Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 284
Offentligt
2691440_0001.png
Teknisk gennemgang
af RGS Nordic-sagen
Miljøministeriet
11. April 2023
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0002.png
Indsigelsesmulighed i transportforordningen
I
ndsigelsesmuligheden har 3 kriterier (artikel 12, stk. 1, litra g):
1) forholdet mellem det affald, der kan nyttiggøres, og det affald, der ikke kan
nyttiggøres,
2) den skønnede værdi af de materialer, der nyttiggøres endeligt, eller
3) udgifterne til nyttiggørelsen og udgifterne til bortskaffelse af den del, der ikke kan
nyttiggøres.
Et eller flere af kriterierne sammen med miljømæssige og/eller økonomiske
begrundelser skal være til stede for at kunne gøre indsigelse.
Dialog med Kommission:
Bredere forståelse af hvad der er ligger i ”miljømæssige og/eller økonomiske
begrundelser”
Videre proces:
Ministeriet arbejder på at klarlægge det kommende administrationsgrundlag for
hvordan indsigelsesmuligheden skal anvendes.
Ministeriet er også ved at klarlægge den videre proces i forhold til spørgsmål om
nyttiggørelse kontra bortskaffelse.
2 / Miljøministeriet - Departementet / Ny forståelse for indsigelsesmulighed
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0003.png
Teknisk gennemgang
vedr. RGS og spildevand
Vicedirektør Christian Bruhn Rieper
Vicedirektør Isabelle Navarro Vinten
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0004.png
Import af olieholdigt
spildevand
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0005.png
Den juridiske ramme
Affaldsrammedirektivet
Definition på nyttiggørelse:
”Enhver operation, hvis hovedresultat er, at affald opfylder et nyttigt formål ved at erstatte
anvendelsen af andre materialer, der ellers ville være blevet anvendt til at opfylde en
bestemt funktion, eller som er forberedt med henblik på at opfylde den bestemte funktion
i anlægget eller i samfundet generelt.”
Nyttiggørelsesdefinitionen i relation til RGS Nordics anlæg:
- Olie adskilles fra spildevandet, hvorved olien forberedes med henblik på at gøre nytte i
samfundet
generelt på et senere tidspunkt.
- Olien fra RGS Nordic indgår i fremstilling af produkter som benzin, petroleum, fyringsolie,
smøreolie
mv., hvorved olien erstatter andre materialer.
Transportforordningen
Indsigelsesmulighed:
Et medlemsland kan gøre indsigelse mod overførsler til nyttiggørelse ud fra økonomiske
og/eller miljømæssige betragtninger.
5 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0006.png
Kammeradvokatens vejledning om nyttiggørelse
Kammeradvokatens første notat:
Kammeradvokaten uddrager pga. EU-Domstolens retspraksis 6 kriterier, som
Miljøstyrelsen kan lægge vægt på ved vurderingen af hovedformålet.
Kammeradvokaten skriver ligeledes:
-
-
”På
baggrund af vores kendskab til den konkrete sag om overførsel af olieholdigt
spildevand til Danmark er det vores umiddelbare vurdering, at mest taler for, at der konkret
er tale om en bortskaffelsesoperation…”
”Det må understreges, at det dog i sidste ende er op til Miljøstyrelsen at foretage en
vurdering på baggrund af den konkrete sags faktiske omstændigheder.”
Kammeradvokatens andet notat:
Kammeradvokatens overordnede bemærkninger til Miljøstyrelsens vurdering i forhold til
de 6 kriterier og indsigelsesmuligheden.
Kammeradvokaten skriver ligeledes:
-
”Vi kan ikke pege på retspraksis fra EU-Domstolen, der entydigt tager stilling til, om den
omhandlede behandling af olieholdigt spildevand falder under legaldefinitionen af
”nyttiggørelse”, og vi kan dermed ikke på det foreliggende grundlag udelukke, at det
primære formål med operationen kan klassificeres som nyttiggørelse.”
