Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 277
Offentligt
2690461_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. april 2023
Sagsnummer: 2023-210
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af
Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt angår maksimalgrænseværdier for mykotok-
sinerne T-2 og HT-2 i korn til fødevarer (komitésag).
Forslaget forventes til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 24. april 2023.
Forslaget vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 277: Grundnotat om forslag til ændring af maksimalgrænseværdier for mykotoksinerne T-2 og HT-2, komitesag
2690461_0002.png
Den 13. april 2023
FVM 262
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.
1881/2006 for så vidt angår maksimalgrænseværdier for mykotoksinerne T-2 og
HT-2 i korn til fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december
2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (komitésag). For-
slaget vedrører fastsættelse af maksimalgrænseværdier for summen af mykotoksinerne T-2 og HT-2
i en forordning til erstatning for de nuværende vejledende niveauer i en EU-henstilling. Forekomsten
af T-2 og HT-2 afhænger bl.a. af klimaet (varme og fugt), men afhænger også af kornsorten, hvor
havre er den kornsort, som er mest udsat. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har i
deres seneste vurdering fra 2017 skærpet det tolerable indtag, da T-2 og HT-2 blev vurderet mere
sundhedsskadeligt end hidtil. DTU Fødevareinstituttet har vurderet forslaget og fundet, at under for-
udsætning af, at grænseværdierne for summen af T-2 og HT-2 overholdes, så vil grænseværdierne
bidrage til at sikre, at danske forbrugeres eksponering nedbringes, og i stort omfang sikre, at forbru-
gerne ikke udsættes for overskridelser af den akutte reference dosis (ARfD). Forslaget vurderes således
at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget forventes til afstemning i den Stående
Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 24. april 2023. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til forordning (EF) nr. 1881/2006
1
af 19. december 2006
om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer. Forslaget fastsætter nye
maksimalgrænseværdier for summen af T-2 og HT-2 i korn og kornprodukter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 2 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar
1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen –
Forordning 1881/2006 erstattes i foråret 2023 af en ny forordning. Først ved offentliggørelsen kendes forordningens nummer,
hvorfor der i forslaget refereres til ændring af forordning 2023/xxxx.
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 277: Grundnotat om forslag til ændring af maksimalgrænseværdier for mykotoksinerne T-2 og HT-2, komitesag
2690461_0003.png
med henblik på legalitetskontrol – forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget ventes til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 24. april 2023.
Formål og indhold
T-2 og HT-2 er mykotoksiner, som dannes af fusariumsvampe på kornafgrøder, mens de stadig er på
marken. Vækst af fusariumsvampe og deres dannelse af toksiner afhænger bl.a. af afgrødetype og vejr,
især ved kornets blomstring. Da vejret spiller en stor rolle ses der stor variation i indholdet fra år til år
og også geografisk variation. Havre er den kornsort, hvor der findes højst indhold af T-2 og HT-2. Akut
indtagelse af T-2 og HT-2 kan medføre opkastninger. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA) har identificeret den kritiske akutte effekt (den skadevirkning, der ses ved den laveste dosis) som
følge af indtag af T-2 og HT-2 til at være opkastninger, mens den kritiske subkroniske effekt er en re-
duktion i antallet af hvide blodlegemer. EFSA har i deres seneste vurdering fra 2017 skærpet det tole-
rable indtag, da T-2 og HT-2 blev vurderet mere sundhedsskadeligt end hidtil.
Kommissionen har i henstilling 2013/165 opfordret medlemsstater og fødevarevirksomheder til at ind-
samle data for T-2 og HT-2. Henstillingen indeholder desuden vejledende niveauer for T-2 og HT-2 samt
en opfordring til at foretage undersøgelser for at identificere de faktorer, som medfører højere indhold
end de vejledende niveauer. Der er altså i henhold til de eksisterende regler ikke tale om, at fødevarerne
ikke må markedsføres ved højere indhold end det vejledende niveau.
Det foreliggende forslag omhandler maksimalgrænseværdier. Signifikant overskridelse af en maksimal-
grænseværdi vil betyde, at fødevaren ikke må markedsføres. Der er altså tale om en væsentlig stramning
selv for de fødevarekategorier, hvor værdien er uændret. Forslaget er i overensstemmelse med ALARA
princippet – As Low As Reasonably Achievable – altså så lavt som det er praktisk muligt, men særligt
for havre er niveauerne et kompromis mellem at sikre markedsforsyningen og at beskytte forbrugerne
mod sundhedsskadelige effekter.
