Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 266
Offentligt
2688112_0001.png
NOTAT
Cirkulær Økonomi
J.nr. 2023 - 471
Den 1. april 2023
Notat om muligheden for at gøre indsigelse efter artikel 12,
stk. 1, litra g, i forordningen om overførsel af affald
I forbindelse med Miljøstyrelsens sagsbehandling af to konkrete importsager om overførsler af
olieholdigt spildevand med et lavt olieindhold bestemt til nyttiggørelse fra Norge til RGS Nordic i
Stignæs, har Miljøstyrelsen vurderet, at det ikke er muligt at gøre indsigelse efter artikel 12, stk. 1, litra
g, i forordningen om overførsel af affald.
Miljøstyrelsen har forelagt denne vurdering for Kammeradvokaten, og Kammeradvokaten har i deres
notat af 25. februar 2022 bemærket, at Kammeradvokaten ingen væsentlige bemærkninger har til
Miljøstyrelsens vurdering af muligheden for at gøre indsigelse.
Efter artikel 12, stk. 1, litra g, i forordningen om overførsel af affald kan der gøres indsigelse mod en
overførsel af affald bestemt til nyttiggørelse, hvor 1) forholdet mellem det affald, der kan nyttiggøres,
og det affald, der ikke kan nyttiggøres, 2) den skønnede værdi af de materialer, der nyttiggøres
endeligt,
eller
3) udgifterne til nyttiggørelsen og udgifterne til bortskaffelse af den del, der ikke kan
nyttiggøres, ikke begrunder nyttiggørelsen ud fra økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger.
Efter blandt andet dialog med EU-Kommissionen i marts 2023 er det Miljøministeriets vurdering, at
det i højere grad end hidtil forudsat er muligt at gøre indsigelse efter artikel 12, stk. 1, litra g. Der kan
f.eks. gøres indsigelse, hvor den skønnede værdi af de materialer, der nyttiggøres endeligt, ud fra
økonomiske betragtninger ikke begrunder nyttiggørelsen, eller hvor forholdet mellem det affald, der
kan nyttiggøres, og det affald, der ikke kan nyttiggøres, ud fra miljømæssige betragtninger ikke
begrunder nyttiggørelsen. Bestemmelsen indeholder således tre kriterier, som sammen med
miljømæssige og/eller økonomiske betragtninger, kan udgøre grundlag for indsigelsen.
Det er Miljøministeriets vurdering, at kriterierne ikke i sig selv udgør økonomiske og/eller
miljømæssige betragtninger, men at de økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger, skal ses i
relation til ét eller flere af kriterierne. Der er efter Miljøministeriets vurdering ikke tale om kumulative
kriterier, hvorfor kriterierne kan anvendes individuelt.
En anmeldelse om overførsel af affald til nyttiggørelse kan således efter Miljøministeriets vurdering
eksempelvis afvises med hjemmel i litra g, hvis det kan gøres gældende, at forholdet mellem det affald,
der kan nyttiggøres, og det affald der ikke kan nyttiggøres, udgør en så lille del, at overførslen til
nyttiggørelse ikke kan begrundes økonomisk og/eller miljømæssigt. Således ville det ikke i
nærværende eksempel være nødvendigt at inddrage de to resterende kriterier i vurderingen af, om der
kan gøres indsigelse.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 266: Orientering om Miljøministeriets vurdering af mulighed for fremover at gøre indsigelse i sager om import
Miljøministeriet har endvidere vurderet, at såvel økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger skal
forstås bredt. Økonomiske betragtninger kan indeholde miljømæssige eksternaliteter, og endvidere
kan økonomiske betragtninger indeholde den samlede økonomi i forbindelse med overførslen.
Miljømæssige betragtninger kan indeholde forskellige forhold vedrørende f.eks. anlægget, anlæggets
nærmiljø og affaldets sammensætning.
Det bemærkes, at Miljøministeriet er ved at undersøge, om der, hvor spildevand med et lavt
olieindhold overføres til RGS Nordic, er tale om affald bestemt til nyttiggørelse eller affald bestemt til
bortskaffelse.
2