Opfølgende møde ml. Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten:
Der var enighed på mødet om, at Miljøstyrelsen har fulgt Kammeradvokatens rådgivning i
sagen og har inddraget kriterierne i den konkrete sagsbehandling
.
6 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0007.png
Miljøstyrelsens vurdering i forhold til nyttiggørelse
Kammeradvokatens seks kriterier
1. Indretning
Om det pågældende behandlingsanlæg (primært) er
indrettet til bortskaffelse eller til nyttiggørelse af affald.
2. Betaling
Om driftsherren af behandlingsanlægget betaler for
affaldet til producenten eller indehaveren af affaldet,
idet dette vil indikere nyttiggørelse. Omvendt taler det
for bortskaffelse, hvis producenten eller indehaveren
af affaldet skal betale behandlingsanlægget for at
modtage affaldet.
3. Energioverskud
Om den energi eller de stoffer, som fremkommer og
udvindes ved behandlingen af affaldet, er større end
det, der forbruges ved operationen.
4. Energiudnyttelse
Om den del af det energioverskud eller de stoffer,
som frigøres ved affaldsbehandlingen, faktisk
udnyttes.
5. Anvendelsen
Om størstedelen af affaldet opbruges under
operationen, og om størstedelen af den frigjorte
energi eller de frigjorte stoffer faktisk genindvindes og
udnyttes.
6. Egnethed
Om affaldet ud fra den foreliggende videnskabelige og
tekniske viden er egnet til at udfylde det pågældende
formål, dvs. egnet til den pågældende
affaldsbehandling.
Vurdering
Konklusion
RGS’ renseanlæg er indrettet til både nyttiggørelse og
Uklart
bortskaffelse uden det kan afgøres, om en af disse er
den primære behandling.
RGS modtager betaling for at behandle affaldet. Det er
imidlertid praksis inden for visse sektorer, at
indehaveren betaler modtageren for at gøre
nyttiggørelsesoperationen økonomisk rentabel. Det kan
Bortskaffelse
fx være forsortering af affald eller i forhold til
opløsningsmidler, som olieholdigt spildevand kan
sammenlignes med.
Der kommer klart mere energi ud af operationen, end
der forbruges på operationen. Energiforbruget forbundet
Nyttiggørelse
med affaldsoperationen udgør ca. 2 % ift. den
energimængde, som fremkommer ved operationen.
Den udskilte olie udnyttes til nye olieprodukter såsom
benzin, petroleum, fyringsolie, dieselolie og base-
/smøreolier. Dermed er der et marked og en
efterspørgsel efter de produkter, som fremkommer ved
affaldsbehandlingen.
Hele mængden af olieholdigt spildevand gennemgår
operationen, og minimum 90 % af den udskilte olie
genvindes og nyttiggøres, dvs. størstedelen af de
frigjorte stoffer udnyttes.
Affaldet er egnet til at gennemgå den
affaldsoperationen, der foretages hos RGS Nordic ud
fra den foreliggende videnskabelige og tekniske viden.
Nyttiggørelse
Nyttiggørelse
Nyttiggørelse
7 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0008.png
Rejste kritikpunkter ift. vurderingen af nyttiggørelse
• Miljøstyrelsen har ”fravalgt” og ”ikke anvendt” kriteriet om hhv.
”indretning” og ”betaling”.
Svar: Miljøstyrelsen grundigt gennemgået og vurderet alle 6 kriterier, men har
vurderet at indretnings- og betalingskriteriet ikke kunne tildeles afgørende vægt.
• At Kammeradvokaten ikke har et kriterie, der svarer til hhv.
”energiudnyttelse” og ”egnethed”.
Svar: I Miljøstyrelsens gennemgang af sagen fremsendt til Folketinget er titlerne
på kriterierne tilpasset for øget læsevenlighed. I Miljøstyrelsen grundige vurdering
af sagen er dette ikke tilfældet.
• Miljøstyrelsen har ændret Kammeradvokatens kriterie vedr. substitution
af traditionelle råstoffer på ”anlægget” til et kriterie om substitution i
”samfundet”.