Hovedkategori
Fødevarekategori
Foreslået
maksimal-
grænseværdi
(mikro-
gram/kg)
200
150
100
100
1250
50
100
50
Nuværende vej-
ledende niveau
i EU-henstilling
2013/165 (mi-
krogram/kg)
200
200
200
100
1000
100
200
50
2
Uforarbejdet
korn
Korn til direkte
konsum
Maltbyg
Byg (undtagen maltbyg)
Majs
Durumhvede
Havre (med skal)
Andre kornsorter, undtagen ris
Havre
Byg, durumhvede
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 277: Grundnotat om forslag til ændring af maksimalgrænseværdier for mykotoksinerne T-2 og HT-2, komitesag
2690461_0004.png
Hovedkategori
Fødevarekategori
Formalede korn-
produkter til di-
rekte konsum
Forarbejdede fø-
devarer
Babymad
Majs
Andre kornarter, undtagen ris
Havreklid, havreflager
Andre havreprodukter end havre-
klid og havreflager
Klid fra andet korn
Majsprodukter
Produkter af andre kornsorter,
undtagen ris
Morgenmadscerealier som består af
mindst 75 pct. klid, havreproduk-
ter, byg, majs og durum og med
mindre end 40 pct. havre
Morgenmadscerealier som består af
mindst 75 pct. klid, havreproduk-
ter, byg, majs og durum og med
mindst 40 pct. havre
Havrekager
Bageriprodukter, pasta, kornbase-
ret snacks og andre morgenmads-
produkter end ovennævnte, undta-
gen risprodukter.
Fødevarer baseret på cerealier til
spædbørn og småbørn og produkter
til særlig ernæring af spædbørn og
småbørn, undtagen risprodukter.
Foreslået
maksimal-
grænseværdi
(mikro-
gram/kg)
50
20
100
100
50
50
20
50
Nuværende vej-
ledende niveau
i EU-henstilling
2013/165 (mi-
krogram/kg)
100
50
200
100
100
100
50
75
75
75
100
20
25
25
10
15
Hvis vedtaget vil forslaget være gældende fra 1. juli 2024. Produkter, som er markedsført inden denne
dato, kan forblive på markedet inden for holdbarhedsdatoen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af Kommissionens forordning
(EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende
stoffer i fødevarer. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark. Der er lige nu vejledende niveauer
for T-2 og HT-2 i Kommissionens henstilling 2013/165. Disse niveauer er ikke juridisk bindende.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 277: Grundnotat om forslag til ændring af maksimalgrænseværdier for mykotoksinerne T-2 og HT-2, komitesag
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
I forhold til erhvervsøkonomiske konsekvenser har DI Fødevarer oplyst, at en grænseværdi på 100 mi-
krogram/kg eller derover ikke vurderes at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser. DAKOFO
(Dansk Korn & Foder) har oplyst, at der ikke har været mange problemer med fusarium i Danmark
endnu, men det kan opstå på grund af et ændret klima og færre pesticider. Ifølge DAKOFO vil et worst
case scenarie, hvor alt dansk havre til konsum (ca. 70.000 tons) skal nedklassificeres fra fødevarer til
foder, koste ca. 17 mio. kr. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at det ikke er realistisk med et år, hvor
alt havre skal nedklassificeres, da der er store geografiske forskelle i forekomst af fusarium afhængigt af
bl.a. nedbør, tidligere afgrøde men også lysindfald mv. Et realistisk bud for et dårligt år vurderer Føde-
varestyrelsen derfor vil være højst 10 pct. af høsten.
DTU Fødevareinstituttet har vurderet, at under forudsætning af, at grænseværdierne for summen af T-
2 og HT-2 overholdes, så vil grænseværdierne bidrage til at sikre, at danske forbrugeres eksponering
nedbringes, og i stort omfang sikre, at forbrugerne ikke udsættes for overskridelser af den akutte refe-
rence dosis (ARfD). DTU Fødevareinstituttet vurderer dog, at der stadig er forbrugergrupper, for hvem
de foreslåede grænseværdier ikke er dækkende i forhold til at undgå overskridelse af ARfD ved akut
eksponering. Det drejer sig om formalede majs- og havreprodukter (mel og gryn), der anvendes til hjem-
melavet grød til spædbørn. DTU Fødevareinstituttet estimerer, at det vil kræve en grænseværdi på højst
30 mikrogram/kg, hvis man skal være sikker på at undgå overskridelser (dækker >95 percentilen).
Vedrørende kronisk toksicitet vurderer DTU Fødevareinstituttet, at der på baggrund af EFSA’s bereg-
ninger kan være nogle danske børn, som overskrider det daglige tolerable indtag for T-2 og HT-2 og
metabolitterne fra stofferne. DTU Fødevareinstituttet forventer dog, at de foreslåede grænseværdier vil
have en klar effekt i forhold til at nedbringe forbrugernes eksponering.
