Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 307
Offentligt
2694512_0001.png
TALEPAPIR
Den 17. april 2023
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål Z
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 25. april 2023 samt eventuelle sager,
hvor der søges mandat i Europaudvalget.
Svar
Jeg vil gennemgå dagsordenen for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 25. april 2023.
De tre første punkter er på dagsordenen for
rådsmødet, og de er alle tre til orientering. Punkt 4
om
forslaget
om
informationsnettet
om
landbrugsbedrifters
bæredygtighed
er
til
forhandlingsoplæg.
I mandags tilføjede formandskabet et nyt punkt om
markedssituationen i lyset af invasionen af Ukraine
Det forelægges også til orientering.
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Talepapir fra samråd den 19/4-23 med fødevareministeren om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 25/4-23 (samrådsspm. Z)
2694512_0002.png
TALEPAPIR
Punkt 1 handler om rådskonklusioner om
bioøkonomien. Rådskonklusionerne lægger op til at
styrke indsatsen for bioøkonomien i EU.
Der lægges vægt på, at bioøkonomien skal være
bæredygtig og cirkulær. Den skal bidrage til vækst og
beskæftigelse i landområderne. Og så skal den hjælpe
med at gøre os mindre afhængige af fossile
energikilder.
Fra dansk side støtter vi rådskonklusionerne. Men vi
havde gerne set et endnu større fokus på innovation
og højværdiprodukter, f.eks. biosolutions og nye
genomteknikker for planteforædling.
Punkt 2 handler om de strategiske planer under den
fælles landbrugspolitik. Kommissionen vil give en
status på gennemførelsen af de strategiske planer,
som trådte i kraft den 1. januar i år.
Det er vigtigt, at medlemslandene deler erfaringer –
f.eks. hvis nogle medlemslande på nuværende
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Talepapir fra samråd den 19/4-23 med fødevareministeren om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 25/4-23 (samrådsspm. Z)
2694512_0003.png
TALEPAPIR
tidspunkt har gjort sig erfaringer om ansøgningerne
til bioordninger. Det giver øget gennemsigtighed og
viden på tværs.
En række medlemslande forventes at lave ændringer
i deres strategiske planer i løbet af i år. Det er vigtigt,
at Kommissionen gør processen så smidig som
muligt og bistår medlemslandene med rådgivning og
vejledning i løbet af godkendelsesprocessen.
Punkt 3 handler om en certificeringsramme for
kulstoffjernelse i EU.
Forslaget har til formål at skabe fælles regler for
certificering af aktiviteter, der er med til at optage og
lagre CO2. Hensigten er at øge troværdigheden af
certificeringsordninger og give lettere adgang til
finansiering.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) på grund af den vigtige rolle,
som CO2-optag i jorder og skov spiller.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Talepapir fra samråd den 19/4-23 med fødevareministeren om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 25/4-23 (samrådsspm. Z)
2694512_0004.png
TALEPAPIR
Det er positivt, hvis certificering kan bidrage til den
grønne omstilling af landbruget.
Samtidig bør rammen indrettes sådan, at den spiller
sammen med de grønne indsatser under den fælles
landbrugspolitik – og ikke mindst i en dansk kontekst
understøtter aftalen om grøn omstilling af dansk
landbrug.
Punkt 4 er forslaget om informationsnettet om
landbrugsbedrifters bæredygtighed. Formålet er at
skabe et bedre datagrundlag for at evaluere den
fælles landbrugspolitik.
Forslaget er ikke på dagsordenen for rådsmødet den
25.
april.
Men
jeg
forelægger
det
til
forhandlingsoplæg nu, da forslaget
vedtaget på et kommende rådsmøde.
forventes
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Talepapir fra samråd den 19/4-23 med fødevareministeren om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 25/4-23 (samrådsspm. Z)
2694512_0005.png
TALEPAPIR
Regeringen kan støtte forslaget. Vi lægger samtidig
vægt på, at ordningen for dataindsamling bliver enkel
og effektiv for både myndigheder og landbrugere.
Derfor er det vigtigt, at Kommissionen gives en klar
ramme for, hvad der kan indsamles data om.
Punkt 5 handler om markedssituationen for
landbrugsvarer i lyset af den russiske invasion af
Ukraine.
Den 15. april indførte Polen et midlertidigt forbud
mod import af korn og en række andre
landbrugsvarer fra Ukraine. Ungarn og Slovakiet
meddelte, at de også vil indføre importforbud.
Nabolandene til Ukraine er påvirket af importen af
korn fra Ukraine, som bliver importeret via de
alternative fragtruter over land.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Talepapir fra samråd den 19/4-23 med fødevareministeren om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 25/4-23 (samrådsspm. Z)
2694512_0006.png
TALEPAPIR
Det skal dog sammenholdes med, at der den 4. april i
år blev der vedtaget en støttepakke på ca. 400 mio.
kroner til landmænd i Bulgarien, Polen og
Rumænien, som er negativt ramt.
Kommissionen har desuden meddelt, at den arbejder
på endnu en støttepakke på ca. 500 mio. kr.
Det er vigtigt, at Kommissionen undersøger
eventuelle nationale importrestriktioner grundigt.
Kommissionen må sikre, at EU’s handelspolitik
respekteres.
Det er afgørende, at EU står samlet i vores støtte til
Ukraine. Blandt andet ved at videreføre den toldfri
adgang for Ukraine, som EU indførte sidste år.
---o0o---
Under siden sidst vil jeg kort nævne, at vi fra dansk
side tager spørgsmålet om PFAS i fødevarer op under
eventuelt.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 307: Talepapir fra samråd den 19/4-23 med fødevareministeren om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 25/4-23 (samrådsspm. Z)
2694512_0007.png
TALEPAPIR
Det er vigtigt, at vi får flaget de store udfordringer
med PFAS – også blandt EU’s fødevareministre. Det
kan forhåbentlig hjælpe med til at sikre opbakning til
forslaget om at forbyde PFAS på EU-niveau i en lang
række produkter.
Derudover er vi også nødt til at tage PFAS-
forureningen af fødevarer alvorligt, så vi får sat lavest
mulige grænseværdier i fødevarer.
Jeg havde besøg af sundheds- og fødevarekommissær
Stella Kyriakides tilbage i starten af marts, hvor jeg
også understregede, at det var en udfordring, der skal
håndteres i EU.
7