Svar: Miljøstyrelsen har ikke ændret i Kammeradvokatens 6 kriterier.
Spørgsmålet om substitution relaterer sig til fortolkning af nyttiggørelsesbegrebet
i affaldsrammedirektivet.
8 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0009.png
Kammeradvokatens vejledning om indsigelsesmuligheden
Med hjemmel i Transportforordningens artikel 12, stk. 1, litra g, kan
Miljøstyrelsen gøre indsigelse mod overførslen af det olieholdige spildevand,
såfremt overførslen ud fra økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger ikke
findes begrundet.
Vurderingen af de økonomiske og/eller miljømæssige hensyn skal i den
konkrete sag foretages i relation til et eller flere af de følgende tre forhold:
1. Forholdet (f.eks. det procentvise forhold) mellem olien, der kan
nyttiggøres, og det resterende spildevand, der ikke kan nyttiggøres, men
må bortskaffes,
2. den skønnede værdi af olien, der nyttiggøres endeligt, eller
3. udgifterne til nyttiggørelsen af olien og udgifterne til bortskaffelse af det
resterende spildevand, der ikke kan nyttiggøres.
Der kan ikke udelukkende tages hensyn til forholdet mellem det affald, der kan
nyttiggøres, og det, der ikke kan nyttiggøres (EU-Domstolen
i sag C-113/02)
9 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0010.png
Miljøstyrelsens vurdering af indsigelsesmuligheden
Miljøstyrelsens vurdering:
Økonomi:
Miljøstyrelsen har vurderet værdien af det endeligt nyttiggjorte olie i forhold til
omkostningerne til nyttiggørelsesprocesserne frem til, det er endeligt nyttiggjort,
samt omkostningerne til bortskaffelsen af den del af affaldet/spildevandet, som ikke
kan nyttiggøres.
Miljø:
Miljøstyrelsen har lavet en sammenligning af kravene i miljøgodkendelser for
lignende anlæg i sammenlignelige lande (Storbritannien og Norge).
Miljøstyrelsen har lavet en sammenligning af de faktiske udledninger fra RGS
Nordics anlæg med de andre landes lignede anlæg.
Konklusion:
Værdien af det oparbejdede olie var betydeligt højere end omkostningerne dertil.
Behandlingen af olieholdigt spildevand hos RGS Nordic vurderedes at være mindst
lige så god miljømæssigt, som behandlingen hos de øvrige anlæg.
Miljøstyrelsen kunne således ikke finde grundlag for indsigelse ud fra økonomiske
eller miljømæssige betragtninger.
10 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0011.png
Miljøgodkendelse af
listevirksomheder
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0012.png
Miljøgodkendelse af listevirksomheder, herunder RGS Nordic
Godkendelsesbekendtgørelsen
Bekendtgørelsen fastsætter regler om godkendelse efter Miljøbeskyttelsesloven.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om godkendelse af listevirksomhed, dog træffer
Miljøstyrelsen afgørelse om godkendelse af listevirksomheder, der er mærket med (s).
Ved tvivl om indplacering kan kommunen søge vejledning hos Miljøstyrelsen.
Myndighedskompetence - fordeling mellem stat og kommune
I forbindelse med kommunalreformen blev amternes tidligere godkendelseskompetence for
listevirksomheder med direkte udledning, som udgangspunkt placeret hos kommunerne.
I forhold til særligt forurenende virksomheder, blev fordelingen mellem miljøministeren og
kommunalbestyrelserne behandlet af det såkaldte Myndighedsudvalg i 2004.
Da RGS Nordic er en affaldsbehandlingsvirksomhed, fik den Slagelse Kommune som
godkendelses- og tilsynsmyndighed efter kommunalreformen i 2008.
RGS er i dag miljøgodkendt under listepunkterne 5.1 og 5.2b (bortskaffelse og nyttiggørelse af
affald).