DTU Fødevareinstituttets vurdering af grænseværdierne dækker alene summen af T-2 og HT-2. Ud over
T-2 og HT-2 kan der findes en række toksiske metabolitter af T-2 og HT-2 i fødevarer, og som er omfattet
af EFSA’s tolerable daglige indtag. De forslåede grænseværdier dækker kun T-2 og HT-2, hvilket DTU
Fødevareinstituttet finder forståeligt, da de fleste analysemetoder kun kan analysere for T-2 og HT-2.
DTU Fødevareinstituttet vurderer dog, at der foreligger en risiko for, at indholdet af toksiske stoffer i et
parti underestimeres (og befolkningens eksponering underestimeres). DTU Fødevareinstituttet finder
derfor, at der er et rationale for at etablere metoder, der dækker mere bredt, primært i forhold til de to
glycolyserede metabolitter, der ofte ses i betydelige mængder i kontaminerede partier og senere at ud-
vide grænseværdierne til at dække disse stoffer.
Fødevarestyrelsen bemærker til vurderingen fra DTU Fødevareinstituttet, at grænseværdierne i forsla-
get bygger på ALARA-princippet (As Low As Reasonably Achievable) – som et kompromis mellem det
toksikologiske ønskelige og det praktisk opnåelige (altså et kompromis mellem det sundhedsmæssige og
sikringen af markedsforsyningen). Havre er en afgrøde, som let angribes af fusariumsvampe, som dan-
ner T2 og HT2 toksiner, hvilket er afspejlet i de foreslåede grænseværdier. Hvis grænseværdierne for
havre reduceres yderligere, vil der være en større andel af havreproduktionen, som skal kasseres, og
Kommissionen har vurderet, at det kan give problemer med markedsforsyningen. Fødevarestyrelsen
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 277: Grundnotat om forslag til ændring af maksimalgrænseværdier for mykotoksinerne T-2 og HT-2, komitesag
2690461_0006.png
vurderer, at de foreslåede grænseværdier udgør et nødvendigt kompromis mellem hensynet til forbru-
gerbeskyttelsen og hensynet til forsyningssikkerheden.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
DI Fødevarer finder det glædeligt, at grænseværdien foreslås sat til 100 mikrogram/kg for havre i det
seneste forslag. DI Fødevarer har tidligere fremført, at niveauerne for forarbejdet havre ikke er propor-
tionale og bør reevalueres for at tage hensyn til det faktum, at der ikke sker nogen reduktion af T-2 og
HT-2 i forarbejdningen efter afskalling. Oat bran og flaked oats er det samme som havre til direkte kon-
sum, men de foreslåede maksimumsniveauer er betydeligt forskellige (200 for havre til direkte konsum
og 50 for oat bran og flaked oats). Da der ikke sker nogen reduktion i behandlingen efter afskalling, er
det ikke nogen forståelig grund eller videnskabelig baggrund for forskellen. DI Fødevarer skriver endvi-
dere, at den fremtidige retsakt bør tage hensyn til:
År-til-år, sæson til sæson og regionale variationer i niveauerne af T-2-og HT-2-toksiner
Faktiske reduktioner opnået gennem forarbejdning
Manglende agronomiske afbødningsstrategier/mitigation og hurtige testmetoder.
DI Fødevarer mener ikke, at maksimumsgrænser er påkrævet eller passende, og indførelsen af uhen-
sigtsmæssig lovgivning vil have en generel negativ indvirkning på forbrugernes sundhed i betragtning
af de talrige dokumenterede sundhedsmæssige fordele ved at indtage havre. DI Fødevarer henviser i
øvrigt til høringssvar fra den europæiske brancheorganisation CEREAL
Fødevarestyrelsen bemærker til DI Fødevarers tidligere kommentarer, at uforarbejdet havre efterføl-
gende er justeret til en grænseværdi på 1.250 mikrogram/kg, og altså højere end de 1.000, som DI Fø-
devarer argumenterer imod. Havreprodukter til direkte konsum står nu generelt til 100 mikrogram/kg
og sammenlignelige produkter vil dermed have samme grænseværdi.
Orkla kommenterede tidligere på forslaget, da havre var foreslået til 50 mikrogram/kg. Her oplyste
Orkla, at de gennem kornbranchen og deres leverandører er blevet gjort bekendt med, at indholdet af T-
2 og HT-2 efter ’milling’ er så højt, at det ikke vil være muligt for dem at producere færdigvarer med
særligt stort indhold af havre. Ifølge Orkla siger mølleindustrien, at de ikke vil kunne garantere mere
end det nuværende indikative niveau på 200, og det er derfor uheldigt, hvis grænsen for de endelige
forbrugerprodukter bliver fastsat så lavt, at det ikke er nogen sammenhæng mellem disse, og hvad der
reelt er muligt for mølleindustrien at opnå.
