Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 329
Offentligt
2698904_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021 - 3286
Den 28. april 2023
Til udvalgets orientering fremsendes hermed
Analyse af økonomiske og miljømæssige konsekvenser
ved at indføre et udvidet producentansvar for tekstilproducenter
(bilag 1). Analysen er udarbejdet af
Deloitte for Miljøstyrelsen og offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Formålet med analysen er at undersøge konsekvenserne ved et evt. udvidet producentansvar for
tekstiler. Det forventes, at EU-Kommissionen vil foreslå harmoniserede EU-regler for udvidet
producentansvar for tekstiler som led i en kommende revision af affaldsrammedirektivet.
Rapportens hovedkonklusioner er:
Et udvidet producentansvar for tekstiler forventes at bidrage til en mere cirkulær økonomi. Det
sker gennem øget økonomisk incitament for producenterne til at designe tekstiler med øget
holdbarhed og genanvendelighed.
Et udvidet producentansvar forventes at reducere udledninger af CO
2
i Danmark ved at mindske
mængden af tekstilaffald, der sendes til forbrænding. I stedet forventes tekstilerne genbrugt eller
genanvendt. Det estimeres, at et udvidet producentansvar medfører en reduktion i tekstilaffaldet
på årligt ca. 1.660 tons, som ellers ville blive sendt til forbrænding.
Ved at øge genbrug og genanvendelsen af tekstiler mindskes behovet for produktionen af nye
tekstiler, hvilket giver et reduceret miljøaftryk globalt set, herunder reduktion i vand-, kemikalie-
og energiforbrug ved produktion af nye tekstiler.
Ifølge Deloitte vil indførelse af et nationalt udvidet producentansvar for tekstiler medføre
reduktion af CO
2
-ækvivalenter i størrelsesordenen 41.000 tons årligt, hvoraf størstedelen finder
sted uden for Danmarks grænser. Et udvidet producentansvar forventes at medføre
samfundsøkonomiske omkostninger i omegnen af 159 mio. kr. årligt. Omkostningen skyldes bl.a.
et forventet tab ved fortrængt nysalg grundet pris- og substitutionseffekter samt ekstra
administrativt arbejde i virksomheder og stat.
Dertil medfører et udvidet producentansvar et ’flyt’ af omkostningerne til affaldshåndtering af
tekstiler fra borgerne til virksomhederne. Dermed falder borgernes affaldsgebyr, mens
virksomhedernes omkostninger øges tilsvarende. De erhvervsøkonomiske konsekvenser som
følge af fortrængt nysalg, øget administration og omkostninger til affaldshåndtering er estimeret
til ca. 301 mio. kr.
Miljøstyrelsen bemærker, at rapportens resultater er behæftet med betydelig usikkerhed, herunder:
Usikkerhed om kvaliteten af data om tekstilstrømme, herunder genbrug og affaldsbehandling.
Data om genbrug og tekstilaffald er i dag generelt mangelfuldt.
Usikkerhed om fremskrivningen af tekstilaffald, der genanvendes efter indførelse af særskilt og
husstandsnær indsamling af tekstilaffald. Rapporten fremlægger et scenarie for 2024, som bruges
til sammenligningsgrundlag. Det bemærkes dog, at andelen af tekstilaffald, der kan genanvendes,
forventes at stige i de efterfølgende år, hvor markedet og genanvendelsesteknologier modnes
yderligere.
Usikkerhed om rammerne for et evt. producentansvar. Omkostningerne og miljøeffekter af at
indføre et udvidet producentansvar afhænger af, hvordan et sådant producentansvar besluttes
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 329: Analyse af konsekvenser for udvidet producentansvar for tekstilproducenter
gennemført. Da det ikke er besluttet at indføre et udvidet producentansvar for tekstiler, rummer
rapporten en række usikre antagelser om, hvordan det potentielt kan indrettes og dermed hvilken
effekt det vil have. Den potentielle øgede genanvendelse som følge af indførelsen af et udvidet
producentansvar er f.eks. ikke kvantificeret og indgår derfor ikke i rapportens samlede resultat.
Magnus Heunicke
/
Janne Birk Nielsen
2