Miljøstyrelsen vejleder p.t. Slagelse Kommune i forhold til om RGS Nordic (også) bør
miljøgodkendes under listepunkt 6.11 (rensning af spildevand fra IED-virksomhed (s-mærket))
12 / Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0013.png
Regler og vejledning om
udledning af renset
spildevand
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0014.png
Regler for udledning af spildevand
EU-regler:
Vandrammedirektivet og direktivet om miljøkvalitetskrav
EU-reglerne bl.a. gennemført i følgende danske love:
Lov om vandplanlægning:
Bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål
for vandløb, søer, overgangsvande,
kystvande og grundvand
Bekendtgørelse om indsatsprogrammer
Miljøkvalitetskrav for en
række miljøfarlige stoffer
Forbud mod forringelse
- :
Miljøbeskyttelsesloven:
Bekendtgørelse (nr.1433) om krav til
udledning af visse forurenende stoffer til
vandløb, søer, overgangsvande, kystvande
og havområder
14 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
Krav ved udledning af
miljøfarlige stoffer
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0015.png
Krav til udledning af spildevand
Bekendtgørelse nr. 1433
1. Må ikke medføre forringelse eller have negative konsekvenser for
målopfyldelse
2. ‘Den kombinerede fremgangsmåde’
- Bedste tilgængelige teknik (BAT)
- Strengere krav hvis nødvendigt for overholdes af miljøkvalitetskrav
3. Overholdelse af miljøkvalitetskrav skal sikres ved beregning
4. Mulighed for udpegning af blandingszoner
15 / Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0016.png
Blandingszoner
Blandingszone
Miljøkvalitetskrav må overskrides
BAT
Bedste
tilgængelige
teknologi
Vandområde
Ingen
forringelse
9/ Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0017.png
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse
”(…) at det efter flertallets vurdering ikke er i overensstemmelse med
forpligtigelsen til at forebygge forringelser af tilstanden af overfladevand at
tillade en mertilførsel af kobber efter en konkret væsentlighedsvurdering
som anført i Miljøstyrelses vejledning til indsatsbekendtgørelsen, når
kvalitetskravet allerede er overskredet.
Vejledningen er ikke i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis om,
at enhver efterfølgende stigning i koncentrationen af et forurenende stof
udgør en forringelse, når kvalitetskravet allerede er overskredet,(…)”
- Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse 22/02461, s. 53
17 / Miljøministeriet - Departementet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0018.png
Betydningen af afgørelsen
Kobber (��������
2+
)
��������
2+
Max 5%
overskridelse
��������
2+
��������
2+
Ingen ændring i
koncentration ved
målestation
MIM:
Ubetydelig merudledning til vandområdet medfører ikke nødvendigvis forringelse
NÆVN:
Enhver merudledning medfører forringelse
18 / Miljøministeriet - Departementet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0019.png
Suspension af dele af vejledninger
Vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
Spørgsmål og svar om udledning af visse forurenende stoffer til vandmiljøet
Dele af afsnit 8.1.1 om forringelse af
overfladevand ift. god kemisk tilstand
Dele af afsnit 8.3.2 og FAQ #48 om
vurdering af betydelig eller ubetydelig
påvirkning
Dele af FAQ #43 om krav til stoffer,
som overskrider miljøkvalitetskrav
(bl.a. 5 % krav ved blandingszoner)
19 / Miljøministeriet - Departementet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0020.png
Hvad gør vi?
Analyse af
afgørelsen og
dens rækkevidde
Nabotjek
Dialog med EU
Kommissionen
20 / Miljøministeriet - Departementet / Titel på præsentation
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 284: PowerPoint præsentation fra teknisk gennemgang af RGS Nordic-sagen den 11. april 2023
2691440_0021.png
Nævnsafgørelsers betydning for eksisterende godkendelser
En konkret vurdering i den enkelte sag
En nævnsafgørelse har kun betydning, hvis den vedrører allerede meddelte
miljøgodkender
Kan have afledte effekter, hvis forståelsen af gældende ret ikke stemmer med den
forståelse, der lå til grund for tildelingen af miljøgodkendelsen
21 / Miljøstyrelsen