Fødevarestyrelsen bemærker til kommentarerne fra Orkla, at forslaget efterfølgende er ændret til, at
grænseværdien for havre nu er 100 mikrogram/kg. Fødevarestyrelsen bemærker i øvrigt, at der for ke-
miske forureninger i fødevarer altid skal tages hensyn til analyseusikkerheden, således at et parti kun
overskrider en maksimalgrænseværdi, såfremt værdien er signifikant overskredet.
DAKOFO – Dansk Korn & Foder glæder sig over, at der i det nye forslag sættes en ny grænse for T-2 og
HT-2 for havre på 100 mikrogram/kg. DAKOFO kommenterer, at Fødevarestyrelsens egen kontrol over
mykotoksiner i fødevarekorn fra 2021 viser fund i 5 ud af 6 prøver i kontrollen med fundne værdier op
imod 200 mikrogram/kg. Idet der er stor nervøsitet for, om fusarium vil sprede sig mere i Danmark end
den allerede er, frygter DAKOFO, at det fremadrettet kan blive svært at source havreprodukter, der over-
holder en meget strammere grænseværdi end de 100 mikrogram/kg. Dette skal også ses i lyset af, at der
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 277: Grundnotat om forslag til ændring af maksimalgrænseværdier for mykotoksinerne T-2 og HT-2, komitesag
2690461_0007.png
generelt bliver færre og færre svampemidler godkendt i Danmark til bekæmpelse af disse svampesyg-
domme. DAKOFO anbefaler derfor, at man forsøger at komme så tæt på de 100 mikrogram/kg, som
foreslås nu.
DAKOFO har tidligere kommenteret, at der fortsat er begrænset erfaring med monitorering af summen
af T-2 og HT-2, hvorfor det er ukendt, hvilke niveauer man kan opnå i høstår med mere udtalte udfor-
dringer med fusariumtoksiner. DAKOFO skriver endvidere, at Fødevarestyrelsens egen kontrol viser
store udsving i resultaterne for mykotoksiner. Det kan potentielt have den konsekvens, at man mister
betydelige mængder konsumafgrøder. Med hensyn til byg til maltproduktion udgør malt ca. 10-20 pct.
af den færdige øl, og der forekommer derfor en betydelig fortynding af indholdet og af et eventuelt ind-
hold af fusariumtoksiner. Hertil kommer der en reduktion under selve maltningsprocessen, hvor byggen
undergår en række mekaniske oprensningstrin og endvidere vil udvaskning med vand ske under støb-
ningen.
DAKOFO anfører, at hvis man ser på EFSA-vurderingen fra 2017, fremgår det, at der ikke er problemer
med indholdet i øl og andre alkoholiske drikke, som alle ligger langt under de vejledende grænseværdier.
DAKOFO refererer til Kommissionens Farm to Fork strategi, hvor der er et mål om at reducere forbruget
af pesticider med 50 pct. inden 2030. Dette mål kan reducere landbrugserhvervets mulighed for at be-
kæmpe de svampe, der danner mykotoksiner i afgrøderne. DAKOFO anbefaler, at maksimalgrænsevær-
dien for T-2 og HT-2 for maltbyg fastholdes på 200 mikrogram/kg, da forarbejdningsprocessen af malt-
byg ikke giver anledning til at reducere grænseværdien yderligere.
Fødevarestyrelsen bemærker til DAKOFOS kommentarer, at maltbyg i seneste version står til en græn-
seværdi på 200 mikrogram/kg, og dermed er sat højere end for byg generelt. Grænseværdierne er et
kompromis mellem det toksikologiske ønskelige og samtidig sikre markedsforsyningen.
Forbrugerrådet TÆNK kan generelt og principielt tilslutte sig grænseværdier for Mykotoksiner i føde-
varer, da der er tale om sundhedsskadelige stoffer, og da en begrænsning af disse derfor potentielt med-
fører en forbedret sikkerhed og sundhed for befolkningen som helhed. Forbrugerrådet TÆNK ser gerne,
at mykotoksinniveauerne i fødevarer er så lave som muligt, og støtter derfor op om forslaget om, at de
nuværende vejledende niveauer for T-2 og HT-2 ændres til maksimalgrænseværdier, da Forbrugerrådet
TÆNK ser det som værende en fordel for fødevaresikkerheden.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der i EU fastsættes grænseværdier for forurenende stoffer, der bi-
drager til at øge forbrugersikkerheden. Forslaget betyder et øget beskyttelsesniveau, da fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for T-2 og HT-2 i en forordning giver bedre beskyttelse end de nuværende vej-
ledende niveauer i en henstilling. Maksimalgrænseværdier er juridisk bindende og betyder, at fødevarer
ikke må markedsføres ved en signifikant overskridelse af en maksimalgrænseværdi. Regeringen agter
på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6