave
Mærkerne adresserer ikke et vigtigt problem: Forbrugerne undervurderer
CO
2
-indholdet i de CO
2
-tunge produkter.
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
37
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0038.png
Konklusion og opsummering:
Hvad kan resultaterne pege på?
Der er behov for at uddanne forbrugerne til at forstå CO
2
-balastningen af de CO
2
-tunge fødevarer
Dette kan ske ved en informationsindsats, eller at der arbejdes med skalamærket, så det bedre
kommunikerer CO
2
–niveauerne
Hvis skalamærket opnår samme kendskabsgrad som andre offentlige mærker,
må det antages, at flere forbrugere vil lade sig vejlede af mærket.
Udarbejdet af Forbrugerpolitisk Center i
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på vegne
af Fødevarestyrelsen
Catrine Normann, Ph.d. og Specialist i adfærdsforsøg og undersøgselsdesign - [email protected]
Johannes Jonatan Schuldt-Jensen, Adfærdsrådgiver - [email protected]
Flemming Steen, Kontorchef for Forbrugerpolitisk Center - [email protected]
38
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0039.png
Bilag 3. Tidsplan, foreløbig
2023
Q1
Arbejdsgruppens af-
rapportering
Udvikling af opgørel-
sesmetode for føde-
varers klimaaftryk
Udbud og etablering
af den 1. version af
database med gene-
riske klimaaftryk for
fødevarers klimaaf-
tryk
Specificering af den
udvalgte mærknings-
model
Udformning af det
retslige grundlag, of-
fentlig høring og EU
notifikation
Udvikling af kontrol-
koncept
Lancering af mærket
x
Q2
X
x
Q3
Q4
Q1
2024
Q2
Q3
Q4
Q1
2025
Q2
Q3
Q4
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
39
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
40
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0041.png
Ernæringsaspektet tager afsæt i DTU-rapporten
Bilag 4 Forslag fra Mejeriforeningen
A
B
B
B
C
C
A
C
C
D
E
E
E E
Tabel fra: Råd om bæredygtig kost
fagligt grundlag for et supplement
til De officielle Kostråd, DTU, 2020
A:
Spis meget mere:
grøntsager, frugt
B:
Spis mere:
bælgfrugter, fuldkornsprodukter,
nødder og frø
C:
Spis moderate mængder:
fisk og skaldyr,
mejeriprodukter, vegetabilske olier, æg og fjerkræ
D:
Spis mindre:
rødt kød
E:
Spis meget mindre:
slik, kager, chips, søde drikke,
forarbejdet kød, salt, alkohol, ultraforarbejdede varer
Fødevarestyrelsen / Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
41
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0042.png
Mejerisektorens forslag til et kombineret
klima- og ernæringsmærke er enkle at afkode
KLIMA
09
KOSTRÅD
42
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
KLIMA
og
KOSTRÅD
KLIMA- OG KOSTRÅD
I
MEJERIFORENINGEN Danish Dairy Board
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
Fødevarestyrelsen I Udvikling af et klimamærke til fødevarer - anbefalinger fra Arbejdsgruppen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 330: Klimamærkets arbejdsgruppes afrapportering Udvikling af et klimamærke til fødevarer
2698913_0044.png
Udvikling af et klimamærke til fødevarer – Anbefalinger fra Arbejdsgruppen
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
www.fvst.dk